Středa 27. dubna 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti
za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 76/ - druhé čtení

Požádám opět, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan ministr dopravy, pan Martin Kupka. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, i v tomto případě předložený návrh zákona je zaměřen téměř výlučně na implementaci předpisů Evropské unie do vnitrostátního právního řádu, a to směrnice o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury včetně novely této směrnice, dále směrnice o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného a usnadnění přeshraniční výměny informací týkajících se nezaplacení silničních poplatků v Unii a navazujících přímo použitelných předpisů.

Návrh zákona lze z hlediska jeho obsahu rozdělit do tří oblastí. První je řízení bezpečnosti vybraných pozemních komunikací při jejich projektování, výstavbě a provozování, to druhé téma - poskytování evropské služby elektronického mýtného a konečně poskytování informací o absenci úhrady časového poplatku či mýtného v přeshraničních situacích.

Už v rámci prvního čtení jsme se tady bavili o tom, jaký bude konkrétní dopad, kdy novela přináší rozšíření povinností právě v případě projektování nových silničních staveb, kdy bude nutné i pro silnice první třídy, i pro úseky silnic druhé a třetí třídy, spolufinancované z Evropské unie, přicházet s novými bezpečnostními studiemi, respektive auditem, s tím, že i v debatě jsme tady uváděli, že to je ale nová povinnost, která přispěje k větší bezpečnosti, a i klíčoví hráči, jako jsou kraje, jsou s tou úpravu svolní, protože už v tuto chvíli jsou v těch projektech, které připravují, povinováni, pokud to financuje Evropská unie, zároveň takové audity a taková bezpečnostní opatření dělat.

V oblasti poskytování evropské služby elektronického mýtného dochází k dílčím změnám v povinnostech poskytovatele evropské služby elektronického mýtného. Zmíním jedinou změnu, která nevychází z unijního práva, kterou je zrušení povinnosti vybavit vozidlo elektronickým zařízením v systému elektronického mýtného, pokud jde o vozidlo osvobozené od zpoplatnění, to znamená, pokud má vojenskou poznávací značku, registrační značku elektrického vozidla nebo zvláštní registrační značku historického vozidla.

Jde o návrh zákona, který byl předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky v jejím předchozím volebním období, nicméně nedošlo k projednání v celém legislativním procesu. Hospodářským výborem byl k návrhu zákona přijat pozměňovací návrh, který se týká rozšíření možnosti obecného užívání pozemních komunikací nadrozměrnými vozidly i pro případ vnitrostátní přepravy pracovních strojů využívaných pro opravy nebo pro údržbu pozemních komunikací, a musím doplnit, že Ministerstvo dopravy s touto úpravou rovněž souhlasí. Děkuji mnohokrát za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji panu ministrovi dopravy. Pouze budu konstatovat, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu, usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 76/1 a 2 a nyní poprosím, aby se ujala slova zpravodajka hospodářského výboru, paní poslankyně Zuzana Ožanová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a o případných pozměňovacích návrzích, které ji také požádám, aby odůvodnila. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, hospodářský výbor se nejprve na své 6. schůzi dne 31. března 2022 zabýval harmonogramem projednávání tohoto tisku a následně tento tisk projednal na své 7. schůzi dne 14. dubna 2022, přičemž přijal následující usnesení.

"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu náměstka ministra dopravy Jakuba Kopřivy, zpravodajské zprávě poslankyně Zuzany Ožanové a po obecné a podrobné rozpravě:

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 76 ve znění schváleného pozměňovacího návrhu" - já ho přečtu, poněvadž je krátký: "V části první, čl. 1, za dosavadní bod 53 se vkládá nový bod, který zní: v § 24b odst. 1 se na konci textu písmene b) doplňují slova: anebo o vnitrostátní přepravu pracovních strojů využívaných pro opravy nebo údržbu pozemních komunikací nebo vnitrostátní jízdu s přepravou těchto pracovních strojů související, následující body se přečíslují; II. zmocňuje zpravodajku výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedla v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona; III. pověřuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesla zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu v hospodářském výboru; IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR."

Tolik o projednávání tisku v hospodářském výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Mnohokrát děkuji paní zpravodajce hospodářského výboru, paní poslankyni Zuzaně Ožanové, a nyní si dovolím otevřít obecnou rozpravu. Nemám evidovanou žádnou přihlášku, vidím, že z místa se v tuto chvíli hlásí pan poslanec Martin Kolovratník. Požádám ho, aby přišel k řečnickému pultu. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Omlouvám se, písemnou jsem tam dával na poslední chvíli a už se tam objevila. Tady budu mnohem stručnější než u předchozího zákona, ale také cítím zapotřebí tady řekněme reagovat na jeho obsah.

Jak řekl pan ministr, je to implementace opět evropského práva, měníme tam zákon č. 13/1997, to je vlastně ten základní, který popisuje, definuje infrastrukturu, ale za prvé, měníme tam další dva zákony, č. 56/2001 o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. To je obsáhlý zákon, který primárně se věnuje problematice stanic technické kontroly, evidenčních kontrol a mnohého dalšího. Tady mám informace, my jsme o tom s panem ministrem mluvili, že také dojde k nějaké větší novele tohoto zákona, ale není to předmětem tohoto. A ještě č. 168/1999 o pojištění, kde by to také mohlo být zcela jiné téma, o povinném ručení, o tom, kdo odstraňuje překážky na dálnicích a podobně, ale to by bylo ode mě nekorektní, toto téma otevírat teď tady v druhém čtení u této evropské implementace, a dostaneme se k tomu, až ty zákony - řekněme, že to budou vládní návrhy zákonů - přijdou sem na plénum.

To, co chci povědět. Za prvé, zvýšení bezpečnosti, bezpečnostní audity na infrastruktuře, já už jsem to tady říkal a vysvětloval v prvním čtení. Zase, bylo by nekorektní a zbytečné to tady schválně nebo zbytečně opakovat znovu. Vnímáme to tady teď z pohledu o pozice jako velmi prospěšné. Když jsme se na ten zákon dívali, neshledali jsme tam žádný důvod k nějakým pozměňovacím návrhům nebo úpravám. Opravdu se vychází z praxe, kdy prokazatelně na statistikách, na výsledcích nehodovosti ukázala, že komunikace nejvyšších tříd, tedy primárně dálnice a silnice první třídy, pokud už při projektování procházejí bezpečnostním auditem odborníků, ale pak jsou také těm auditům podrobovány i následně už v průběhu užívání, že to má prokazatelně dobrý, pozitivní vliv na snížení nehodovosti a i na snížení důsledků, závažných důsledků dopravních nehod.

Unie, když se tím inspirovala, tak řekla: Pojďme toto rozšířit na další silnice - hlavně na ty krajské - druhých a třetích tříd. Já jsem to tady říkal. Vyžaduje to nějaké zvýšené náklady, ale relativně malé, a zase existuje spousta statistik a ekonomických hodnocení, že taková věc, ty náklady, které stát vydá, říkám, v celkovém rozpočtu SFDI jsou opravdu marginální a na snížení těch externalit a dopadů se nám to velmi, velmi násobně vrátí. Takže jednoznačně z naší strany podpora a není potřeba k tomu povídat víc.

To, co ale nezaznělo v prvním čtení ani na hospodářském výboru, je ta druhá část, a to je zavedení evropské služby elektronického mýta. Já bych to tady mohl, kolegyně, kolegové, lehce, krátce trochu osvěžit. Slovo zkratka EET je pro vás z vládní koalice rudým hadrem a tím, co nechcete, čemu bráníte a budete bránit. Tady ta zkratka je velmi podobná a je to EETS. Vychází to z anglického jazyka a zkratka EETS opravdu zavádí, tady popisuje evropskou službu elektronického mýta. Pro vaši představu, je to vlastně interoperabilita a zjednodušeně to, na co jsme jako občané běžně zvyklí u mobilních telefonů, že zkrátka kamkoliv jedete po Evropě a vlastně i po světě v rámci roamingu, tak vám mobil funguje všude a domluví se s tou zahraniční sítí. To znamená, nemusíte mít jiné hardwary, jiné telefony nebo jiné SIM karty. Dopravci to dodnes nemají, anebo víceméně trochu mají a trochu nemají. Pokud jste se někdy v praxi dívali někde na benzince, šli jste kolem kamionu, tak to můžete krásně vidět na čelních sklech, jak tam těch krabiček mají ne snad desítky, ale určitě jednotky, možná malé desítky, jak jich mají spoustu, a to je velká administrativní zátěž pro jednotlivé firmy, jednotlivé dopravce, že zkrátka pro každý členský stát, kterým projíždějí, musí mít takové zařízení. A tedy musím říct zaplaťpánbůh, že konečně to teď promítáme a zlepšujeme funkčnost evropského elektronického mýta i do českého systému.

Jenom podotknu, že máme sakra na čas, protože lhůta pro implementaci tohoto zákona byla do 17. prosince loňského roku. Samozřejmě všichni víme, známe to, že byť jsme ve zpoždění, pokud český stát prokáže, že jsme sice pozdě, ale už tady probíhá legislativní proces nekonfliktně, bez problémů, tak že žádný postih nebo sankce vůči nám nebude vystavena. Víme, že to bude přijato velmi krátce.

A tady to mýto, jak to s ním souvisí. Když jsem se díval do statistik, tak i přesto, že jsme měli covid, že jsme měli krizi s Ukrajinou, v minulém měsíci, v březnu, jsme měli opravdu historicky největší výběr mýtného tady v České republice. Pro vaši představu, dopravci projeli v březnu po zpoplatněných komunikacích mýtné za celkem 1 miliardu 353 milionů korun. Ročně to je vyšší výnos o 5,35 %. A jenom ty samotné transakce, absolutní počet transakcí za březen, bylo 98 milionů korun. Tak si představte, jak ohromná čísla to jsou.

Teď malinko odbočím, pak se vrátím k myšlence evropského mýta. Jsem rád, že zrovna dorazil Zbyněk Stanjura v roli ministra financí, a tak budu si přát, a tady ty věty jsou ode mě řečeny opět v dobrém, vstřícném, pozitivním tónu, že pokud ty výběry mýtného budou, a asi se to dá předpokládat, takhle dobré a vysoké i v dalších měsících - v dubnu, v květnu, v červnu - tak že pokud ze strany pana ministra dopravy, je to samozřejmě, kolegové, mezi vámi dvěma, to není téma pro mě jako opozičního poslance, pokud dojde k debatám o aktualizaci rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, mluvili jsme o tom koneckonců i včera večer, tak já věřím za pana ministra dopravy, že pan ministr financí v tomto směru bude vstřícný, a když uvidí výnosy z mýta, že vůči české dopravní infrastruktuře, ať silniční, nebo železniční, bude vstřícný.

A poslední věta, ať to má strukturu, to, co jsem chtěl povědět. Tahle evropská služba elektronického mýta opravdu velmi zjednoduší život řidičům, českým řidičům a našim firmám. Zkrátka nebudou muset mít těch zařízení a té administrativy tolik. Je to celé o tom, že zkrátka jeden systém, ke kterému jsou přihlášeni, v našem případě je to tedy současné satelitní mýto, už ne pomocí bran, ale pomocí systému satelitního a GPS, tak jak je dnes nastaven, CzechToll a SkyToll, vidíte, že - a teď to připomenu a musím to říct, právě za hnutí ANO se nám povedlo nový systém nakonec vysoutěžit, zprovoznit, funguje velmi dobře, funguje kvalitně, je to podtrženo těmi výnosy - tak takový systém už je primárně, už vlastně ze své filozofie, ze svého nastavení, primárně nastaven na to, aby právě českým firmám a českým řidičům umožnil s jedním zařízením jednoduše fungovat v rámci celé Evropy, pokud se tedy pohybují nebo mají zakázky v těch zahraničních zemích. A to je vlastně spojeno s konkurenceschopností, o které jsem mluvil před chvílí. Takže za nás, za opoziční stranu, tady u toho zákona jednoznačně podpora. Nemáme žádný důvod ho blokovat nebo dávat pozměňovací návrhy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji. Připomínám, že jsme v obecné rozpravě. Nyní avizuji přihlášení z místa, kdy se hlásí pan poslanec Karel Sládeček. Pane poslanče, prosím, přijďte k řečnickému pultu. Máte slovo.

 

Poslanec Karel Sládeček: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Milé kolegyně, vážení kolegové, rád bych zde zdůraznil, že pro snížení počtu nehod na silnicích je podstatné nejen zlepšování technických vlastností vozidel, které přispívá ke snížení počtu zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách, ale rovněž zlepšování vlastností pozemních komunikací z hlediska bezpečnosti provozu na nich. Směrnice o bezpečnosti infrastruktury proto přišla se sadou nástrojů, které měly k dosažení tohoto cíle být nápomocí, a to prostřednictvím nestranného a odborného hodnocení bezpečnosti pozemních komunikací ve fázi jejich projektování, výstavby i provozování, jakož i prostřednictvím přijímání nápravných opatření vedoucích k odstraňování zjištěných problematických míst, která jsou z hlediska uživatelů pozemních komunikací nebezpečná. Z toho důvodu opět klub SPD tento návrh podporuje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Zeptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy? Rozhlížím se po sále, nikoho nevidím, v tuto chvíli obecnou rozpravu končím.

Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova? Ze strany pana ministra dopravy není, ze strany paní zpravodajky také ne.

Nyní bych si dovolila zahájit podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Neavizuji žádnou přihlášku, přesto se zeptám, jestli se někdo do podrobné rozpravy nehlásí z místa? Rozhlížím se, nikoho nevidím, takže v tuto chvíli končím podrobnou rozpravu.

Ale musím se zeptat, jestli je zájem o závěrečné slovo ze strany pana ministra dopravy? Není, ze strany zpravodajky hospodářského výboru? Také ne.

Takže v tuto chvíli končím druhé čtení tohoto návrhu. Poděkuji panu ministrovi dopravy a paní zpravodajce.

 

A nyní máme na pořadu schůze bod číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP