Úterý 6. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Věra Kovářová)

31.
Vládní návrh zákona o některých opatřeních proti šíření teroristického obsahu online
/sněmovní tisk 285/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám vám návrh zákona o některých opatřeních proti šíření teroristického obsahu on-line. Přestože tento typ trestného obsahu se v České republice vyskytuje relativně málo, v některých jiných členských státech Evropské unie je situace velmi odlišná. Proto hrozí, že když se v jednom členském státu informační platformy teroristického obsahu zbaví, přesune se tento obsah na platformu státu jiného a bude se dále veřejně šířit. Evropská unie minulý rok proto přijala nařízení číslo 784, aby zavedla efektivní a jednotné postupy proti teroristickému obsahu ve všech členských státech. Teroristický obsah se jednoznačně definuje na úrovni Evropské unie. Členské státy, a to je důležité, nemohou toto vymezení ve svých vlastních zákonných normách rozšiřovat.

A další důležitá věc, aby nedošlo k nějaké dezinterpretaci - o čem tady diskutujeme, jedná se pouze o veřejně šířený obsah. Tento zákon nijak neřeší soukromou komunikaci. Může jít například o pachatelem pořízené záběry z útoku na mešitu na Novém Zélandu, které se masivně šířily, nebo z takzvaných džihádistických poprav. Takový obsah podporuje teroristy a jejich cíle. Naopak nemůže jít o normální zpravodajství nebo jakýkoliv typ vědeckých studií, ať si o nich kdokoliv myslí cokoliv. Klíčové je, že pokud policie označí nějaký konkrétní obsah za teroristický, má hostingová služba povinnost jej stáhnout, a to obvykle do jedné hodiny. Někdy bude ovšem tato lhůta delší, bude záležet na konkrétní situaci. To je podrobněji vymezeno v samotném zákoně.

Příkazy k odstranění lze používat i přeshraničně, ale pokud budou adresovány českým platformám, mohou je naše orgány přezkoumávat. Pokud se na nějaké hostingové službě bude teroristický obsah vyskytovat často, bude mít povinnost podniknout přiměřené kroky ke snížení jeho výskytu. Žádnou platformu není možné nutit k aktivnímu vyhledávání takového obsahu, o tom se vůbec tato předloha nezmiňuje, ani k nasazení filtrů při nahrávání obsahu uživatelem. Rovněž toto není řešeno v rámci dané předlohy. Hostingové služby a uživatelé, kteří na nich sdílejí obsah, se proti jeho odstranění budou moci bránit soudně.

Předložený návrh zákona nejde nad povinnost plynoucí z nařízení, postupy - a to chci zdůraznit, my nerozšiřujeme jako Česká republika žádným způsobem nařízení, implementaci toho evropského návrhu - postupy podle nařízení pouze navazujeme na postupy podle českého práva a tam, kde to nařízení vyžaduje, zavádíme přestupky. Sankce za přestupky jsou v návrhu zákona umírněné, ale na ty, kdo příkazy k odstranění obsahu zatvrzele nerespektují, dopadnou vyšší sankce stanovené právem Evropské unie.

Hlavní roli v provádění nařízení stanoví zákon třem orgánům. Policie, konkrétně útvar pověřený bojem proti terorismu, bude teroristický obsah vyhledávat a vydávat ony příkazy k odstranění IT poskytovatelům hostingových služeb u nás i v zahraničí. Ministerstvo vnitra bude přezkoumávat, zda cizí příkazy k odstranění, které byly adresovány našim hostingovým službám, nejdou nad rámec nařízení a Listiny základních práv EU, a konečně Český telekomunikační úřad bude dohlížet nad tím, jak platformy reagují na výskyt teroristického obsahu, a případně bude ukládat pokuty za přestupky.

Nařízení číslo 784 mělo roční adaptační lhůtu, ta uplynula v červnu. Kvůli volbám do Poslanecké sněmovny a krizovým situacím způsobeným ruskou agresí máme při přijímání tohoto zákona zpoždění, stejně jako zhruba polovina dalších členských států Evropské unie. Děkuji vám za pozornost a ještě jednou bych chtěl zdůraznit, že náš návrh nejde absolutně nad rámec toho, co máme implementovat z nařízení Evropské unie, a zároveň bych chtěl říci, že se tady jedná pouze o veřejný obsah, a daná zákonná norma se nezabývá žádným způsobem soukromou komunikací jakéhokoliv způsobu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Petr Letocha. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již uvedl pan ministr, navržená úprava vznikla z důvodu adaptace nařízení o potírání šíření teroristického obsahu on-line, kterým se stanoví pravidla proti zneužívání hostingových služeb k veřejnému šíření teroristického obsahu on-line. Toto nařízení definuje, co teroristickým obsahem je a co není, zavádí pravomoc příslušných orgánů a vztahuje se na poskytovatele služeb, informační společnosti, kteří na žádost uživatele služby uchovávají a činí veřejně dostupným jim poskytnutý materiál nebo informace bez ohledu na to, zda je uchovávání a veřejné šíření těchto informací a materiálů pouze technické, automatické nebo pasivní povahy.

