(11.10 hodin)
(pokračuje Šulák)
Já si myslím, že tato věc by byla pro nás ekonomicky neúnosná. Prostě za ochranu bychom museli tvrdě platit a asi by ta ochrana nebyla taková, jakou bychom potřebovali.
Jinak nikdo z opozice nemůže popřít, že gripeny byly jednoznačně nabídnuty za nejvýhodnějších podmínek. Myslím si, že jsou to kvalitní letadla, především nová letadla a žádný šrot. Že jsou to letadla, která splní ty úkoly, které na ně budou kladeny.
Je trapné, že opozice už několik let uzavření kontraktu bránila a tím Českou republiku dostala do situace, kdy náš vzdušný prostor nebyl odpovídajícím způsobem chráněn, kdy situace došla tak daleko, že náš vzdušný prostor byl prakticky, pokud jde o nadzvuková letadla, chráněn dvěma už zastaralými migy-21, které už dávno měly být ve starém železe. Takže já si myslím, že ty tanečky a ty tirády, které tady opoziční poslanci provádějí, že jsou zbytečné, směšné. Prostě platí to staré heslo, že opozice se řídí zásadou: čím hůře v tomto státě ve všech směrech, tím lépe. Že je to čistě účelové, že jsou to předvolební hrátky prostě, které tady předvádějí, a měli by se trošku vzpamatovat, jít do sebe a poněkud lépe, bych řekl, se stavět jako konstruktivní opozice a chránit zájmy tohoto státu. (Potlesk.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu poslanci Šulákovi. Já tady nemám žádnou další písemnou přihlášku, takže se ptám, jestli se ještě někdo další hlásí do této rozpravy všeobecné. Pan ministr vystoupí až se závěrečným slovem. Jestliže se nikdo nehlásí do obecné rozpravy v této chvíli, tak obecnou rozpravu končím a prosím pana ministra, aby se zmocnil závěrečného slova. Prosím.
Ministr obrany ČR Miroslav Kostelka: Děkuji pane předsedo. Já se pokusím, jak mám tady poznámky, všechno, co vím, objasnit.
Otázku měl zejména pan poslanec Turek. Ano, dostane výbor pro obranu a bezpečnost střednědobý plán v charakteru režimu, opět, jak já říkám, důvěrného. Ale to není otázka obchodního tajemství, tam nevidím problém.
Pokud jde o zbraňové systémy, v žádné nabídce ani poptávce zbraňové systémy nefigurovaly. To znamená, že pro jakýkoliv letoun, jako F-16, F-18, Tornado, Gripen, musíme počítat s tím, že využijeme za prvé to, co máme. Za druhé musíme dokoupit v případě, že na to budeme mít, zbraňové systémy. Pokud jde o integraci např. amraam, jsou plně integrovány do letounu Gripen, je to otázka pouze licence a odblokování softwaru a tu licenci musíme koupit v každém případě. Kdybychom měli F-16, tak je budeme kupovat také, stejně je to s datalinky, což nejsou zbraňové systémy, a IFF samozřejmě je integrován. Pokud jde o Link-16, já chci upozornit, že těmito systémy disponuje asi 35 % letounů Spojených států. Naši spojenci v Evropě ani Link-16 nemají. Normálně není používán. Není problém. Zase je to otázka licence, nákupy licence, softwaru. To je vše. Může být kdykoliv integrován. Pokud jde - ano, už jsem o tom hovořil - samozřejmě navýšení kontraktu na pořízení amraamu a licencí, nebo navýšení kontraktu - navýšení - ale to není navýšení, to je prostě koupě nového zbraňového systému, který bychom museli kupovat tak jako tak, anebo nemuseli kupovat tak jako tak, pokud na něj nebudeme mít nebo ho nebudeme chtít. Cenu vám teď neřeknu, protože skutečně marketing na amraamy teď nemám k dispozici, ale samozřejmě jsou to střely poměrně drahé a myslím si, že pro ně bude vytvořen i potřebný prostor.
Pokud jde o výcvik pilotů - ano, výcvik pilotů je plně v kontraktu, dokonce tak už jsem uváděl ve zprávě, vzhledem k tomu, že předpokládáme i možný odchod pilotů, tak se navýšilo o 150 milionů - v ceně 150 milionů výcvik pilotů, který původně plánován být neměl, je v té snížené ceně kontraktu.
Excelová tabulka - jistě, pokud s tím budou souhlasit druhé strany - není problém, ale já nemohu - nebo je velmi obtížné například říci, nevím, Britům, Kanaďanům, Američanům, Švédům, že souhlasí s ním, že jejich citlivá data budou takto uvolněna. Ta tabulka stále leží na Úřadu vlády a můžeme najít nějakou cestu, ale musíme se na to domluvit, jak ji prozkoumat. Pokud jde o poměr třeba F-16 nebo belgické nabídky a švédské nabídky, nebo vůbec ještě k té excelové tabulce - tam byl nastaven poměr vah, kritérií vysoce ve prospěch starších letounů a v hluboký neprospěch letounů nových, protože se neuvažovalo o tom, že vůbec někdo dodá nový letoun. Takže ekonomické kritérium tam činilo finančně 61,2 % a technické pouze 38,8 %. Kdybychom zvedli to technické kritérium, tak prostě gripeny jsou zdrcující vítěz. Takto se stalo, že skutečně ten rozdíl byl minimální, ale byl nastaven hrubě ve prospěch starších letounů. Takže já musím odmítnout to, že to bylo nějak ve prospěch gripenů. Naopak, nebylo.
Offsety - sankce. Ano, offsety mají sankce, myslím, že je tam 6 %. Jen připomínám, že v Polsku jsou to 4 % z celkové ceny. Hned k těm offsetům - pan poslanec Vymětal se ptal, kolik procent offsetů už tady je zaintegrovaných. Je to 2,7 % z té celkové hodnoty offsetů. Pokud jde o konkrétní offsetové programy, já to zase vidím jako dvoustrannou otázku mezi tím, kdo offsetové programy poskytuje, a těmi podniky, které offsety získaly. Já bych o nich nechtěl tady nijak podrobně mluvit a přiznám se sám, že v té offsetové politice mělo hlavní slovo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Věřím, že třeba i ten hangár bude, ale ještě se bude teprve zřejmě přesně jejich členění domlouvat.
Pokud jde o smlouvu a její utajení. Já nemohu vyvolávat podmínky pro to, aby se tady vyskytly nějaké další kauzy typu - teď si vymyslím Diag-Human. Prostě meet to now, znamená, že ten, kdo potřebuje - já vím, že je to obtížné, ale ode mne nemůžete očekávat, že citlivé údaje z obchodního kontraktu sdělím. My jsme udělali to a samozřejmě, pokud pan předseda Vidím nebo kdokoliv bude mít tu potřebu, abychom provedli totéž seznámení, co jsme provedli se všemi ostatními politickými stranami, tady v parlamentu po jednom příslušníkovi, tak se tomu nebráníme, ale upozorňuji, že to je otázka, která podléhá utajení, a podle toho je s ní také nakládáno. Já vám tady citlivé údaje skutečně za svou osobu neřeknu, protože nebudu vyvolávat zbytečné spory. Pro vaši informaci, v Polsku smlouva o F-16 je tajná, stejně tak v Maďarsku gripeny.
Pokud jde o cenu, tady je potřeba si uvědomit, že u nákupu nových letounů se už nehovořilo o jejich údržbě. To byla cena letounu a tím to končilo.Všechny ostatní věci, jako náhradní díly, vnitřek apod. - i když vnitřek byl myslím v té první - ale náhradní díly, jejich dovoz, všechno se muselo pak platit z českých peněz. Tato cena 19,6 miliardy je kromě výcviku i cena za to, že všechny náhradní díly v jakémkoliv množství - a jestliže bude mít gripen jednu poruchu za rok, nebo tisíc, tak to České republice může být jedno, protože musí být na náklady švédské strany obnovena provozuschopnost, ba dokonce i doprava náhradních dílů ze Švédska do České republiky je v ceně kontraktu.
***