(12.10 hodin)
(pokračuje Kubinyi)
Přitom se však téměř nenamáhá zdůvodňovat, proč takto postupuje.
Problematické je i pozdní vyúčtování těchto regulací. VZP si sice vybudovala informační systém, který by teoreticky měl umožňovat rychle vypořádat regulační srážky, přesto však vyúčtování regulací zasílá zdravotnickým zařízením až s odstupem řady měsíců.
Shrnutím této části je konstatování, že oblast smluvní politiky úhrad zdravotní péče a regulací je kritickým místem ve fungování VZP jako celku, protože výrazně ovlivňuje výdajovou stránku, která zase má zásadní vliv na současnou finanční bilanci VZP, a také ovlivňuje vztahy pojišťovny a poskytovatelů zdravotní péče, které ve svém důsledku jsou jedním z faktorů odchodu pojištěnců z VZP.
Dalším bodem mého vystoupení je široce diskutovaná problematika aktivit VZP nad rámec výkonu veřejného zdravotního pojištění. V této oblasti je nejvíce diskutovaná oblast účelného užití fondu prevence.
Nejprve se budu v této kapitole zabývat nejvýznamnější aktivitou VZP realizovanou z fondu prevence, to je takzvaný Mořský koník, což jsou léčebné pobyty pro některé skupiny chronicky nemocných dětí pojištěných u VZP pořádané u Jaderského a Egejského moře. Naplněnost posledních turnusů se v roce 2002 a 2003 pohybovala okolo 70 % i přes veškeré úsilí získat děti na léčebný pobyt. Důvodů k úbytku bylo více a dalo se jednoznačně předpokládat, že budou nadále gradovat. Důvody byly především přirozený úbytek dětí v České republice, úbytek dětí pojištěnců VZP, sociálně-ekonomické důvody - při navýšení spoluúčasti na platbách rodičů se jejich zájem o léčebné pobyty snížil, a odrůstání takzvané stálé klientely.
Přesto byla v roce 2004 provedena změna lokality a uzavřena smlouva na další období pěti let s vyšší kapacitou než v minulých letech. Původní kapacita byla 470 dětí, a v nové lokalitě je smluvně vázán vztah na 530 dětí. Již první provedené součty dodaných návrhů na rok 2004 svědčí o tom, že kapacita všech turnusů nebude s největší pravděpodobností vykryta, a tím mohou být uplatněny sankční opatření ve výši milionů korun, které jsou součástí smluv. Aby se zabránilo úbytku počtu návrhů, rozšířila se zdravotní indikace o onemocnění, kterým projde během roku snad každé dítě. Pro vaši informaci vám přečtu znění indikace: obdobné respirační dermatologické, alergologické diagnózy, indikace ORL, které nemusí kompletně odpovídat vyjmenovaným diagnostickým skupinám podle MKN 10, pokud mají recidivující charakter nebo je jejich příčinou snížená obranyschopnost. Takto vymezené indikace znamenají, že tam může jet jakékoliv dítě.
Dalším nedostatkem tohoto projektu je absence vyhodnocení léčebného efektu, a tím i usměrnění například indikací kapacitního rozsahu, vhodnosti lokality a podobně. Je zarážející, že dodnes tato analýza neexistuje, přestože se jedná o velmi nákladný projekt, konkrétně 139 milionů korun za rok 2003.
Kromě Mořského koníku uvedu některé další aktivity hrazené z fondu prevence. Namátkou uvedu, že firma Arcus Onkocentrum Česká Lípa dostala od VZP bez výběrového řízení zakázku na sedm milionů na uskutečnění ozdravných pobytů onkologicky nemocných pacientů u moře v Chorvatsku nebo ve Švýcarsku. Zajímalo mě, proč má být z fondu prevence, který je určen na preventivní aktivity k podpoře zdraví, hrazen tento ozdravný pobyt, proč zrovna v České Lípě, kde není žádné velké onkologické pracoviště. Ty máme v Praze, v Brně a v dalších velkých městech. Přitom podle obecného mínění onkologů je pobyt onkologických pacientů u moře spíše škodlivý.
Podobným způsobem VZP přidělila, opět bez výběrového řízení, cestovní kanceláři zakázku za 15 milionů na zorganizování zájezdu mentálně postižených dětí k moři. Podle mínění odborníků může být taková náhlá změna prostředí pro mentálně postižené osoby značně stresující a také je pro ně spíše škodlivá.
