(9.20 hodin)
(pokračuje Martínek)
Cílem tohoto opatření je zejména zabránit různým spekulacím s byty, které jsou vám všem všeobecně známé, protože jsou to věci, které se odehrávají v podstatě v každém místě a městě republiky, a myslím si, že není důvod, abychom umožňovali tyto praktiky a jejich pokračování.
Pokud se týká druhého opatření proti neplatičům, tam je jasně stanoveno, že v případě, pokud ten nájemce řádně uzavřenou nájemnou smlouvu neplní, tzn. neplní její jednotlivé části, tak pak má majitel bytu právo ho vystěhovat, a to pokud neplatí a neplní ty své povinnosti v průběhu pěti měsíců, pak potom má vlastník bytu právo vystěhovat jej bez soudu. Tohle opatření má především působit proti těm, kteří neplatí, respektive neplní své řádné povinnosti. A myslím si, že takovýmto lidem ochrana nepatří, protože je základní povinností nájemníka, aby platil nájemní smlouvu a to, na čem se dohodl.
Tento návrh ovšem neznamená, že se tento člověk dostává do bezprávného stavu, protože za prvé má tři měsíce na to, aby mohl posoudit a eventuálně se odvolat k soudu. V okamžiku, kdy se odvolává k soudu, tak samozřejmě možnost vystěhování zase se odkazuje až na dobu, kdy rozhodne soud. To znamená, v tomto případě ten člověk má právo dokázat, že on ve skutečnosti ten nájem platil a že nájemce si v podstatě ty důvody nájemného vymyslel. Stejně tak tato dikce zákona neumožňuje vystěhovat bez soudního rozhodnutí takového člověka, který sice má řádně podepsanou smlouvu, tu řádně plní, ale došlo z nějakých důvodů k změně, navýšení plateb, ať už plateb za vlastní nájemné nebo za služby. Také v tomto případě nejdříve musí proběhnout soud a teprve potom, jestliže soud určí, kdo má z těch dvou účastníků sporu pravdu, tak teprve potom z toho může vlastník bytu vycházet.
Myslím si, že tato opatření jednoznačně hovoří o tom, že se člověk nemůže dostat bez své vlastní viny do situace, kdy ho nájemce bude moci bez soudu vypovědět. Jsem přesvědčený, že také tento problém je vám všeobecně nám, protože je to také všeobecně známý případ, kdy existuje bohužel řada nájemníků, kteří své povinnosti neplní, a potom vlastník bytu se dostává do zcela zásadně problémové situace a nemůže se vlastně s tím svým nájemníkem ani dohodnout, ani ho donutit k plnění základních povinností.
Chtěl bych, dámy a pánové, zdůraznit a budu to zdůrazňovat i v tom dalším zákoně o jednostranném zvýšení nájemného, že cílem našeho ministerstva samozřejmě není postavit stávající nájemníky do nějaké bezvýchodné situace. O tom ostatně svědčí již také to, jakým způsobem je vlastně navrhována změna stávajícího stavu, ale je také bezprostřední a nutnou součástí přijetí těchto zákonů přijetí zákonů, které budou bezprostředně navazovat a které předkládá pan kolega ministr Škromach a které souvisejí s tímto návrhem. A znamenají také, že lidé, kteří by se dostali do sociální obtížné situace, kdy by nemohli plnit své podmínky, budou mít reálnou možnost získat podporu od státu. Na přípravě sociálních zákonů, které pomoc právě při placení nájemného umožňují, Ministerstvo pro místní rozvoj úzce spolupracovalo s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Návrh, který pan kolega Škromach předkládá, je v přímém souladu s těmito dvěma zákony a souvisí s nimi, a tudíž nemůže existovat a ministerstvo by také nepřipustilo, aby existovaly sociální dopady, které by vystavily obyvatelstvo do neřešitelné situace.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Jen se chci ujistit - nebylo mi z vašeho vystoupení jasné, zda jste skutečně hovořil k bodu pět, či k bodu šest. Chtěl jsem se ujistit, že jste hovořil k bodu pět, nikoliv k bodu šest. (Ministr souhlasí.) Tam ta tematika je natolik spojená, že to bylo, přiznám se, těžko odlišitelné.
Děkuji za uvedení tohoto návrhu zákona. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Váňa.
Poslanec Miroslav Váňa: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, vážení kolegové, ujmu se své zpravodajské role k sněmovnímu tisku 1060, což je vládní návrh na vydání zákona, kterým se mění občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Já musím říct, že bývá mým zvykem se své zpravodajské roli věnovat poctivě, a proto má vystoupení jsou povětšinou delší. V tomto případě jsem nucen učinit výjimku, a to z těchto důvodů. Já jsem se opravdu velmi poctivě s předloženou materií seznámil. Musím říct a s povděkem kvituji, že tento předpis dnes máme na stole. Chci poděkovat nejen panu ministrovi, ale i Ministerstvu pro místní rozvoj, a to z toho důvodu, jelikož se jedná o narovnání, a nebojím se říci, dlouholetých pokřivených vztahů v oblasti nájemného, tedy vztahů mezi pronajímatelem a nájemcem. Jako sociální demokrat obzvláště tuto normu vnímám a vítám ji, protože jsem přesvědčen, že k této záležitosti se přistupuje velmi odpovědně, kvalifikovaně a citlivě.
Dámy a pánové, já předpokládám, že i vy jste se seznámili s materiálem, který zde ukazoval pan ministr. Každý z nás poslanců tento materiál má k dispozici a velmi podrobně a detailně je zde celá problematika rozebrána.
Tak jak zde řekl pan ministr, skutečně vztah mezi nájemcem a pronajímatelem je upraven paragrafem 696 občanského zákoníku a v předchozí době několikráte Ústavní soud zrušil vyhlášky, cenové výměry, a tak jak jsem řekl, celý vztah mezi nájemcem a pronajímatelem označil jako protiústavní. Smyslem této normy, smyslem tohoto sněmovního tisku je pouze změna v oblasti vztahů mezi pronajímatelem a nájemcem, a to taková, aby bylo možno učinit změnu nájemného i v době trvání celého toho nájemního vztahu.
Pan ministr zde velmi přesně upozornil a zdůraznil a řekl zde dobu účinnosti, uvedl zde rok 2012. Uvedl zde i omezení, která jsou v jednotlivých paragrafech, a proto, dámy a pánové, tak jak jsem na svém úvodním vstupu slíbil, že budu stručný, tak to teď dodržím.
Tuto normu plně podporuji a prosazuji podporu propuštění tohoto zákona do druhého čtení. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otvírám obecnou rozpravu a v jejím úvodu sděluji, že do obecné rozpravy mám v tuto chvíli čtyři písemné přihlášky. Jako první kolegyně Zdeňky Horníkové, druhý je přihlášen pan kolega Tomáš Vrbík, třetí pan poslanec František Beneš a čtvrtý pan poslanec Tomáš Kvapil.
Slovo má nyní paní kolegyně Zdeňka Horníková.
***