(14.30 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Takže můžeme přikročit k rozpravě podrobné. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které se hlásí jako první pan poslanec a zpravodaj (navrhovatel) František Beneš. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo a dovolte mi, abych splnil povinnost a požádal, aby se základem pro projednávání a základním tiskem, ke kterému budou podávány pozměňovací návrhy, stal návrh pod písmenem A ve sněmovním tisku č. 589/4. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Probíhá podrobná rozprava. Tuším, že paní poslankyně Fischerová avizovala, že v ní přednese svůj návrh, takže ji žádám, aby tak učinila.

Ještě jsem upozorněn na to, že by se mělo nechat hlasovat o návrhu pana poslance Beneše, aby se základem našeho - ještě bych ho požádal, aby to ještě jednou přednesl, abychom věděli, o čem hlasujeme.

 

Poslanec František Beneš: Můj návrh zněl, aby se základem pro projednávání stal pozměňovací návrh pod tiskem 589/4 pod písmenem A. Je to komplexní pozměňovací návrh.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Aby se základem projednávání stal komplexní pozměňovací návrh pod tiskem 589/4, o tom budeme nyní hlasovat.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout tento návrh pana poslance Beneše, aby se základem našeho projednávání stal tisk 589/4, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování má pořadové číslo 211. Z přítomných 165 pro hlasovalo 85, proti 27. Návrh pana poslance Beneše byl přijat.

 

A nyní můžeme dát slovo paní poslankyni Fischerové, která naváže.

 

Poslankyně Taťána Fischerová: Pane předsedající, kolegyně, kolegové, pozměňovací návrh k právě přijatému komplexnímu pozměňovacími návrhu: V § 1 se bod 2 vypouští a ve všech ostatních paragrafech se slovo "nemovitosti" nahrazuje jednotným číslem.

Děkuji vám.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. Další se hlásí pan poslanec Recman do podrobné rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Svatomír Recman: Děkuji, pane předsedo. Vážená vládo, kolegyně a kolegové, mám jednu gramatickou připomínku ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu. Týká se to § 2, kde se uvádí text, že - cituji: "stanovením tímto zákonem"; správně češtinářsky by mělo být "stanoveném tímto zákonem". Čili doporučuji nahradit původní text textem "stanoveném tímto zákonem".

Obdobně v § 3 začíná věta "Náhrada za vyvlastněné nemovitosti vyplatí" - gramaticky češtinářsky má být správně "Náhradu za vyvlastněné nemovitosti vyplatí".

To si myslím, že jsou dvě jednoduché změny, a myslím, že by bylo vhodné, aby při přepisu komplexního pozměňovacího návrhu už to bylo předloženo v tomto znění jednoduchých úprav.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 3 komplexního pozměňovacího návrhu. Zde doporučuji text "Ministerstvo kultury" nahradit textem "Ministerstvo financí".

Jsem přesvědčen o tom, že tím se vytváří prostor, aby v případě schválení tohoto zákonu se mohlo rozhodnout, jestli příslušná náhrada se vyplatí z kapitoly Ministerstva kultury, nebo Ministerstva financí, a samozřejmě vytváří to ještě před projednáním ve třetím čtení možnost určité dohody s exekutivou, která z těchto kapitol by byla vhodná pro výplatu finanční částky.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl návrh pana poslance Recmana přednesený v podrobné rozpravě. Ptám se, jestli někdo má ještě návrh, který by chtěl v této části rozpravy přečíst. Pokud už nikdo nic nenavrhuje, tak podrobnou rozpravu k tomuto návrhu zákona končím.

Ptám se ještě zpravodajů, jestli ještě nechtějí přednést jakékoliv slovo. (Nikoli.)

Myslím si, že není o čem hlasovat v této chvíli, takže můžeme ukončit druhé čtení tohoto návrhu. Končím také projednávání bodu č. 144 a od tohoto druhého čtení přejdeme ke čtením prvním.

 

Bod číslo 21 je

 

21.
Návrh poslanců Františka Beneše, Petra Braného
a Miroslavy Vlčkové na vydání zákona o nájemném z bytu
a o změně některých zákonů (zákon o nájemném)
/sněmovní tisk 714/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády máme jako 714/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh opět uvedl poslanec František Beneš. Prosím.

 

Poslanec František Beneš: Ještě jednou děkuji za slovo, pane předsedo. Vážení členové vlády, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych vás jménem předkladatelů seznámil s obsahem a s důvody pro předložení návrhu zcela nového zákona.

Nájemné z bytu je cena regulovaná, ale regulaci je třeba stanovit zákonem. Návrh proto vychází ze zkušeností s několika předchozími pokusy určit nájemné z bytu zákonem nebo i jinou formou. Jeho princip spočívá v pověření obcí, aby svým rozhodnutím určily únosnou míru regulace. Obce totiž nejlépe znají místní situaci, znají rozvojové záměry a mají i zodpovědnost za sociální situaci v místech.

Předkládaný návrh řeší nájemné a poplatky za služby spojené s bydlením obecně. Bude proto využitelný i pro potřeby bývalých, současných i budoucích bytových družstev.

Nájemné z bytu se stanoví dohodou. Tento princip není nijak zpochybněn. Návrh přitom vychází ze současného stavu a poskytuje možnost jednorázového zvýšení nájemného ihned poté, co vstoupí v platnost. Předpokládá se, že budou sestaveny přehledy nájemného podle bytových kategorií v obcích a jejich částech. Ze zjištěných a publikovaných podkladů určí následně obce hranici, chcete-li maximální výši, nájemného. A další úprava bude již podléhat standardnímu režimu určenému tímto zákonem.

Podle statistiky rodinných účtů vydaly domácnosti v nájemních bytech - opakuji, v nájemních bytech - na konci roku 2003 na bydlení téměř 20 % ze svých příjmů. Z tohoto průměru ale zcela zásadně vybočují domácnosti důchodců, u kterých náklady na bydlení činily 30 % čistých příjmů, a rodiny s dětmi s minimálními příjmy, které na bydlení vydaly ještě více. Je pozoruhodné a chtěl bych na to upozornit, že obě uvedené skupiny vydávaly měsíčně dokonce více, než činily jejich příjmy. Při posuzování možností úprav nájemného je proto třeba uvažovat vždy až celkové náklady na bydlení a jejich očekávané změny. Úvahy o stanovení tempa zvyšování nájemného vycházejí dále ze znalostí o cenách, chcete-li, o nákladech nájemního bydlení v bytech bytových družstev nebo ve společenství vlastníků jednotek.

Pro udržení dobrého stavu domu i bytů postačuje nájemné nebo platby do fondu oprav a patřičné příslušenství v rozmezí od 18 do 28 korun za metr čtvereční měsíčně. Limitujícím faktorem je pak koupěschopná síla domácností. S ohledem na celkový růst cenové hladiny je proto navrhované jednorázové zvýšení nájemného až o 8 % na samé hranici únosnosti průměrných rodinných rozpočtů.

Dámy a pánové, navrhovaná úprava řeší oblast, která není upravena mezinárodními smlouvami a je ve výhradní kompetenci právního pořádku České republiky. Zákon nevyvolá žádné nároky na státní rozpočet.

Podklady požadované od Ministerstva financí byly připraveny již k vládnímu návrhu pod tiskem č. 277. Předpokládáme ale, že budou podstatně zestručněny.

Zákon může napomoci obcím při úpravách nájemného v bytových nájemních domech v jejich vlastnictví. Lze odhadnout, že výše inkasa z nájemného může v prvém roce po zavedení být vyšší asi o 5 %. Tím by byly plně pokryty eventuální jednorázové vyšší náklady obcí na zpracování přehledů o nájemném. Zákon nebude mít dopady na jiné veřejné rozpočty ani vliv na životní prostředí. Stanovení nového místního poplatku za dlouhodobě nepronajímaný byt má spíše napomoci tomu, aby takové byty nebyly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP