(18.10 hodin)
(pokračuje Doležal)
Co tím získáme, pane ministře? Nic.
A už vůbec nikdo nehovoří o tom, že jsme zavedli kolkováni cigaret, neslyšel jsem nikde zhodnocení toho, jak úspěšná je to věc. Všichni jsme určitě viděli hlavní zpravodajský pořad televize NOVA, kde televize přišla nakupovat na tržiště, a co čert nechtěl, nakoupila cigarety bez kolků. Pomohlo to tedy něčemu, nebo nepomohlo? Nepomohlo to ničemu.
Já se domnívám, že toto je pouze jediná věc, a to je naplnění slibů sociální demokracie, které má uvedené ve svém volebním programu. Proto si dovolím navrhnout zamítnutí tohoto návrhu v prvním čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Vladimíru Doležalovi. Slovo má pan kolega Jaromír Kohlíček.
Poslanec Jaromír Kohlíček: Vážený pane předsedající, zbožňuji momenty, kdy vidím laika, jak mluví o něčem, o čem nemá vůbec tušení. Dvacet let jsem se zabýval výrobou lahví, znám prakticky všechny typy stáčecích linek, které plní lahve. Pane kolego, doplnit za etiketovačku a za roll on cap nebo jiný druh uzávěru nalepení kolku je banální záležitost. Pokud budete chtít, můžeme si to vysvětlit v odbornější debatě. Jak vidím, tak pro to máte předpoklady, abyste pochopil celou hloubku toho, o čem jsem zde hovořil.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jaromíru Kohlíčkovi a upozorňuji ho, že nebudu příště tak benevolentní a nenechám ho, aby oslovoval od řečnického pultu jiného kolegu. Může tak činit pouze prostřednictvím předsedajícího.
Prosím, pan kolega Doležal.
Poslanec Vladimír Doležal: Pane místopředsedo, dovolte mi, abych vaším prostřednictvím vzkázal kolegovi Kohlíčkovi, že jistě jeho fungování v této branži před rokem 1989 bylo vidět a výsledky tomu napovídají, ale já bych ho chtěl upozornit, že tuto problematiku jsem vystudoval a deset let jsem se živil projektováním jednoúčelových strojů a zařízení, takže vím, o co jde. Není problém nalepit etiketu, bude to problém s víčkem. Víte to moc dobře stejně jako já. Zadarmo to nebude. To možná bývalo za vás a možná si to ještě přejete, ale to se nepodaří.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Věřím, že pan kolega Jaromír Kohlíček slyšel vzkaz pana poslance Doležala. Věřím, že nebudeme pokračovat v této rozpravě výměnou názorů mezi jednotlivými poslanci.
Má ještě někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě? Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.
Pane zpravodaji, jestli jsem správně slyšel, padl návrh na zamítnutí a jiný návrh nepadl. Je tomu tak. Dobře.
Samozřejmě, po ukončení rozpravy dám závěrečné slovo panu ministrovi, jestli má zájem, a panu zpravodaji. Pan ministr má zájem. Prosím, slovo má místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, pokud Poslanecká sněmovna návrh zákona propustí do dalšího projednávání, domnívám se, že již proběhlá rozprava nyní při příležitosti prvního čtení naznačila, že projednávání tohoto zákona bude jistě velmi zajímavou záležitostí pro Poslaneckou sněmovnu, a musím říci, že se těším na projednávání tohoto návrhu zákona ve výborech sněmovny. Myslím si, že bude možné si argumenty zopakovat, že bude možné si argumenty vysvětlit v klidnější atmosféře, v pracovnější atmosféře, než tomu přirozeně může být na plénu Poslanecké sněmovny.
Chtěl bych konstatovat, že návrh zákona, tak jak byl připravován, prošel řádným připomínkovým řízením. Byl opakovaně projednáván s českou organizací výrobců lihovin, která sdružuje největší výrobce lihovin. Konstatuji, že tato organizace k zákonu zaujímá negativní postoj. Přesto v rámci připomínkového řízení uplatnila řadu konkrétních připomínek, z nichž velká část byla do návrhu zákona zapracována tak, abychom maximálně usnadnili implementaci tohoto systému.
Domnívám se, že je možné v případě, že budou navrženy takové změny, které dále usnadní implementaci systému, o nich vést diskusi při projednávání návrhu zákona, ale myslím, že řadu ustanovení, se kterými přišla asociace výrobců lihovin, jsme již do návrhu zapracovali. Jedná se zejména o možnost odepsat jednorázově v jednom roce náklady na pořízení etiketovacího zařízení a jedná se také podle mého názoru o přátelské rozložení v čase zavedení povinnosti kolkovat veškeré lihoviny. Návrh zákona umožňuje, aby se celý jeden rok na trhu ještě pohybovaly lihoviny označené kolky i lihoviny kolkem neoznačené a předpokládá se, že od 1. ledna 2006 by byla povinnost zcela kolkovat.
V případě, že toto opatření bude v České republice zavedeno, pak třetina zemí Evropské unie bude používat kontrolní pásky pro označení lihovin. Ze stávajících zemí Evropské unie v tuto chvíli toto opatření využívá sedm zemí. V případě, že ho zavede Česká republika, bude toto opatření využívat osm zemí. Toto opatření mimo jiné využívá několik let i Slovenská republika.
Pokud jde o některé důvody, které jsem zde uváděl, dovolil bych si uvést ještě poněkud podrobnější argumentaci. Pokud jde o otázku omezení daňových a celních úniků. Pokud jde o omezení daňových úniků, chtěl bych konstatovat, že pokud jde o zavedení kolků u tabákových výrobků, což je systém, který není zcela totožný, ale je obdobný, toto opatření mělo za následek výrazné zvýšení výběru spotřební daně z tabákových výrobků, a pokud se toto opatření propojí s důslednějším systémem kontrol, vedlo to u tabákových výrobků v uplynulých letech k výraznému zvýšení výběru spotřební daně z tabákových výrobků.
Pokud jde o opatření, která směřují k omezení daňových úniků z lihu, toto není jediné opatření, které vláda realizuje. Jistě víte, a já jsem rád, že Poslanecká sněmovna schválila zákaz prodeje lihovin na tržištích. Jsem rád, že Poslanecká sněmovna schválila nový systém výběru a správy spotřební daně, který je spojen s existencí daňových skladů a podmíněn osvobozením od daně. Toto jsou dvě opatření, která výrazně směřují k tomu, aby se omezily daňové úniky v oblasti spotřební daně z lihu. Toto opatření je dalším opatřením v řadě. Není to jediné, není to samospasitelné, není to opatření, které vyřeší zcela na sto procent riziko daňových úniků. Souhlasím s tím, co bylo řečeno, že žádné opatření není schopno vyřešit na sto procent úniky v této oblasti a není schopno tyto úniky na sto procent odvrátit, ale domnívám se, že jsme povinni, abychom postupně prostor pro úniky omezovali.
Čtvrté opatření, které jsem zde ještě nezmínil, je skutečnost, že správa spotřební daně v této oblasti je plně svěřena do kompetence celní správy. Celní správa má schopnost využívat některých kompetencí a oprávnění, které nemá daňová správa. Ukazuje se to například u správy spotřební daně z tabákových výrobků, kdy celní správa dokázala v uplynulých měsících odhalit velké množství tabáku, který byl do České republiky dopraven za účelem nelegální výroby cigaret, dokázala odhalit několik set milionů kusů cigaret, které nebyly kolkovány a byly zřejmě nelegálně na území České republiky vyrobeny. Celní správa dokázala dokonce odhalit několik týdnů po jejím vzniku i celou nelegální továrnu na výrobu cigaret na území České republiky. Takovéto odhalení, takovéto zásahy jsou v historii velmi nebývalé a znamenají velký zásah v oblasti úniku spotřební daně z tabákových výrobků. Domnívám se, že obdobných výsledků budeme schopni časem dosáhnout, i pokud jde o boj s daňovými úniky v oblasti lihu.
Jestli zde byla položena otázka, která se týkala toho, jak může kolkování lihovin snížit náklady na provádění kontrol, mohu konstatovat, že značně, protože lihovina, která je označena kolkem, již na první pohled se liší od lihoviny, která kolkem označena není. Dnes je situace, že na to, abyste zjistili, zda láhev, která je označena etiketou výrobce, který odvádí spotřební daň, abyste zjistili, jestli obsah té láhve je totožný s tím, co vyrábí a dodává legální výrobce - protože napodobit etiketu je naprosto jednoduché - na to musíte udělat u každé láhve, u každého litru lihovin, laboratorní rozbor. Ten laboratorní rozbor má své náklady a výrazně snižuje efektivitu kontrolní činnosti v této oblasti.
To, k čemu dochází velmi často, je fakt, že k distribuci lihovin, které nejsou zdaněny, dochází prostřednictvím velkých legálních velkoobchodních nebo maloobchodních sítí.
***