(10.40 hodin)
(pokračuje Turek)

Také bych si dovolil připomenout zajímavou verzi, tou jsme se také nezabývali - znovu připomínám chybná rozhodnutí v minulých letech například o vyřazení MiG-29 z výzbroje Armády České republiky. Část toho skončila na Slovensku. Slováci, a tak to řekl i slovenský ministr obrany na jarním zasedání Parlamentního shromáždění NATO, dneska vyhodnotili jako nejvýhodnější verzi a variantu pro slovenské ozbrojené síly, že budou modernizovat migy-29. Tyto migy budou používány po dobu nejméně nejbližších deseti let a poté již na evropském nebo světovém trhu budou ceny letounů v podstatě někde jinde, než jsou třeba dneska. A s touto variantou oni operují, že je pro Slovensko nejvýhodnější. Myslím si, že v tomto ohledu je to docela srovnatelná situace, a bohužel tuto alternativu jsme nikdy v minulosti neměli důsledně zpracovánu.

Nyní k některým otázkám, které vyplývají z materiálu, který nám byl předložen do výboru pro obranu a bezpečnost. Předpokládám, že i všem poslancům tohoto sboru. Bohužel tento materiál je v podstatě pořád v duchu toho, že nedává nám konkrétní odpovědi, co nás to skutečně může stát. Tyto otázky tady padají a já tedy - protože nechci v tuto chvíli vést nějakou válečnou politickou debatu, jestli za to může ten, nebo onen, chtěl bych vést debatu skutečně konkrétní, protože na rozdíl například od dopravního zákona, protože volantem může kroutit každý, proto padlo 300 pozměňujících návrhů, tak přece jenom resort obrany - nedivím se a tím bych i částečně vládu omluvil, že prostě je to pouze záležitostí několika jednotlivců. Ale chybou je například výběr poradců, výběr těch, kteří to celé připravovali. A znovu připomínám, i Generální štáb měl lépe akcentovat bezpečnostní rizika, která vyplývají z bezpečnostní strategie. Nezbývá mi nic jiného, než připomenout, že doposud nemáme schválený střednědobý plán rozvoje sil Armády České republiky, který by prošel touto komorou. Bohužel neumím si představit, že neustále se budou zadávat nové a nové tendry, dokud nebudu mít na stole skutečně schválený střednědobý plán rozvoje těch sil. Pokud je schválený, zatím jsme o něm prostě nejednali ve výboru pro obranu a bezpečnost.

A nyní některé konkrétní otázky. Zmínil je tady kolega Nečas, na některé věci se ptal kolega Titz. Já bych se pokusil zformulovat je nějakých přesnějším způsobem, aby nám na ně pan ministr odpověděl, protože bohužel doposud jsem na to odpověď jako člen tohoto sboru, jako člen výboru pro obranu a bezpečnost neobdržel.

Zbraňové systémy jsou považovány za největší rizikový faktor v celém pořízení tohoto letounu. Toto riziko vychází z otázek integrace zbraňových systémů, to znamená tzv. test banku, tzn. IFF, link 16 atd., tzn. systémů, které musí být plně operabilní, interoperabilní se systémy NATO. A já se ptám, zda tato integrace je již v ceně tohoto letounu, tzn. okamžitá použitelnost v rámci operačního nasazení, anebo teprve budeme dodatečně nastavovat software pro nastavení těchto systémů, tzn. dekódování, abychom mohli být operačně nasazeni v silách NATO. Jestli je to součástí kontraktu, nebo není, nikde jsem se to nedočetl.

Totéž za bé platí o zbraních, tzn. rakety krátkého doletu a dlouhého doletu. Hovoří se o střelách Amraam 9, Amraam 120. Zajímá mě, kolik bude stát ta licence, zejména Amraam 120, jestli se jedná o Amraam 9, nebo Amraam 9X. V materiálu se uvádí Amraam 9. V případě, že se jedná o Amraam 9, to znamená, že jsou to přece jenom střely, které jsou staršího data, a není to to nejmodernější, co bychom v případě, že si pořizujeme supermoderní nový letoun, měli mít.

Otázka výběrového řízení. Bude uskutečněno výběrové řízení na pořízení těchto zbraňových systémů, a tím pádem kdy toto výběrové řízení proběhne? To znamená v případě, že proběhne výběrové řízení, kolik bude stát toto dodatečné nakoupení těchto střel, kolik se těchto střel bude kupovat. To znamená celkové navýšení kontraktu, zda můžou poslanci znát.

Druhá otázka, která se naskýtá a kterou považuji za velmi důležitou, to je otázka výcviku pilotů. Při nejlepší vůli a při snaze poslouchat projev si zcela nejsem stále jist, zda cena kontraktu za výcvik pilotů je součástí to smlouvy. To znamená, ne že bude zabezpečen výcvik pilotů, ale že i cena za výcvik pilotů je součásti kontraktu. Omlouvám se, možná to tam zaznělo. Snažil jsem se to v materiálech důsledně vyčíst, jestli je to takto, anebo je to pouze, že bude zabezpečen ten výcvik. Možná že skutečně jsem to nepostřehl.

Druhá otázka k výcviku pilotů. Víte, asi těžko byste se šli učit autoškolu do Velké Británie. Tam se jezdí vlevo, a když přijdete zpátky do Česka, tak tady se přece jenom jezdí vpravo. Tím chci dokumentovat, že mi to trošinku připomíná tuto situaci, protože naši piloti budou cvičeni ve Švédsku. Švédsko je neutrální země prakticky sto let. Zajímalo by mě, jak budou cvičeni naši piloti v taktice a v součinnosti vedení vzdušeného boje, když Švédsko je zcela mimo operační nasazení sil NATO. To znamená, jak bude vůbec zabezpečený tento výcvik. Chápal bych, že tento výcvik by v rámci letectva v Anglii tentokrát proběhnout mohl na rozdíl od těch řidičů, protože Velká Británie je kmenovou součástí NATO. Čili poprosil bych o odpověď, jak a přesně jakým způsobem budou ti piloti vlastně secvičeni operačně takticky v manévrech vzdušných sil NATO.

Pak mám třetí otázku, která mě velice mrzí, že ji musím položit. Také to tady zaznělo, a to například proč nedostal výbor pro obranu a bezpečnost tu tajemnou, pověstnou excelovou tabulku. Ano, já jsem nikdy nebyl velký matematik, ale myslím si, že takovou tabulku si každý dokáže nastavit tak, jak potřebuje. To znamená, jednoduchá manipulovatelnost s parametry, jednoduché vyhodnocení toho parametru, který uznám za vhodné, že je prostě nejlepší. Takhle by přece nemohl být vyhodnocený v tuto chvíli Gripen - parametr by musel dostat nula bodů. Jestli je skutečně (pravda) podle mých dostupných údajů, které jsem se jaksi dozvěděl, že stávající radar letounu JAS-39 Gripen pouze vidí na 70 kilometrů. V tu chvíli jsou pro mne zcela zbytečné střely Amraam 120. Možná se mýlím, možná to není pravda, ale vychází to z údajů, které jsem bohužel měl k dispozici. Poslanci výboru pro obranu a bezpečnost nikdy nedostali tato vstupní data, pouze byla komentována a nikdy jsme neměli možnost skutečného posouzení vstupních dat, jak byla hodnocena a porovnána se všemi daty, která byla vložena do té tabulky všech účastníků tendru na pořízení těchto nadzvukových letounů.

Zajímavá otázka určitě je i garance offsetových programů. Pokud materiál, který jsem mohl studovat, je součástí té smlouvy, tak v žádném případě tam nemůžu vyčíst, že máme možnost nějaké garance offsetových programů, tzn. sankcionovat případné neplnění těchto offsetových programů. Zajímalo by mě také, jak by se vlastně tento offsetový - protože je to taky takové tajemné slovo, všichni se jím zaklínáme, realizace offsetového programu je vždycky velice problematická - zajímalo by mě, jak se promítne tento faktor do záchrany v podstatě leteckého průmyslu v České republice. Zda je skutečně součástí nějaký harmonogram, protože deset let je pro průmysl určitě velmi dlouhá a dobrá doba pro investice v tomto směru, jak se to promítne ve všech stávajících provozech leteckého průmyslu v České republice.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP