(11.00 hodin)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi. Hovořit bude pan poslanec Jan Vidím. Další přihlášky do rozpravy v tuto chvíli nemám.

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Pane předsedající, paní a pánové, je to téměř na den dva roky, kdy vrcholil skandál s výběrovým řízením na stíhačky a všichni uchazeči kromě jednoho jediného, který toto prapodivné výběrové řízení tehdy vyhrál, z tendru, ze soutěže odstoupili. Vláda po volbách v červnu 2002 toto výběrové řízení zrušila, a chtělo se zatleskat, ale jenom chviličku. Protože neuplynuly právě ani ony dva citované roky, a ten vítěz tehdejšího tendru, kterého vláda vyhnala dveřmi, tak se oknem vrátil zpátky. Oknem, protože umí létat.

Výbor pro obranu a bezpečnost si vyžádal několik materiálů k onomu výběrovému řízení a dostal je. Je mi velmi líto, že je dostal pouze výbor a že je nedostala Sněmovna jako taková. A musím říci, že po prostudování těch materiálů mi stejně jako jednomu ze dvou stínových sociálně demokratických ministrů obrany panu kolegu Turkovi vyplynula celá řada nejasností, nesrovnalostí, kouzel s čísly, neuvěřitelných důvěr, které výběrová komise poskytovala vyjádřením společnosti Gripen.

Namátkou manipulace s cenou, DPH a clo, hovořil o tom už kolega Nečas, kdy zcela překvapivě pouze nabídka Švédského království, která byla nabídkou na pronájem, neměla v onom matematickém modelu zapracovány náklady na daň z přidané hodnoty a na clo. Pochopitelně jednalo se o pronájem. Avšak daň z přidané hodnoty a clo je příjmem státního rozpočtu, nikoli výdajem, a chci tedy sněmovnu informovat o tom, že kdyby ty ostatní nabídky měly odpočítány tyto dvě položky DPH a clo, pak by byly ještě o 1,6 až 2,9 miliardy lepší, než byla nabídka Gripenu.

Schopnost letounů spolupracovat v rámci aliance také komise obešla docela nestandardně. Použila větu, komise si stanovila - cituji - "potřebnou míru interoperability". Vůbec nevzala na zřetel fakt, že existují standardy, které jasně popisují tu či onu funkci, standardy STANAG /standardization agreements/. Prostě výběrová komise použila - opět cituji - "potřebnou míru interoperability". Docela půvabné.

V dalších nabídkách pak výběrová komise prováděla další roztomilá kouzla a velmi složitě pochopitelné procesy. Například mezi dodatečné náklady některých nabídek komise započítala úpravy pojezdových drah na letišti v Čáslavi, tedy jakési minus těchto nabídek. Avšak pouze jedna jediná strana hovořila o změnách a úpravách pojezdových ploch, ovšem nikoli v souvislosti s nabízenými letouny, ale s požadavky aliance jako takové. A ostatně aliance jako taková se nyní bude výraznou měrou finančně podílet na úpravách oněch pojezdových drah.

Průmyslová spolupráce, offsety, kapitola sama pro sebe. Myslím, že není obecně znám fakt, a já jej tady chci tedy sdělit, že vysoký představitel Ministerstva obrany - a dokonce komise jako taková informovala všechny účastníky toho tendru, všechny účastníky výběru - cituji: "V případě pouze mezivládní dohody bez komerčních prvků nebude vyžadována průmyslová spolupráce." Přeloženo do češtiny: Nikdo po vás, účastníci výběru, offsety nechce. - Pak je ovšem prapodivné, že onu průmyslovou spolupráci nabídl pouze jeden a ona průmyslová spolupráce se posléze stala jednou z hlavních výhod této nabídky. A jedním z kritérií výběru. To mi přijde jako velmi nefér vůči těm ostatním, kteří byli ujištěni, že offsety nikdo nepožaduje.

Já jsem přesvědčen ve shodě s panem kolegou Turkem, že výdaje na letadla neskončí zaplacením částky 19,6 miliardy korun. Přinejmenším poslední verze střel Amraam, o kterých nepochybně všichni víme, že gripeny nejsou schopny je v tomto okamžiku používat. Já jsem přesvědčen, že naše země bude muset zaplatit další desítky, ne-li stovky milionů korun právě na pořízení certifikace pro tento poslední typ těchto střel.

Co mě velmi zarazilo, pan ministr v dobré víře a jistě s dobrou vůli nabídl některým členům našeho výboru, aby měli možnost se seznámit s přesným zněním smluv, protože jsou pod režimem důvěrné. Já jsem přesvědčený, že tento typ obchodních smluv prostě nemůže být utajen ani trošku. Samo sebou, uvnitř těchto smluv mohou být některé technické parametry, jedná se o vojenský materiál, které mohou být informacemi klasifikovanými, které mohou být nesdělovány těm, kteří nejsou opatřeni bezpečnostní prověrkou. Ale z rozhodnutí mnoha obecných soudů k různým stížnostem a žalobám občanů České republiky na to, že zastupitelstva obcí a jejich rady odmítají zveřejňovat smlouvy o pronájmech, o prodejích a o jiných obchodních aktivitách obcí, tak tyto obecné soudy rozhodují tak, že obce jsou povinny tyto informace sdělovat, protože obce zkrátka hospodaří s veřejnými prostředky, a tady se jedná o téměř 20 miliard veřejných peněz. A proto je nepřijatelné přijmout argumentaci, že se jedná o obchodní tajemství. Zkrátka princip need to know, tedy kdo potřebuje, ať ví, který je v těch smlouvách zakotven, musí znamenat, že potřebuje vědět celá česká veřejnost, jak jsou vynakládány ony prostředky. Opakuji - samo sebou, že některé technické detaily, co se týče způsobu výstroje a výzbroje oněch letadel, samo sebou mohou být skutečnostmi utajenými a mají být v režimu nakládání s utajovanými skutečnostmi. Ale to obchodní jádro těch smluv prostě musí být přístupné veřejnosti. Jedná se o téměř 20 miliard korun českých daňových poplatníků.

A úplně na závěr jsem si nechal informaci, která je docela čerstvá a mě opravdu šokovala. Totiž já jsem přesvědčený, že tato vláda - v tomto okamžiku téměř nepřítomná - vyjednala daleko horší podmínky pro nákup, resp. pronájem letounů Gripen než vláda Zemanova.

Zemanova vláda chtěla v roce 2002 podepsat smlouvu na koupi 24 letounů Gripen za částku 52,5 miliardy korun. Tato vláda dojednala smlouvu o pronájmu 14 letounů za částku zhruba necelých 20 miliard korun. A 13. června na Českém rozhlase na Radiožurnálu pan plukovník Ficens (?), který byl a je hlavním vyjednávačem pro pořízením těchto letounů, uvedl - doslova cituji: "Letouny po deseti letech budou vlastně po jedné třetině své životnosti. Budou zbývat dvě třetiny životnosti letounů. Od toho se odvíjí i ta zbytková cena, která se dá jednoduše vypočítat."

Tak tedy jednoduše počítejme. Jestliže cena letounů očištěná o další náklady v tomto kontraktu je zhruba 15 miliard korun a je to cena letounů za jednu třetinu jejich ceny v případě koupě, pak celková cena letounů je 3 x 15, čili 45 miliard korun. Což je cena letounů za 14 kusů. Zemanova vláda dojednala cenu letounů za 24 kusy na 52,5 miliardy korun. Znamená to tedy, že tato vláda, kdybychom tato letadla kupovali, tak by je koupila za 77 miliard korun, tedy o 25 miliard více než vláda Zemanova. To já si myslím, že je opravdu byznys tisíciletí!

Chtěl jsem v této souvislosti navrhnout Poslanecké sněmovně usnesení: Poslanecká sněmovna vyzývá vládu České republiky, za takhle zpackané výběrové řízení aby podala demisi. - Chci poděkovat panu Špidlovi, že tak učinil za mne. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janu Vidímovi. Hovořit bude pan poslanec Petr Šulák.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové poslanci, se zájmem jsem si vyslechl zprávu pana ministra i příspěvky kolegů poslanců. Chtěl bych říci jenom několik poznámek a budu se snažit být velmi stručný.

Asi by nikdo neměl pochybovat o tom, že i v současné době je nutná ochrana našeho vzdušného prostoru. Ve světě se situace vyvíjí tak, že tady vznikly nové hrozby, na které je nutno reagovat, že i po změně bipolárního světa je naprosto neoddiskutovatelná potřeba ochrany našeho vzdušného prostoru. Taky otázka pronájmu nebo ochrany vzdušného prostoru cizími letouny, řekněme z ostatních států Severoatlantické aliance.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP