(17.20 hodin)
(pokračuje Schillerová)

Jestliže ten byznys je tak skvělý, jestliže skutečně jenom díky tomu lidé jedí teplé jídlo, já tomu nevěřím. Je to prostě další, jak tady někdo z vás řekl, je to další měna, která se různě používá. Vždyť si přiznejme, vždyť to víme, že se ty stravenky berou, kde se, prostě že se nesměňují pouze v restauracích. Takže já mám za sebou asi půl roku těchto debat a všech různých útoků a všech různých statistik a propočtů, za kterými stojí stravenkové firmy. Já tomu rozumím, ale já jsem přesvědčena o tom o všem. Byla jsem otevřená debatovat. Debatovala jsem s každým, kdo debatovat chtěl. A debatovat budu. Ale jsem přesvědčená, že to je prostě správná věc. A navíc dává svobodu. A to je to podstatné. Tolik ke stravenkovému paušálu.

A jenom ještě málo bych asi si dovolila říci k balíčku. Pane poslanče Munzare, no, to je náš věčný spor s Legislativní radou vlády. Víte, že ty balíčky děláme každý rok. Tam není žádná červená nit mezi těmi daňovými zákony. Tam jde o to, aby to bylo v jednom balíku, aby prostě nebylo x různých účinností, kdyby se něco zpozdilo. My opakovaně žádáme už roky Ministerstvo financí, aby Legislativní rada vlády změnila svůj jednací řád, a budeme žádat dál. To je prostě takový technický a teoretický spor.

Samozřejmě těch zákonů je tolik proto, že klíčové jsou daňové zákony. Ale pak je celá řada kompetenčních a procesních zákonů, které musíte změnit, protože to má vazbu na ty klíčové daňové zákony. Tak to jenom na vysvětlenou.

Co se týče daně z nemovitých věcí, paní poslankyně Kovářová, velmi málo obcí, ona tady není, nevadí, využívá možnost koeficientů. Já jsem si to rychle nechala poslat, je to asi 500 až 600 obcí, což je jedna desetina, takže velice málo to využívají. A to, že jsme dali osvobození do krizového balíčku a sem jsme dali tu možnost měnit pro část obce koeficient, jinak to byl požadavek celé řady starostů. To nebylo proto, že jsme se podívali z okna na Ministerstvu financí, ale protože ten požadavek tady byl. A osvobození jsme dali do krizového, protože krize právě přinesla požadavky na možnost případného osvobození.

No a co se týče spotřební daně na cigarety, líh tam není tentokrát, cigarety, dívám se doleva, tak více méně my jsme vyhověli i tomu požadavku, který zazníval nejen tady z Poslanecké sněmovny, ale i od tabákových firem. My jsme to s nimi samozřejmě konzultovali, aby, protože my jsme už loni museli provést to skokové zvýšení, protože jsme se dostali do situace, kdy už jsme porušovali směrnici EU. A skutečně to byl skok po mnoha letech. A to už nechceme opakovat. Proto jsme nastavili, aby to bylo předvídatelné, na tři roky to zvýšení tak, jak je připraveno. Doufám, že jsem na nic nezapomněla. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak já vám děkuji, paní ministryně. Já bych poprosil vážené kolegy v jednacím sále o to, aby se ztišili, protože v některých okamžicích už to nebylo úplně únosné, ale nechtěl jsem paní ministryni přerušovat. Nikoho nevidím přihlášeného s přednostním právem, protože, upozorňuji, že jsme ukončili obecnou rozpravu, a tudíž faktické poznámky nejsou možné.

Svolal jsem kolegy z předsálí a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, nechám hlasovat.

 

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro přikázání tohoto návrhu jako garančnímu výboru rozpočtovému výboru. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 16, přihlášeno 179 poslankyň a poslanců, pro 141, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání jako garančnímu výboru rozpočtovému výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Pan poslanec Luzar. A poprosím o klid.

 

Poslanec Leo Luzar: Vážený pane předsedající, děkuji. Já zopakuji svůj návrh z obecné rozpravy. Navrhuji přiřadit hospodářskému výboru.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Nerozuměl jsem ani slovo, omlouvám se.

 

Poslanec Leo Luzar: Navrhuji přiřadit hospodářskému výboru.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Hospodářskému výboru. Další návrh? Nikoho nevidím, budeme hlasovat o přikázání hospodářskému výboru jako dalšímu výboru.

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 17, přihlášeno 181 poslankyň a poslanců, pro 86, proti 7. Návrh byl zamítnut.

 

Tímto končíme prvé čtení tohoto zákona. Děkuji paní ministryni, děkuji paní zpravodajce.

 

Přistoupíme k projednávání dalšího bodu a tím je

 

70.
Vládní návrh zákona o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném)
/sněmovní tisk 898/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová, která se ujme slova poté, co v jednacím sále bude klid. Poprosil bych všechny, kteří chtějí cokoliv projednávat se svými kolegy, ať tak činí v předsálí. Já vám děkuji. Paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám představila hlavní parametry náhradního výživného.

Na náhradní výživné, je to koncept, který víceméně je ve veřejném prostoru diskutován 15 let, tak na náhradní výživné bude nárok, pokud poběží exekuce, to znamená... (Odmlka pro hluk a neklid v sále.)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Takže poprosím tady i u lavice vlády, aby se tady nestřídali poslanci jak apoštolové, a i u ostatních poslanců, abychom se zklidnili. Pokud nebude klid, tak nebudeme projednávat... Já nechci jmenovat žádné poslance, kteří stojí vpředu před jednacím pultem. (Opakované zvolání ministryně k poslanci Blažkovi: Pavle.) Děkuji. Prosím, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Na náhradní výživné bude nárok, pokud poběží exekuce. To znamená, že výživné nebude ze strany povinného rodiče placeno delší dobu a ten druhý rodič se pokusí své právo na výživné řádné vymáhat. Pokud ale tedy ani exekutor nezmůže své, přijde na řadu náhradní výživné. Stát tady pomáhá tam, kde selhává vymahatelnost práva. (Hovoří hlasitě a důrazně, aby upozornila na hluk v sále.)

Žádost o náhradní výživné se bude podávat na úřadu práce. Tam mohou rodiči, kterému není placeno výživné na dítě, úředníci pomoci... vyplnit...

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Paní ministryně, já vám rozumím. Já taky tomu nerozumím, proč nejsme schopni jako dospělí lidé udržet klid v jednacím sále.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová (Směje se.) Ne, to jsou, to jsou KSČM a ANO. Ven. Ano.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak. Děkuji. Tak snad už do třetice se nám to povede a budeme jednat. Prosím.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji. Pokud ale ani exekutor nezmůže své, přijde na řadu náhradní výživné. Stát tedy pomáhá tam, kde selhává vymahatelnost práva.

Žádost o náhradní výživné se bude podávat na úřadu práce. Tam bude tomu postiženému rodiči pomoženo úředníky, kteří mu pomohou vyplnit jak žádost o náhradní výživné, tak ale i návrh na exekuci, pokud si s tím ten daný rodič nebude vědět rady. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP