(9.20 hodin)
(pokračuje Langer)

Pro vaši informaci vám chci sdělit také osoby interpelovaných a pořadí interpelujících. Prvním interpelovaným bude pan ministr Sobotka, interpelující kolegové Kohlíček, Bratský a Fajmon. Poté by měla přijít na řadu interpelace na pana ministra spravedlnosti Karla Čermáka od pana poslance Miroslava Grebeníčka a pana poslance Františka Beneše. Teoreticky by měla následovat interpelace paní poslankyně Dundáčkové na paní ministryni Petru Buzkovou a následně paní poslankyně Evy Dundáčkové a moje na pana ministra Grosse. Nicméně předběžně je možné se dohodnout tak, že podle délky tohoto bodu, jak bude probíhat, jej můžeme zhruba v polovině přerušit a doprojednat příští týden.

 

Zahajuji tedy projednávání bodu

 

65.
Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

 

Ministr financí Bohuslav Sobotka odpověděl na interpelaci poslance Jaromíra Kohlíčka ve věci výkladu pojmu "realizace stavby". Interpelace pana kolegy Kohlíčka se spolu s odpovědí pana ministra předkládá jako tisk 628. Otevírám rozpravu, slovo má pan kolega Kohlíček.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jen když jsme byli u toho výkladu jednacího řádu - tato interpelace byla zařazena na desáté místo v pořadí interpelací písemných. Proto začínám jako první.

Sněmovní tisk 628, vážení kolegové a milé kolegyně, vás seznámil se zněním mé interpelace na pana ministra financí Bohuslava Sobotku ve věci výkladu pojmu "realizace stavby". O co se jedná, ve stručnosti. Ti z vás, kteří jste přečetli tento tisk, jste jistě zaznamenali, že se zejména jedná o to, že některé podmínky, které stanovuje Ministerstvo financí, případně některé další orgány, pro obce v podmínkách pro získání dotace, jsou nesplnitelné. Abych vás uvedl do obrazu. Setkal jsem se v posledních několika letech s řadou udělených dotací, kdy Ministerstvo financí sdělilo obci na začátku roku, většinou koncem prvního kvartálu, po rozpisu státního plánu, že této obci byla udělena dotace na některý z dotačních titulů. Toto psaní ovšem neopravňuje obec, aby z příslušného titulu dotaci čerpala, a obec, pokud chce dodržet veškerá pravidla, musí počkat na moment, kdy prostředky jsou jí převedeny na účet. Pokud beru v potaz, že jistě řada z vás ví, jak vypadají stavební práce, a pokud vezmu jako jasný fakt, že Ministerstvo financí tyto prostředky mnohdy převádí až po prázdninách na účet obce a tyto prostředky jsou nepřevoditelné do dalšího roku, potom jsou obce vystavovány před takřka neřešitelné dilema. V zásadě stojí před tím, že mohou postupovat dvojím způsobem. První způsobem je rozjet příslušnou stavbu. Tento způsob ovšem není zcela v souladu s předpisy, protože sice obec má v ruce oznámení od Ministerstva financí, že prostředky dostane, ale prostředky nejsou na účtě. Musí se obec domluvit s příslušnou stavební firmou, což také není zcela v souladu s předpisy, že nebude fakturovat dříve, než na obecní účet dojdou prostředky, a potom až do momentu, kdy prostředky přijdou na obecní účet, nesmí přijít žádná faktura, protože v momentě, kdy obec fakturu zlikviduje - fakturu, na kterou měla dostat dotaci - potom je z toho samozřejmě problém, protože logicky při kontrole okresní finanční úřad konstatuje porušení rozpočtových pravidel. Pokud se obec odvolá, že již od prvního kvartálu měla v ruce rozhodnutí Ministerstva financí, že dotace je přidělena, a vrátí se celá záležitost na finanční úřad, potom krajský finanční úřad je povinen odpovědět, že skutečně k porušení rozpočtových pravidel došlo, a celá věc se potom řeší teprve v rozkladové komisi na Ministerstvu financí.

Domnívám se, že tento mechanismus je naprosto scestný, a protože nejsem sám, kdo se tak domnívá, připravili jsme novelu příslušných ustanovení, která nakonec nebyla projednávána, byla stažena, protože podobnou novelu přijímal již Senát.

Problém, kterým se zabývám ve své interpelaci, je výklad pojmu "realizace stavby", který se prakticky nevyskytuje v naší současné legislativě, protože příslušný předpis už byl zrušen. Využil jsem této interpelace jako záminky pro to, abych poukázal na časový nesoulad mezi rozhodnutím o přidělení dotace a mezi skutečným převedením dotace na účet obce. A ještě jednou bych chtěl požádat pana ministra, aby nám vysvětlil, jak bude nadále Ministerstvo financí postupovat, protože obce se dostávají systematicky každý rok při získávání dotací do velmi obtížné situace a ne každá stavební firma je ochotna pozastavovat faktury až do doby, než příslušná dotace na účet dané obce dojde.

A ještě jednou zdůrazňuji: prostředky jsou použity v souladu s předpisy, ale je tam časová neshoda. Čili je tam neshoda, řekl bych, okrajová, která neznamená, že by ty prostředky byly použity nevhodně, která neznamená, že by se kdokoli obohatil, ale současné předpisy a současné uvolňování finančních prostředků neumožňuje, aby ten investiční proces v daném případě proběhl a alespoň v rámci daných možností normálně.

Chtěl bych slyšet od pana ministra, jakým způsobem do budoucna tady bude postupováno, protože tato záležitost se pravidelně opakuje každý rok a starostové obcí asi nejen na mne, ale i na řadu mých kolegů se obracejí, abychom s tím něco dělali. Pane ministře, rád bych slyšel vaše jednoznačné stanovisko, protože pokud k tomu jednoznačné stanovisko nezazní, budu muset navrhnout, že sněmovna zamítá odpověď pana ministra. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má ministr financí.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážený pane poslanče, zákon o rozpočtových pravidlech, který byl přijat v roce 2000, výrazným způsobem zpřísnil podmínky pro poskytování finančních prostředků ve formě dotací ze státního rozpočtu. Na tento zákon navázala vyhláška č. 40/2001 o účasti státního rozpočtu na financování programu reprodukce majetku, s tím, že tato vyhláška je pro Ministerstvo financí závazná, stejně jako je pro Ministerstvo financí závazný zákon o rozpočtových pravidlech.

Samozřejmě finanční prostředky jsou poskytovány především z jednotlivých resortů, nikoli jen z resortu Ministerstva financí. Ministerstvo financí poskytuje obcím finanční prostředky v zásadě té kategorie, které jsou schváleny při projednávání zákona o státním rozpočtu tady v Poslanecké sněmovně. Tyto návrhy, které přijdou z Poslanecké sněmovny, tvoří drtivou agendu těch jednotlivých dotací, které poskytuje přímo Ministerstvo financí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP