(17.40 hodin)
(pokračuje C. Svoboda)

Takže v tomto ohledu tady nejde o něco, co by bylo porušením jakýchkoli pravidel.

Posuzovat, jestli v té či oné zemi debatu na téma postavení médií, jejich nezávislosti, vazby, kontroly, může být posouzeno v různých zemích, a myslím, že nikomu z nás nepřísluší říci, že v některé zemi je to uvěřitelné, v některé je to neuvěřitelné, protože země, které jsme navštívili, jsou země rozdílné, od zemí, jako je Kazachstán, po zemi, jako je Nový Zéland. Jsou to země, se kterými máme dobré vztahy jako Česká republika, takže tady nevidím nic, co by mělo kohokoli nějakým způsobem buď pobuřovat, nebo něco podobného, protože je to řádně zvolený člověk do funkce vedoucího úřadu, který má postavení správního úřadu. Myslím, že v tomto ohledu žádné pochybení není a nemůže být.

Pokud jde o moji otevřenost k cestám, dal jsem seznam svých cest mj. i třeba předsedovi vašeho klubu panu Tlustému. Seznam mých cest dostal i předseda vaší strany pan Topolánek. Je to naprosto otevřené. Na moji cestu dokonce chtěli jet někteří poslanci. Byl jsem tomu otevřen, že samozřejmě může kterýkoli jet, je-li to naplněno, ale já to neposuzuji. Ale rozhodnutím organizačního výboru bylo řečeno, že to není možné, protože Poslanecká sněmovna nemůže hradit a nebude hradit náklady cest poslanců, jsou-li organizovány mocí výkonnou. Ale já jsem tomu otevřen, a kdyby kdokoli i z poslanců měl důvod pro cestu, aby měl jednání na místě samém, tak samozřejmě je to naprosto otevřené, protože jde o prostředky daňových poplatníků a je třeba je maximálně využít. Jestliže je možnost této věci využít, tak to je v pořádku.

Pokud jde o jednání pana předsedy Pospíchala, je to na něm, a když tak se ho zeptejte. Já mu agendu nekontroluji, vím pouze z programu, že v každé zemi měl připraveno jednání na příslušné úrovni s příslušnými orgány státu, takže to je potom na debatu s ním. Pan Petr Pospíchal kromě toho, že to byl velmi statečný člověk v době totality - protože byl od komunistů vězněn, na rozdíl od mnohých, kteří se tváří jako hrdinové, on to předvedl v minulosti -, byl velvyslancem, to znamená, že byl zaměstnanec našeho ministerstva. A je pravda, že po dobu - a teď to nevím z hlavy, jak dlouho měl na našem ministerstvu smlouvu o pracovní činnosti - pracoval tam jako poradce. A to myslím, že je také v pořádku, jako bývalý velvyslanec. Ve chvíli, kdy byl zvolen předsedou Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, protože ta funkce byla placená, a každý se může něčím živit, tak byla tato spolupráce ukončena, přestal být poradcem, protože já jsem nechtěl, aby byl poradcem, když je ve funkci předsedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, nebo kdy byl zvolen do té Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Přesto jsou členové Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, kteří jsou zaměstnáni. Například jeden z členů této rady je zaměstnancem našeho ministerstva. Žádný zákon porušen není, nevidím v tom žádný problém, a pokud není porušen zákon, tak to nemůžeme ani označit za etické, nebo neetické. Etické nebo neetické je nějaké ovlivňování rozhodování, ovlivňování, které je třeba ovlivňování vlivové apod. To bych viděl jako něco neetického, ale jestliže někdo jako vedoucí správního úřadu jede v oficiální návštěvě, která byla projednána i vládou, a v jeho případě účast schválena Radou pro rozhlasové a televizní vysílání, a má naplněn program a agendu, nevidím v tom něco, co by v nás mělo budit jakýkoli podiv. Takže to je k tomu. Řekl jsem samozřejmě, že tím poradcem po určitou dobu byl, dokud nebyl zvolen. Jakmile byl zvolen, spolupráci jsme ukončili.

Pokud jde o seznam mých cest, je otevřený, máte-li zájem, kdykoli vám ho pošlu. Na tom není vůbec nic tajného a nic, co by nemohlo být otevřeno úplně klidně. Nevidím v tom žádný problém.

Pokud jde o to, kdo byl člen delegace, zase s tím žádné problémy nejsou, je to otevřené. Vláda schvaluje tyto cesty a podávají se o tom zprávy, a znovu říkám, dopředu jsem seznam cest předal mj. i poslancům z opozice a také mezi Úřadem vlády a Kanceláří prezidenta republiky a naším ministerstvem je pravidelná komunikace a sdělování seznamů cest. Všichni zainteresovaní to vědí, a pokud o to máte speciální zájem, učiní mi jenom radost vám ten seznam dát, protože na tom skutečně není nic, co by se mělo tajit.

Na druhé straně platí moje nabídka, ta platí vůči všem ministrům a podobně, že pokud se realizuje cesta, která je delší a kde je možné využít kapacitu, bude ji možné využít k tomu, aby naši představitelé jednali s partnery v těch zemích. Prosím, je to otevřené a každý má tuto šanci. Nechci to žádným způsobem omezovat, neboť je to nabídka, kterou lze využít. Myslím, že se tím šetří peníze daňových poplatníků, protože než aby každý jezdil za speciální peníze na speciální cestu, je možné toto využít.

To je ten uvěřitelný nebo neuvěřitelný příběh o tom, jaké bylo složení té delegace. Takto to bylo, nevidím v tom nic dramatického, co by mělo být nějakým způsobem kritizováno, ale samozřejmě může být, ale jinak to nemá žádný vliv ani na výkon funkce předsedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, protože to by potom nemohl jet nikam, nemohl by s nikým jednat a každé jednání by mohlo být posuzováno, zda to má nějaký vliv na jeho závislost nebo nezávislost. Myslím si, že tyto věci se rozhodují jinde a jiným způsobem. Myslím, že všichni členové Rady pro rozhlasové a televizní vysílání vědí, co je ze zákona jejich povinnost, tudíž i dbát na nezávislost. To se také plně respektuje. To je moje odpověď na vaši otázku

Pokud budete chtít seznam cest, bude mi potěšením vám seznam samozřejmě dát i do budoucna, kam pojedu. Bude-li tam chtít jet třeba část delegace nějakého výboru Poslanecké sněmovny, když to organizační výbor schválí, mohou tam být poslanci členy delegace také. Nemám s tím sebemenší potíž. Je to otevřené a myslím, že to lze využít. Aspoň je také vnější kontrola, že naše cesty jsou skutečně naplněny, že tam nejsou žádné volné prostoje, že je to skutečně naplněno jednáním od rána do večera, že je velmi mnoho setkání, že se daří skutečně sjednávat schůzky a program velmi intenzivní. A dokonce i takováto účast těch delegací může být takovou kontrolou, že to tak je. To je moje odpověď na vaši otázku.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi. Vidím, že paní místopředsedkyně chce položit doplňující otázku. Prosím, paní místopředsedkyně.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pane vicepremiére, příliš mnoho slov, pěkně kulatých, ale to zásadní sdělení - přece vy mi musíte rozumět, na co já se vás ptám. Já jsem se vás ptala na to, zda vám nepřipadá neetické brát s sebou člověka, který je představitelem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, když si vy stejně jako já musíte pamatovat zjitřenou dobu zhruba před třemi roky, kdy jakýkoli telefonát kteréhokoli politika kterémukoli členovi kteréhokoli regulačního orgánu stačil k tomu, aby vypukl nevídaný mediální skandál, natož představa, že by s ním mohl letět na nějakou zahraniční cestu. Na toto jsem se vás ptala v souvislosti s tím, že pokud - a to já chápu, že je dobré využít vládní letadlo, pokud někam letí, k dalším kontaktům - ale pokud zaujme toto místo tento člověk, nemůže je zaujmout někdo jiný, jehož cesta by byla větším přínosem pro Českou republiku. Já jsem se vás ptala právě na ta kritéria, podle nichž jsou účastníci vašich cest vybíráni.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí pan Cyril Svoboda.

 

Místopředseda vlády a ministr zahraničí ČR Cyril Svoboda: Paní předsedající, já teď nechci vést debatu o kulatosti nebo hranatosti slov, to ne, ale také jsem řekl, na tom trvám, že je to volné, že je to nabídka, protože to není kritérium, kdo bude členem mé delegace v našem jednání. To dělá naše ministerstvo a naše ministerstvo také předkládá agendu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP