Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(11.50 hodin)

 

Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych si jenom dovolil krátce za reagovat na svého předřečníka. Já se velmi těším nebo jsem zvědavý, že pojišťovny pro příští rok budou hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. Já se na to těším. Já tady na mikrofon chci říct, že to je zajímavá zpráva pro všechny pracovníky ve zdravotnictví. Na druhou stranu jsem chtěl říct, že poslední dva roky tato vláda v čele s ministrem za TOP 09 zdravotnictví hnala pojišťovny do deficitu, hospodařily s deficitem a vůbec se nesnažily systém, řeknu, stabilizovat. Ten systém byl stabilní za naší vlády a teď rozhodně není. Dokonce ve své důvodové zprávě uvádí, že dvě pojišťovny budou mít velké finanční prostředky. Já vidím, že se zvedá i pan ministr Stanjura - toho jsem chtěl pochválit jako Ministerstvo financí - který doporučuje, aby systém byl stabilní, tak aby bylo 18 % na zůstatku na jednotlivých základních fondech.

Když se podíváte (na) tabulku, kterou předložilo Ministerstvo zdravotnictví - teď ji nemůžu najít... ale... tady ji mám - prostě všechny pojišťovny klesají na ty zůstatky, já nebudu teď jmenovat, ale 11,9, 2 %, 6,5 %, 5,7 %, 5,2 %, 6,8 % a 7,2 %. To znamená, že ministr zdravotnictví při tvorbě, ať už úhradové vyhlášky, nebo když se podívá na zůstatky zdravotních pojišťoven, nebere doporučení svého kolegy za - pana ministra Stanjury, že stabilní systém by měl mít kolem 18 % - za daný nebo jak bych to nazval. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Faktická poznámka pana ministra. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Pan poslanec ví stejně jako já, že to je věc hospodaření zdravotních pojišťoven, že to není ani ministr zdravotnictví, ani vláda, která schvaluje zdravotněpojistné plány, jejichž obsahem je v zásadě rozpočet, když to řeknu takhle zjednodušeně. Když budeme mluvit o deficitu v roce 2022 a 2023, mluvíme o něm, a já bych vás chtěl poprosit, pane poslanče, abyste řekl, prostřednictvím pana místopředsedy, abyste jste řekl, jak ten deficit byl velký absolutně a jak byl relativně v procentech, jo, protože se zbytečně strašíme. Když si uvědomíme, že zhruba je objem prostředků v systému veřejného zdravotního pojištění půl bilionu, 500 miliard korun, 1 % je 5 miliard korun, jo, tak jenom, abychom jako věděli, že deficity byly právě nižší díky vyššímu výběru, ať už za státní pojištěnce, protože stát platí za ukrajinské uprchlíky jako za státní pojištěnce - a je pravda, je fakt, že se nestalo to, před čím mnozí varovali, že uprchlíci budou čerpat větší podíl zdravotní péče, než kolik je platba za státní pojištěnce, opak je pravdou, to znamená, systému veřejného zdravotního pojištění to pomáhá na úkor státního rozpočtu, že uprchlíci spotřebují menší část zdravotní péče než průměrná česká populace, je to dáno asi i věkem, to si musíme přiznat, to znamená, pro systém veřejného zdravotního pojištění na úkor státního rozpočtu je to vlastně finančně výhodné. A to, že příští rok má být vyrovnaný, je to správně. Vy jste si jako protiřečil, (nesrozumitelné) jste řekl - no, to byl deficit, to je hrozné - a pak říkal - já se těším na to - a byla tam ironie, podle mě, pokud ne, tak se omlouvám - až to bude vyrovnané. Tak právě proto, aby to nebylo deficitní, chceme, aby pro rok 2025 ten systém byl vyrovnaný.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Navazuje faktická poznámka pana poslance Kamala Farhana, potom pan poslanec Jiří Mašek. Prosím.

 

Poslanec Kamal Farhan: Já bych jenom zareagoval na svého předřečníka. Já nikoho nestraším. Straší Ministerstvo zdravotnictví ve své důvodové zprávě tím, že uvádí, že se dostanou některé zdravotní pojišťovny do finančních problémů - to si tam můžete přečíst, to za prvé. Za druhé, vaše doporučení Ministerstva financí je, aby systém byl stabilní, je 18 % na základních fondech. Já jsem tady přečetl, jaká ta procenta jsou - a to je zase vaše zpráva, to znamená, že vlastně není tam - to doporučení Ministerstva financí tam není bráno v potaz.

Co se týká, že nemůže vláda nebo ministr zdravotnictví to ovlivnit - může. Ministr zdravotnictví za TOP 09 nebyl schopen v dohadovacím řízením prostě udělat dohody, pak tu vyhlášku podepsal za sebe a dostat ji do deficitu, jenom v loňském roce byla 7,6 miliardy.

Když se bavíme o zůstatcích pojišťoven, já nemám tady ty tabulky, ale musíte si, pane ministře - a vy ta čísla určitě znáte možná líp než já - uvědomit, kolik za předchozí vlády spotřeboval zdravotní systém a kolik bylo na rezervách. Já teď to číslo nemám před sebou, takže byste mě mohl chytit za slovo, já si myslím, že to bylo třeba někde kolem 60 miliard, možná ještě více, ve vztahu k objemu peněz, který do zdravotnictví byl. Takže ty rezervy za nás byly podstatně vyšší. Dneska máte přes 500 miliard a ty rezervy prostě se ztenčily. Takže není to strašení.

Pokud vy strašíte, tak strašíte v důvodové zprávě, že dojde k ohrožení finanční stability některých zdravotních pojišťoven. (Zvýšeným hlasem.) Řekněte nám, kterých zdravotních pojišťoven? Proč to tam vůbec píšete, když je to tak stabilní, když je to zalité sluncem? A ministr zdravotnictví (Důrazně.) ovlivňuje hospodaření zdravotnických pojišťoven z toho důvodu, že podepisuje úhradovou vyhlášku, a nebyl schopen dohody a nemá dohody ani na příští rok. A nebude je mít a zase to udělá! Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Jiří Mašek, potom pan ministr Zbyněk Stanjura, všechno faktické poznámky. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji za slovo. Já bych chtěl podpořit svého kolegu Kamala Farhana a chtěl bych říct, že tady je zásadní problém, pane ministře financí, v tom, že lidé té diskusi příliš nerozumí. Podstatné je, že skutečně jenom ve dvou segmentech, jestli mám dobré informace, se podařila dohoda - v ostatních segmentech ne. A já mám třeba informaci, a to je oblast, která je nám, opozici i koalici, a v minulém období to bylo opačně, ale byla společná a byla na ní shoda a všichni jsme tady horovali za podporu domácí péče. Domácí péče je nejvstřícnější k pacientům, je nejlacinější. A víte, jaké jsou návrhy? Ty návrhy jsou bez navýšení a dokonce v tom návrhu je snížit hodnotu bodu z 1,07 korun na 97 haléřů, což je úplně likvidační. Takže ono je to opravdu o penězích, ono je to o schopnostech pojišťoven péči uhradit a samozřejmě to souvisí i s ministrem financí a kolik do toho eventuálně dáme peněz. Takže pro občany ta hrozba tady je a dá se demonstrovat na jednotlivých odbornostech, kde došlo k nedohodám - zatím k nedohodám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Další faktická poznámka, pan ministr Zbyněk Stanjura (Ministr Baxa mimo mikrofon: Není.) - není přítomen. V tom případě budeme pokračovat dál, faktickou poznámku mažu a nyní vystoupí pan poslanec Patrik Nacher. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo. No, dámy a pánové, asi tomu neuvěříte, ale já jsem se u tohoto bodu připravoval, že se zeptám pana ministra Válka konkrétně (Ministr Baxa mimo mikrofon: Ten tady není.) Ten tady není, je omluven. Trochu mě to zklamalo, protože tohleto omlouvání, kde gesční ministr tady není a prezentuje to ministr kultury - úplně stejně, jako jsou omluveni - většina ministrů - na interpelace, (nesrozumitelné) měl nahlášené interpelace a ani jeden z ministrů, včetně premiéra, tady není, tak nevím, co budu odpoledne dělat. Ale já jsem se chtěl zeptat - třeba mi pan ministr kultury odpoví - jestli v těch plánech už jsou zobrazeny změny, které se týkají milostivého podzimu, který jsme tady schválili. A chtěl jsem se na to zeptat z toho důvodu, protože ministr zdravotnictví tady hájil sněmovní verzi proti senátní verzi s nějakým odůvodněním, které se týkalo fondu prevence a obecně hospodaření zdravotních pojišťoven. Já jsem to v řeči pana ministra kultury neslyšel, tak jestli by mohl někdo odpovědět, jestli už se tam počítá s nějakými změnami ve vztahu k milostivému podzimu, který bude platit od 1. července. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do všeobecné rozpravy? Žádnou přihlášku do všeobecné rozpravy nevidím, v tom případě končím všeobecnou rozpravu.

Ptám se na závěrečné slovo pana ministra, pana zpravodaje - není tomu tak.

Přistoupíme k rozpravě podrobné. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Pane zpravodaji, prosím, odkažte na usnesení, aby bylo možné dát o něm hlasovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP