(Jednání pokračovalo v 17.03 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pokračujeme nyní v projednávání tohoto bodu, kde jsme u podrobné rozpravy a pan poslanec Kuchař může načíst čísla.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuji moc za tu pauzu a omlouvám se za zpoždění, v systému to nějak pomaleji fungovalo. Takže bych se rád přihlásil k pozměňovacím návrhům číslo 3783 a 3784. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Tím jsou splněny všechny formální podmínky, aby mohl být jednoznačně identifikován pozměňovací návrh.

A já se táži, zda ještě někdo má zájem vystoupit v podrobné rozpravě? Není tomu tak, takže podrobnou rozpravu končím.

Nyní se opět pro pořádek optám, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Končím tedy druhé čtení tohoto návrhu a uzavírám tím tento bod.

 

Otevírám bod následující, jímž je

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb.,
o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 201/1997 Sb.,
o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech
soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 463/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo. Ono už se hodně řeklo při představování prvního čtení, ale já bych zase rád zopakoval, co jsem tam tehdy říkal, abychom si, prosím vás, při tomto podstatném tématu nepletli Poslaneckou sněmovnu s tím, co říkají novináři, kteří jsou často bohužel v této věci neinformovaní. Kdykoliv slyším, že je potřeba zvyšovat nezávislost státního zastupitelství, tak to působí dojmem, jako by nezávislé nebylo, a ono přitom nezávislé jednoznačně je, a vláda má ve svém programovém prohlášení posilování odpovědnosti státního zastupitelství. O tom bychom se měli bavit.

A rád bych ještě řekl jednu věc. Já jsem dnes sledoval například tiskovou konferenci hnutí ANO a tam jsem se dozvěděl, že údajně, pokud jde o délku mandátu plánovaného Nejvyššího státního zastupitelství, tak že v té výkonné moci - a nejvyšší státní zástupce je součástí výkonné moci - je takové nějaké prapodivné, že má navrhovaných sedm let funkčního období a že to je někde jinde nějak více. Takže já jsem si to nachystal a poprosím i hnutí ANO, aby si to přečetlo. Nebudu říkat konkrétní názvy těch funkcí. Vždycky si představte nějakého vedoucího toho úřadu a já vám budu říkat, na kolik let podle dnešní právní úpravy jsou jmenováni: Hasičský záchranný sbor pět let, Celní správa pět let, Vězeňská služba pět let, Úřad pro ochranu osobních údajů pět let, Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí šest let, Český telekomunikační úřad vždy pět let a různě se střídají, Úřad průmyslového vlastnictví pět let, Český úřad zeměměřický a katastrální pět let, Český báňský úřad pět let, Energetický regulační úřad - vždy je to na pět let, členové rady, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže šest let, Národní sportovní agentura šest let, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání - vždy tam mají mandát na šest let, Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře šest let, Správa státních hmotných rezerv pět let, Státní úřad pro jadernou bezpečnost pět let, Nejvyšší kontrolní úřad, který má svou hlavu v ústavě, ano, devět let. Nic takového nemá nejvyšší státní zástupce. To je výčet, prosím vás, téměř veškerých funkcí ve výkonné moci a délky jejich mandátu. Já bych byl velmi rád, abychom tu debatu vedli tak, jak je, to znamená, bavili se o tom, na kolik let to ten nejvyšší státní zástupce má mít, ale je nepravdou, že jiní funkcionáři ve výkonné moci to mají delší. Nemají, naopak už těch sedm let je více než absolutní většina všech ostatních. A prosím, abychom tu debatu vedli normálně.

A současně prosím neexistuje jediný ústavní ani žádný jiný důvod, abychom funkční období nejvyššího státního zástupce srovnávali s obdobím předsedy Nejvyššího soudu a předsedy Nejvyššího správního soudu. Pro to neexistuje žádný důvod. Chce-li tady někdo, a to já tedy nechci, aby státní zastupitelství bylo součástí moci soudní, pak to srovnávejme, ale v takové situaci nejsme. A já prosím i opozici, abychom se o tom bavili normálně a nedávali tam nějaké argumenty, které prostě v tomto smyslu pravdivé nejsou. Já to nikomu nevyčítám, ale je to v zásadě tak.

Pokud jde o ty neustálé - a já už nevím, jak to mám říci - novinářské - u části médií - polopravdy, jako že nejsou nezávislí, tak vás strašně všechny prosím, podívejte se moc dobře, co se děje ve srovnatelných okolních státech, to znamená v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, a všimněte si, jaké tam jsou velmi tvrdé souboje o to, čemu se opravdu říká charakter justice i státního zastupitelství. U nás se nic takového nekoná, žádný politik nevolá státním zástupcům, koho mají stíhat nebo nemají. Ta soustava si funguje sama o sobě a naopak jste to velmi často vy, poslanci, kteří za mnou chodíte s různými stížnostmi na činnost státního zastupitelství, a velmi často mně vy sami říkáte, že jsou některé oblasti ve státním zastupitelství, které tak nějak fungují způsobem, že si myslí, že můžou pracovat bez jakékoliv veřejné kontroly, což nemohou. A tady já s tím souhlasím jak podle ústavy, tak podle zákona o státním zastupitelství. Nepleťme si pojmy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP