Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.10 hodin)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Už nikdo, prosím pěkně, s přednostním právem?
Mám zde jedno sdělení: pan poslanec Smetana hlasuje s náhradní kartou číslo 8.
Nyní tedy budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 146. schůze. Je tady...
Aha, tak pan poslanec Smetana hlasuje s náhradní kartou číslo 13.
Mám zde zájem o odhlášení. Všechny vás odhlásím a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.
Budeme tedy hlasovat o celém návrhu pořadu 146. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen. Počkáme, až se nám ustálí počet přihlášených. Já mezitím přečtu omluvy: omlouvá se Pekarová Adamová Markéta od 10 do 11 - pracovní důvody, Juchelka Aleš celý jednací den - pracovní důvody, Lesenská Vladimíra celý jednací den - pracovní důvody, Pošarová Marie celý jednací den - bez udání důvodu. Z členů vlády se omlouvá Martin Dvořák celý jednací den z pracovních důvodů. Počet přihlášených se nám ustálil. Mám zde ještě sdělení: náhradní karta 14, pan ministr Výborný.
Dávám hlasovat o celém návrhu pořadu 146. schůze. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 2, přihlášeno 136 poslanců a poslankyň, pro 121, proti žádný. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že pořad schůze byl schválen.
Nyní tedy přistoupíme k prvnímu bodu pořadu, kterým je
1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 416/2023 Sb., o dorovnávacích daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny /sněmovní tisk 783/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr financí Zbyněk Stanjura a zpravodajka garančního výboru, což je rozpočtový výbor, paní poslankyně Hana Naiclerová.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 783/3, který byl doručen dne 30. května 2025. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 783/4.
Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Nemá.
Tedy otevírám rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní předsedající. Budu velmi stručný.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem se přihlásil kvůli třem věcem. První věc je, abych v rozpravě načetl legislativně technické úpravy. Byl jsem o to požádán legislativou, to znamená, načtu je:
"1. legislativně technická úprava na straně 12 v části AIII pozměňovacího návrhu (správně: návrhu) je uveden novelizační bod 24, který obsahuje číslovku ‚9‘. Tato číslovka správně patří na konec novelizačního bodu 23 a bod 24 se celý zrušuje;
(2.) na straně 13 v návrhu B3 paní poslankyně Schillerové má být správně uveden ‚čl. III‘, nikoliv ‚čl. I‘." Tím jsem mu učinil zadost tomu, o co mě požádala legislativa.
Nicméně chtěl bych vaši pozornost přenést k pozměňovacím návrhům, o kterých jsme se i bavili s paní předsedkyní Schillerovou a dohodli jsme se na tom, že bude navržena změna procedury. Proto tady vystupuji. Jenom to vysvětlím. Ty pozměňovací návrhy jdou zejména na pomoc podnikatelům v tom smyslu, abychom je zbytečně jako stát administrativně nezatěžovali. Možná jste slyšeli o takzvaných ESG reportech, které se měly rozšiřovat na další firmy. Je to na základě zelených regulací. A z mého pohledu je to zbytečná a velmi nákladná - velmi nákladná - administrativa, která firmy stojí miliony.
My jsme se o tom bavili i na rozpočtovém výboru. Měli jsme několik jednání s paní předsedkyní Schillerovou. Musím ocenit velmi věcnost a konstruktivnost těchto jednání. Dohodli jsme se nakonec na změně procedury, protože nám jde v našich pozměňovacích návrzích o stejnou věc. Nicméně jsou tam určité drobnosti v tom, že třeba ten pozměňovací návrh můj, který si přijal rozpočtový výbor za svůj, omezuje i stávající počet povinných subjektů z 500 na 1 000 zaměstnanců a omezuje třeba i informační povinnosti, které mohou firmy vyžadovat od svých subdodavatelů, protože jde v těch ESG reportech, to je takový systém, že ty firmy požadují některé věci po svých subdodavatelích. Takže to je jedna věc, kterou jsem tady chtěl říci. Jde nám o stejnou věc: snížit tuto zátěž - velmi drahou a velmi zbytečnou - na tyto firmy.
Druhou věc, na kterou vás chci upozornit v rámci toho pozměňovacího návrhu A, bude také zvýšení limitu pro povinné auditování účetních závěrek a de facto pro vaši informaci se jedná o zrušení povinnosti mít audit účetních závěrek pro malé firmy. Tento limit se patnáct let nezměnil. Znamenalo to, že se ta povinnost rozšiřovala neustále na další a na další firmy. A i pravidla Evropské unie hovoří o tom, že malé firmy nemusí mít povinnou účetní závěrku. Takže my to dáváme do dobrovolného režimu a rušíme tu povinnost.
Chtěl jsem být velmi stručný a vysvětlit, proč budu navrhovat změnu procedury. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. S přednostním právem se hlásí paní předsedkyně Schillerová.
Než vám udělím slovo, tak mám zde dvě sdělení: paní poslankyně Pastuchová ruší svoji omluvu a pan poslanec Jáč hlasuje s náhradní kartou číslo 12.
Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Ani já nebudu mluvit dlouze, protože jsme se o tom bavili v rámci prvního čtení, druhého čtení, na rozpočtovém výboru. Potvrzuji slova pana poslance Munzara, že jsme o tom velmi věcně debatovali. V podstatě, kdybych to zúžila, tak předmětem těch debat zejména bylo rozšíření povinnosti zpracovávat zprávy o udržitelnosti na všechny velké podniky, ale také samozřejmě na střední a malé, na které by to dopadlo zprostředkovaně. To zavedení, o kterém hovořil pan poslanec, povinného ESG reportingu, považujeme za složité, nákladné. Jsou to různé výkazy - pro vaši představu - o environmentálních, sociálních, správních dopadech podnikání. Znamená to navýšení administrativní náročnosti podnikání. Ve svém důsledku to také zvyšuje náklady pro firmy a ceny produktů pro konečného spotřebitele. Takže to je něco, co je pro nás nepřijatelné.
Já jsem o tom mluvila s x podnikateli. Velké firmy mi uváděly, že by si musely na to najmout deset, patnáct, možná dvacet lidí, ale vyžadovat vlastně ty informace i od svých subdodavatelů, od menších firem, středních. To znamená, tam by se vyplňovaly stovky dat o zastoupení jednotlivých... (Kýchnutí.) - omlouvám se, je to pravda - o jednotlivých pohlaví ve vedení firem až po rizika, která představuje podnikání pro životní prostředí.
Takže toto zavedení a zvýšení byrokratické zátěže jsme vnímali od počátku jako zásadní problém. Proto jsme také vedli tuto debatu, proto jsme se bavili, zejména tedy jsem se bavila já s panem poslancem Munzarem. A vznikly v podstatě skoro ve stejném čase - my jsme se lišili v řádu hodin - dva pozměňovací návrhy, které sledují stejný cíl. Ale když jsme to potom rozebrali, tak de facto jde nám o tu věc. Nejde nám o laciné politické body, čí pozměňovací návrh prošel, ale o tu věc. My se tam lišíme v nějakých detailech.
Ale uznávám, že váš pozměňovací návrh, pane poslanče Munzare, prostřednictvím paní místopředsedkyně, protože bezesporu vznikal pravděpodobně ve spolupráci s úředníky Ministerstva financí, tak je propracovanější. Takže já jsem připravená, nebo my jsme připraveni, náš klub, hlasovat pro změnu procedury. Jsme připraveni podpořit i ten váš pozměňovací návrh, protože nám jde o věc. Jde nám o to, aby se podnikatelům ulevilo, aby tato zbytečná byrokracie na ně nedopadla. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.) ***