Návrh samotný pouze nařízení adekvátně adaptuje, nerozšiřuje nad rámec nařízení ani okruh povinných osob, ani povahu postihovaného obsahu. Návrh tedy nevtahuje mezi adresáty povinností poskytovatele jiných než hostingových služeb, které slouží k prezentaci obsahu veřejnosti. Podle návrhu tedy nelze postihovat jiný než teroristický obsah, a to ani pokud jde o obsah trestný, obsah jinak nelegální, nebo dokonce obsah jen potenciálně nevhodný.

Navržená právní úprava má několik funkcí. První z nich je vydání příkazů k odstranění, směřovaných vůči poskytovateli hostingových služeb, aby odstranil nebo znepřístupnil konkrétně označený teroristický obsah. Orgánem, který bude vyhodnocovat, zda jde o teroristický obsah, a nařizovat jeho odstranění pomocí speciálního formuláře, bude Policie České republiky. Druhou funkci je přezkum přeshraničních příkazů k odstranění. Adaptované nařízení totiž umožňuje, aby orgány členských států Evropské unie vydávaly příkazy k odstranění i vůči poskytovatelům hostingových služeb usazených v jiných členských státech. Veškeré přeshraniční příkazy však mohou z vůle konkrétního členského státu podléhat přezkumu. V České republice pravomoc takového přezkumu bude náležet Ministerstvu vnitra. Třetí funkci je dlouhodobá práce s poskytovateli hostingových služeb, kteří budou vystaveni teroristickému obsahu, a budou povinni zavést účinná zvláštní opatření, aby výskyt teroristického obsahu v rámci svých hostingových služeb omezili. Nepůjde o přístup povahy ad hoc zásahu, nýbrž o dlouhodobější regulaci, která bude značně technického charakteru. Tuto funkci bude plnit Český telekomunikační úřad, a to společně s funkcí čtvrtou, správním trestáním v případě nesplnění povinnosti stanovených nařízení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji, a prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů.

Nyní, než otevřeme obecnou rozpravu, přečtu omluvu. Omlouvá se poslanec Jiří Havránek z pracovních důvodů od 16.30 do 23.59 hodin. Toliko omluvy.

A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Hubert Lang, připraví se pan poslanec Zlínský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, spousta věcí již tady byla řečena, ve své podstatě jak pan ministr, tak zpravodaj tohoto tisku určité věci již tady zmínili. Já přesto bych se ještě zastavil u některých věcí a znovu bychom si mohli odcitovat určité věci, které jsou spojené s tímto tiskem.

Cílem předloženého návrhu tohoto zákona je tedy adaptovat právní řád České republiky na požadavky nařízení Evropského parlamentu a Rady EU - je to ona směrnice 784/2021 ze dne 29. dubna 2021, o potírání šíření teroristického obsahu on-line.

V souvislosti s článkem 12 tohoto nařízení je zejména nutné určit orgány, jak už tady zmiňoval i pan ministr, které budou nařízení v praxi aplikovat, a stanovit přestupky za porušení povinností stanovených tímto nařízením. Tady bych chtěl ještě říci, že ve své podstatě bude teprve přikázáno určitým výborům, bezpečnostní výbor ještě nedostal přikázánu tuto směrnici a budeme o tom ještě na bezpečnostní výboru pravděpodobně jednat.

Konkrétně pak návrh zákona kromě požadovaných skutkových podstat zmíněných přestupků stanoví - a to opět tady bylo zmíněno, já bych to trošku více rozkomentoval. Za prvé, příkazy k odstranění teroristického obsahu on-line bude vydávat Policie České republiky. Bylo zmíněno, že to budou útvary, které se zabývají přímo terorismem. Za druhé, případný přezkum zahraničních příkazů k odstranění teroristického obsahu bude provádět Ministerstvo vnitra. A třetí, správní dohled nad preventivními opatřeními zavedenými poskytovateli hostingových služeb bude vykonávat Český telekomunikační úřad, ten bude současně projednávat i přestupky.

Pan zpravodaj tady zmínil čtyři základní funkce, já ještě zmíním před těmi funkcemi část toho tisku. Návrh zákona je předkládán z důvodu adaptace českého právního řádu na nařízení Evropského parlamentu - jak jsme tady již zmínili - o potírání šíření teroristického obsahu online, kterým se stanoví pravidla proti zneužívání hostingových služeb k veřejnému šíření teroristického obsahu online. Potírání teroristického obsahu online je úzkou a specifickou součástí širšího problému nezákonného obsahu na internetu. Na tuto problematiku Evropská unie dříve reagovala přijetím závazných i nezávazných opatření. Hmotněprávní úprava České republiky komplexně postihuje teroristické trestné činy včetně podpory terorismu.

Přestože stíhání pachatelů terorismu zůstává prioritou, je neméně důležité omezit přístup k teroristickému obsahu online, aby byli uživatele internetu chráněni - a to je dost podstatné - před takovým škodlivým obsahem a aby aktivity směřující k obhajobě a podpoře terorismu na internetu byly těmto osobám ztíženy. Nařízení o potírání teroristického obsahu bylo přijato na základě ustanovení čl. 114 smlouvy o fungování Evropské unie, která zmocňuje Evropský parlament a radu k sbližování ustanovení právních a správních předpisů členských států, jejíž účelem je vytvoření a fungování vnitřního trhu. Hlavní principy navrhované právní úpravy se řídí nařízením, jde zejména o zajištění těch čtyř základních funkcí, které tady byly zmíněny.

V závěru zprávy, protože jsem byl zpravodajem této zprávy i pro náš klub, bych ještě zmínil následující. Právní úprava je navrhována tak, aby byla v souladu se zásadami zákonnosti, legitimity cílů a přiměřenosti zásahu do základních práv a svobod. V závěru je uvedeno, že navrhovaná právní úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, jak jej vymezuje čl. 112 Ústavy České republiky. Návrh zákona respektuje obecné zásady ústavního pořádku České republiky a jeho obsah neporušuje ústavní principy rovnosti v právech a zákaz retroaktivity a respektuje ústavní principy Listiny základních práv a svobod. Návrh je plně slučitelný s právem Evropské unie. Navrhovaná právní úprava respektuje způsob stanovení předpisem EU, vnitrostátní implementací směrnice EU. Navrhovaná právní úprava tedy je s plně v souladu s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva, s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, včetně smlouvy o Evropské unii a smlouvy o fungování Evropské unie, a není tedy v rozporu se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z mezinárodních smluv ani obecně uznávaných zásad mezinárodního práva.

Na bezpečnost nebo obranu státu má adaptační předpis nepřímý pozitivní dopad, přestože odstraňování teroristického obsahu z on-line dostupného veřejného prostoru snižuje expozici osob k teroristické propagandě, a tak i brání teroristům a teroristickým organizacím ve snaze zastrašovat obyvatelstvo nebo orgány veřejné moci a brání potenciálním teroristům a teroristickým organizacím ve snaze získávat sympatie a materiální nebo jinou podporu části obyvatelstva. Vzhledem k relativně velmi malému významu teroristické propagandy v primárně českém on-line prostředí se však míra pozitivního dopadu na bezpečnost a obranu státu nemůže přeceňovat. Naopak v některých dalších členských státech může být míra pozitivního dopadu nařízení významně zvýšená, což se v prostředí volného pohybu v schengenském prostoru následně příznivě projeví i na úrovni vnitřní bezpečnosti v České republice.

Chtěl bych tady říci za hnutí ANO nebo jako garant tohoto tisku pro náš klub, my samozřejmě si počkáme ještě na případné další projednávání této věci, jestli tam nebudou nějaké pro nás třeba nepřijatelné nebo nějaké zásadní pozměňující návrhy, ale zatím stanovisko našeho klubu k transpozici této normy je pozitivní. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní se s faktickou poznámkou přihlásil pan poslanec Brázdil. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Milan Brázdil: Jasně. Děkuji za slovo. Všemu rozumím a té logice věci, ale přece jenom mně to nedá. My jsme národ poměrně srandistů. Máme rádi vtipy, máme rádi nadsázku. A vy víte, že vtip je kolikrát nepřeložitelný do cizího jazyka, a někdo to může zvenčí vnímat jinak. Já jenom, jestli by šlo nějak odpovědět, kdo vlastně to bude posuzovat, protože poznáme, že tohle je asi za hranou, ale je to součástí vtipu, tudíž asi nedělá nějak aktivitu pro podporování terorismu. Na druhou stranu... Zkrátka, jestli i na to je pamatováno, aby to nebyl konec vtipů na sociálních sítích.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan ministr Rakušan. Prosím pana poslance Zlínského o strpení. Pane ministře, vaše dvě minuty.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju. Pane kolego, prostřednictvím paní předsedající, tady se opravdu nebude jednat o postihování vtipů, o karikatury, kreslené vtípky. Tady se bude jednat třeba o videa džihádistických poprav, o jednoznačně teroristický obsah bez jakékoliv další diskuse. Tohle není žádný cenzorský zásah do čehokoliv. Tady je to prostě takový obsah, který si určitě nikdo na internetu nepřejeme, aby se šířil. Proto říkám, ani žádná soukromá komunikace, e-maily, vaše zveřejněné posty, které budou karikovat kohokoliv, jistě budou zcela mimo zájem kohokoliv. Jedná se o materiál, a to jsem ve svém úvodním slově také řekl, který identifikuje policie jako závadný obsah, policie, a ta určitě se nebude zabývat karikaturami a vtípky, které jsou v českém prostředí obvyklé. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Zlínský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážené dámy a pánové, tady už bylo mnohé řečeno, takže já tady, co mám půlku připraveno, tak to tady nebudu opakovat, tady ty formální věci. Já přistoupím přímo ke svému postoji k tomuto tisku a vyjádřím určité obavy, které mám.

Vzhledem ke skutečnosti, že na jaře letošního roku byla touto vládou podpořena cenzura a byly blokovány pro vládu nepohodlné weby, je obava, že tato implementace nařízení EU může být zneužita pod rouškou boje s terorismem k označování všech, kteří budou na internetu publikovat jiný než vládní či EU názor, k jejich blokaci či kriminalizování. Zvláště ošemetná je definice terorismu a extremismu, která může být poměrně vágní a liší se dle pohledu jednotlivých států, odpovědných organizací, či dokonce osob, což jsme viděli například v době války v Sýrii, kdy bylo hodnocení, kdo je a kdo není terorista, ale bojovník za svobodu, závislé na hodnocení jednotlivých médií, organizací či států. Dále můžeme vzpomenout tureckého prezidenta Erdogana a jeho hodnocení kurdské a gülenovské opozice, která našla azyl ve Švédsku jako uprchlíci před útlakem a případně likvidací. Od nálepkování extrémními postoji k nařčení z terorismu nemusí být daleko, ba přímo může být blízko. Bohužel je třeba být před návrhy takových zákonů v současné době, kdy by se dal takový zákon zneužít proti občanům s jinými názory než vládními nebo médii označovanými jako neextrémními, ve velkém střehu. Jistě nikdo nepochybuje o tom, že vyzývání ke klasickým teroristickým útokům na internetu se ztrátami na životech nebo vedené proti kritické infrastruktuře našeho státu je trestný čin, a ten se dá stíhat i dle současné legislativy.

Navíc Ministerstvo vnitra s předstihem odštěpilo z NCOZ odbor TEK, tedy pro boj s terorismem, extremismem a kyberútoky, na což již nyní máme NÚKIB, a tam přesunulo 150 policistů z NCOZ.

Dámy a pánové, tento vládní návrh na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie s číslem 784 ze dne 29. dubna 2021 otvírá Overtonovo okno, kdy balancujeme nad propastí omezení svobody slova pod rouškou boje s terorismem. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní se hlásí pan zpravodaj Letocha. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuju za slovo. Z důvodu uplynutí transpoziční lhůty adaptace nařízení Evropského parlamentu do českého právního řádu navrhuji projednání ve výborech zkrátit o 29 dní, tedy lhůta pro projednání by byla místo 60 dní 31 dní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: To znamená, zkrátit o 29 na 31. Děkuji, návrh byl zaznamenán. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím tedy obecnou rozpravu.

A táži se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Návrh na vrácení a na zamítnutí nezazněl, budeme se tedy nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, proto přistoupíme k hlasování. Já zagonguji a přivolám kolegy z předsálí.

Zaznamenala jsem žádost o odhlášení, proto vás všechny odhlásím a poprosím vás, abyste se přihlásili opět svými identifikačními kartami, a počkáme, až se ustálí počet přihlášených. Vyčkáme ještě malou chvilku.

Zaznamenala jsem dotazy, který výbor byl určen, respektive navržen jako výbor garanční, a je to výbor pro bezpečnost. Počet přihlášených se nám ustálil a já se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 25 přihlášeno 144 poslanců a poslankyň, pro 141, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Není tomu tak.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu, který zazněl v obecné rozpravě. Byl to návrh pana zpravodaje Letochy na zkrácení projednávání ve výboru mezi prvním a druhým čtením o 29 dní na 31 dní.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 26 přihlášeno 145 poslanců a poslankyň, pro 129, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Zkrátili jsme tedy lhůtu k projednávání ve výborech. Ukončuji projednávání tohoto návrhu.

Předávám řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Dobré odpoledne. Dovolte, abych zahájil další bod, což je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP