(17.30 hodin)
(pokračuje Mikuta)

Revizní lékaři. Podle mých zjištění by mohlo být ku prospěchu věci, aby větší část revizních lékařů měla odbornost praktický lékař pro dospělé a praktický lékař pro děti a dorost. Dnes mají revizní lékaři především jiné odbornosti, které jsou jistě nezbytné, ale větší zařazení praktických lékařů by obohatilo komplexnější pohled na vyskytující se problémy v poskytování či úhradě zdravotní péče a dalo by větší akcenty na prevenci obecně.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, závěrem svého příspěvku bych chtěl připomenout, že jsem se v něm upřímně pokusil naznačit své vidění (potlesk) - děkuji - některých problematických přístupů, zejména VZP a zčásti i ostatních, zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven ke konkrétně existujícím nedostatkům nejen v jejich výročních zprávách, ale i při odstraňování nepochybných nedostatků, jež se vyskytují v běžné denní zdravotní péči a jejichž řešením, které se však ze strany zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven a zejména VZP neděje, nebo děje nedostatečně, by se - velmi stručně, ale myslím výstižně řečeno - šetřil pacient i finanční prostředky.

Tato problematika je nesmírně rozsáhlá a většině z nás je dobře známo, že zdravotní péče jako taková není uspokojivě a komplexně vyřešena v žádném státě, ani v těch nejvyspělejších zemích světa. Můj příspěvek může tedy být pouze příspěvkem do diskuse. Větších ambicí si nečiním. Jsem však přesvědčen, že v oblasti pojišťoven je třeba okamžitě začít pragmaticky přistupovat k řešení jejich prokazatelných nedostatků a problémů. I tak to bude běh na velmi dlouhou trať.

Předložené zprávy, zejména Všeobecné zdravotní pojišťovny i ostatních, zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, mě nenaplňují optimismem, co se týče jejich obrovské možné, aktivní a iniciativní role v našem systému zdravotnictví. Je zcela jistě nutné se velmi zodpovědně, zejména u VZP i u ostatních, zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, zamyslet nad jejich současnou a budoucí podobou a učinit tyto instituce daleko aktivnějšími, iniciativnějšími i hospodárnějšími subjekty řešení problematiky našeho zdravotnictví, než je tomu dosud. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Nikdo. Všeobecnou rozpravu končím a zahajuji rozpravu podrobnou. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku, proto se vás ptám, zda se do ní někdo hlásí. Hlásí se pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Vypadá to, že když člověk vytáhne mobil z ucha, tak to potom tak dopadá. Možná, že pan ministr by se měl vyjádřit k mnoha připomínkám, které tady pan Mikuta vyjádřil ve svém projevu. Možná, že by to nebylo mimo věc.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Hlásí se někdo další do podrobné rozpravy? Není tomu tak, proto končím i podrobnou rozpravu.

Zeptám se na případná závěrečná slova. Ani pan ministr, ani pan zpravodaj nemají zájem. Pan zpravodaj pouze připomíná, že máme před sebou jediný návrh na usnesení a tímto návrhem je návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, v němž nám doporučuje ve dvou bodech za prvé schválit výroční zprávu a za druhé vzít na vědomí vyjádření vlády atd. Ještě poprosím potom pana zpravodaje, aby přečetl jednotlivé body, o kterých budeme hlasovat.

Přivolala jsem gongem naše kolegy. Mezitím vás odhlašuji na vaši žádost a prosím, abyste se opět svými kartami zaregistrovali.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Návrh na usnesení se dá spojit do jednoho souvětí, a sice: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schvaluje Výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 2002 a bere na vědomí výroční zprávu a účetní závěrku zdravotních zaměstnaneckých pojišťoven za rok 2002.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano. Toto je návrh, o kterém budeme hlasovat. Domnívám se, že už jsou zde všichni, kteří se chtějí zúčastnit hlasování.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 389 a táži se vás, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 389 z přítomných 103 poslanců pro 69, proti jeden. Návrh byl přijat. Usnesení bylo přijato.

 

Končím projednávání bodu 125.

 

Na vaše žádosti o dalším průběhu schůze mi dovolte, abych vás informovala o tom, že jsme stále v bloku zpráv a dále budeme projednávat tyto body: 126 - Zpráva o průběhu likvidace Fondu dětí a mládeže, 127 - Zpráva vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. pololetí 2003, 128 - Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2002 a 134 - Zpráva o peticích přijatých Poslaneckou sněmovnou.

 

Tolik tedy k dalšímu průběhu schůze a já zahajuji první z avizovaných bodů, tedy bod 126, kterým je

 

126.
Zpráva o průběhu likvidace Fondu dětí a mládeže v likvidaci ke dni 31. května 2003
/sněmovní tisk 469/

 

Předloženou zprávu projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 469/1. Prosím zpravodajku výboru paní poslankyni Hanu Šedivou, aby nás o jednání výboru informovala a také aby přednesla návrh na usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Hana Šedivá: Vážená paní předsedající, vládo, kolegyně a kolegové, zpráva o průběhu likvidace Fondu dětí a mládeže v likvidaci vám byla předložena jako sněmovní tisk 469. Vzhledem k tomu, že pan kolega Mikuta mluvil dlouho, já vás nebudu dlouho zdržovat a jenom v krátkosti vás seznámím s obsahem zprávy a jednak s usnesením výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.

Na začátku bych chtěla jenom připomenout, že zpráva se týká období od 1. ledna 2003 do 31. ledna 2003, to znamená, že už je takřka rok stará. Navazuje na čtyři předchozí zprávy, které byly průběžně v parlamentu projednávány a byly předkládány také Ministerstvu financí. Usnesením 20. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu byl Fond dětí a mládeže požádán o předložení informace k finančnímu hospodaření. Proto byla zpráva zpracována nikoliv tak, jak původně mělo být, do 30. listopadu, ale do 31. 12. 2002, tak aby mohly být předloženy i zprávy o hospodaření.

V projednávaném období fond končil předávání nemovitostí, které byly předmětem prvního kola výběrového řízení. V tomto období bylo celkem převedeno 53 objektů. Dále začal pracovat na převádění nemovitostí, které byly schváleny k převodu ve druhém kole. Jednalo se celkem o 46 objektů. Nemovitosti, které jsou dosud ve správě fondu, jsou nadále v maximální míře pronajímány. Výnosy z pronájmu jsou používány k údržbě atd.

Víme, že na podzim bylo schváleno prodloužení činnosti Fondu dětí a mládeže o další rok. Bylo schváleno i třetí kolo výběrového řízení, které v současné době probíhá.

Domnívám se, že při správě a vypořádání majetku České republiky ve správě Fondu dětí a mládeže nedochází k porušování zákona. V současné době tam proběhla od února 2003 jedna finanční kontrola, v současné době probíhá finanční kontrola druhá. Dosud nebyly předloženy výsledky této kontroly. Na straně likvidátora se nezměnily předpoklady pro výkon funkce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP