(Jednání pokračovalo v 10.35 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, čas určený k přestávce klubu ČSSD vypršel, budeme pokračovat. Pan zpravodaj Boris Šťastný zasedá ke stolku zpravodajů. Prosím, aby taktéž místo u tohoto stolku zaujal zástupce navrhovatele pan poslanec Bohuslav Sobotka.
Návrh jsme projednávali v úterý 21. září, kdy byla přerušena obecná rozprava. V té budeme tedy v tuto chvíli pokračovat a jako první vystoupí paní poslankyně Soňa Marková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Soňa Marková: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Dámy a pánové, měla jsem pouze technickou připomínku a spíše reakci na to, co jsme slyšeli od pana ministra i od zástupců vládní koalice, kdy mluvili o tom, jak je velmi potřeba mít peníze ze zdravotnických poplatků, že skutečně by tím zdravotnický rozpočet byl velmi narušen, platy by zůstaly malé nebo by se musely ještě snižovat, takže kdybychom zrušili poplatky, tak bychom velmi významně ohrozili chod zdravotnictví. Chtěla jsem připomenout jenom to, že zdravotnictvím ročně protéká více než 230 mld. korun a v roce 2009 bylo přesně na poplatcích vybráno 5,741 mld. korun. Takže jestli někomu skutečně připadá, že by ve více než 230miliardovém rozpočtu 5 mld. bylo tak závažných, že bychom tím ohrozili celý chod českého zdravotnictví a uvedli bychom lékaře do hluboké bídy, to si myslím, že určitě si nikdo nemyslí z vás, co tady sedíte. Znamená to pouze jediné. Pro mě je to zpráva, kterou pan ministr zdravotnictví říká celé České republice, že samozřejmě tato částka je malá, ale poplatky se budou do budoucna velmi razantně zvyšovat a potom samozřejmě ta částka bude velká. Už jsme slyšeli, že teď už se bude platit téměř za všechno, takže poplatky se budou navyšovat. A tam potom už to bude zřejmě závažná částka.
To byla moje připomínka k tomu, co jsme tady slyšeli. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také. Jsme v obecné rozpravě a hlásí se pan poslanec Škromach.
Poslanec Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, paní poslankyně, páni poslanci, chtěl bych upozornit ještě na další aspekt, který tady možná ne důrazně zazněl, a to je otázka sociální. Protože samozřejmě poplatky ve zdravotnictví, tak jak jsou koncipovány jako jakási rovná daň na hlavu, protože nerozlišují výši příjmů, ale jsou koncipovány tak, že každý platí stejnou částku, takže tady dochází vlastně k dalšímu zdanění nemocných. Jak tady už zaznělo i v rozpravě, zřejmě vládní garnitura připravuje další zvýšení těchto poplatků, aby vybrala ještě další peníze do zdravotnictví, takže vlastně další zvýšení rovné daně na hlavu, která je naprosto nespravedlivá, protože samozřejmě výrazněji zatěžuje jednak nemocné lidi, kteří už sami o sobě tím, že jsou na nemocenské, mají výrazně snížené příjmy, a podle návrhů, které jsou připravovány na Ministerstvu práce, ještě u dlouhodobě nemocných dojde k dalšímu snížení nemocenské.
Hovořil jsem nedávno s některými seniory, ale nejenom seniory, a ti hovoří jasně: 30 korun sice je hezká věc, ale to není 30 korun! Během jednoho týdne navštíví třeba tři čtyři lékaře, protože musí jít k odborným lékařům apod., a už to jde do stokorun. A jestliže bereme do úvahy příjmy lidí, kteří i pracují, které se pohybují mnohdy na venkově mezi 8 až 10 tisíci korun hrubého, nebo důchody, které dneska ve svém průměru se zdaleka nedají počítat mezi elitu v rámci EU, pak myslím, že se míjí účinek poplatků s účelem regulace. Najednou hlavním argumentem se stávají příjmy ve zdravotnictví! Tady bych očekával, že jednak budou zhodnoceny další příjmy, které do zdravotnictví proudí, tj. solidární pojištění, které si myslím, že každý z nás platí na poměrně vysoké úrovni, a pakliže nestačí, tak je dodotováno ještě státním příspěvkem na pojištěnce, kteří nejsou aktivní, výdělečně činní a za které pojištění platí stát. Je to docela zajímavý systém, a tady vláda například má možnost zvýšit tento příspěvek, a tím kompenzovat příjmy ve zdravotnictví, pokud už tedy není schopna v rámci jednání zdravotních pojišťoven zajistit efektivnější správu finančních prostředků. Víme, že pokud jde například o léky, tam určitě jsou poměrně velké rezervy, které se dají hledat. ***