(17.10 hodin)
(pokračuje Lubomír Wenzl)
Vážený pane ministře, chci se vás zeptat na následující: Co vede ministerstvo k vytvoření této nové instituce? Jaká by měla být funkční náplň této instituce? Jaké je plánované personální obsazení této instituce - počet, kvalifikační požadavky? Jaká je výše finančních nákladů na vznik a provoz této instituce? Děkuji vám, pane ministře, za odpovědi.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr bude reagovat.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Odpověď mohla být velmi jednoduchá. Kdybyste se zeptal předsedy vašeho hnutí, co ho vedlo k tomu, aby založil Radu vlády pro reformu psychiatrické péče, určitě by vám to vysvětlil. Já jeho krok považuji za velmi správný. Stejným způsobem chci založit, protože to také považuju za správný krok, Radu vlády pro veřejné zdraví. Domnívám se, že veřejné zdraví je stejně důležité jako duševní péče. Doufám, že alespoň v tomto se shodneme.
Tak jako členové Rady vlády pro duševní péči - stačilo by se zeptat - nejsou nijak honorováni a jsou to nominanti jednotlivých institucí, protože to je dobrovolná funkce a není nijak placená - tak jako žádná rada, jako rada ministerstev, jako rada vlády, žádná není placená - stejně tak členové Rady vlády pro veřejné zdraví nejsou nijak placeni. To jsou odborníci, kteří zastupují jednotlivé instituce, ministerstva, rezorty, ale i třeba Národní sportovní agenturu. Je to napříč jednotlivými institucemi. Právě proto, aby to mohlo být napříč jednotlivými institucemi i rezorty - protože veřejné zdraví se netýká jenom zdravotnictví, ale týká se například Ministerstva životního prostředí, týká se například Ministerstva školství, bezesporu se týká Ministerstva zemědělství a určitě Národní sportovní agentury - z toho důvodu je potřeba mít nějaký orgán, nejlépe pod vládou, který koordinaci zastřeší.
Nevím, kteří odborníci to kritizuji, nicméně Světová zdravotnická organizace nás za toto velmi pochválila, když jsme to s kolegou Hladíkem představili na jednání v Brně, stejně tak nás pochválilo OECD, a dokonce Světová zdravotnická organizace a její sekce pro výzkum uvažuje, že bychom spolu s Belgií byli pro ně pilotním partnerem, protože jsme dvě země, které jsou v tomto nejdál. Belgický kolega je ale profesor veřejného zdraví, takže on je přece jenom v tomto odborně daleko více na výši než já. Já opravdu, popravdě řečeno, neznám jediného odborníka, který by to kritizoval.
My předložíme za zdravotnictví v červnu 2024 na jednání vlády návrh na zřízení této rady. Zítra, 14. 6., materiál budeme schvalovat na poradě vedené mnou. Jde o jeden z kroků připravené restrukturalizace veřejného zdraví. Zase navazujeme na kroky předchozí vlády, které byly velmi dobré, pana ministra Vojtěcha, kdy váš kolega pan profesor Špičák i vaše kolegyně paní profesorka Adámková opakovaně zdůrazňovali nutnost něčeho, čemu řekněme odborníci říkají Kochův institut podle toho zařízení, které funguje v Německu a které propojuje právě péči o veřejné zdraví, který v době covidu velmi dobře fungoval.
Proto jsme začali chystat zákon o reformě hygien a v těchto krocích pokračujeme. To souvisí i s tou Národní radou vlády pro veřejné zdraví. Koneckonců, tu radu vlády musí zastřešovat pochopitelně Státní zdravotní ústav jako vědecko-výzkumná instituce, která je partnerem pro evropské struktury, co se veřejného zdraví týče. De facto navazujeme na to, co kdysi spustila Alice Masaryková. Za to je potřeba jí poděkovat.
Zřízení Rady vlády pro veřejné zdraví vychází z programového prohlášení vlády, kde je jako priorita v rámci veřejného zdraví uvedena podpora programu na podporu prevence s tím, že prevence je nejefektivnější přístup, jak předcházet nemocem, zvyšovat kvalitu života a podporovat zdraví našich občanů, nejlépe na stejnou úroveň, jaká je běžná ve vyspělých státech Evropské unie. Rada vlády pro veřejné zdraví bude zaměřena na oblast veřejného zdraví, podpory zdravého životního stylu ve všech aspektech včetně zdraví a samozřejmě včetně zdravého stravování, bavíme se o celiaticích a dalších. Zásadním aspektem její činnosti bude rovněž mezirezortní spolupráce a to jsem zdůraznil. Příkladové využití je Národní azbestový profil, který vyžaduje spolupráci čtyř rezortů. Cílem je zmapovat, ve kterých stavbách je azbest, a řešit tuto problematiku. V podstatě je to něco, co nám doporučuje Světová zdravotnická organizace a co nám doporučují obecně evropské a světové struktury, odborné organizace.
Chtěl bych jenom říct, že tak jako si myslím, že Národní rada pro reformu duševního zdraví, kterou jsem si poté, co to celé rozjela, převzal pod sebe jako vicepremiér, ne jako ministr zdravotnictví, která byla výborným nápadem pana premiéra Babiše - je potřeba ho za to pochválit, která opravdu nastartovala vznik center duševního zdraví, dál funguje a dál v tomto pokračujeme. Není důvod cokoliv dělat s dobrými kroky, které jsou odborně dobře postaveny.
Doufám, že Národní rada pro reformu veřejného zdraví bude mít stejný efekt a bude stejně dlouhodobým a životným orgánem, jako je Národní rada pro reformu duševního zdraví. Myslím si, že jsou to velmi podobné orgány. Jeden se stará o duševní zdraví, druhý se stará o veřejné zdraví. Tím máme péči o ducha a tělo zkompletovanou. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Píši si všechny pochvaly, které jste, pane ministře, říkal na pana bývalého premiéra Babiše. (Ministr Válek: To je ale pravda.) Já tomu rozumím. Poznamenal jsem si to, vyřídím.
V tom případě pan poslanec Lang.
Poslanec Hubert Lang: Děkuji, pane místopředsedo. Já bych teď chtěl vystoupit v takové citlivé věci. Obrací se na mě příslušníci bezpečnostních sborů, konkrétně policisté, kteří se dotazují pana ministra vnitra, a tam směřuje i moje otázka: Pane ministře vnitra, kdy konečně zajistíte příslušníkům bezpečnostních sborů finanční náležitosti na jejich stravné? Je to opravdu až nehorázné, kde vy se všude možně chlubíte, děkujete policistům a podobně, a ti policisté od ledna - to už máme začátek června - nemají žádné finanční prostředky na stravné.
Když jsme schvalovali rozpočet Ministerstva vnitra, tak tam ta kapitola nebyla. Já se ptám, moje otázka tedy zní: Kdy policisté získají stravné a kde na to vezmete finanční prostředky? Protože vy ty finanční prostředky nemáte, neměl jste je rozpočtovány v rozpočtu kapitoly Ministerstva vnitra a nyní prosakují takové informace, že pravděpodobně od července by ty finanční prostředky se na to mohly uvolnit. Ale víte odkud, příslušníci bezpečnostních sborů? Budete to mít buď z odměn, anebo to budete mít z provozních výdajů.
Takže se ptám, pane ministře vnitra: Je to pravda, že tyto finanční prostředky přesunete z prostředků na běžný provoz nebo to přesunete z prostředků na odměny policistů? Ptám se, takto nějak si představujete poděkování příslušníkům bezpečnostních sborů, kteří pracují pro tento stát? Já si to takovýmto způsobem nepředstavuji. To znamená, stravné není. Hovořila o tom i naše stínová ministryně vnitra, paní Jana Mračková Vildumetzová. Několikrát jsme vás zde interpelovali, několikrát jsme se ptali. Vy jste neustále říkal: Bude to od dubna, bude to od května. Nyní vysíláte jakési signály jako pan premiér, že to bude od července, ale pakliže by to mělo být za těchto podmínek, kdy sáhnete policistům na provozní výdaje nebo sáhnete policistům na jejich odměny, které si jistě zaslouží, tak se domnívám, že to je vaše hanba a je to špatně. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan vicepremiér je nepřítomen, čili může opět pan poslanec Wenzl interpelovat pana ministra Válka.
Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, znalost priorit Ministerstva zdravotnictví, odhad analytické komise, jakou sumu by mohl mít každý segment pro příští rok k dispozici, a nepředkládání nerealistických požadavků, to jsou podle doktora Zorjana Jojka, předsedy Sdružení ambulantních specialistů, body, které by mohly napomoci k úspěšnosti dohadovacího řízení pro úhrady za poskytnutou péči v roce 2025. Podle něj by přitom mohli mít letos větší motivaci se dohodnout jak svazové pojišťovny, tak samí ambulantní specialisté, vzhledem k tomu, že ani jeden z nich není spokojen, jak pro ně ve finále dopadla úhradová vyhláška pro letošní rok.
Jako základ k jednání by Sdružení ambulantních specialistů uvítalo tři věci. Za prvé, aby Ministerstvo zdravotnictví před začátkem - předpokládám, že to udělalo - jasně vymezilo, co pro rok 2025 bude považovat za veřejný zájem, a toto bylo i dodrženo, respektive v čase se nenafukovalo. Za druhé, aby nejlépe analytická komise vytvořila odhad celkové částky, která bude pro rok 2025 k dispozici k jednání, včetně toho, že by provedla odhad, kolik z toho má dostat který segment, přičemž rozdělení by nemělo protežovat či upozaďovat žádný z nich. I pak je toto třeba dodržet. Za třetí, aby opravdu všichni zástupci poskytovatelů vstupovali do jednání s vůlí k dohodě a s reálnými požadavky, nikoliv s návrhy, o nichž sami vědí, že neprojdou, a navrhují je tedy nikoliv ve snaze se dohodnout, ale spíše ze zcela jiných důvodů.
Naplnění těchto podmínek není samozřejmě samo o sobě zárukou dobré dohody. Vytvořilo by se ale prostředí, v němž by bylo možné kvalitně jednat, a tedy se pravděpodobně i domluvit. Chci se vás zeptat na následující: Jaký postoj vy a vámi vedené ministerstvo jste zaujali k tomuto stanovisku SASu? Za druhé, bere ministerstvo v dohadovacím řízení v potaz toto stanovisko? Děkuji za odpovědi.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr. ***