(16.10 hodin)
(pokračuje Němcová)

Dalším, třetím pevně schváleným bodem naší odpolední schůze je bod číslo 112, je to

 

112.
Výroční zpráva o činnosti a účetní závěrka
Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2005
/sněmovní tisk 1273/

 

O úvodní slovo požádám ministra dopravy a místopředsedu vlády pana Milana Šimonovského.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, dovoluji si vám předložit výroční zprávu o činnosti a účetní závěrku Státního fondu dopravní infrastruktury za loňský rok.

Charakteristika výsledků hospodaření tohoto fondu v roce 2005. Pokud bych měl stručně charakterizovat, tak realizované výdaje dosáhly za dobu existence fondu rekordní výše. Byly o 23 % vyšší než v roce 2004 a potvrzují tak nastoupený trend rostoucího financování rozvoje dopravní infrastruktury. Rok 2005 byl také rokem několika systémových změn. Novelou zákona o rozpočtovém určení daní přešlo financování oprav, údržby a rozvoje silnic druhé a třetí třídy na kraje. Pro příjmovou stránku rozpočtu fondu to znamenalo snížení podílu na výnosu spotřební daně z původních 20 % na 9,1 %. Nový přístup byl také uplatněn v předfinancování akcí spolufinancovaných z příslušných fondů Evropské unie a rozpočet fondu bilancoval tyto finanční prostředky ve svém rozpočtu jak na straně příjmů, tak na straně výdajů. Vytvořily se tak potřebné podmínky pro plynulé financování realizovaných akcí.

Příjmy v roce 2005 byly schváleny ve výši 38,6 miliardy a v tom zejména byla největší, v těch příjmech, dotace z Fondu národního majetku 24,3 miliardy, předfinancování fondu, o kterých jsem hovořil, bylo ve výši 6,1 miliardy jak na straně příjmů, tak na straně výdajů. Celkově ty plánované příjmy byly tedy 44,7 miliardy. V průběhu roku 2005 bylo vládou odsouhlaseno navýšení rozpočtu fondu o dalších 8,5 miliardy korun, které byly kryté dotací z Fondu národního majetku. Tyto finanční prostředky byly určeny na urychlení výstavby rozestavěných prioritních silničních a železničních staveb. Celkově tak byla do rozpočtu fondu převedena dotace z Fondu národního majetku ve výši 34,8 miliardy.

Plnění daňových příjmů, tak jak byly naplánovány, tak je vykázáno překročení zhruba o 6 %, absolutně tedy zhruba o 870 milionů korun. A fond operativně reagoval na toto překročení daňových příjmů a v rámci rozpočtového opatření výbor fondu v lednu letošního roku posílil příjemcům rozpočet na rok 2006.

Státní fond tradičně eviduje i výdaje, které navazují na finanční prostředky jeho rozpočtu, ať již se jedná o úvěry Evropské investiční banky, prostředky Evropské unie nebo vlastní zdroje příjemců. V sumáři můžu říct, že v roce 2005 bylo z těchto zdrojů čerpáno celkově 10,1 miliardy korun navíc nad rozpočet fondu, a tak v rámci akcí financovaných z rozpočtu fondu bylo ze všech zdrojů vyčerpáno na rozvoj dopravní infrastruktury 58,3 miliardy korun.

Závěrem mohu konstatovat, že účetní uzávěrka fondu je ověřena auditem s výrokem auditora bez výhrad. Návrh zprávy, a určitě to také pan zpravodaj sdělí Sněmovně, byl projednán v hospodářském výboru, ale byl také projednán a schválen vládou 22. 3. letošního roku, a já doporučuji Poslanecké sněmovně Parlamentu výroční zprávu schválit.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Sněmovní tisk projednal hospodářský výbor a jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1273/1. Požádám zpravodaje tohoto výboru pana poslance Antonína Sýkoru, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení pro Poslaneckou sněmovnu.

 

Poslanec Antonín Sýkora: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych vám předložil výroční zprávu Státního fondu dopravní infrastruktury.

V souladu s § 5 odst. 3 zákona č. 104/2000 Sb. předkládá Státní fond dopravní infrastruktury, dále jen SFDI, výroční zprávu o činnosti SFDI a roční účetní uzávěrku za rok 2005 ke schválení Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Výroční zprávu schválil výbor SFDI usnesením číslo 537 na 59. zasedání v březnu letošního roku a dozorčí rada ji projednala na 49. zasedání rovněž v březnu 2006. Vláda České republiky svým usnesením číslo 292 ze dne 22. března 2006 předloženou výroční zprávu schválila.

Rozpočet SFDI na rok 2005 byl schválen usnesením Poslanecké sněmovny v prosinci 2004. Příjmy byly 38,6 miliardy korun a výdaje byly 36,6 miliardy korun. Rozpočtovaný přebytek ve výši dvou miliard korun byl určen na krytí zálohového financování, především akcí hrazeních z fondů Evropské unie.

Z předložené výroční zprávy i z vlastní zkušenosti můžeme hodnotit rok 2005 jako velmi úspěšný. Na základě doporučení hospodářského výboru posílila vláda příjmy SFDI o 8,5 miliardy korun. O tom už tady hovořil pan ministr. A daňové výnosy SFDI byly téměř o jednu miliardu vyšší, než se předpokládalo. To umožnilo Státnímu fondu dopravní infrastruktury, aby ve spolupráci s hospodářským výborem Sněmovny výrazně posílil prioritní stavby.

Fond průběžně informoval hospodářský výbor o aktuálním stavu financování dopravní struktury a o provedených rozpočtových opatřeních. V souladu s tím členové hospodářského výboru spolupracovali a aktivně se podíleli na rozpočtových změnách v rámci posílení rozpočtu fondu na rok 2005. Zástupci fondu se pravidelně zúčastňovali jednání podvýboru pro dopravu a výstavbu dopravní infrastruktury hospodářského výboru.

K posílení rozpočtu fondu na rok 2005 a k informaci o provedených rozpočtových opatřeních a o stavu financování dopravní infrastruktury v roce 2005 přijal hospodářský výbor Sněmovny na své 48. schůzi v říjnu 2005 usnesení, ve kterém schvaluje posílení prioritních staveb s tím, že navýšení rozpočtu fondu o částku ve výši 8,5 miliardy korun se nezapočítává do limitu 15 % pro provádění rozpočtových opatření. Rozpočtová opatření schválená výborem SFDI v roce 2005 představují celkovou změnu rozpočtu fondu ve výši 13,13 %, čímž byl dodržen limit stanovený usnesením Poslanecké sněmovny.

Celkem byly z rozpočtu fondu v roce 2005 uvolněny finanční prostředky v úhrnné výši 48 miliard 527 milionů a z tohoto objemu finančních prostředků připadá na předfinancování staveb hrazených z fondu Evropské unie částka 3 miliardy 385 milionů korun. Připočteme-li další zdroje, bylo do dopravní infrastruktury v roce 2005 vloženo celkem 58 miliard 310 milionů korun.

Před předložením usnesení hospodářského výboru v podrobné rozpravě, vážené kolegyně, kolegové, mi dovolte ještě jednu stručnou informaci. Chci vám sdělit, že hospodářský výbor mimořádně a iniciativně projednal a schválil převod finančních prostředků ve výši 1,525 miliardy korun ušetřených na výstavbě dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou na hranice České republiky s Polskem a tyto prostředky budou v letošním roce použity na posílení provádění údržby a oprav dopravní infrastruktury po letošní dlouhé zimě.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP