(11.20 hodin)

Poslankyně Lucie Talmanová: Děkuji vám za slovo, vážený pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi na okamžik připoutat vaši pozornost k pozměňovacím návrhům pana kolegy Krákory předneseným ve druhém čtení tohoto návrhu zákona. Činím tak proto, že tyto pozměňovací návrhy nebyly předneseny, resp. projednány výborem pro sociální politiku a zdravotnictví, byly předneseny zde ve druhém čtení, a nebylo tedy možné se k nim relevantně, zodpovědně a kvalifikovaně vyjádřit.

Můj komentář se týká pozměňovacích návrhů pana kolegy Krákory, které vylučují účast zaměstnavatelů a zaměstnanců ve správních a dozorčích radách zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven a taktéž upravují složení správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny, ze které opět vylučují zástupce zaměstnavatelů a pojištěnců. Všeobecnou zdravotní pojišťovnu už komentovat nebudu, myslím, že k ní bylo a ještě bude vyřčeno mnohé. Soustředím se na ty ostatní pozměňovací návrhy.

Tyto návrhy nerespektují úlohu zaměstnavatelských subjektů, které zakládaly zaměstnanecké zdravotní pojišťovny a do jejich založení investovaly značné finanční prostředky. Nerespektují vůbec úlohu pojištěnců zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven a oběma segmentům, to znamená zaměstnavatelským subjektům a pojištěncům, neoprávněně a v rozporu s celkovou právní úpravou odnímají právo aktivně se podílet na činnosti zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, na kontrole jejich hospodaření, plnění zdravotně pojistných plánů a na ovlivnění celkové koncepce jejich práce. Vyřazení těchto subjektů z tvorby koncepce zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, z možnosti jejich řízení i možnosti jmenovat statutární orgán zdravotní pojišťovny, to znamená ředitele zdravotní pojišťovny, lze považovat pouze a pouze za závažné porušení ústavních práv a svobod. Navržená forma jmenování ředitele zaměstnanecké zdravotní pojišťovny a složení jejích orgánů nemá právní opodstatnění. Znamená to pouze, že bude zrušena samosprávná úloha zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, která bude nahrazena politickým řízením těch, kteří je nezakládali, tedy vlády, resp. Ministerstva zdravotnictví.

Dámy a pánové, tyto pozměňovací návrhy nejsou nic jiného než ovládnutí a zestátnění zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, zestátnění všech vybíraných finančních prostředků, protože prostřednictvím nově vytvořených orgánů zaměstnaneckých pojišťoven půjde vždy o dominantní zastoupení vlády. To ve svých důsledcích nebude znamenat nic jiného, než že nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění v objemu cca 200 mld. ročně bude využíváno zejména k prosazování vládních zájmů bez ohledu na objektivní a optimální potřeby systému veřejného zdravotního pojištění. Bezpochyby budou vytvořeny podmínky pro narušení základní zásady činnosti zaměstnaneckých pojišťoven - tou je rovnováha v jejich hospodaření. Dojde-li k výše uvedenému narušení rovnováhy, bude to nádherný důvod k tomu, aby byla uvalena nucená správa na zaměstnanecké pojišťovny, a v důsledku by to vedlo k vytvoření jedné jediné zdravotní pojišťovny v České republice. To vše je v rozporu se zásadami veřejného zdravotního pojištění založeného na zdravém soutěžení subjektů ve zdravotním pojištění působících, jejichž cílem je zvyšování kvality a dostupnosti zdravotní péče poskytované pojištěncům jednotlivých zdravotních pojišťoven tak, aby bylo zachováno jejich právo založené Listinou základních práv a svobod v jejím článku 31, tedy právo na ochranu zdraví prostřednictvím veřejného zdravotního pojištění.

Dámy a pánové, jestli jsme v souvislosti se zestátněním nemocnic hovořili o únoru 48 v českém zdravotnictví, tak myslím, že toto přirovnání nebylo tak silné, jako je přirovnání k únoru 48 v českém zdravotnictví právě k pozměňovacím návrhům pana poslance Krákory. Prosím, abyste se nad tím zamysleli, abyste tyto návrhy nepřijali, a současně si dovoluji navrhnout vrácení tohoto tisku do druhého čtení z důvodu zásadně relevantního a kvalifikovaného projednání těchto zcela z mého pohledu neakceptovatelných pozměňovacích návrhů.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v pravé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni Lucii Talmanové. Její návrh je podle § 95 odst. 2 a budeme ho hlasovat ještě předtím, než se budeme vyjadřovat k návrhům, které padly ve druhém čtení.

Nyní pan poslanec Eduard Zeman, poté pan poslanec Janeček.

 

Poslanec Eduard Zeman: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane předsedající, projednáváme zákon o změně zákonů v oblasti zdravotního pojištění, kterým bychom měli novelizovat i oba zákony o zdravotních pojišťovnách. Z pravé části již opětovně zní výkřiky o znárodňování, tentokrát zdravotních pojišťoven. Toho se podle našich kolegů zprava údajně dopouštíme tím, že chceme změnit zákony o pojišťovnách tak, aby se pojišťovny ze své činnosti odpovídaly parlamentu, tedy voleným zástupcům lidu.

Zdravotní pojišťovny hospodaří s veřejnými prostředky veřejného zdravotního pojištění, v podstatě s výnosem zdravotní daně. Protože podobně jako u daní, které nám nařizuje platit zákon, musíme všichni občané této republiky, kteří máme nějaké příjmy, platit i zdravotní pojištění, protože nám to zákon nařizuje. S vybranými penězi zdravotního pojištění hospodaří pojišťovna bez faktické účinné kontroly parlamentu. Tento parlament totiž nemá možnost odvolat management ani orgány zdravotních pojišťoven, a to ani v případech, kdy je zřetelně porušován zákon, takže nad touto částí veřejných rozpočtů nemáme fakticky žádnou kontrolu. To je v našem právním systém přinejmenším výrazná anomálie. Kromě zdravotních pojišťoven se totiž každý správce veřejných prostředků zodpovídá zástupcům občanů volených občany. Tak to ostatně předpokládá ústava. Takto se v souladu s ústavou zodpovídá této Sněmovně vláda, takto se také zodpovídají starostové, ale i krajské rady. Ti všichni se zodpovídají voleným zástupcům. Stejně tak i management státních fondů dopravy, bydlení - ti všichni se také zodpovídají této Sněmovně z toho, jak hospodaří. Management konsolidační agentury je pod přímou kontrolou Sněmovny. Jediný, koho tato Sněmovna nemůže kontrolovat, jsou managementy zdravotních pojišťoven. Mimo kontrolu volených zástupců lidu je tedy letos 166 mld.

Zde bych si dovolil připomenout jeden historický princip - princip nemožnosti zdanění bez zastoupení. Rád bych připomněl, že kvůli porušení tohoto principu kdysi obyvatelé britských kolonií, kteří nemohli ovlivnit hospodaření s výnosem čajové daně, uspořádali tzv. slavné bostonské pití čaje, a důsledky všichni známe - Británie o své kolonie přišla, vznikly USA. Tím vůbec nechci tvrdit, že nám hrozí takováto rebelie, rozhodne ne. Jenom připomínám, že tyto věci mohou mít někdy velmi vážné důsledky a že je občané demokratických států berou velmi vážně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP