(17.30 hodin)

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní paní poslankyně Zuzka Rujbrová.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Děkuji. Kolegyně a kolegové, jistě si uvědomujeme, že státní občanství je svým způsobem výsada, kterou dává stát svým občanům za podmínek, které jsou více či méně omezeny, a kromě narození je těch podmínek celá řada. A není to jen Česká republika, ale i většina dalších států, které velmi pečlivě zkoumají, zda tyto podmínky pro přijetí do státního svazku naplněny jsou či nikoliv. Obvykle ještě přísnější podmínky stanoví jednotlivé státy pro případné dvojí občanství.

V daném případě je nám senátním návrhem doporučováno, abychom pro osoby, které po roce 1989 skutečně měly na vybranou, zda zvolí občanství české, případně i nadále se budou ucházet o občanství dalších států, jakým způsobem se rozhodnou. V té chvíli už nepochybně hrála (nehrála?) roli obava z návratu do tehdejšího Československa, ale motivace osob, které se k českému občanství nepřiklonily, byla pravděpodobně zcela jiná.

Za daných okolností jsem opravdu přesvědčena, že rozšiřováním období tzv. opuštění republiky a možnosti znovunabytí občanství po 31. 12. 1989, kdy již zákon, který jsme přijali v roce 1989, v tomto směru podmínky pro možnost získání občanství dále rozšířil, je v této chvíli dostatečný. Za daných okolností se připojuji k návrhu na zamítnutí předlohy.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Kdo další má zájem vystoupit v rozpravě? Nevidím žádnou přihlášku a končím obecnou rozpravu.

Jestli mě pan zpravodaj kontroluje, padl dvakrát návrh na zamítnutí návrhu. Jiný návrh v rozpravě nepadl. Je to pravda, pane zpravodaji? Ano.

Pokusím se přivolat poslance. Všechny vás odhlásím a požádám vás o to, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.

 

O návrhu na zamítnutí návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 74, které jsem právě zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji.

V hlasování pořadové číslo 74 z přítomných 138 pro 103, proti 26. Návrh byl přijat. Sněmovní tisk 612, tedy senátní návrh zákona o změně státního občanství, byl zamítnut.

 

Děkuji panu senátorovi Jaroslavu Šulovi, děkuji zpravodaji panu Václavu Votavovi a končím bod číslo 37.

 

Dalším bodem našeho schváleného pořadu schůze je bod číslo 38 a je to

 

38.
Vládní návrh zákona o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 637/ - prvé čtení

 

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan poslanec Martin Říman. Konstatuji, že z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí pan Bohuslav Sobotka. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, předkládám vládní návrh zákona o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992, o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

Účelem navrhované úpravy je zavedení povinnosti značit každé spotřebitelské balení lihu, které je určeno pro tuzemský trh, kontrolní páskou, a to tak, aby při otevření spotřebitelského balení lihu došlo ke znehodnocení kontrolní pásky. Lze důvodně předpokládat, že zavedení povinnosti značit spotřebitelské značení lihu přispěje výrazně k omezení daňových a celních úniků, což se následně projeví i ve zvýšení výběru spotřební daně z lihu.

Realizací povinného značení lihu budou vytvořeny potřebné podmínky pro existenci kontrolního mechanismu, který omezí daňové a celní úniky v oblasti nakládání s lihem, s minimálním dopadem na výdaje veřejných rozpočtů. Bude umožněno daleko kvalitnější a intenzivnější sledování lihových bilancí, bude efektivněji a hospodárněji nakládáno s prováděním daňových a následných kontrol. Posílí se nepochybně ochrana spotřebitele, ale i ochrana výrobce a dovozce. Vytvoří se rovné konkurenční podmínky na trhu a zabezpečí se prodej originálního kvalitního lihu.

Návrh zákona o povinném značení lihu upravuje způsob značení lihu, povinnost registrace vývozců a dovozců lihu, výkon státní správy a kontrolu nad dodržováním stanovených povinností včetně sankcí za jejich porušení.

Účinnost navrhovaného zákona se předpokládá od 1. ledna 2005 s tím, že doprodej neznačeného lihu z inventarizovaných zásob bude umožněn až do 31. prosince 2005. S ohledem na skutečnost, že kontrolní páska ve smyslu tohoto návrhu je ceninou obsahující speciální ochranné prvky proti padělání a pozměňování, bude výrobou kontrolních pásek pověřena příspěvková organizace Státní tiskárna cenin.

Náklady na nákup kontrolních pásek včetně nákladů na jejich skladování, evidenci a distribuci ponesou dovozci a vývozci lihu. Jedná se o náklady, které lze podle předběžných odhadů vyčíslit částkou cca 200 mil. Kč ročně. Zavedení povinnosti značit líh kontrolními páskami bude výrobcům a dovozcům ulehčeno možností jednorázového odpisu nových etiketovacích zařízení. Cena etiketovacího stroje se pohybuje odhadem cca kolem 8 mil. Kč. V této souvislosti je obsahem zákona také novela zákona o dani z příjmů, která takovýto jednorázový odpis umožňuje.

Právní akty Evropských společenství neupravují problematiku řešenou tímto návrhem a právní úprava v této oblasti je ponechána na národní legislativě. Proto tento návrh zákona není v rozporu s evropskou legislativou.

Návrh zákona je součástí již realizovaných opatření vlády, která směřují k omezení šedé ekonomiky, k omezení daňových úniků a k narovnání podmínek na trhu. Je zřetelné, že zde existují subjekty, které využívají toho, že unikají zdaňovací povinnosti, k tomu, aby dodávaly levnější lihoviny, levnější alkohol, a nekalou soutěží tak konkurují oficiálním, legálním výrobcům, kteří poctivě dodržují a plní své povinnosti vůči České republice v oblasti odvodu spotřební daně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP