Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(17.00 hodin)
(pokračuje Lubomír Wenzl)

K čemu došlo za období od 23. května: 30. května proběhlo jednání pracovní skupiny za vaší účasti, pane ministře. Ze sdělení zejména zástupců České lékařské komory vyplývá, že v předloženém návrhu není závazek na sjednocení odměňování v lůžkových zdravotnických zařízeních. Dále navíc že je napsán tak, že pro některé kategorie zdravotníků by přinesl snížení jejich příjmů. A jasné není ani to, pro která zdravotnická zařízení by měl platit. Česká lékařská komora jednoznačně upřednostňuje variantu, aby zákon platil pro všechny poskytovatele lůžkových zdravotnických služeb, pokud mají smlouvy s veřejnými zdravotními pojišťovnami, a současně pro zdravotnickou záchrannou službu.

Dnes mělo proběhnout podle mých informací další jednání pracovní skupiny. A chci se zeptat, je znám nějaký výsledek tohoto jednání? V této souvislosti bych se vás chtěl zeptat, jste přesvědčen, že vy osobně a vámi vedené ministerstvo děláte vše pro to, aby bylo dosaženo dohody? Za druhé, vzhledem k tomu, že jsme v polovině roku, je reálné dodržení slibu vlády České republiky z prosince loňského roku, že ke změnám dojde od 1. 1. 2025? Děkuji za odpovědi.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Tak na Ministerstvo zdravotnictví Česká lékařská komora žádné připomínky k našemu návrhu odměňování neposlala. Vám je poslala, což mě překvapuje, ale nechť, to je asi legitimní. Ty připomínky, které vám poslala, řekla dneska Česká lékařská komora na ranním jednání. Jestli pak šla za vámi, to je možné.

Stav plnění závazků jednoduchý, kdo umí číst, si to snadno může zkontrolovat, ten, kdo číst neumí, ten si to zkontrolovat nemůže, to je pak jeho nevýhoda.

Článek číslo 1 v této dohodě je kompletně plněn, již v prosinci byl schválen přesun lékařů, zubařů a farmaceutů do vyšších platových tříd, což asi všichni, kdo se tím zabývají, ví.

Článek číslo 2 dohody je průběžně plněn, byli jsme za něho pochváleni od mladého kolegy Přády a je to úprava zákoníku práce. Pracovní jednání proběhla, my jsme se dohodli na změně zákoníku práce, ty změny jsou načteny tak, jak jsme slíbili na jednáních, a to koneckonců víte, protože sedíte v Poslanecké sněmovně, ten zákoník práce je ve druhém čtení.

Návrh byl rozeslán 24. května, to je článek číslo 3 dohody.

Článek číslo 2 dohody, tam plníme tento článek průběžně, ve věci přípravy zákona o odměňování zdravotníků, a to je asi to klíčové, o čem se bavíme, jsme my připravili návrh, který řekněme byl průmětem požadavků zaměstnavatelů a zaměstnanců. Tady je potřeba říct, že vlastníci soukromých nemocnic, tedy podnikatelé ve zdravotnictví, kteří taky mají smlouvy s nemocnicemi, tvrdí, že pokud jim zrušíme tímto návrhem smluvní platy a mzdy, tak pak porušujeme ústavu. To já nedokážu posoudit, koneckonců Sněmovna je legitimní orgán, každý z vás bude hlasovat, můžeme určit soukromému podnikateli, kolik musí platit svému podřízenému, a můžeme mu zavést tabulky. Je to poněkud nestandardní, ale proč ne, názory poslanců můžou být různé. My jsme ten návrh rozeslali 24. května. Na následném jednání, které proběhlo 30. května, jsme se dohodli se zástupci odborů, komory a nemocnic, že zašlou připomínky do 7. června. Tak se stalo. Připomínky jsme dostali od části z nich, ty jsme dneska na jednání diskutovali. Ty připomínky se v podstatě, kdybych měl jet do detailů, týkají koeficientů. My se domníváme, že v našem návrhu plníme Hegerovo memorandum, a to bylo součástí té dohody. Nicméně zástupci odborů a myslím, že Lékařského odborového klubu, protože ne všichni poslali ty připomínky, přišli s tím, že by chtěli vyšší navýšení, přišli s jinými koeficienty. My jsme slíbili, že další jednání bude za 14 dní ve čtvrtek zase v osm hodin s tím, že do té doby propočítáme, co to znamená pro zvýšení daní plátcům zdravotního pojištění a co by to znamenalo pro poskytovatele zdravotní péče, o kolik by se zvýšily ty náklady. A to samozřejmě budeme diskutovat. Zásadně proti tomuto je Hospodářská komora, zásadně proti tomuto je Asociace soukromých nemocnic, zásadně proti tomuto jsou samozřejmě i asociace nepřímo řízených nemocnic, tedy těch krajských, a ozývají se mi někteří zdravotníci, kteří by i dále rádi měli smluvní platy a pracují v těchto zařízeních. My samozřejmě dál jednáme a tady je samozřejmě na rozhodnutí komory, jak bude dál postupovat. My těžko můžeme predikovat, jak se rozhodne komora dál postupovat. My plníme ale tu smlouvu ve všech těch bodech.

Vrátím se k tomu článku 3, který je věnován vzdělávání. A tady v tomto bodě 3 jsme opravdu byli pochváleni doktorem Přádou. Tady se domnívám, že je vše splněno a naopak jsme se dostali nad rámec toho, co v té dohodě je, a já jsem tomu rád, protože vzdělávání považuji za zásadní součást celé té dohody, koneckonců o to tady šlo. Článek číslo 4 se týká úhradových dodatků pro rok 2024. Ten je plněn kompletně. Všeobecná zdravotní pojišťovna se všemi podepsala dodatky. Je ale nutno říct, že ne všichni zdravotníci nastoupili do služeb, to znamená, v řadě nemocnic neslouží všichni zdravotníci, část zdravotníků neslouží a je potřeba říct, že Česká lékařská komora a odborový svaz - a komora má povinné členství - garantovala, že všichni zdravotníci se vrátí do služeb. To se ale nestalo, ale je to pochopitelné, protože k tomu těžko někoho lze nutit.

Chtěl bych říct, že debata o přesčasech se neposunula nikam, kdy Česká lékařská komora nesouhlasí se směnným provozem, nesouhlasí s přesčasy, ale je si vědoma toho, že bez směnného provozu a bez navýšení přesčasů není možné zajistit v plném rozsahu zdravotní péči. Na druhé straně mám podněty od některých kolegů, především jsou to ti, kteří se věnují například transplantacím, profesor Froněk, kteří říkají, že jsou tak unikátní, že není možné jenom se 400 hodinami přesčasů, aby svoji práci dělali řádně. To je současný stav. Další jednání bude za čtrnáct dní.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Je zájem o doplňující dotaz? Není.

Vidím ty, kteří jsou přihlášeni, a bude to už v podstatě jenom váš duel až do konce, ale bude vás zřejmě ještě střídat pan poslanec Lang, který bude pravděpodobně několikrát interpelovat pana nepřítomného ministra Rakušana. Takže vždycky máte chvíli na oddych a pak už zase pan poslanec Wenzl a pan ministr Válek. Prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, pane místopředsedo. Tak vzhledem k tomu, že se stala taková nemilá věc, kdy tady byly zjištěny ochrannou službou asi rok a půl zpátky údajně nějaké zbytky kokainu na toaletě v rámci chráněného území směrem k předsedkyni Poslanecké sněmovny, a pokud nám jde tedy o princip a pravdu a jde o dobré jméno Poslanecké sněmovny a dobré jméno nás poslanců, abychom nebyli dehonestováni, že se snad tady šňupe kokain, tak, pane ministře, při znalosti systému, protože jsem v tom systému léta pracoval, se ptám následující otázky:

Pakliže došlo ke zjištění té věci, byla vložena do systému události Policie České republiky? Pakliže byl vložen do toho systému, tak s tím byl stoprocentně konfrontován ředitel ochranné služby pan brigádní generál Komorous. Pan brigádní generál Komorous má nějaké svodné (?) události s policejním prezidentem. Informoval pan brigádní generál Komorous o této věci bezprostředně, co to bylo vloženo do systému události policie, policejního prezidenta? Další otázka: Informoval pan policejní prezident o této závažné věci, porušení nějakých bezpečnostních věcí v Poslanecké sněmovně, policejního prezidenta? Což bych předpokládal, že jako jeho podřízený na velkých poradách, kde každý den se ti ředitelé schází a mluví o této věci. A potom se ptám, zda policejní prezident informoval svého nadřízeného, což je ministr vnitra? Takže to je takový jednoduchý sled otázek.

Jestliže se mluví v této věci pravda, tak pravděpodobně tento systém by měl takto zafungovat. Proč se ptám? Protože jestliže byla provedena analýza, ta analýza nemohla být provedena ochrannou službou bez toho, aniž by byla tato věc vložena do systému událost policie, protože jinak by nikdo tu událost ani nezaplatil. Já se domnívám, že tady velice dobře zafungovala ochranná služba. Ten ochranář i v těch nočních hodinách zaregistroval tu věc. Je to na kamerovém záznamu, pohyboval se tam nějaký omezený počet osob v těch nočních hodinách. A já se tedy domnívám a nevěřím tomu, jak je nám to předkládáno. A žádám vás, abyste mi odpověděl na tyto otázky, tak jak jsem je položil. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr Rakušan je řádně omluven. Prosím tedy o interpelaci pana poslance Lubomíra Wenzla opět na pana ministra Válka.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, chceme štíhlý stát - hlásala ještě loni v květnu současná vláda. Jenže to se nyní mění. Vedení rezortu zdravotnictví zakládá zbrusu novou instituci, Radu pro veřejné zdraví. Vznik této instituce stanoví norma, která už je sepsána a nyní prochází připomínkovým řízením. Odborníkům se ale vytvoření nového orgánu nelíbí a hromadně tento zámysl kritizují. Poukazují na to, že plánovaná náplň se téměř neliší od to, co už má dnes na starosti Ministerstvo zdravotnictví. Úřad vlády se k záměru ministerstva vyjádřil ve smyslu, že ministerstvo se zpronevěřuje závazku vlády zužovat rozbujelou byrokracii a zřizování podobných rad je v rozporu s jejím původním záměrem. Současně Úřad vlády podotkl, že příliš nerozumí ani účelu nové instituce, kdy není zřejmé, proč by nastíněnou agendu nemělo vykonávat stávající Ministerstvo zdravotnictví, tak jak je mu to svěřeno kompetenčním zákonem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP