(17.20 hodin)
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Tak ne pro nás dva, ale spíš pro ty, pokud jsou takoví vytrvalci a poslouchají tady toto jednání, si jenom dovolím zopakovat, že dohodovací řízení je dohodovací řízení mezi plátci zdravotní péče, zdravotními pojišťovnami a poskytovateli zdravotní péče. Ministerstvo není ani plátce, ani poskytovatel.
Dohodovací řízení vlastně by mělo sloužit k tomu, že plátci zdravotní péče, pojišťovny, pro svoje klienty nasmlouvají péči v tom rozsahu a v té výši, jakou považují pro své klienty za optimální. Poskytovatelé zdravotní péče pak podle tohoto požadavku poskytují. To znamená, debata o segmentech si myslím, že je velmi, velmi komplikovaná. Například se bavíme o tom, že máme obrovské množství akutních lůžek, tam se asi shodneme, že jejich redukce je nutná. Není to naše stanovisko jenom, je to stanovisko OECD a obecně odborníků, vychází z analýz profesora Duška, které nikdo nezpochybňuje. Stejně komplikovaná situace je u ambulantních specialistů, protože je to heterogenní skupina odborníků. My bychom nejenom chtěli, aby byli posíleni ambulantní specialisté, zvlášť některé odbory (obory?) - diabetologové, alergologové, na druhé straně bychom také ale chtěli, aby byli plošně dostupní. Úplně není optimální, aby se stále zvyšoval počet lékařů řekněme v Praze a v Brně, a přitom chyběli na severní Moravě, v Karlovarském kraji nebo v některých regionech. Tak to jenom obecný rámec.
Dohodovací řízení o úhradách na rok 2025 má konečný termín 20. června 2024, tedy uvidíme, jak dopadne, a tam budou oznámeny oficiální výsledky. Skupina poskytovatelů ambulantní specializované péče do tohoto času nedošla k dohodě s pojišťovnami podle mých informací. Ministerstvo zdravotnictví požadavku nejenom SASu, ale Rady poskytovatelů, kde jsou všichni poskytovatelé zdravotní péče, tedy i kolega Jojko, zveřejnilo své priority pro úhrady na rok 2025, prezentovalo je na Radě poskytovatelů. Rada poskytovatelů s nimi souhlasila, analogická komise DŘ - dohadovacího řízení - je také vzala na vědomí a souhlasila. Ty priority byly v malém rozsahu, jsou dlouhodobě známé, vychází z programového prohlášení: zvýšení dostupnosti primární péče pro děti pro dospělé, zvýšení nebo podpoření následné péče a paliativní péče, preventivní programy, když to velmi zjednoduším.
Ministerstvo, vláda v rámci projednávání strategie veřejných financí zároveň přijala usnesení, které zavazuje Ministerstvo zdravotnictví vydat nedeficitní úhradovou vyhlášku pro rok 2025 - to je asi správné a shodneme se s tím, že deficit byl kritizován. Růst úhrad AS by tak měl být rozdělen do dvou složek. První, menší složku by měl tvořit plošný nárůst segmentu napříč odbornostmi. Ten je podle současné predikce příjmů systému VZP a na základě usnesení vlády o jeho vyrovnávaném hospodaření pojišťovnami navrhován jako nulový. Druhou, větší složku by pak měl tvořit cílený růst do vybraných odborností a regionů se zhoršující se dostupností zdravotní péče. To mně přijde vcelku jako logické, ale vychází to z příjmové stránky zdravotních pojišťoven. Pojišťovny nemohou rozhodně rozdělit více peněz, než mají.
Kromě toho Ministerstvo zdravotnictví chce v segmentu AS podpořit delší ordinační doby, týmové praxe nebo elektronické objednávání a ti, kteří toto budou akceptovat, by bylo Ministerstvo zdravotnictví rádo, aby pojišťovny zvýhodnily. Proběhlo k tomu jednání u premiéra, kde byly tyto principy zástupcům akademického senátu představeny, rozvedeny a vysvětleny, a měl jsem pocit, že jsme došli v tom principu ke shodě. Zástupci poskytovatelů se proti tomu staví a chtějí jednotné úhradové podmínky pro všechny odbornosti AS, což je proti zájmům na zajištění dostupnosti péče pro pacienty, a dále chtějí meziroční růst přes 10 %, který je zcela v rozporu s finančními možnostmi systému - znamenalo by to navýšení daní pro obyvatele a pro občany České republiky. To, co pojišťovna vybere, to rozdá, žádné peníze jí nezůstanou. My můžeme systém dělat více efektivní tím, že redukujeme akutní lůžka, reorganizujeme, restrukturalizujeme zdravotnická zařízení tak, jak se snižuje počet akutních vyšetření, ale to je proces, který postupně nabíhá. Samozřejmě my můžeme rozdat jen ty peníze, které se ve zdravotním pojištění vyberou. Ty jsou dneska definovány, tvoří složku za státní pojištěnce, tedy ty, kteří pojištění neplatí, což je zhruba 60 %, a za ty platí pojištění ti, kteří odvádí daně - přerozdělení těch daní, a pak ti, kteří platí zdravotní pojištění, nebo chcete-li, zdravotní daň.
Vzhledem k dosavadní nedohodě Ministerstvo zdravotnictví pravděpodobně stanoví úhradu v úhradové vyhlášce samo na základě principů, na kterých jsme se dohodli u pana premiéra.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím, ještě jedna interpelace pana poslance Wenzla na pana ministra. Máte slovo.
Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. K panu ministru Válkovi - já trošku navážu na předchozí interpelaci, co se týče jednání teď se zástupci zdravotníků a tak dále, a ten výsledek, jestli se nějaký rýsuje. Já teď v té interpelaci vyjdu z toho, co jsem se dověděl v otevřených zdrojích. Ano, je to informace z podání pana prezidenta České lékařské komory, doktora Kubka, kdy uvádí, že po jednáních mezi lékaři, odbory a ministerstvy na otázku, zda, jestli opravdu hrozí během letošního roku další a ještě masivnější protest, čehož jsme byli svědkem v loňském roce, pan prezident Kubek se měl vyjádřit ve smyslu: Zdravotníci se ale nebudou chtít nechat podvést, jo? To vycházím ze Seznam.cz nebo Seznam Zprávy.
Tady v té souvislosti bych se chtěl zeptat na věc, kdy dále tam bylo uvedeno, že je tam nedůvěra ze strany lékařů a jejich zástupců odborů a tak dále - nedostatek financí, že pro příští rok totiž bude nárůst prostředků v různých částech péče minimální nebo žádný - to jste víceméně zmínil, co se týče dohodovacího řízení, ale to zároveň podle nich znamená, že není krytý jednorázový příspěvek na platy z letošního roku, který na sebe tedy vzala Všeobecná zdravotní pojišťovna, ani další navýšení, o kterém se nyní jedná. Dle pana prezidenta Kubka podle dosavadního průběhu dohodovacího řízení na příští rok nebudou mít zdravotní pojišťovny peníze na to, aby uhradily společenskou objednávku týkající se dostupnosti a rozsahu zdravotní péče v reálných cenách. Takže moje otázka zní, zda nedojde tedy k eskalaci stávajícího stavu, která by vyústila v situaci, které jsme byli svědky na konci loňského roku, což si určitě nikdo z nás nepřeje, kdy výsledkem mohlo být ohrožení poskytování zdravotní péče pro naše občany. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr bude reagovat.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Dáváte mně, vaším prostřednictvím, pane poslanče, těžkou otázku, na kterou by uměl odpovědět pravděpodobně jenom prezident České lékařské komory, tedy komory, kde mám i já povinné členství, a pak pan předseda Lékařského odborového klubu. Ti vědí, jestli bude nebo nebude stávka, ti vědí, co plánují nebo neplánují. Já pouze můžu splnit to, co je v dohodě, a to jsem tady v první části vaší interpelace řekl, že plním. Znovu říkám, zákon o odměňování zdravotníků - v té dohodě není napsané, jak má vypadat, co má být jeho obsahem - plníme. Stejně tak jsme splnili Hegerovo memorandum, pevně věřím, že bude plněno i v příštím roce. To je věc, kterou považuji za důležitou.
To, co se týká prostředků zdravotních pojišťoven - ty tam prostě jsou. Peníze, které se vyberou, ty se dají rozdat - žádné další peníze se do systému zdravotních pojišťoven prostě dostat nemohou. Tak to prostě je, to taky oba víme a ví to i prezident České lékařské komory. Ty prostředky samozřejmě narostly a ty prostředky, které narostly, se rozdělí.
Samozřejmě se domnívám, že prioritní je zajistit pro každého občana České republiky pediatra, prioritní je pro každého občana České republiky zajistit praktického lékaře, aby to měl dostupné, je potřeba podporovat screeningové programy, protože tam jde úspora, a samozřejmě je potřeba myslet i na ty nejvíc postižené, na seniory, následnou péči a paliativní péči. Tedy bavme se o tom, že pojišťovny mají poskytnout svým pojištěncům péči v nějakém rozsahu. Ta by rozhodně měla být ve stejném rozsahu jako v loňském roce, není důvod, proč by měla klesat, a úhrady samozřejmě budou o něco vyšší než v loňském roce, protože pojišťovny v letošním vybrali o něco více. Tím jsou i kryty náklady na to navýšení, tedy 3 miliardy, které rozpustila Všeobecná zdravotní pojišťovna, a teď se budou o ně muset podělit vlastně všechny.
Z mého pohledu pro další protestní akce proto není důvod. Tím nechci říct, že by všechno v našem zdravotnictví bylo v pořádku - to není a vůbec si to nemyslím. Tady se dlouhodobě porušoval zákoník práce, nikomu z předchozích vlád a ministrů to nevadilo, dlouhodobě docházelo k řadě problémů, které nikdo neřešil. Ale neřešil je proto, že v podstatě po řešení nebyla poptávka. Není to úplně jednoduché vyřešit během jednoho nebo dvou let. Je to systémová změna a vy jako ředitel nemocnice velmi dobře víte, že jiná cesta není, ale systémové změny jsou vždycky dlouhodobé, a já bych znovu opakoval to, co jsem tady několikrát řekl: ministr Vojtěch a ministr Plaga navýšili počty studentů lékařských fakult. Já jako ministr jiné vlády teprve budu mít po šesti letech více absolventů. ***