(15.40 hodin)
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Je to dohoda s panem ministrem spravedlnosti. Když jsem říkal, že je to v běhu, to znamená, už je odstartován formální proces rozpočtového opatření, takže to už běží, bude to v řádu jednotek týdnů vyřešeno. Já vždycky vítám racionální debatu, která je opřena o čísla. Já bych ani neřekl neopodstatněné požadavky, spíš nerealistické, protože úplně po pravdě řečeno, vlastně každá zájmová skupina - a to není pejorativní, zájmová skupina, to já myslím pozitivně. Velmi často říkám: My bychom chtěli zvýšit objemy platů. To není nic překvapivého, to se děje v soukromé sféře i veřejné sféře, otázka (je), zda je realistické takový požadavek v daném konkrétním roce provést a splnit. Takže já bych určitě nevolil slova, že to jsou neopodstatněné požadavky. Já bych volil slova, že nejsou příliš realistické - některé z nich. Některé realistické byly, a to je zatím (nesrozumitelné) 300 milionů. To samozřejmě nevylučuje, že někde třeba na přelomu třetího a čtvrtého kvartálu se může ukázat, že tam nějaké desítky milionů chybí. To se samozřejmě dneska nedá odhadnout - tak, jak nevíte ani v rodinném rozpočtu, jestli na konci září nebudete mít nějaký mimořádný výdaj, který třeba plán rodinných financí nějakým způsobem naruší nebo změní - ale nebude to tak vysoká částka, která by byla neřešitelnou, to jsem si úplně, úplně jistý. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a s další interpelací vystoupí pan poslanec Babka Ondřej na pana ministra kultury Baxu ve věci Kasárna Karlín. Pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Ondřej Babka: Děkuju za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, pravděpodobně jste zaregistroval informaci, že Kasárna Karlín přerušují svůj provoz. Tento populární prostor nejen alternativní kultury v centru Prahy byl užíván od června roku 2017 a jenom nedávno, tedy v úterý 4. června, tedy těsně před začátkem hlavní sezony, byl rozhodnutím stavebního úřadu jejich provoz ukončen. Tento konec Kasáren je pro veřejnost o to více překvapující, když první náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib od vašeho koaličního partnera Pirátů na konci ledna tohoto roku slavnostně vyhlásil, že - cituji: "Kasárna Karlín jsou konečně naše, Pražanů." A samozřejmě se pan náměstek nezapomněl pochválit, že za jejich získáním stojí obrovské množství práce a tvrdého vyjednávání, u kterého byl se svým týmem u toho.
Kasárna Karlín byla známá také tím, že se kromě koncertů zde křtily také knihy, promítaly filmy nebo konaly přednášky. Bylo to místo, kde se střetávali nejen mladí lidé nejen z Prahy. Proto se vás ptám jako ministra kultury České republiky, jaký je váš názor na tuto aktuální situaci, zda se zajímáte o problematiku alternativní kultury v Praze, jak se k situaci Karlínských kasáren stavíte jako ministr kultury a jestli se chystáte činit nějaké kroky k případné podpoře znovuobnovení této instituce alternativní kultury v centru Prahy? Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: A slovo bude mít Plzeňák, ministr kultury Martin Baxa.
Ministr kultury ČR Martin Baxa: (S pousmáním.) Dobré odpoledne. Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, vážený pane kolego poslanče Babko, prostřednictvím pana místopředsedy, já tu situaci sleduji, vím, co se tam děje, byl jsem tam několikrát. Ten prostor je velmi zajímavý, ale když jsme si na Ministerstvu kultury zjistili, na co se budete ptát - nebo přečetli název vaší interpelace - moji kolegové mi napsali bych řekl opravdu skvělou reakci, a tak si ji tady místo toho, že já obvykle odpovídám bez těchto podkladů, dovolím přečíst celou a myslím, že v ní najdete odpovědi na své otázky.
"Jak je známo, v objektu Karlínských kasáren byly poskytovány mimo jiné též veřejné kulturní služby. Následně stavební úřad rozhodl o tom, že objekt bude uzavřen z důvodu chybějící kolaudace, přičemž odkázal na stavební zákon. Položme si otázku - může Ministerstvo kultury v dané věci něco efektivně konat v souladu s platným právním řádem? Odpověď zní - nemůže. Všichni známe, dámy a pánové, zásadu zákonnosti jako jednu ze základních zásad právního státu. Dovolím si vynechat právní teorii a řeknu jen tolik, že Ministerstvo kultury může konat jen to, co mu platný právní řád ukládá nebo alespoň umožňuje. Tak stanoví Ústava České republiky v čl. 2 odst. 3. Státní moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Jestliže tedy stavební úřad vydal ve věci Karlínských kasáren jakékoliv rozhodnutí, pak se proti tomu rozhodnutí může bránit účastník řízení. Ministerstvo kultury, byť je ústředním orgánem státní správy pro oblast umění, možnost obrany proti rozhodnutí stavebního úřadu nemá, neb není účastníkem řízení. Z hlediska památkové péče dodávám, že Ministerstvo kultury v současné době řeší návrh na změnu územního plánu v souvislosti s Kasárnami v Karlíně.
Ministerstvo kultury obdrželo žádost o stanovisko ke změně číslo Z 3896 územního plánu sídelního útvaru hlavního města Prahy, a to z Magistrátu hlavního města Prahy ze dne 23. dubna 2024. Navržená změna spočívá ve změně funkce z - v uvozovkách - armáda a bezpečnost na funkci smíšené městské jádro, VVA na SMJ-I. Plocha změny Z 33896 se nachází na území památkové zóny Karlín, na území ochranného pásma pražské památkové rezervace, a zároveň je i kulturní památkou.
Ministerstvo kultury před několika dny odeslalo své úvodní vyjádření, ve kterém souhlasí ze změnou funkce - nikoli však se změnou kódu, který by umožnil změnu stabilizované plochy na plochu transformační. Stávající umístění kulturní památky ve stabilizované ploše, to jest v ploše, která je z hlediska limitů rozvoje možné pouze zachování, dotvoření a rehabilitace stávající urbanistické struktury bez možnosti další rozsáhlé stavební činnosti, je plně v souladu jak s režimem kulturní památky, tak s režimem této chráněné plochy.
Ministerstvo kultury v případě navrhované změny kódu považuje za nezbytné prověřit, zda nové funkční zařazení, navíc s kódem míry využití, který je vyšší než stávající, nebude mít negativní vliv jak na samotnou kulturní památku, tak na dotčená chráněná území. Ministerstvo kultury navíc v této věci obdrželo dvě studie, které mají být podkladem pro změnu kódu I, což je zapotřebí upřesnit. Z důvodu nutnosti prověřit důsledky změny kódu území a projednání předloženo studií Ministerstvo kultury vyvolalo dohodovací jednání s pořizovatelem změny územního plánu. Na základě výsledků tohoto jednání bude dohodnut další postup ve věci. Toto jednání by se mělo uskutečnit ještě v tomto měsíci."
Tolik tedy úřední odpověď, která myslím, pane poslanče, dost výstižně reaguje na váš dotaz v kontextu působení Ministerstva kultury v tomto území, a byť my tedy nemůžeme nijak zasahovat do toho řízení, které vedlo k tomu, čehož jsme byli před nějakou dobu svědky, tak každopádně se Ministerstvo kultury zabývá tím, jakým způsobem by měl být prostor karlínských kasáren využíván v dlouhodobém kontextu, což samozřejmě umožňuje - nebo bude dávat nějakou příležitost těm, kteří ho chtějí užívat v účelu, ve kterém se dosud užíval.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře, a táži se pana poslance Babky, chce-li položit doplňující otázku. Není tomu tak.
Pak tedy přichází na řadu interpelace pana poslance Nachera na pana ministra Blažka, nicméně ani pan poslanec Nacher, ani pan ministr Blažek tady není, čili tato interpelace propadá.
Další poprosím, aby svoji interpelaci přednesla podle pořadí vylosovaného paní poslankyně Berkovcová Jana a bude to interpelace na pana ministra školství Mikuláše Beka ve věci finanční situace ve školách. Paní poslankyně, vaše dvě minuty.
Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, ráda bych obrátila vaši pozornost na alarmující situaci, do které se školy dostaly díky seškrtaným rozpočtům na letošní rok. Školy neobdržely dostatek finančních prostředků na zajištění nepedagogické práce a na splnění závazku 130 % průměrné mzdy pro učitele, jak vláda slibovala. Došlo k razantním škrtům propláceného počtu úvazků nepedagogických pracovníků a ředitele škol jste postavili do bezvýchodné situace, kdy se musí rozhodnout, zda z přiděleného objemu platových prostředků zaplatí odměny učitelům a propustí nepedagogy, nebo zaplatí učitelům jenom holé tarify a z nadtarifů zaplatí kuchařky a uklízečky, bez kterých se školy neobejdou. Samozřejmě že ředitelé volí druhou možnost, ke které je i vy vybízíte, a učitelům tím pádem nejen že se platy nezvyšují, ale naopak se leckde oproti loňsku i snižují. ***