Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.20 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

A v podstatě, když to shrnu, nahrávám sněmovní dokument číslo 6222, kde jde o to, aby asistence byla možná aspoň na dva roky, a ten limit životního minima byl 1,8. Proč? Stručné odůvodnění, protože to je mnohem realističtější nastavení toho příjmového limitu domácností tak, aby byli do toho systému schopni vstupovat - i jak už jsem říkala - lidé pracující, ale nízkopříjmoví.

A jenom stručně doplním. Já s tímto omezením, i tak, jak je to tam napsané, nesouhlasím a nahrávám ho proto, aby prostě byla možnost se rozhodnout, aby byla možnost si pak ve třetím čtení ještě vybrat. Potom sněmovní dokument (číslo) 6223, to byl pozměňovací návrh obsahující asistenci na tři roky, také 1,8 životního minima. A kromě toho navýšení příjmového limitu tak tento pozměňovací návrh obsahuje i to, aby se neodkládala účinnost zákona, a samozřejmě také to, aby se nezkracovala asistence.

Co se týče pozměňovacího návrhu, který mě těší opravdu velice málo, ale přesto ho také načtu, aby bylo na výběr, protože to by byl možný kompromis. Je to číslo 6224, asistence na dva roky a 1,6 životního minima. Je to prostě nižší příjmový limit, zase s kterým nesouhlasím, já bych to sama o sobě nikdy nenavrhovala, kdyby tam ten návrh nebyl s limitem 1,43.

A co se týče posledního - 6225, to je opět zase kombinace toho nižšího příjmového limitu a toho, aby se neodkládala účinnost a nezkracovala asistence.

Ještě jednou, není to tak, že bych si myslela, že tyto návrhy ten zákon vylepší, to vůbec. Ale protože koalice nahrála za mě velmi nepříznivý komplexní pozměňovací návrh, který významně omezí celkovou funkčnost toho, aby ten zákon se vyplatil, aby mohl obcím skutečně sloužit jako užitečný nástroj, aby mohl pomoci lidem, tak proto nahrávám tyhle návrhy 6222, 6223, 6224 a 6225, aby měla koalice o něco širší výběr, protože doteď se shodla na opravdu velice osekaném a velice omezeném řešení. Děkuji, že to zvážíte.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. A poslední, kdo se hlásí do podrobné rozpravy, je paní poslankyně Silvia Doušová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Silvia Doušová: Děkuji, pane předsedající. Tak já bych jenom se přihlásila do podrobné rozpravy k pozměňovacímu návrhu, který byl zaevidován v systému pod číslem sněmovního dokumentu 6233. Odůvodnění jsem už uvedla v obecné rozpravě. A jenom bych chtěla doplnit, nebo respektive potvrdit slova pana kolegy Havránka, vaším prostřednictvím, pane předsedající, že opravdu tady v tomto pozměňovacím návrhu jsou stanoveny v tom lhůty pro asistenci až na výši tří let. Nicméně to neznamená, že to bude po celou dobu. Pokud bude moci, nebo pokud bude potřeba, může se tato lhůta i zkrátit. Tak jenom doplňuji tato slova. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Pokud se už nikdo nehlásí do podrobné rozpravy, ještě pan předseda Cogan. Prosím.

 

Poslanec Josef Cogan: Vážený pane předsedající, já bych si dovolil v souladu s § 95 odst. 1 navrhnout zkrácení lhůty dle věty jedna na sedm dní. To znamená zkrátit lhůtu před třetím čtení na sedm dní.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, děkuji moc, to budeme za chvíli hlasovat. A skutečně podle § 95 odst. 1 lze nejvýše na sedm dnů zkrátit lhůtu pro třetí čtení. Přivolám své kolegyně a kolegy z předsálí a budeme hlasovat za okamžik tady tento návrh. Pokud se už nikdo nehlásí do podrobné rozpravy, podrobnou rozpravu tímto končím, všechny vás na základě požadavku odhlásím. Prosím, abyste se přihlásili.

 

A v tuto chvíli nechávám hlasovat o zkrácení lhůty pro třetí čtení na sedm dnů podle § 95 odst. 1.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Proti?

Hlasování číslo 60, přihlášeno bylo 112 poslankyň a poslanců, pro 64, proti 45. Tento návrh byl přijat.

 

Tím jsme se vypořádali s druhým čtením tady tohoto tisku. Já končím druhé čtení tohoto návrhu, vážené kolegyně a vážení kolegové.

 

A otevírám další bod, což je

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o podpoře bydlení
/sněmovní tisk 730/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek, já ho poprosím, aby se ujal slova. Prosím.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi dnes rovněž podruhé předložit sněmovní tisk 730, který obsahuje vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o podpoře bydlení.

Tento návrh obsahuje úpravy několika zákonů v souvislosti se zákonem o podpoře bydlení. Mezi ty nejdůležitější lze jmenovat změnu občanského soudního řádu upravujícího urychlení procesu vyklizení nájemce, který užívá byt nebo dům bez právního důvodu. Tato úprava zavádí rozkaz k vyklizení, na němž je široká shoda nejen odborné veřejnosti. Jedná se o procesní způsob zrychlení vyklizení, který na rozdíl od jiných úprav nezasahuje do práva na spravedlivý proces. Cílem je zrychlit a zlevnit soudní řízení, které v současnosti v těchto případech trvá průměrně více než rok, během kterého majitel přichází o příjem z nájemného a nájemce se pouze dále zadlužuje. Nežádoucí stav pro obě strany, který je třeba řešit.

Předložený komplexní pozměňovací návrh navíc stanovuje povinnost využít kvalifikovanou výzvu v případě, kdy žalovaný podá odpor. Dále zavádí zefektivnění procesu úschovy movitých věcí při vyklizení. Změnový zákon dále obsahuje například změny v zákoně o obcích, v zákoně o krajích a zákoně o hlavním městě Praha, které umožňují obcím a krajům být poskytovatelem podpůrného opatření bydlení s ručením podle zákona o podpoře bydlení. To znamená, aby bylo obcím a krajům umožněno vykonávat roli garanta v systému garantovaného nájemního bydlení.

Další úpravu, kterou bych ještě rád zmínil, je změna zákona o Úřadu práce České republiky, která umožní kontaktním pracovištím Úřadu práce České republiky a kontaktním místům pro bydlení sdílet informace o osobách v bytové nouzi, což výrazně zefektivní činnost obou úřadů. Krom zmíněného komplexního pozměňovacího návrhu byl ke sněmovnímu tisku 730 předložen pozměňovací návrh, upravující změnu občanského zákoníku umožňující si ujednat v nájemních vztazích povinnost komunikace prostřednictvím datových schránek, a tři pozměňovací návrhy vyrovnávající postavení družstev a společenství vlastníků jednotek. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán ústavně-právnímu výboru, výboru pro sociální politiku a hospodářskému výboru. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 730/1, 3, 4, 6, 7, 8 a 9. Výbor pro sociální politiku a hospodářský výbor předložily záznamy, které byly dokončeny jako sněmovní tisky 730/2 a 5. Prosím, aby se ujala slova taktéž zpravodajka výboru po veřejnou správu a regionální rozvoj paní poslankyně Eva Fialová, a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji moc za slovo. Tady téměř ta úvodní slova o projednávání jsou totožná s předchozím tiskem, kdy tento změnový zákon v souvislosti s přidaným zákonem o podpoře bydlení byl vládou předložen do Poslanecké sněmovny 12. 6. 2024. Prvé čtení proběhlo 9. a 10. 7. 2024 a tisk byl následně přidělen zmiňovaným výborům.

Garanční výbor se věnoval tisku hned několikrát. Poprvé byl tisk projednán 11. 7. a stanovil lhůtu na podávání pozměňovacích návrhů. Následně se tisku věnoval 5. 9. a projednání opět přerušil. Následně stanovil ještě dvakrát lhůtu pro podávání pozměňovacích návrhů, které byly projednány až 7. 2. 2025 a k jednotlivým pozměňovacím návrhům přijal usnesení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP