(9.30 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Tady bych chtěl konstatovat, že pro to, aby dotace mohla být poskytnuta, musí být splněny všechny podmínky uvedené vyhlášky, to znamená včetně doložení příslušných dokumentů, které teprve umožňují Ministerstvu financí, aby finanční prostředky uvolnilo. Doložení a dokládání těchto dokumentů vyžaduje určitý čas a vyžaduje také aktivní součinnost ze strany příjemce příslušné dotace.
To, že řada těchto individuálních investičních akcí v zásadě začíná svůj život teprve okamžikem, kdy jsou schváleny jako poslanecký pozměňovací návrh v Poslanecké sněmovně a stanou se součástí kapitoly všeobecná pokladní správa, kterou spravuje Ministerstvo financí, v době, kdy státní rozpočet je schvalován, když to dobře jde, před koncem roku, když to v minulosti dobře nešlo, tak státní rozpočet byl schvalován zjara, pak teprve poté dochází k dohledávání příslušných akcí, k doplňování podkladů, a tento proces trvá často několik měsíců. Domnívám se, že pokud bude ubývat těch akcí, které budou zařazovány do rozpočtu až tady, na půdě Poslanecké sněmovny, tak se pravděpodobně zlepší situace z hlediska schopnosti jednotlivých resortů tyto akce příslušným způsobem zadministrovat.
Pokud jde o termín "realizace stavby", ten není ve vyhlášce č. 40/2001 definován, a je plně v pravomoci poskytovatele dotace určit, zda se jedná o dokončení stavby doložené protokolem o převzetí poslední dodávky, nebo jiným dokumentem, jako je kolaudační rozhodnutí nebo rozhodnutí o uvedení stavby do zkušebního provozu vydané příslušným stavebním úřadem. Ministerstvo financí v této věci nevydalo žádný metodický pokyn, pouze dohodlo s Ústředním finančním a daňovým ředitelstvím jednotný postup všech finančních úřadů ve věci kontroly v případě, že poskytovatel dotace neuvede definici výše uvedeného závazného ukazatele. Tento postup je uveden v mé písemné odpovědi, kterou bych zde chtěl částečně ocitovat.
Pracovníci finančního úřadu postupují v těchto případech s přihlédnutím k § 8 odst. 2 písm. b) vyhlášky z r. 2001, o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku. Tato vyhláška byla uveřejněna v částce 15/201 Sbírky zákonů 6. 2. 2001. V citovaném ustanovení vyhlášky je stanoveno, že součástí dokumentace závěrečného vyhodnocení je u stavebních projektů kolaudační rozhodnutí, nebo rozhodnutí o uvedení stavby do zkušebního provozu vydané podle zvláštního předpisu. Zvláštním předpisem se rozumí zákon č. 50/1976, o územním plánování a stavebním řádu. Termín ukončení realizace stavby tudíž znamená vydání právoplatného kolaudačního rozhodnutí nebo rozhodnutí o uvedení stavby do zkušebního provozu, pokud správce programu, to je poskytovatel dotace, v rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce vydaném podle § 7 příslušné vyhlášky nestanovil jiný doklad nebo dokument.
Ministerstvo pro místní rozvoj v uvedeném případě, který jste zde zmiňoval příkladmo ve své interpelaci, nedefinovalo termín ukončení realizace stavby, a tudíž platí, že jde o den, kdy nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí nebo rozhodnutí o uvedení stavby do zkušebního provozu.
Vyhláška č. 40/2001 je koncipována tak, aby alokační a kontrolní mechanismy vyvolávaly nejen tlak na hospodárné vynakládání prostředků státního rozpočtu na realizaci konkrétních akcí, ale také na lhůty, ve kterých budou vybudované kapacity uváděny do provozu. Dotace ze státního rozpočtu nejsou cílově poskytovány na realizaci stavebních děl, ale na zabezpečení funkčních kapacit veřejné správy, respektive veřejných služeb. Ministerstvo financí tedy nemůže zcela akceptovat představu, že by státní rozpočet měl podporovat realizaci stavebních děl, která nebudou splňovat podmínky stanovené stavebním řádem pro jejich řádné užívání v termínech, které jsou předpokládané.
Domnívám se, že by bylo vhodné, aby uvedený problém byl vyřešen v připravované novele vyhlášky č. 40/2001, o účasti státního rozpočtu na financování programu reprodukce majetku, tak, že termín realizace akce bude v této vyhlášce stanoven na den vydání kolaudačního rozhodnutí nebo rozhodnutí o uvedení stavby do zkušebního provozu. Uvedení této definice do vyhlášky č. 40 by tedy mohlo nahradit ten nedostatek, kdy příslušný správce programu nestanoví podmínky, popřípadě by následně po účinnosti novely této vyhlášky mohlo zcela sjednotit přístup jednotlivých správců programu k definování podmínek tak, aby nedocházelo ke kolizím při následných kontrolách finančních úřadů. Domnívám se, že tato cesta by v relativně krátkém čase mohla vést k tomu, že by se odstranily diskuse a třecí plochy mezi podmínkami, tak jak je různým způsobem stanoví jednotliví správci dotačních programů, a následnou kontrolní činností finančních úřadů, která se zcela odvíjí na základě zákona o rozpočtových pravidlech, respektive na základě vyhlášky 40/2001. Domnívám se tedy, že cesta zde existuje, a Ministerstvo financí ji připravuje, a mělo by dojít k řešení této situace.
Pokud jde o otázku kontrolní činnosti finančních úřadů při realizaci jednotlivých dotačních titulů, jsem rád, že Poslanecká sněmovna schválila na sklonku loňského roku novelu zákona o rozpočtových pravidlech, která konečně umožnila a umožní finančním úřadům diferencovat ve stanovení sankce na základě míry pochybení, ke které došlo ze strany toho, kdo čerpal dotaci ze státního rozpočtu. Do účinnosti této novely platilo pravidlo, které bylo stanoveno v zákoně o rozpočtových pravidlech v roce 2000, kde finanční úřad neměl jinou možnost, než - pokud zjistil jakékoliv pochybení, byť zcela formálního charakteru, jako je třeba překročení termínu kolaudace o jeden den - vrácení celé dotace a vrácení 100 % penále. Nebylo možné při udělení sankce rozlišovat podle závažnosti pochybení, ke kterému ze strany toho, kdo dotaci čerpal, došlo.
Novela zákona o rozpočtových pravidlech, která byla schválena na základě materiálu, který připravilo Ministerstvo financí, do budoucna umožní finančním úřadům, aby rozlišovaly mezi závažnými a méně závažnými pochybeními. V případě závažných pochybení, jako je např. použití prostředků v rozporu s účelem, bude platit stávající sankční systém. V případě menších pochybení formálního charakteru, která neměla vliv na použití finančních prostředků jako takových, bude mít možnost finanční úřad udělit sankci do výše 5 % z částky čerpané dotace. I to je myslím vstřícný krok ze strany kontrolního systému, ze strany daňové správy vůči kontrolovaným subjektům a myslím si, že to odstraní celou řadu rozhodnutí, která dnes mohou být považována za nepřiměřeně tvrdá, a současně to sníží zatížení daňové správy a Ministerstva financí desítkami a stovkami odvolání ze strany obcí, které se odvolávají proti těmto rozhodnutím finančních úřadů o udělení 100procentní pokuty, která zahrnuje i 100 % výše penále. Čili tento krok již byl učiněn a jsem tomu rád, že obě komory tento návrh schválily.
Ministerstvo financí nyní připraví novelu vyhlášky č. 40 tak, abychom vyjasnili ten terminologický nesoulad, na který jste koneckonců i ve své interpelaci poukázal. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji pane ministře. Slovo má pan kolega Kohlíček.
Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo. Pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, já jsem velmi rád, že pan ministr takto konstruktivně ke dvěma částem ze tří toho celého procesu přistoupil. Jenom bych velmi rád, abychom se dozvěděli, jak bude zajištěno, že prostředky, které obce na začátku roku prostřednictvím rozpočtu, různých fondů a různých jiných mechanismů dostanou, budou skutečně převáděny na účty těch jednotlivých obcí v nějakém rozumném termínu. Protože jestliže prostředky na stavební akci, ať už je jakéhokoliv rozsahu, jsou převedeny někdy v průběhu září nebo října, potom, jak jistě uznáte, je poněkud obtížné dostat se do všech termínů, protože kolaudace jako správní řízení má také svůj určitý časový průběh, a já se domnívám, že ta třetí část nám trošičku chyběla. Chtěl bych tedy vyzvat pana ministra, kdyby nám řekl, jestli v této části také bude učiněn pořádek. Protože musíme začít od začátku. A začátek je v tom, že musí být jasná pravidla jak na začátku, tak na vyhodnocení akce.
Druhá věc je, že budou jasná pravidla, která odfiltrují to velké množství stížností. Tam nás pan ministr ujistil, že vyhláška se připravuje na základě toho, co schválily obě dvě komory.
***