Další problematický projekt je IZIP, o kterém se v posledních dnech hodně psalo v tisku. Dva poslanci této sněmovny, členové výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, navíc jeden z nich je členem správní rady VZP, jsou angažováni v soukromé firmě, která dostává od VZP nemalé částky. Jde o několik desítek milionů korun. Nepřipadá vám to jako střet zájmů, když o přidělení těchto financí rozhoduje ve správní radě člověk, který společnost IZIP založil a který nyní vede takzvanou radu projektů IZIP? Stejně tak je podivné, když tito poslanci schvalují zdravotně pojistný plán VZP, v němž se rozhoduje také o financích na jejich projekt. Mluvil jsem o projektu IZIP s několika kolegy lékaři jak ambulantními, tak nemocničními, všichni vyjadřovali nad projektem spíše rozpaky a zpochybňovali jeho účelnost. Podle mých informací nebylo na tento projekt ani vypsáno výběrové řízení. Nemohu se zbavit dojmu, že si tímto způsobem vedení VZP kupuje loajalitu členů správní rady a Parlamentu České republiky, což je pro mě nepřijatelné.
Jak jsem již dříve uvedl, VZP má značné problémy v komunikaci se svými smluvními partnery. Velmi zajímavých způsobem však komunikuje se svými pojištěnci. Za tímto účelem si založila vlastní klientský časopis, který se jmenuje Pohoda. Nevím, zda jste někdo z vás, kdo je pojištěn u VZP, ho někdy viděl. Poslancům jej možná skutečně zasílají. VZP však tvrdí, že tento časopis zasílá do všech domácností pojištěncům VZP. Ptal jsem se řady občanů, s nimiž se jako poslanec stýkám nejen na Ostravsku, ale i zde v Praze, jestli někdy časopis Pohoda četli. Většina ani nevěděla, že takový časopis existuje, což je velmi paradoxní zvážíme-li, že VZP za tento časopis ročně utratí 120 milionů. Chtěl jsem vědět, proč je vydáván časopis VZP tak drahý, a bylo mi řečeno, že proto, že je zasílán do všech domácností. Takový časopis, pokud by jej VZP rozesílala do všech domácností jak tvrdí, by nemusel být dotován částkou 120 milionů ročně, ale na výnosech z inzerce by se náklady mohly výrazně snížit, nebo dokonce anulovat. Zakázka na vydávání časopisu, který ročně stojí 120 milionů, byla zadána soukromé firmě Oraprint, která je dceřinou společností firmy Mediakultur. Jistě vás udiví, že nebyla vybrána firma, která nabídla nejvýhodnější cenu. Zájem o vydávání časopisu měla i další firma, která nabízela tytéž služby za cenu jen 58 milionů.
Z ostatních aktivit, které vzbuzují rozpaky, uvádím namátkou rozsáhlou analýzu zadanou VZP a provedenou v roce 2002 firmou Mc. Kinsey v hodnotě 20 milionů Kč. Obsahem této studie je koncentrace myšlenek pracovníků VZP, které byly pouze uspořádány do šanonů. Jinak řečeno - bylo zaplaceno 20 milionů jiné firmě za něco, co je součástí práce zaměstnanců VZP.
Pozornosti členů rozpočtového výboru by jistě neměla ujít informace, jak VZP hospodaří s provozním fondem. Nález NKÚ konstatuje, že VZP při nákupu informačních technologií postupovala nehospodárně. Při výběrovém řízení na pořízení počítačů, serverů, informačních technologií nevybrala nejvýhodnější nabídku. Z nabídek na 70 počítačových serverů a 800 počítačů mohla vybírat mezi nabídkou firmy AutoCont za 57,9 milionu korun, Compaq za 49,2 milionu a společnou AutoCont Hewlett-Packard za 64 miliony. Paní ředitelkou VZP byla nakonec podepsána smlouva s firmou AutoCont na dodávku této techniky za 59,9 milionů. NKÚ konstatoval, že v důsledku chyb při výběrovém řízení tak VZP zaplatila za počítače o 10 milionů korun více.
V této části pouze strohé konstatování, že nejsem přesvědčen o tom, že s fondem prevence VZP se nakládá účelně, a že některé aktivity je třeba považovat přinejmenším za podivné.
Vážené kolegyně a kolegové, mé sdělení bylo poměrně rozsáhlé, teď už jen závěr. Dovolte mi, abych sdělil, že uvedené skutečnosti považuji za tak zásadní, že si neumím představit jinou variantu řešení než změnu na místě ředitele VZP. Tuto změnu považuji za naprosto nutnou, nikoliv však dostatečnou. Bude třeba provést celou řadu dalších kroků k ozdravění největší a v současné době nejproblémovější zdravotní pojišťovny v České republice. Tyto kroky se budu snažit připravit v kontextu reformy celého systému veřejného zdravotního pojištění.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Otevřu všeobecnou rozpravu. Hlásí se pan poslanec Vojíř.
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedo, páni ministře, dámy a pánové, vystupuji jménem klubu ODS s tím, že za prvé musím říci, že je zjevné, že písemný dokument o situaci nebo o pohledu Ministerstva zdravotnictví na stav ve VZP existuje, a proto by bylo velmi korektní, aby tento dokument byl rozmnožen, poslancům předložen, a teprve poté aby probíhala skutečně seriózní diskuse.
***