(Jednání pokračovalo v 9.40 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za domluvu. Pan první místopředseda rozpočtového výboru nominoval pana poslance Jiřího Havránka. Jsme ve druhém čtení, takže nemusíme toto hlasovat, a já ho poprosím, aby nás pan poslanec informoval o projednání ve výboru a aby případně odůvodnil případné pozměňovací návrhy. Prosím.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Dobrý den, kolegyně, kolegové, rád zastoupím paní kolegyni s tím, že načtu pouze usnesení, seznámím vás s usnesením. Bylo to 113. usnesení našeho rozpočtového výboru ze 14. schůze z 22. června letošního roku, kdy tedy po úvodním slově pana náměstka ministra financí Fojtíka, zpravodajské zprávě paní kolegyně Naiclerové a po rozpravě rozpočtový výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, čili sněmovní tisk 203, vyslovila souhlas, a následně zmocnil paní zpravodajku, aby tady přečetla toto usnesení, jež jsem nakonec přečetl já.

Děkuji za pozornost, a pojďme tedy pokračovat dále.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu poslanci a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se nyní hlásí paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové. Diskutujeme tady o novele zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, která je reakcí na směrnici Rady EU 2021/514 dne 22. března 2021. Ostatně o tom mluvil i pan ministr. Mění se tím směrnice 2011/16/EU o správní spolupráci v oblasti daní, směrnice DAG 7. A byla jsem to právě já ještě jako ministryně financí, která se zasadila o implementaci této směrnice. Bylo to zejména proto, že digitální ekonomika a její vztah k daňové problematice je nám velice blízký.

V době, kdy jsem byla ministryní financí, jsme byli jedním z lídrů v otevírání této problematiky v kontextu celé Evropské unie. Předložená novela výrazně posiluje a zavádí pravidla, která posilují transparentnost ve vztahu k jednotlivým digitálním platformám, které budou následně oznamovat příjmy fyzických osob, ale i právnických osob. Tyto informace byly získané způsobem nebo budou získané způsobem, aby nedocházelo k nenahlášení těchto příjmů, a v důsledku toho, aby tyto příjmy nebyly součástí šedé ekonomiky.

Směrnice DAG 7 se týká zejména případů, kdy digitální platformy působí ve více zemích současně. Důležitým bodem této novely je, že stát má vybírat daně efektivně. Podnikatelé, kteří poctivě pracují a odvádí daně, nemají a nesmí být tímto krokem postiženi, oproti těm, kteří se daně snaží krátit - nesmí mít konkurenční výhodu vůči poctivým podnikatelům. Tato předložená směrnice je naprosto v souladu s politikou hnutí ANO, kterou jsme prosazovali po celou dobu vládnutí.

Hlavní částí návrhu je rozšíření aktuálně platného rámce mezinárodní automatické výměny informací v oblasti digitálních ekonomik. Správce daně v České republice bude díky této novele pravidelně získávat informace o jednotlivých prodejcích, kteří na těchto platformách získávají příjmy z poskytnutí služby nebo prodeje zboží, z pronájmu nebo jiného poskytnutí nemovitosti nebo například dopravních prostředků.

Jedním z dalších důležitých cílů novely je při správě daní modernizovat a zefektivnit mezinárodní spolupráci. Směrnice DAG 7 reaguje na dynamicky se měnící prostředí, a to především na důsledky nárůstu role sdílených platforem a digitalizace ekonomiky, a to nejen v České republice, ale ve většině zemí. Jednotlivé orgány daňové správy členských států Evropské unie totiž v současnosti nemají dostatek informací k tomu, aby mohly správně vyměřit daň z příjmů dosažených svou obchodní činností prováděných prostřednictvím digitálních platforem, jako jsou Liftago, Airbnb, Uber, Bolt a další.

Samotné posílení správní spolupráce v oblasti daní je založené na zefektivnění, modernizaci stávajících institutů využívaných v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní, posílena je i právní spolupráce, která bude rovněž podpořena zavedením nových termínů, institutů, které se v takto dynamických odvětvích vytvářejí. Při posilování opatření na dodržování povinností podle zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní pak předložený návrh zákona obsahuje také zpřesnění transpozice směrnice Rady 2010/24/EU o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření a vyjasňuje působnost zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, pokud jde o vymáhání sankcí uložených v daňovém řízení.

V konkrétní rovině lze předložený návrh zákona rozčlenit na vícero tematických celků. Těmi jsou další formy mezinárodní spolupráce při správě daní včetně daňové kontroly, která je prováděna společně s orgány členských států Evropské unie nebo smluvních států, za druhé mezinárodní výměna informací při správě daní včetně takzvaných skupinových žádostí, za třetí ochrana osobních údajů a náprava porušení bezpečnosti, za čtvrté automatická výměna informací získaných od provozovatelů platforem, za páté změna zákona o finanční správě České republiky spojená s úpravou institutu takzvaného kontrolního nákupu a za šesté poslední bod, mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí.

Předložený návrh zákona ve svém důsledku zvýší daňové příjmy veřejných rozpočtů, dojde k podpoře férového podnikání, a proto já tuto novelu považuji za dobrý příklad toho, jak má docházet ke zdokonalování efektivního výběru daní. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji. Ještě se rozhlížím, zda někdo další má zájem o vystoupení v obecné rozpravě? Není tomu tak, čili končím obecnou rozpravu.

Pro pořádek se optám, zda je zájem o závěrečná slova? Pan ministr ani pan zpravodaj nechtějí.

Mohu zahájit rozpravu podrobnou. V podrobné rozpravě mám přihlášku pana ministra. Jenom připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je uveden ve sněmovním dokumentu 1176 včetně zdůvodnění. Nebudu číst ty paragrafy, vysvětlím jednoduše. Upravují se podmínky pro výkon funkce generálního ředitele, zástupce generálního ředitele. Stávající právní úprava byla přijata ještě před přijetím zákona o státní službě. Tento pozměňovací návrh to dává do souladu se zákonem o státní službě, to znamená, budou platit pro tyto funkcionáře finanční správy stejné podmínky, jaké obecně platí podle zákona o státní službě. Děkuji.

Ještě opakuji, sněmovní dokument číslo 1176.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Opět už žádnou další přihlášku do podrobné rozpravy nevnímám, takže podrobnou rozpravu končím Opět pro pořádek - zájem o závěrečná slova předpokládám, že není. Je to potvrzeno. A já tímto končím druhé čtení tohoto návrhu, děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji.

A my přistoupíme k dalšímu bodu. Otevírám tedy bod číslo

 

30.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 57/2022 Sb.,
o státním rozpočtu České republiky na rok 2022
/sněmovní tisk 284/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Poprosím vás, ujměte se slova. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP