(11.20 hodin)

 

Poslanec Martin Exner: Já jsem chtěl jenom doplnit, abych nebyl špatně chápán: jestli tam bude nula nebo 0,5, skutečně není velká otázka. Ale jak jsem tady řekl, i s tou nulou, i s tím 0,5 to zatím nikdo nikdy nevymáhal. Není to pravda, jezdím na vodu často - nikdy nikoho jsem neviděl, že by přišel a dal někomu dejchnout. Já se tedy ptám, jak to budeme vymáhat, Státní plavební správa, myslím si, že je pod Ministerstvem dopravy, tak jak to tedy bude zařízeno, nebo to bude vymáhat policie? Na tohleto bych chtěl tedy mít odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji, to byla poslední faktická poznámka, vracíme se do obecné rozpravy. Další přihlášený je pan poslanec Kolovratník. Máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dobré dopoledne ještě jednou. Je to déjà vu, kolegyně a kolegové, vy, kteří tu jste již druhé nebo třetí volební období - kouření, alkohol, alkohol na cyklostezkách, prolomení nuly u alkoholu na silnicích, vždycky je to stále dokola, je to stále stejné, a ve vší úctě - teď to nechci zlehčovat - ale nejsem si úplně jist, jestli všechny ty předchozí debaty. a možná stejně jako tato, někdy někomu z nás tady v sále ještě změnily názor. Tuším, že zrovna tohle je téma, kdy většinou už jsou lidé téměř ze 100 % rozhodnuti, ale možná že se mýlím, Patrik Nacher mi naznačuje, že něco takového prý zažil, tak třeba ten jeden, dva klíčové hlasy možná rozhodnou.

No, tady k věci. Já se pokusím neopakovat to, co říkali moji předřečníci, a docela mě zaujala jedna reakce tady na Twitteru jednoho z mých řeknu fanoušků nebo opravdu z lidí, kteří velmi často téměř se vším, co prezentuji, souhlasí, a dneska mi pán, nebudu ho jmenovat, dodržím anonymitu, píše: Martine, omlouvám se, s tímto striktně nesouhlasím. Dobře víte, že vodáctví není nikdy jen o dvou pivech, to pak můžete rovnou schválit jedno pivo po obědě i všem řidičům automobilové dopravy, píše pán. A tohle bych rád za sebe, možná i za kolegy předkladatele, mohu-li, pane kolego Munzare, vysvětlil. My vždycky, co si pamatuji, na hospodářském výboru jsme byli absolutně proti prolomení nulové tolerance na silnicích, v silničním provozu, to myslím, že tady vždycky byla většinová shoda. I když jsme to diskutovali řeknu nepoliticky, ale právě odborně na hospodářském výboru a měli jsme k dispozici, nebo tam s námi i byli dopravní policisté s těmi statistikami, opravdu, dámy prominou, s těmi šílenými statistikami nehodovosti způsobené právě alkoholem, a nejen u vlastních zranění, nejen u cyklistů, ale právě u zranění, kde způsobíte neštěstí někomu jinému, kdy zkrátka ohrozíte bohužel i tím nejhorším možným způsobem někoho jiného, tak to je přece jasný důvod, proč toleranci na silnicích zkrátka mít na nule a nepouštět ji.

Jenom pro zajímavost, v debatách tady občas také padal argument, že jinde v Evropě malá tolerance 0,2 až 0,5 promile je, a proč to je u nás ta přísné. Odpověď policistů a odborníků na bezpečnost silničního provozu vždycky je: Zahraniční kolegové policisté nám to závidí, že tady v České republice máme v silničním provozu v dopravě nulu. A i pro mě tohle je úplně jiný svět a vždycky si říkám, a možná se mýlím: Na vodě je to přece úplně jiné, tam neohrozím někoho, že ho srazím, že ho přehlédnu na přejezdu nebo na přechodu pro chodce, že ho zajedu. Ve většině případů, pokud tedy k ohrožení dojde, primárně ohrožuji sám sebe nebo svoji posádku. A z toho se nějak odvíjí i moje filozofie a můj pohled tady na ten pozměňovací návrh, že opravdu - a teď už opakuji to, co tady bylo řečeno - prostě není naším úkolem lidi - pardon - buzerovat, vychovávat, stále nad nimi bdít a kontrolovat, jestli se chovají tu či jinde správně, nebo špatně. A líbil se mi jeden z argumentů, nevím, kdo to před malou chvílí říkal, o té vymahatelnosti. Ono opravdu to prostě není reálné, někde kontrolovat a měřit každého vodáka, nebo je to o těch vůdcích plavidla, jestli si zrovna to pivo dal, nebo nedal.

A zpět od emocí, je dobré být i u faktů, u obsahu. Pan poslanec Munzar to vysvětlil velmi pěkně a velmi dobře, já to velmi stručně rád zopakuji. Opravdu se nejedná, jak znáte na vodě třeba dění tady v Praze, to je asi takové nejtypičtější, kde jsou ty ohromné výletní lodě, kde je provoz opravdu extrémní, tak to je právě ta naprosto z mého pohledu klíčová větička, kterou do toho kompromisního řešení zapracovali odborníci z Ministerstva dopravy, že se to týká plavidel, která nejsou na sledované vodní cestě, typicky jsou to takové ty Sázavy - já jsem z východních Čech - řeka Orlice a podobně, zkrátka kde není ten vodní, říční nebo lodní provoz, a nehrozí tedy takovýto velký střet. A ještě B k tomu dodám, týká se to tedy vůdců plavidel bez strojního pohonu. Takže opět, když jsme byli svědky občas nešťastných zpráv z médií, kde došlo ke střetu nějakého skútru s lodí a podobně, to jsou všechno ty strojní pohony, takže tady se bavíme opravdu typicky o kánoích nebo raftech, jak už tady byly také zmiňovány.

Víc asi není potřeba zdržovat a já se - pokud se mi podaří někoho přesvědčit, budu rád - za tenhle kompromisní návrh přimlouvám. Připomenu, že je kompromisní v momentech nesledovaná vodní cesta, bez strojního pohonu, že byl podporován Ministerstvem dopravy i v minulém volebním období. Nakonec loni touhle dobou se ten zákon nestihl doprojednat a tady chci říct, že jsem rád, že stávající Ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky je vlastně v tom konzistentní, navazuje na ten postoj, a i v tomto případě, že ten návrh podpořilo.

A snad poslední malý argument, který mě napadl - je to návrh výborový, tak prosím zvažte i to, že prošel debatou na hospodářském výboru, stal se tím takzvaným áčkem. Abych byl korektní, je pravda, že pak, když jsme hlasovali stanoviska, tak bylo toto bez stanoviska - sami to asi znáte i ze svých ostatních výborů, například zrovna pan předseda v tu chvíli náhodou chyběl. (Hlas: Covid.) Měl covid, chudák, takže o ten jeden, dva hlasy to bylo, řekněme takové vyrovnané. Není tedy vybaven do toho hlasování stanoviskem, ale je to zkrátka výborový návrh, a myslím si, že i to mu dává nějakou váhu. Děkuji moc za zvážení podpory.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Budeme pokračovat v obecné rozpravě. Poprosím paní poslankyni Ožanovou, bude následovat pan poslanec Lochman. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já zrovna nepatřím k těm, kteří tady budou jásat nad tím, že se někde může pít a povoluje se řídit cokoliv pod vlivem alkoholu. Já bych se jenom chtěla vyjádřit k některým argumentům, které tu zazněly, a zdály se mi hodně překvapivé. Zákony, které popírají realitu, nemá vyhrávat formalismus, lidé budou dodržovat rozumné zákony. No, tak si to vezměme na jiný druh dopravy, například na silniční dopravu - nelíbí se mi, že tam je stopka, tak ji nebudu dodržovat. (Poznámky z pléna.) Promiňte, já si dovoluji mluvit, tak poprosím o nepřerušování, nemám předpřipravený projev, mluvím z hlavy. Další věc, běžně se porušuje rychlost. No, zrušme rychlostní limity. Mně to připadá úplně stejná argumentace - jestli vám ne, tak mně ano. Prosím vás, že se nedodržují platné zákony, no, to je špatně, a proto je budeme měnit? Prosím vás, vraťme se tedy k faktické argumentaci, a ne k tomu, že když budeme porušovat zákony, tak je radši změníme, aby je lidi neporušovali. To si myslím, že nejsou zcela relevantní argumenty.

Za mě jako člověka, který se zabývá převážně silničním provozem a řízením motorových vozidel, tak se přiznám, že pro mě je problém jakékoliv řízení pod jakýmkoliv množstvím alkoholu či pod vlivem omamné látky. Pro mě je to i voda, vždycky hrozí to, že někomu mohu ublížit. To, že si udělá dobře, jak bylo řečeno na hospodářském výboru, ten, kdo řídí to malé plavidlo, to je fajn, a udělá to dobře tomu, do koho narazí? Ne, neudělá. Prosím vás, to není proto, aby někomu bylo dobře, to je proto, aby bylo bezpečně. A já se domnívám, že z hlediska bezpečnosti je vhodné udržet si naši nulu - na vodě, na silnici, ale i ve vzduchu, protože za chvilku budou říkat piloti rekreačních letadel: A proč my nemůžeme mít 0,5 promile, my také létáme tam, kde nikdo nelétá, tak proč já nemůžu pít? Prosím vás, buďme rozumní, máme jednu velkou výhodu, máme tady nuly. Zkusme u nich zůstat, je to opravdu pro bezpečí, ne proto, aby lidem bylo dobře, tedy těm řidičům, pilotům a podobně. Prosím vás, ty argumenty, které opravdu tady zazněly, byly zvláštní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP