(14.30 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

Nyní budeme hlasovat o zkrácení lhůty na 7 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 7, přihlášeno je 179 poslankyň a poslanců, pro návrh 125, proti žádný. Já konstatuji, že s návrhem jsme vyslovili souhlas a lhůta byla zkrácena na 7 dnů.

 

Kolegyně a kolegové, já předám řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobré odpoledne i ode mě. Budeme pokračovat bodem

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 475/ - prvé čtení

Poprosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, máte slovo. (Ministr začíná hovořit, není zapnutý mikrofon. Otáčí se k předsedajícímu.) Teď už máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já si dovolím tedy uvést novelu zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, tedy novelu zákona č. 582/1992 Sb., sněmovní tisk číslo 475, a jsme v prvním čtení. Tento návrh zákona obsahuje jedinou podstatnou změnu, a to změnu, která se týká organizačního uspořádání soustavy správ sociálního zabezpečení. To dosavadní uspořádání, kdy existuje Česká správa sociálního zabezpečení jako centrální orgán na územní úrovni, existuje v každém okrese okresní správa sociální zabezpečení, toto bylo založeno již v roce 1990 a v současné době po víc než třiceti letech tato organizační struktura tak, jak je definovaná, není úplně optimální a vyhovující. Celkem existuje na územní úrovni 77 okresních správ.

Okresní správy jsou samostatnými státními orgány s vymezenou zákonnou působností. Na úrovni jednotlivých okresních správ je vzhledem k zákonnému uspořádání značná věcná i provozní autonomie, což brání synergickým efektům, kterých by bylo možné dosáhnout v rámci větších celků. Velký počet těchto územních orgánů přináší velkou administrativní náročnost v oblasti metodické i řídicí a v oblasti státní služby, kdy jsou jednotlivé okresní správy služebními úřady, a ztěžuje provádění optimalizačních opatření při vyřizování svěřené agendy a dosahování úspor nákladů. Dosavadní struktura správ sociálního zabezpečení vázaná na jednotlivé okresy neumožňuje operativní řešení problémů, například dodržování příslušných lhůt při mimořádném nahromadění agendy. Cílem návrhu zákona je proto nově uspořádat soustavu správ sociálního zabezpečení, kdy na územní úrovni se navrhuje místo 77 okresních správ zřídit 5 územních správ sociálního zabezpečení. Při tomto novém uspořádání se přihlíží i k tomu, že v současné době v komunikaci se správami sociálního zabezpečení již značně převažuje elektronická forma a osobní kontakt se správou je již malý a bude se dále zmenšovat, například v předchozím tisku ta navrhovaná úprava, která se týká podání žádostí o důchod elektronickou formou.

Územní obvody jednotlivých územních správ by zahrnovaly území několika krajů. V rámci územních správ by působila kontaktní pracoviště, přičemž kontaktní pracoviště by bylo pro každý okres. V návrhu zákona se zaručuje, že každý bude moci projednat svou záležitost, kde je nutná jeho osobní přítomnost, na kontaktním pracovišti v tomto okrese, v němž má bydliště. Tím je zaručeno, že se v žádném případě nezhorší dostupnost služeb pro klienty.

Navrhovanou změnou se dosáhne úspor v personální oblasti, zjednoduší se chod správ, dojde k lepšímu řízení metodické a řídicí oblasti a zejména se umožní flexibilněji reagovat na nárůst agendy organizačně snadnějším a rychlejším přesunem agendy v rámci jedné územní správy. Účinnost zákona je navržena na 1. leden 2024 s výjimkou dvou přechodných ustanovení týkajících se otázek systemizace, kdy je účelné, aby toto ustanovení nabylo účinnost již dnem následujícím po vyhlášení zákona, aby nová úprava mohla být včas zohledněna v systemizaci nových správních úřadů. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně a prosím paní zpravodajku pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Klára Kocmanová, aby se rovněž ujala slova. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Cílem návrhu zákona, jak už pan ministr zmínil, je změna organizačního uspořádání České správy sociálního zabezpečení, tedy nahrazení 77 okresních správ sociálního zabezpečení 6 (?) regionálními pracovišti, a změna formálního statusu okresní správy sociálního zabezpečení na kontaktní pracoviště.

Já myslím, že pan ministr návrh zákona celkem podrobně představil a odůvodnil, proto se omezím ještě na pouhé podtržení toho, co považuji za důležité. To znamená, považuji za důležité podotknout, že se nijak nesníží dostupnost správy sociálního zabezpečení pro občany, pro klienty, tedy pro pojištěnce, zaměstnavatele a OSVČ zůstane správa fakticky beze změny, tedy kromě změny názvu.

Dopad na státní rozpočet tento návrh nemá, naopak je očekávána úspora prostředků na platy a systematizovaná místa. Veškeré výdaje potřebné například na změnu názvu úřadu budou nahrazeny v rámci přidělené výše státního rozpočtu. Je navrženo, a to pan ministr také již zmínil, aby zákon nabyl účinnosti dne 1. ledna. 2024. Proto doporučuji, abychom dnes návrh zákona posunuli do druhého čtení a projednali ho ve výboru pro sociální politiku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Dufek jako první, nicméně mám tady paní poslankyni Pastuchovou. S faktickou poznámkou? Ta by měla následovat až po nějakém vystoupení, ta faktická poznámka, ta vždycky reaguje na nějaké předešlé vystoupení. Abychom zákonu o jednacím řádu dali zadost, tak poprosím nejprve pana poslance Dufka, který byl první přihlášený.

 

Poslanec Aleš Dufek: Já vaše čekání zkrátím na minimum. Skutečně se hlásím jenom proto, abych navrhl zkrácení lhůty k projednání tohoto sněmovního tisku ve výborech o 30 dnů. Nic jiného jsem tady nechtěl navrhnout, takže máte prosím přednost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: A teď s faktickou poznámkou paní poslankyně Pastuchová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Omlouvám se, pane předsedající, já jenom nechci vystupovat k tomuto tisku, protože to určitě udělají kolegové. Já bych se chtěla jenom zeptat pana ministra, a tím reagovat vlastně na to, kdo přišel, nebo jak si mám představit název "územní celek". Co to je územní celek? Protože asi bych si uměla představit, jako že máme území kraje Libereckého, já nevím, Ústeckého, ale co to je název "územní celek"? Já jsem na to nepřišla. Nebo kdo to bude, ten "územní celek"? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času. A další z řádně přihlášených do rozpravy je pan poslanec Juchelka, připraví se paní poslankyně Dražilová.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já moc děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já mám jenom takovou poznámku tady k tomuto, poněvadž ta restrukturalizace, která by měla probíhat v rámci systemizace, už tady je podruhé. My jsme to na výboru pro sociální politiku už jednou zaregistrovali, tady tuto snahu o to, aby ta systemizace byla nějakým způsobem započata.

Já jenom bych chtěl vědět teď ta konkrétní čísla, jakým způsobem se nám zpožďuje výpočet důchodů, protože, tuším, že na konci května to bylo 18 000 nevyřízených žádostí ohledně výpočtu důchodů za rok 2023. Já jenom nechápu, proč máme v tuto chvíli dělat nějakou restrukturalizaci, systemizaci, vlastně dělat přesoutěžení nějakých dalších míst, třeba na pozice ředitelů okresních správ sociálního zabezpečení, když máme teď v tuto chvíli tisíce nevyřízených žádostí a měli bychom se spíše soustředit na to a tady tu systemizaci dělat třeba v klidných dobách a normálně se o tom pobavit. (Nesrozumitelné) to zkrácení lhůt mi, opravdu nerozumím tomu, kam ministerstvo, respektive Česká správa sociálního zabezpečení spěchá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP