(12.10 hodin)
Poslanec Michal Doktor: Budu ve svém vystoupení velice krátký a stručný. Zaslechl jsem ve slovech pana kandidáta na volbu ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny zmínku o tom, že z jeho profesní kariéry lze vyčíst i určitou zkušenost s krizovým řízením instituce, která se potýkala nejen s vytvářením hospodářské ztráty, ale i s prvotní a druhotnou platební neschopností. Chtěl bych říci, že to nepovažuji za prvotně špatný signál nebo a priori špatné sdělení. Může se ukázat, že taková zkušenost bude docela významnou výhodou. Proto bych chtěl poprosit pana ředitele, jaká je výše kumulované ztráty Všeobecné fakultní nemocnice za posledních pět let, jaký je současný aktuální objem závazků po lhůtě splatnosti za dodavateli služeb a zdravotnického materiálu a léků ve Všeobecné fakultní nemocnici.
Zároveň jsem si ovšem všiml v jeho vystoupení, v části, která se týkala koncepční rozvahy, zmínky, která se týkala základního fondu. On ve svém projevu uvedl, že se chce koncentrovat na zajištění zdrojů základního fondu.
Vážený pane řediteli, myslím si, že základní fond má své zdroje generovány ze zákona, resp. ze zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně, je dáno, jaký procentický podíl na zdrojích, které má k dispozici Všeobecná zdravotní pojišťovna, tvoří základní fond. To číslo je pevně stanoveno, je nezpochybnitelné, legitimní. Všeobecná zdravotní pojišťovna je nikdy v minulosti neporušila. Základní fond vždy tvořila v zákonem stanovené výši. Já chci jen dobře porozumět vašim slovům, že se chcete soustředit na koncentraci zdrojů základního fondu - zda hodláte navrhnout ministru zdravotnictví změnu zákona, který by tento procentický podíl zvýšil na úkor ostatních fondů, nebo zda zastáváte názor, že Všeobecná zdravotní pojišťovna při tvoření základního fondu a jeho naplňování v minulosti pochybila.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Pan poslanec Josef Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové, vážené kolegyně, možná jenom pár drobných poznámek. Jistě víme, že funkce ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny je funkcí velmi důležitou, proto jistě pan dr. Horák bude se mnou souhlasit v tom, že by bylo dobře, kdyby taková funkce byla obsazována formou nějakého konkursu, tj. formou soutěže různých uchazečů. K tomu nedošlo. Ale překročme tuto věc a posuňme se dál.
Bylo zde upozorněno na to, že jedním ze základních problémů jsou končící smlouvy, což ale je věc, která zřejmě je určitým manažerským selháním, protože ta věc je známa roky, kdy budou tyto smlouvy končit. Asi se shodneme na tom, že je hrubou chybou, že tato věc nebyla vyřešena.
Další věc, kterou zmínil, je, že Všeobecná zdravotní pojišťovna je otřesena nucenou správou, což je bohužel pravda. Chci se tedy zeptat, zda pan ředitel bude činit nějaké právní kroky, aby prověřil, zda ona nucená správa byla uvalena v souladu či rozporu se zákonem, zda bude činit kroky, aby případné škody, které byly touto nucenou správou způsobeny, byly tedy nahrazeny.
Pan doktor se také zmínil o tom, že Všeobecná zdravotní pojišťovna bude muset poskytovat standardizovanou smluvní politiku. To je věc samozřejmě velmi důležitá, protože do tohoto okamžiku vlastně smluvní politika a tvorba sítě byl jeden ze základních ekonomických nástrojů, neboť většina ostatního bylo dáno různými ministerskými vyhláškami.
Nevím, jestli je mu znám zákon o neziskových právnických osobách. Je to zákon, kdy ne on, ale tato Poslanecká sněmovna určila, které zdravotnické zařízení bude mít smlouvu, a to smlouvu na dobu neurčitou. Kromě toho tato Poslanecká sněmovna vytvořila síť řekl bych velmi deformovanou, neboť pokud se podívá na strukturu a rozmístění nemocnic, které na základě hlasování této Poslanecké sněmovny vznikly, jistě uzná, a jako manažer by se k tomu měl vyslovit, zda takovou tvorbu sítě považuje za smysluplnou, tj. tvorbu sítě, kde o smluvním vztahu rozhoduje nikoliv zdravotní pojišťovna, ale tento zákonodárný sbor, a to bez toho, že by se zeptal jakéhokoli zřizovatele, bez toho, že by se zeptal kteréhokoli ředitele pojišťovny, zda s takovým zdravotnickým zařízením chce či nechce navázat smlouvy.
Toto jsou otázky dosti důležité. Nevím, zda si pan ředitel uvědomuje, že situace je už poněkud jiná, než jak on ji popisoval, neboť současný právní stav se výrazným způsobem posunul, vychýlil se v tom směru, že funkce ředitele je velmi omezena v prostoru jeho rozhodování, neboť ony základní parametry bude definovat někdy jiný. Také nevím, zda si uvědomuje, že i strukturu péče v neziskových osobách bude definovat nikoliv zdravotní pojišťovna, ale ministerstvo.
Pan ředitel se dále zmínil o tom, kterak se podařilo zlepšit hospodaření Všeobecné fakultní nemocnice. Chtěl bych se ho zeptat, zda by nám mohl říci, kolikrát tato nemocnice byla oddlužena, jaké dostala dotace v poslední době, zda je pravdivá informace, která říká, že došlo k prodloužení splátkového kalendáře, takže účetně jakoby je menší objem závazků po lhůtě splatnosti, i když v přepočtu na dny nikoliv, neboť se prodloužila ona doba splatnosti. Čili opticky ano, fakticky k tomu zkrácení nedošlo až tolik, jak bylo řečeno.
To je několik podnětů. Pokud se k nim nastávající pan ředitel bude chtít vyjádřit, samozřejmě budu rád. Pokud ne, je to jeho právo. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. O slovo se hlásí pan Pavel Horák. Dostává ho.
Ředitel Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Pavel Horák: Děkuji za slovo. Zodpověděl bych dotazy, které tu padly.
Nejprve ke Všeobecné fakultní nemocnici. Tato nemocnice v minulosti dostala půjčku v roce 1997 ve výši 1 miliardy korun. Tehdy její závazky činily 1,3 miliardy korun. Pomocí této půjčky, která je dodnes vedena jako půjčka, nebyla to dotace, snížila tehdy objem těchto závazků. V dalším období, až na výjimky, tím byl přelom roku 1999-2000, kdy jsem nemocnici tehdy přechodně řídil jako zastupující ředitel, nemocnice hospodařila vyrovnaně. V ostatních letech hospodařila opět se ztrátou, která postupně narůstala, takže v roce 2003, kdy jsem ji v listopadu opět přebíral jako ředitel, byl objem závazků opět 1,35 miliardy korun, pohledávky byly kolem 500 - 600 milionů korun, řada z nich byla nedobytných. Čili to byla vstupní situace, v jaké já jsem nemocnici převzal.
***