Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.00 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Předpokládám, že ani v tuto chvíli není zájem o závěrečné slovo, proto přistoupíme k hlasování o návrhu usnesení, které pan kolega poslanec před chvílí přednesl. Jestli souhlasíte, není ho třeba opakovaně tady načítat.

 

Dovolím si tedy přistoupit k hlasování o usnesení tak, jak bylo načteno.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

V hlasování číslo 333 bylo přihlášeno 153 poslanců, pro hlasovalo 122, proti nikdo. Návrh usnesení byl schválen.

 

Děkuju, pane zpravodaji. Končím projednávání bodu číslo 235, sněmovní dokument 6783.

Budeme pokračovat dalším bodem naší schválené schůze, což je

 

53.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 967/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvním čtení, protože je navrženo prvé čtení podle § 90 odst. 2.

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Martin Kupka, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jde o implementaci právě evropské legislativy do českého právního řádu. Zároveň tato legislativa ukotví působnost Ministerstva dopravy jako námořního úřadu k výkonu působnosti příslušného orgánu podle nařízení Evropské unie. Zároveň legislativa přesně doplňuje příslušné skutkové podstaty přestupků, které spočívají v porušení povinnosti provozovatelů vybraných námořních obchodních lodí a stanovení správních trestů.

S ohledem na to, že v současné době v českém námořním rejstříku nefiguruje žádná obchodní námořní loď, tak toto opatření nijak nezpůsobí dopady ani finanční ani jiné na správní orgány ani na jiné subjekty, nicméně máme povinnost implementovat toto nařízení do českého právního řádu. S ohledem na to, že se jedná o velmi jednoduchou implementaci, tak si dovoluji navrhnout, aby opravdu došlo ke schválení tohoto návrhu v prvém čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Jiří Slavík.

 

Poslanec Jiří Slavík: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pan ministr podstatu zákona vysvětlil, přesto mi dovolte jako zpravodaji několik slov. Vláda předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona 6. května 2025. Organizační výbor se jím zabýval 15. 6. Ještě bych zdůraznil, že tento tisk 967 navazuje na předložený sněmovní tisk 924, respektive jej nahrazuje v minimalistické verzi se snahou co nejrychleji dostát závazkům, které České republice plynou z jejího členství v Evropské unii.

Ještě bych si dovolil doplnit, že přijetím návrhu nebude způsobeno navýšení výdajů ze státního rozpočtu. Nově ukotvenou činnost bude Ministerstvo dopravy schopno pokrýt ze svých dosavadních personálních a rozpočtových zdrojů. Naopak, příjmy nově plynoucí do státního rozpočtu lze očekávat zejména v souvislosti s navrženým zakotvením nových správních poplatků, či předvídaným navýšením sazby u správních poplatků dosavadních. To je vše.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče, za vaši zprávu zpravodaje. Otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu. (O slovo se hlásí poslanec Kolovratník.) Ano, pan poslanec se hlásí. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne, děkuji za slovo. Já budu velmi stručný ve smyslu stanoviska našeho poslaneckého klubu jako opozičního klubu právě k žádosti nebo návrhu ministra Martina Kupky na projednání podle § 90. My jsme opravdu neshledali tady v tom návrhu žádné kolizní nařízení nebo žádný problém právě proto, že Česká republika opravdu nemá žádnou námořní flotilu. Takže teoreticky kdyby jednou v budoucnu měla, tak se to může aplikovat, ale teď se to v zásadě fakticky nikoho, žádného provozovatele, vlastně týkat nebude. Je to tedy pouze implementace nebo adaptace našeho práva na unijní nařízení číslo 2023/1805.

Když jsem si pročítal ten materiál, tak mě tam zaujala poznámka Ministerstva vnitra, které říkalo, že jsou nedostatečně odůvodněné některé odchylky od obecné přestupkové legislativy, ale považuji to opravdu za naprostý formalismus a dost možná i zbytečnou připomínku, protože jak již bylo řečeno, v zásadě se to nikoho netýká. Je to jenom určitý právní rámec. Tím tedy vysvětluji, proč souhlasíme s projednáním v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ne.) Není tomu tak.

 

Nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Dovolím si přednést návrh usnesení, který zní: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 967 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro návrh takového usnesení? Kdo je proti?

V hlasování číslo 334 bylo přihlášeno 153 poslanců, pro hlasovalo 135, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které se nikdo nehlásí. Ptám se, zda se někdo hlásí do podrobné rozpravy z místa? Není tomu tak, končím tedy podrobnou rozpravu.

Předpokládám, že ani v tuto chvíli není zájem o závěrečná slova? (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ne.)

 

Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 61/2002 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 967."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro návrh takového usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 335 bylo přihlášeno 153 poslanců, pro hlasovalo 133, proti žádný. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Končím projednávání tohoto bodu.

Budeme pokračovat bodem číslo

 

51.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 962/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je tedy navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Z pověření vlády měl předložený návrh uvést ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek, ale vidím tady pana ministra pro evropské záležitosti Dvořáka. Čili, pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych v zastoupení pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy představil v prvém čtení vládní novelu zákona č. 18/2004. Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států, a o změně některých zákonů, zákon o uznávání odborné kvalifikace.

K přípravě návrhu novely bylo přistoupeno v souladu s plánem legislativních prací vlády na rok 2024, a to v souvislosti s řízením o porušení smlouvy z důvodu nesprávné transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005, o uznávání odborných kvalifikací. Řízení bylo zahájeno Evropskou komisí v roce 2018 na základě předchozí kontroly transpozice zmíněné směrnice provedené v roce 2008. Bylo ukončeno 8. května 2024 vydáním rozsudku Soudního dvora Evropské unie C-75/22. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP