(10.00 hodin)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Opět velmi jednoduchá procedura. Ale už v předchozím bodu jsme ji hlasovali, i když byla jednoduchá, takže tento postup zopakujeme.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro navrženou proceduru. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 29 přihlášeno 178, pro 161, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Martin Baxa: Nyní bychom tedy přistoupili k jednomu pozměňovacímu návrhu, který byl předložen, řekl bych, geograficky příslušnými poslanci napříč politickým spektrem. Je to pozměňovací návrh, který říká, že Ministerstvo vnitra může vyhláškou stanovit, že některé obce náleží do jiného okresu, než do kterého náleží správní obvod obce s rozšířenou působností, do něhož náleží tyto obce. Stanovisko garančního výboru k tomuto návrhu je souhlasné.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? Pane ministře? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 30 přihlášeno 178, pro 168, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Teď přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Je tomu tak, pane zpravodaji? (Ano.)

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o územně správním členění státu a o změně souvisejících zákonů (zákon o územně správním členění státu), podle sněmovního tisku 395, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 31 přihlášeno 178 poslanců, pro 168, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Teď poprosím, aby pan zpravodaj uvedl návrh doprovodného usnesení. (V sále je silný hluk a velmi špatná slyšitelnost.)

 

Poslanec Martin Baxa: A nyní podle schválené procedury návrh doprovodného usnesení, který přijal garanční výbor: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá Ministerstvo vnitra České republiky, aby využilo možnosti výjimky umožňující vyhláškou stanovit, že některé obce náleží do jiného okresu, než do kterého náleží správní obvod obce s rozšířenou působností, do něhož náleží tyto obce, přijaté pozměňovacím návrhem ke sněmovnímu tisku 395 pro obce stávajícího správního obvodu obce s rozšířenou působností Turnov, které o to projeví zájem."

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro doprovodné usnesení. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 32 pro 178 - pardon, 178 přihlášených, pro 167, proti nikdo. Usnesení bylo přijato.

 

Tím jsme se vypořádali s třetím čtením tohoto návrhu. Všem vám děkuji a budeme pokračovat dalším bodem.

 

Další bod, který otevírám, je

 

206.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb.,
o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 431/ - třetí čtení

Prosím, aby své místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr dopravy Vladimír Kremlík a zpravodaj garančního výboru, kterým je hospodářský výbor, pan poslanec Jan Bauer. (Hluk v sále neutichá.) Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 431/3, který byl doručen dne 18. října 2019. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 431/4.

Ptám se pana navrhovatele, zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy. Má zájem. Prosím, pane ministře, máte slovo. Poprosím o klid v sále. Děkuji.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji, pane předsedající. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, a další související zákony.

Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je především revize právní úpravy taxislužby a provedení některých dílčích změn v dalších oblastech upravených zákonem o silniční dopravě. V oblasti taxislužby se v souvislosti s její liberalizací jednoznačně upravují pravidla pro provozování taxislužby za využití populárních mobilních aplikací a dalších elektronických komunikačních prostředků spočívajících v upuštění od požadavku na plnění některých povinností, a to povinného použití taxametru a označení vozidel střešní svítilnou. Současně se navrhuje redukce povinností dopravců a řidičů taxislužby tak, aby nedocházelo k nedůvodnému zvýhodnění poskytování taxislužby takzvanými alternativními způsoby.

Právní úprava taxislužby se ale zároveň doplňuje o některé instituty, které povedou k lepší ochraně a vymahatelnosti práv zákazníků taxislužby. Jedním z nich je nový institut zprostředkovatele taxislužby, kterému se pro výkon jeho činnosti stanoví určité povinnosti, které směřují zejména k tomu, aby předmětem zprostředkování byly pouze služby legální, to je služby poskytované k tomu oprávněnými subjekty - dopravcem a řidičem, kteří jsou držiteli potřebných povolení: koncese dopravce a oprávnění řidiče taxislužby. (Velmi špatná slyšitelnost kvůli hluku v sále.)

Dále se zavádí nový způsob označování vozidel taxislužby tak, aby i vozidla, která nebudou vybavena střešní svítilnou, byla jednoznačně identifikovatelná jak pro zákazníky, tak pro samotné kontrolní orgány. Tímto novým identifikátorem bude evidenční nálepka vozidla taxislužby, kterou budou vydávat dopravní úřady a kterou bude muset být označeno každé vozidlo, kterým bude provozována taxislužba.

Návrhem dochází rovněž k omezení -

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším a poprosím všechny, kteří diskutují, aby tak činili v předsálí a umožnili vystoupení pana ministra.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji, pane předsedající. Návrhem dochází rovněž k omezení rozsahu zmocnění obcí k regulaci taxislužby na svém území. Zcela se vypouští možnost obcí stanovit řidičům taxislužby povinnost prokázat zkouškou znalosti místopisu, obsluhy taxametru a příslušných právních předpisů. A dále se vypouští možnost obcí stanovit požadavek na barvu karosérie a minimální rozměry vozidla taxislužby.

Mimo oblast taxislužby se ve prospěch adresátů právní regulace upouští od povinného označování velkých vozidel obchodním jménem podnikatele v silniční dopravě a dochází k dílčím změnám v úpravě povinností při přepravě nebezpečných věcí.

Do zákona o silniční dopravě se dále včleňuje speciální úprava vůči zákonu o zaměstnanosti, která navazuje na unijní předpisy v oblasti vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb, a navrhuje se stanovit, že kopie dokladů prokazujících pracovněprávní vztah s řidičem budou muset být v případě zahraničních dopravců k dispozici přímo ve vozidle. Zakotvení předmětné povinnosti do zákona o silniční dopravě umožní projednávání příslušného přestupku dopravními úřady, což zefektivní správní postih, jen v současnosti není ze strany inspektorátu práce prováděn v dostačujícím rozsahu.

Změny obsažené v předloženém návrhu se dotýkají též licenčního řízení, ve kterém dochází k dílčímu upřesnění postupu při vydávání závazných stanovisek dotčených úřadů tak, aby v důsledku nečinnosti těchto úřadů nedocházelo k excesivnímu prodlužování licenčního řízení. V návaznosti na samotné poznatky z aplikační praxe se pak provádějí některé další úpravy zákona o silniční dopravě.

K návrhu zákona byla uplatněna celá řada pozměňovacích návrhů. My jsme v předchozích týdnech uspořádali i pro zástupce klubů seminář k těmto pozměňovacím návrhům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP