(10.20 hodin)

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi několik poznámek k přednesenému rozpočtu. Už od roku 2001, kdy vznikl fond, jsme kritizovali určitou nesystémovost sestavy příjmů rozpočtu. Každý rok se to dalo nějak dohromady. Tento rok jsme to zase dělali nějak na koleně, uvidíme, jak to bude do budoucna.

Rozpočet vypadá jenom na oko, že je podobný jako v minulém roce. Je to jenom o jednu miliardu méně příjmů a výdajů než letos. Je tam ovšem několik zádrhelů.

Jedna věc vyplývá zřejmě z ne nejlepšího vyjednávání s Evropskou unií. To znamená, že jsme si nevyjednali výjimku na DPH a držíme ji na úrovni 22 %. Výsledek pro rozpočet bude, že bude ochuzen o 5,8 miliardy Kč a ještě ve větších částkách v letech následujících. Dá se na to říci, že - tak jak mi odpověděl na interpelaci pan premiér - na druhé straně to vláda kompenzuje pěti miliardami Kč do výstavby dálnice D47. Ty ovšem jsou ze státních dluhopisů a jsou financovány mimo rozpočet fondu.

Chtěl bych upozornit na ještě jednu záležitost. Sněmovna přijala v rámci zdravotních zákonů hygienické normy, jejichž uplatnění bude v následujících třech letech stát asi 10 miliard Kč v protihlukových stěnách. I to je potřeba přičíst jako nevýhodu pro rozpočet fondu dopravy, kdy na příští rok sice prostavíme něco přes tři miliardy na protihlukových stěnách, ale neprojeví se to na kvalitě a délce nových komunikací.

Jedna věc je tedy samotný rozpočet. Je třeba si uvědomit, že rozpočet fondu dopravy dal na oltář reformy veřejných financí zhruba 6 miliard korun, jak by se dalo spočítat. Druhý problém je, že ty významné prioritní akce, které byly přesunuty do úvěrových akcí, nejsou zatím předloženy. To znamená, že je ve vzduchu dalších asi 6 miliard Kč, které buď budou, nebo nebudou realizovány - podle rozhodnutí vlády.

Tady je třeba si uvědomit, že vláda vydává jedno usnesení za druhým, že těch usnesení je dnes za - ještě nepokrytých - 2,2 miliardy eur. A že ovšem v následujících letech, resp. po těchto usneseních není schopna vybilancovat jednotlivá usnesení, takže neplní vlastní rozhodnutí. Myslím, že by se do budoucna měla vláda zamyslet nad tím, že by do svých usnesení započítávala jenom ty věci, které v následujícím období je schopna vybilancovat. To je jedna věc. A druhá věc - že by se konečně přistoupilo k jakési reformě příjmů fondu dopravy tak, aby nebyl jako zatím každý rok na vodě. Speciálně proto, že jsem se v některém vládním textu dočetl, že Fond národního majetku má být v roce 2005 zrušen, takže příjmy z FNM, které máme do příštích let po 15 miliardách Kč, nejsou už dnes jisté.

Vyzval bych v tomto okamžiku vládu, aby v příštím roce připravila nějakou reformu nebo reorganizaci příjmů fondu dopravy. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Nyní prosím pana poslance Hojdu, který se hlásil jako další do všeobecné rozpravy.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedo. Vážená vládo, dámy a pánové, já bych navázal na diskusní vystoupení, která zde zazněla. V první řadě bych chtěl říci, že - tak jak už řekl zpravodaj i ministr - rozpočet, který je připraven, je zapotřebí schválit. A to z toho důvodu, že příští rok v případě, že by rozpočet nebyl schválen, zde není institut nějakého mimořádného financování a dělalo by to velké problémy - ve fungování, v opravě, v údržbě i v investicích, a to právě v této rozhodující oblasti.

Za další bych chtěl říci a navázat na předchozího řečníka kolegu Sehoře, že je opravdu velkým problémem to, že fond byl postaven a je doposud nesmírně závislý na prostředcích, které přicházejí z Fondu národního majetku. V případě, že bychom měli zajištěno takové financování a takový tok z jednotlivých daní - mám tím na mysli zejména spotřební daň z uhlovodíkových paliv a maziv - tak bychom se asi nedohadovali a neříkali bychom "je zapotřebí ještě sehnat nějaké prostředky". Jenom bychom si řekli "ano, na to máme, to prostě uděláme, ty prostředky, které byly vybrány od motoristů a od provozovatelů patří zpátky do dopravní infrastruktury, jenom se budeme dohadovat, která akce je prioritní a která ne".

V současné době se potýkáme právě i s tím, že sněmovna přistoupila na zvýšení DPH. Jak už řekl i kolega Sehoř, je to de facto snížení prostředků do dopravní infrastruktury. Je tam velký problém i v oblasti, kterou já zastupuji, to je Karlovarsko. Karlovy Vary a Karlovarský kraj je jediný kraj, který nemá a který nespojuje dálniční tah ať už s vnitřkem České republiky, nebo se zahraničím. Já si myslím, že vláda, která v minulém volebním období slíbila, že urychlí výstavbu právě průtahů I/6 Karlovy Vary - Praha - Cheb, by měla udělat vše pro to, o co ji žádá konečně i hospodářský výbor, který navrhuje Poslanecké sněmovně přijmout usnesení v části II.6., aby vláda zajistila finanční prostředky na realizaci prioritních akcí do programu rekonstrukce, modernizace a výstavby mezinárodních silnic v České republice. Součástí této akce je samozřejmě i výstavba Karlovy Vary - západ. Je to, tak jak říkal kolega Schling, taková zátka právě v místě nejexponovanějším. V určité době, mohu říci od 10 hodin do večera 19 hodin, je prakticky tato část neprůjezdná. Soustřeďuje se zde poměrně velká část nákladní dopravy, protože směřuje ze dvou směrů na přechody v Karlovarském kraji, to je právě od Prahy přes Karlovy Vary a potom od dálnice od Plzně a Tachova. Já si myslím, že lze najít politickou vůli, protože i Karlovarský kraj je připraven spolufinancovat tuto akci. Je jasné, že se jedná o rozhodující stavbu, a je zapotřebí zajistit, aby i z hlediska ekonomického rozvoje tato stavba byla prioritně v roce 2004 zajištěna. Byli jsme ujišťováni - a já myslím, že je všeobecná vůle - že se budou hledat cesty i prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, tak jak se někdy naskytují možnosti, že některé stavby z různých důvodů, jak už zde uváděl kolega Schling, se opožďují nebo dochází k některým úsporám, a je možno v rámci Státního fondu dopravní infrastruktury zajistit převod prostředků. Myslím, že je možné se pokusit i v tomto směru nějak působit.

Chtěl bych jenom zdůraznit, že usnesení hospodářského výboru, tak jak bylo přijato, bylo přijato konsensuálně, a doporučuji jej přijmout tak, jak bylo předloženo Poslanecké sněmovně. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy k tomuto návrhu. Pokud se nikdo nehlásí, všeobecnou rozpravu končím.

Nevím, jestli chce někdo něco shrnout. Pan ministr žádá o slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP