(15.00 hodin)
(pokračuje Recman)
Sedmý a poslední okruh jsou zaměstnanci nebo úředníci veřejné správy, to je ministerstev a ústředních orgánů státní správy, zaměstnanci krajských a okresních úřadů a jimi zřízených organizací.
Jsem přesvědčen o tom, že takovýto přehled bychom potřebovali, a tím získáme konkrétní údaje a podklady, abychom mohli rozhodnout objektivně o návrhu celého platového systému, tak jak je to míněno v usnesení Poslanecké sněmovny číslo 1395/2004. Poslanci na základě předloženého vládního návrhu a argumentů zpracovaných vládou, to znamená se znalostí bodů 1 až 7, které jsem zde zmínil a o jejichž vypracování jsem požádal vládu, mohou pak odpovědně projednat a schválit příslušné návrhy bez velkých emocí, bez neustálého tlaku sdělovacích prostředků a konsensuálně, s naprostou většinou těch občanů, jichž se zákon dotýká. Jsem přesvědčen o tom, že o takovýto přístup a o takovýto zákon nám všem v této chvíli jde.
V závěru chci říci, že první krok při zpracování tohoto návrhu by měla udělat vláda, zpracovat návrhy příslušných legislativních norem a doložit je argumenty, např. v přehledu sedmi odvětví, jak jsem o nich hovořil. V tomto směru má vláda moji podporu a držím jí palce, aby se jí to povedlo co nejdříve, nejpozději do termínu 30. června letošního roku, jak ji o to žádá usnesení Poslanecké sněmovny.
Děkuji. (Potlesk zleva.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, za vaše vystoupení. Věřím, že pan ministr a místopředseda vlády Škromach si dělal poznámky přesně dle vašeho návrhu. Slovo má pan kolega Kováčik.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedající. Ubezpečuji pana kolegu Kalouska, že moje řeč nebude dlouhá, protože to, co sdělil ve svém vystoupení pan kolega Recman, plně odpovídá mému přístupu i přístupu celého poslaneckého klubu KSČM.
Chci říci, navzdory mediálním spekulacím, které se v uplynulých dnech objevovaly, že poslanecký klub KSČM zákon, který teď projednáváme, bude samozřejmě podporovat. Chci v této souvislosti ale také poznamenat, že chceme, aby vláda brala naprosto vážně usnesení Poslanecké sněmovny, o kterém tady byla řeč už ve zpravodajské zprávě. Pan ministr si vůbec nemusel poznamenávat, co se po vládě chce, protože zde existují stenografové, a stenozáznamy bývají velmi přesné, takže v krátké době vláda může mít skutečně tento přehled, který nabízíme.
Výmluvy, které mohou nastat vzápětí, že přece nebudeme zveřejňovat například příjmy firem, které jsou zřízeny obcemi či městy či jejich magistráty či jejich obecními úřady, je třeba naprosto tvrdě odmítat. Jde přece o veřejné peníze, občan má přece právo vědět, jak se s těmito veřejnými penězi nakládá, jsou-li vynakládány účelně, jsou-li v celém tom systému, který chceme, aby byl nastaven, také zařazeny poměrně tak, jak si zaslouží. Ano, já vím, že bude problémem dostat například z dopravního podniku některých měst tyto údaje, ale je třeba si uvědomit, že jde skutečně o veřejné peníze.
Doporučuji, kolegyně a kolegové, abychom této problematice věnovali obrovskou pozornost ne proto, že bychom se neměli čím jiným zabývat a že by noviny zase psaly a v televizi se říkalo, že poslanci nemají co důležitého na práci, tak se zase zabývají sami sebou. Právě proto, aby toto noviny nemusely psát v příštích obdobích, abychom jednou provždy dokázali vytvořit funkční komplexní smysluplný systém, podle kterého užívání veřejných peněz bude bez jakýchkoliv problémů, standardní, průhledné, jasné a zřetelné, doporučuji, aby seznam, který tady pan kolega Recman přečetl, byl přepsán ze stenozáznamu nejen pro potřebu pana ministra Škromacha, ale aby ho samozřejmě zveřejnili i novináři a aby tento zákon byl přikázán také k projednání do příslušných výborů. Já si dovedu představit, že jej bude projednávat přinejmenším rozpočtový výbor a výbor pro veřejnou správu, abychom se na příští schůzi Poslanecké sněmovny dokázali už při jeho projednávání orientovat v onom statistickém přehledu, jak příjmy lidí placených z veřejných rozpočtů vypadají i jinde.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk zleva.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane poslanče. Možná pro jistotu seznam pošlete panu ministru Škromachovi sám, aby ho měl k dispozici.
Kdo další se hlásí do rozpravy? V tuto chvíli žádné přihlášky nemám.
Vzhledem k tomu, že bylo podáno veto proti zrychlenému projednávání tohoto návrhu zákona, v rozpravě nepadl žádný návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu zákona, budeme se zabývat problematikou přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat návrh k projednání rozpočtovému výboru. Pan kolega Václavek se hlásí s dalším návrhem.
Poslanec Jiří Václavek: Vážený pane předsedající, navrhuji ještě ústavněprávní výbor a výbor pro veřejnou správu.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře. Prosím.
Poslanec Miroslav Opálka: Vážený pane místopředsedo, vzhledem k tomu, že gesci nad Ministerstvem práce a sociálních věcí má výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, navrhuji projednání přikázat i tomuto výboru.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře. Děkuji. Mám neodbytný pocit, že už by to mohlo stačit. Budeme se tedy zabývat návrhy na přikázání.
Nejprve budeme hlasovat o návrhu přikázat tento návrh k projednání rozpočtovému výboru. Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 15. Kdo je pro? Kdo je proti?
Ze 178 přítomných pro 167, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 16 a ptám se, kdo je pro přikázání ústavněprávnímu výboru. Kdo je proti?
Ze 178 přítomných pro návrh 139, proti 14. Tento návrh byl přijat.
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 17 a ptám se, kdo je pro přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Kdo je proti?
Ze 178 přítomných pro návrh 135, proti 16. I tento návrh byl přijat.
Poslední hlasování, které jsem zahájil, má pořadové číslo 18. Kdo souhlasí s přikázáním výboru pro sociální politiku a zdravotnictví?
Ze 178 přítomných pro návrh 109, proti 29. I tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, ústavněprávnímu výboru, výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Tím končím první čtení tohoto návrhu.
Dalším bodem je
8.
Návrh rozpočtu Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami na rok 2005
/sněmovní tisk 791/
Návrh projednal rozpočtový výbor. Usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 791/1. Prosím poslance Michala Doktora, aby nás jako zpravodaj výboru seznámil s průběhem a závěry jednání rozpočtového výboru.
***