(10.30 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Odhlásím vás. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali svými identifikačními kartami.

 

Zahájil jsem hlasování číslo 47 a ptám se, kdo je pro přijetí tohoto usnesení. Kdo je proti?

Z přítomných 136 pro návrh 102, proti 29. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

Dalším bodem našeho jednání je bod číslo

 

21.
Vládní návrh zákona o správních poplatcích
/sněmovní tisk 629/ - první čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci. Na program této schůze je zařazen návrh zákona o správních poplatcích, jehož nedílnou přílohou je sazebník správních poplatků. Samotný zákon o správních poplatcích vychází ze současné právní úpravy a obsahuje tak jako dosud jen ta ustanovení, která jsou potřebná pro řádné vybrání správních poplatků stanovených za jednotlivé předměty správních poplatků v sazebníku. Navrhovaná právní úprava reaguje na změny související s reformou veřejné správy.

Sazebník svým rozsahem bezprostředně zasahuje do všech odvětví státní správy upravené zvláštními zákony a stanoví správní poplatky za správní řízení vybraná právě z těchto zvláštních zákonů. Podle navrhovaného zákona budou stanovené správní poplatky tak jako dosud vybírat všechny úřady státní správy, a to počínaje územními samosprávnými celky až po ministerstva.

Zákonná úprava státní správy, zejména v posledním období, ve kterém proběhla nejen její reforma, ale bylo postupně realizováno i začlenění České republiky do EU, podléhá častým zákonným změnám a tyto změny a doplnění zvláštních zákonů byly promítány i do zákonné úpravy sazebníku správních poplatků. Stávající sazebník je již cca 50krát novelizován a zejména tato skutečnost byla důvodem pro předložení tohoto vládního návrhu zákona, který je již zcela ve stávající podobě nepřehledný.

Správní poplatky vybírané podle dosavadního zákona jsou vedle daňových příjmů nepřehlédnutelným zdrojem pro rozpočty, a to jak územní, tak i státní. V loňském roce územní samosprávné celky vybraly na správních poplatcích cca 2 miliardy korun, státní rozpočet cca 3,5 miliardy korun. Výrazně se nebude lišit výnos ze správních poplatků ani po nabytí účinnosti právě projednávaného vládního návrhu zákona. Vzhledem k tomu, že v médiích se objevovala různá čísla, chtěl bych zde konstatovat, že přijetí tohoto návrhu zákona zvýší příjmy ze správních poplatků pro územní samosprávné celky cca o 100 milionů korun ročně a zvýší příjmy pro státní rozpočet cca o 140 milionů korun ročně, tj. dopad na veřejné rozpočty celkem bude cca 240 milionů korun - pro veřejné rozpočty 100 milionů korun, pro státní rozpočet 140 milionů korun. Nedochází tedy k žádnému dramatickému zvýšení správních poplatků.

Předložená právní úprava se věcně od stávající, byť roztříštěné právní úpravy příliš neliší. Zásadní rozdíl je ve způsobu zpoplatnění správního řízení v oblasti udělování českých víz, prodlužování jejich platnosti a povolování pobytu cizinců na území České republiky. Po 1. květnu letošního roku již neodpovídá stávající právní úprava podmínkám stanoveným závaznými pravidly směrnic EU, podle nichž za toto správní řízení nemůže vybírat poplatky úřad členského státu EU.

Tato projednávaná zákonná úprava správních poplatků je nezbytná zejména proto, že zahrnuje všechny oblasti veřejné správy, dotýká se nejen všech obyvatel České republiky, ale i cizinců na území českého státu včetně podnikatelských aktivit, fyzických a právnických osob, a proto považuji za důležité, aby tato předloha byla přijata. V neposlední řadě přijetí tohoto zákona o správních poplatcích zpřehlední stávající situaci a poskytne občanům jasnou, ucelenou informaci o tom, v jaké struktuře budou vybírány v České republice správní poplatky, a nahradí stávající neudržitelný stav, kdy dosavadní sazebník byl více než 50krát novelizován v různých jiných předpisech, a v tuto chvíli mohou dostat poplatníci a jednotlivé správní úřady nový zákon, který poskytne naprosto srozumitelnou a přehlednou informaci o režimu a systému správních poplatků v České republice.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Antonín Macháček.

 

Poslanec Antonín Macháček: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych byl stejně stručný, jako je stručný tento zákon. Vlastní text zákona obsahuje 14 paragrafů, které základním způsobem vymezují tuto oblast. Daleko rozsáhlejší pak je sazebník.

Co se týče vlastního návrhu zákona, jeho předložení je vedeno čtyřmi zásadními a základními důvody. Je to jednak snaha o zjednodušení orientace jak správních orgánů, tak i plátců v této oblasti. Je to sjednocení dosavadní roztříštěnosti sazebníku správních poplatků v různých zvláštních speciálních zákonech. Za třetí to je pak zjednodušení řízení pro účely správních poplatků a za čtvrté ne opomenutelná věc, že osvobození od poplatků, která byla dosud uvedena ve vyhláškách, jsou součástí tohoto zákona.

O finanční částce se pan ministr zmínil. Já bych jenom potvrdil, že navýšení této plánované částky je dáno zhruba tím, že se zařazuje 55 nových položek a předmětů, které jsou předmětem správního poplatku, a v 72 případech dochází ke zvýšení sazeb proti stávajícímu stavu. To dává dohromady zhruba plánovanou částku 280 milionů korun jako navýšení pro státní rozpočet. Jenom pro vaši rychlou orientaci - za rok 2002 se vybralo na správních poplatcích 4 miliardy 66 milionů korun.

Dále bych se chtěl na závěr své zprávy jenom stručně zmínit o tom, že vlastně sazebník obsahuje více než 830 položek s finančním vyjádřením, a jak jsem se zmínil, u 72 dochází ke zvýšení výše poplatků, naopak u 18 dochází ke snížení této sazby.

Já jako zpravodaj doporučuji propuštění tohoto sněmovního tisku do dalšího projednávání ve sněmovně. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otvírám obecnou rozpravu, do které mám zatím dvě přihlášky. Jako první se mi přihlásil pan poslanec Doležal. Teď pan kolega Recman. Nicméně pan kolega Recman - procedurální návrh. Prosím.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane místopředsedo, já bych chtěl využít dobrodiní našeho jednacího řádu, a protože bude bod 21, což je zákon o správních poplatcích, a bod 22, což je vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právě zákona o správních poplatcích, abychom mohli vést sloučenou obecnou rozpravu, a tím bychom ušetřili i čas a zefektivnili projednávání. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Já to považuji za 21, 22 - rozumíme si, není potřeba dále upřesňovat. Výborně.

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 48. Kdo souhlasí s přerušením projednávání tohoto bodu, zahájením projednáváním bodu 22 a spojením obecné rozpravy? Kdo je proti?

Z přítomných 136 pro návrh 96, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Přerušuji projednávání bodu číslo 21 a zahajuji projednávání tisku 630 a prosím, aby ho uvedl opět ministr financí.

 

22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o správních poplatcích
/sněmovní tisk 630/ - prvé čtení

 

***




Přihlásit/registrovat se do ISP