(18.20 hodin)
(pokračuje Doktor)

Vnímá vaše přísliby. Není to poprvé, kdy zkoušíte takový manévr, bohužel to není naposledy, a já myslím, že je to hloupé. Ale měl byste si být vědom toho, že když mluvíte o této množině lidí, a v mých představách by měla být co nejmenší, tak sociální demokracie naprosto vědomě buduje právě tuto množinu lidí, čím dál více závislou na systému přerozdělování.

Zamýšlel jsem se nad tím, v čem je rozdílná ta atmosféra dnešního projednávání rozpočtu na příští rok mimo toho, co už jsem zde uvedl. A mimo to, co mě uráží jako poslance Parlamentu a nehodlám se tomu dále věnovat, a sice nepřítomnosti premiéra Grosse. Ale musím zmínit alespoň jeho ještě v jiné souvislosti.

Jednání o rozpočtu na rok 2005, každé procedurální hlasování, řekl bych, že celá technika projednávání rozpočtu alespoň doposud, hlasování o fiskálních dopadech platů policistů, to uvádím jako další příklad, a hlasování o parametrech rozpočtu na půdě rozpočtového výboru, a to předesílám, provázela zvláštní přitažlivost.

Zvláštní přitažlivost, kterou já jsem pracovně nazval dvěma G. Jedním G je Gross, tím druhým G je Grebeníček. (Smích poslanců KSČM.) Je to taková zvláštní přitažlivost dvou "planet". A já prosím, pane ministře financí, a nepřítomný premiére, klidně se smějte, ale čí si myslíte, respektive které planety G že přitažlivost je větší?

Poprvé sociální demokracie efektivně využívá přitažlivosti planety Miroslava Grebeníčka. Zkusme vsadit na to, kdo v této přitažlivosti a soutěži zvítězí. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se hlásí ministr Slávek Sobotka. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane předsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, myslím si, že je dobře, pokud se seznámíme podrobně s tím návrhem zákona o státním rozpočtu, a věřím, že během druhého čtení pro to bude dostatečný časový prostor.

Ale aby skutečně tady nezůstaly ve vzduchu viset zcela zřetelné omyly, které zde nastávají během rozpravy, například ve vystoupení pana poslance Římana, musím říci jasně, že onen údaj, o kterém on hovořil, to znamená zvýšení platů pro státní správu, tabulka na straně 64, která je indexována indexem 116,3, je údaj, který je uveden na straně 64, to je pravda, ale pan poslanec Říman si nepřečetl komentář, který je uvedený pod touto tabulkou, a já bych ho rád Poslanecké sněmovně zvláště zdůraznil.

Z tabulky je zřejmé, že zvýšení průměrného platu ve státní správě o 16,3 procenta je způsobeno především 12procentním zvýšení v důsledku přesunu částky 5,2 miliardy korun na platy příslušníků ozbrojených sborů z kapitoly Všeobecná pokladní správa do složek státní správy. Do kolonky "státní správa", která se používá pro zpracování návrhu zákona o státním rozpočtu, se totiž uvádějí i zaměstnanci a příslušníci ozbrojených sborů. Bohužel pan poslanec Říman si nepřečetl tento komentář uvedený pod tabulkou a mystifikoval Poslaneckou sněmovnu tak, že zde uváděl před malou chvílí, že dochází k nárůstu ve státní správě, v interpretaci pana poslance Římana rozumějte u státních úředníků, o 116 procent.

To není pravda! Pokud bychom odečetli nárůst platů u příslušníků ozbrojených sborů, což je tatáž tabulka, ale poslední řádek, tak tam je jasně řečeno z toho státní správa 104,3. Najednou, pokud se na to podíváme a přečteme si to pořádně, tak ze 116 procent, na základě kterých postavil pan poslanec Říman celou svou argumentaci ve svém vystoupení ke státnímu rozpočtu na zcela mylném předpokladu, tak zůstává číslo 4,3 procenta nárůstu a pro příspěvkové organizace a organizační složky, což jsou také mimo jiné školy, tak je to 108 tento index.

Není pravda, že by čistě pro státní úředníky docházelo k nárůstu o 116 procent. Skutečností je, že pro státní úředníky dochází k nárůstu cca o 5 procent meziročně, tak jak jsem zde uváděl já. Tyto údaje jsou jasně strukturovaně uvedeny, a odkazuji na stranu 64, 65 a následující sešitu B Zprávy k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2005.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dívám se, jestli ještě někdo nechce reagovat. Řádně přihlášen je pan poslanec Vlastimil Ostrý a pak to bude poslanec Ladislav Býček.

 

Poslanec Vlastimil Ostrý: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, moje vystoupení nebude tak obsáhlé jako kolegy předřečníka poslance Doktora. Chtěl bych však říci několik slov k právě projednávanému bodu, a to projednávání státního rozpočtu pro rok 2005 v prvém čtení.

Téměř celá česká politická scéna se shoduje na tom, že by bylo nutné přikročit k reformě veřejných financí. To znamená samozřejmě koalice i opozice. I tato staronová vládní koalice se rozhodla pokračovat v nastavené reformě veřejných financí a její stabilizaci, a Unie svobody je její součástí. Jedním z prvních důležitých kroků na cestě k ozdravění a stabilizaci veřejných rozpočtů je státní rozpočet pro příští rok.

Je jisté, že nad rozpočtem, který při svém schvalování počítá s poměrně vysokým deficitem, není možno nikterak jásat. Jeho schodek je však výrazně nižší než minulý rok a v budoucnosti bude ještě nadále snižován.

Návrh státního rozpočtu pro rok 2005 počítá s příjmy, jak už zde bylo řečeno, 824,8 miliard korun, což v reálu znamená nárůst příjmů státního rozpočtu v porovnání s rokem 2004, a to o 9,4 procenta, v absolutním vyjádření se jedná o částku přesahující 70 miliard korun. Ve stránce výdajové, a to je zajímavé, se v návrhu rozpočtu pro rok 2005 počítá s částkou 908,4 miliardy, čímž se meziročně zvýší o 4,5 procenta, což znamená navýšení výdajů o 39,3 miliardy. Tato čísla jsou velmi zajímavá v porovnání.

Aby se nám v dalších letech, dámy a pánové, dařilo ještě více snižovat deficit státního rozpočtu, je třeba nejen přísně dodržovat výdajové limity státního rozpočtu, ale i ve velmi krátké době přijmout systémová řešení snižování zejména mandatorních výdajů.

Ve zvyšování platů státních úředníků bychom měli postupovat systémově a koncepčně, tak aby nedocházelo k výrazným rozdílům v jejich výši.

Nad návrhem státního rozpočtu pro rok 2005 je druhým rozpočtem s cílem dlouhodobé fiskální konsolidace, jejíž směr byl v loňském roce nastaven ve druhé fázi reformy veřejných financí. Hlavním bodem reformy veřejných financí a veřejných rozpočtů v České republice je jasná definice povinností vlády prezentovat střednědobé fiskální cíle a z nich vyplývající střednědobé výdajové rámce.

Při jasném dodržování těchto kritérií dojde ke snížení současného deficitu veřejných rozpočtů. Náš cíl, který jsme si tímto stanovili, je pokles v roce 2006 výrazně pod 4 procenta HDP, přímo pak jak je uváděno 3,4 procenta, a v roce 2008 nesmí tento deficit přesáhnout 3 procenta HDP.

Důvodů, proč si tento cíl klademe, je hned několik. V první řadě věříme, že není správné zadlužovat budoucí generace, naše děti, naše vnuky. Taková finanční politika by vedla jedině ke kolapsu a byla by zcela nepřijatelná. Druhým důvodem je snaha o zavedení jednotné evropské měny eura a třetí velmi podstatný důvod je snaha investovat veřejné prostředky do budoucnosti. Mám tím na mysli především podporu mladých rodin s dětmi, rozvoj vzdělávacího systému, vědy a výzkumu a podporu hospodářského růstu regionů.

Projednávání státního rozpočtu, dámy a pánové, je každoročně terčem silné kritiky z řad opozičních stran. Ani letos tomu není jinak.

Pro klub Unie svobody - Demokratické unie návrh státního rozpočtu pro rok 2005 je přijatelným kompromisem, za kterým stojí všechny tři strany vládní koalice, a proto jej v těchto parametrech doporučujeme pustit do druhého čtení. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců US-DEU.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vlastimilu Ostrému za jeho vystoupení. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Ladislav Býček, a připraví se pan poslanec Petr Bratský.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP