(9.10 hodin)
(pokračuje Ambrozek)

Za čtvrté. Správa ochrany přírody nebude zřízena, bude pouze precizováno stávající postavení Správy chráněných krajinných oblastí, která se má stát vnitřně členěným správním úřadem, s tím, že dnešní správy jednotlivých CHKO budou jejími regionálními pracovišti.

A za páté, z návrhu zákona byly vypuštěny všechny pasáže upravující postup podle tohoto zákona v mezidobí od jeho přijetí do data vstupu České republiky do Evropské unie, neboť s ohledem na situaci již nepřichází v úvahu, aby zákon nabyl účinnosti dříve než 1. května 2004. Proto byla vypuštěna celá oblast, která byla původně dohodnuta s vlastníky obecních a soukromých lesů, která se týkala problematiky předjednávání návrhů na vyhlášení, ovšem s tím, že Ministerstvo životního prostředí tento závazek dále bere a proběhlo již několik set projednání s vlastníky, kterých se zúčastnila více než polovina pozvaných vlastníků, to znamená více než 6000 lidí. Tento závazek, i když už nemůže být obsažen v zákonu, protože by byl retroaktivní, je tedy plněn.

Dovolil bych si v závěru upozornit, že legislativa v oblasti ochrany přírody a transpozice těchto evropským směrnic je orgány Evropské komise velmi pečlivě sledována. Byli jsme již upozorněni na možné negativní dopady nepřijetí novely, které spočívají jednak v možném procesu tzv. infringementu, sankcí za neimplementování a nedodržování evropských směrnic, a za druhé, což je možná ještě závažnější, by počínaje datem vstupu České republiky do Evropské unie v případě nepřijetí tohoto zákona mohlo dojít k významnému ohrožení možností čerpání finančních prostředků z fondu soudržnosti a strukturálních fondů, protože podle právních předpisů Evropských společenství je nutné, aby akce, které mají být podpořeny z těchto fondů, prokázaly soulad se soustavou Natura 2000 a prošly procedurou z hlediska hodnocení vlivu na tuto soustavu. A pokud by toto nebylo obsaženo v naší legislativě, bylo by ohrožení čerpání prostředků v řádu miliard korun. (Velký hluk v jednacím sále. Hloučky bavících se poslanců.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pane ministře, omlouvám se, že zasáhnu do vašeho vystoupení. Požádám všechny kolegyně a kolegy, kdyby mohli zaujmout svá místa, zklidnit se, tak aby v sále byl slyšet váš hlas. Nicméně je to také na vás. Prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Mohl bych samozřejmě mluvit ještě podstatně hlasitěji, ale jsem přesvědčen, že většina kolegů si uvědomuje závažnost tohoto zákona, byl opakovaně předjednáván i v mnohých poslaneckých klubech, takže pokud jim některé slovo unikne, jsem přesvědčen, že to nebude mít žádný negativní dopad na kvalitu projednávání.

Závěrem bych chtěl říci, že vláda navrhuje, aby sněmovna vyslovila souhlas s návrhem již v prvním čtení podle § 90 odst. 2, protože skutečně do 1. května 2004 by tento zákon měl být součástí našeho právního řádu. Respektuji však, že je potřeba ještě některé záležitosti projednat ve výborech, a proto respektuji veto kolegů z ODS, a v rozpravě si potom dovolím navrhnout zkrácení projednávání asi o 52 dnů, v podstatě tak, abychom mohli ještě na této schůzi provést druhé i třetí čtení tohoto návrhu zákona, aby se o něm rozhodlo v dostatečném časovém předstihu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře (Stále velký neklid ve sněmovně.) Ještě jednou prosím o klid v jednacím sále. Vím, že si musíme sdělit své zážitky z uplynulé noci, nicméně platí to i na kolegy z ODS, jejichž prožitky jsou zřejmě velmi intenzivní.

A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan kolega František Pelc.

 

Poslanec František Pelc: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, hezké dopoledne.

Nechtěl bych opakovat některá sdělení, která tady přednesl pan ministr Ambrozek, ale vzhledem k míře pozornosti v tomto sále možná některá dílčí opakování nebudou na škodu.

Předložený návrh zákona je v podstatě jedním z posledních environmentálních předpisů, který se snaží transponovat evropskou legislativu do českých předpisů, a v tomto případě zejména směrnici o ptácích č. 79/409 a směrnici o ochraně stanovišť volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin č. 92/43.

Byla zde již připomenuta anabáze minulého roku, kdy jsme jinou verzi návrhu zákona projednávali prakticky devět měsíců s výsledkem, že o jeden jediný hlas nebyla ve finále schválena. Nyní předložená verze je o poznání stručnější a snaží se podstatně více striktně držet oněch obsahových transpozic evropských předpisů a věcí, které s tím bezprostředně souvisejí. Snaží se zároveň odstranit i některá konfliktní místa, která zde byla v minulosti předmětem výrazných sporů.

Dovolte mi několik věcných poznámek. Velmi často bývá předmětem kritických připomínek to, že plocha Natury 2000, celoevropsky vytvářené soustavy chráněných území, bude pokrývat prakticky celou Českou republiku. Podle všech dosavadních zjištění a poznatků je opak pravdou a přibližně tři čtvrtiny z navrhovaných ploch Natury 2000 bude lokalizováno již ve stávající soustavě chráněných území.

Význam Natury 2000, která je zakotvena v tomto návrhu zákona, není výrazný jenom pro ochranu evropské přirozené biodiverzity a ekologické stability krajiny, ale je to i významný příspěvek pro podporu ekonomické prosperity v dlouhodobém pojímání v hospodářsky marginálních regionech a obcích zde ležících, protože většinou přírodně hodnotná atraktivní místa jsou zpravidla lokalizována v ekonomicky problematičtějších oblastech.

Česká rozmanitost přírodního a krajinného prostředí je určitou zárukou, že dojde k obohacení celoevropské soustavy Natury 2000, a tudíž i k celoevropsky pojímanému přírodnímu dědictví. (Velký šum v sále.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane poslanče, já vás také přeruším. Poprosím pana ministra Ambrozka, aby věnoval zvýšenou pozornost vaší zpravodajské zprávě, a stejně tak prosím i ostatní kolegy, aby se zklidnili. Prosím.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP