Pátek 27. června 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Věra Kovářová)
1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 416/2023 Sb., o dorovnávacích daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny /sněmovní tisk 783/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr financí Zbyněk Stanjura a zpravodajka garančního výboru, což je rozpočtový výbor, paní poslankyně Hana Naiclerová.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 783/3, který byl doručen dne 30. května 2025. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 783/4.
Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Nemá.
Tedy otevírám rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní předsedající. Budu velmi stručný.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem se přihlásil kvůli třem věcem. První věc je, abych v rozpravě načetl legislativně technické úpravy. Byl jsem o to požádán legislativou, to znamená, načtu je:
"1. legislativně technická úprava na straně 12 v části AIII pozměňovacího návrhu (správně: návrhu) je uveden novelizační bod 24, který obsahuje číslovku ‚9‘. Tato číslovka správně patří na konec novelizačního bodu 23 a bod 24 se celý zrušuje;
(2.) na straně 13 v návrhu B3 paní poslankyně Schillerové má být správně uveden ‚čl. III‘, nikoliv ‚čl. I‘." Tím jsem mu učinil zadost tomu, o co mě požádala legislativa.
Nicméně chtěl bych vaši pozornost přenést k pozměňovacím návrhům, o kterých jsme se i bavili s paní předsedkyní Schillerovou a dohodli jsme se na tom, že bude navržena změna procedury. Proto tady vystupuji. Jenom to vysvětlím. Ty pozměňovací návrhy jdou zejména na pomoc podnikatelům v tom smyslu, abychom je zbytečně jako stát administrativně nezatěžovali. Možná jste slyšeli o takzvaných ESG reportech, které se měly rozšiřovat na další firmy. Je to na základě zelených regulací. A z mého pohledu je to zbytečná a velmi nákladná - velmi nákladná - administrativa, která firmy stojí miliony.
My jsme se o tom bavili i na rozpočtovém výboru. Měli jsme několik jednání s paní předsedkyní Schillerovou. Musím ocenit velmi věcnost a konstruktivnost těchto jednání. Dohodli jsme se nakonec na změně procedury, protože nám jde v našich pozměňovacích návrzích o stejnou věc. Nicméně jsou tam určité drobnosti v tom, že třeba ten pozměňovací návrh můj, který si přijal rozpočtový výbor za svůj, omezuje i stávající počet povinných subjektů z 500 na 1 000 zaměstnanců a omezuje třeba i informační povinnosti, které mohou firmy vyžadovat od svých subdodavatelů, protože jde v těch ESG reportech, to je takový systém, že ty firmy požadují některé věci po svých subdodavatelích. Takže to je jedna věc, kterou jsem tady chtěl říci. Jde nám o stejnou věc: snížit tuto zátěž - velmi drahou a velmi zbytečnou - na tyto firmy.
Druhou věc, na kterou vás chci upozornit v rámci toho pozměňovacího návrhu A, bude také zvýšení limitu pro povinné auditování účetních závěrek a de facto pro vaši informaci se jedná o zrušení povinnosti mít audit účetních závěrek pro malé firmy. Tento limit se patnáct let nezměnil. Znamenalo to, že se ta povinnost rozšiřovala neustále na další a na další firmy. A i pravidla Evropské unie hovoří o tom, že malé firmy nemusí mít povinnou účetní závěrku. Takže my to dáváme do dobrovolného režimu a rušíme tu povinnost.
Chtěl jsem být velmi stručný a vysvětlit, proč budu navrhovat změnu procedury. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. S přednostním právem se hlásí paní předsedkyně Schillerová.
Než vám udělím slovo, tak mám zde dvě sdělení: paní poslankyně Pastuchová ruší svoji omluvu a pan poslanec Jáč hlasuje s náhradní kartou číslo 12.
Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Ani já nebudu mluvit dlouze, protože jsme se o tom bavili v rámci prvního čtení, druhého čtení, na rozpočtovém výboru. Potvrzuji slova pana poslance Munzara, že jsme o tom velmi věcně debatovali. V podstatě, kdybych to zúžila, tak předmětem těch debat zejména bylo rozšíření povinnosti zpracovávat zprávy o udržitelnosti na všechny velké podniky, ale také samozřejmě na střední a malé, na které by to dopadlo zprostředkovaně. To zavedení, o kterém hovořil pan poslanec, povinného ESG reportingu, považujeme za složité, nákladné. Jsou to různé výkazy - pro vaši představu - o environmentálních, sociálních, správních dopadech podnikání. Znamená to navýšení administrativní náročnosti podnikání. Ve svém důsledku to také zvyšuje náklady pro firmy a ceny produktů pro konečného spotřebitele. Takže to je něco, co je pro nás nepřijatelné.
Já jsem o tom mluvila s x podnikateli. Velké firmy mi uváděly, že by si musely na to najmout deset, patnáct, možná dvacet lidí, ale vyžadovat vlastně ty informace i od svých subdodavatelů, od menších firem, středních. To znamená, tam by se vyplňovaly stovky dat o zastoupení jednotlivých... (Kýchnutí.) - omlouvám se, je to pravda - o jednotlivých pohlaví ve vedení firem až po rizika, která představuje podnikání pro životní prostředí.
Takže toto zavedení a zvýšení byrokratické zátěže jsme vnímali od počátku jako zásadní problém. Proto jsme také vedli tuto debatu, proto jsme se bavili, zejména tedy jsem se bavila já s panem poslancem Munzarem. A vznikly v podstatě skoro ve stejném čase - my jsme se lišili v řádu hodin - dva pozměňovací návrhy, které sledují stejný cíl. Ale když jsme to potom rozebrali, tak de facto jde nám o tu věc. Nejde nám o laciné politické body, čí pozměňovací návrh prošel, ale o tu věc. My se tam lišíme v nějakých detailech.
Ale uznávám, že váš pozměňovací návrh, pane poslanče Munzare, prostřednictvím paní místopředsedkyně, protože bezesporu vznikal pravděpodobně ve spolupráci s úředníky Ministerstva financí, tak je propracovanější. Takže já jsem připravená, nebo my jsme připraveni, náš klub, hlasovat pro změnu procedury. Jsme připraveni podpořit i ten váš pozměňovací návrh, protože nám jde o věc. Jde nám o to, aby se podnikatelům ulevilo, aby tato zbytečná byrokracie na ně nedopadla. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Táži se, zda se... Ano, do rozpravy se hlásí ještě pan předseda Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo. My jako klub Pirátů jsme se rozhodli podpořit taky pozměňovací návrhy, které směřují k tomu, aby byly řekněme zmírněny (?) požadavky u náběhu u těch menších firem, a naopak aby ten systém fungoval u těch firem velkých. To považuju za pozitivní.
Ale obecně bychom šli cestou toho, aby stát a Evropská unie více podporovali firmy v tom, aby poskytly třeba nástroje, které umožní vypočítat si tu emisní stopu, a nikoliv cestou toho, že se to zkrátka hodí, nějak se zachovejte v situaci, kdy ten trh i v oblasti třeba konzultantů na to není vůbec připravený.
Takže domníváme se, jak už jsem tady o tom mluvil při předchozím projednávání, že Evropská komise, která rozhodovala o těch standardech a o těch data pointech, to přehnala s tím rozsahem a že by bylo dobré to rozfázovat. A proto podpoříme ty pozměňovací návrhy, které v podstatě jdou ruku v ruce s balíčkem Omnibus, který se projednává v Evropské unii.
To, co ale podpořit nemůžeme a považujeme za poněkud rizikové, a upozornili na to i auditoři, je snížení standardu vyhotovování účetních závěrek tak, aby některé firmy nemusely nově mít audity. To je věc, která pokud se bude rozšiřovat, tak může zhoršit transparentnost vůbec podnikání v České republice. A víme, že už dneska jsou velké problémy, že řada firem v podstatě dělá nekalou konkurenci, že vůbec o sobě nezveřejňuje údaje. Ačkoliv má povinnost je na justice.cz zveřejňovat, tak je tam vůbec neumisťuje. A soudy ve velmi malém rozsahu kontrolují, jak ty firmy, které mají tu povinnost, zveřejňují ty potřebné údaje.
Cestou je zajistit vymahatelnost už těch stávajících povinností u všech subjektů a opatrně přidávat další a poskytovat podporu těm subjektům, aby svoje povinnosti mohli plnit, a současně usilovat o to, abychom skutečně v horizontu několika let nebo třeba jedné dekády dosáhli toho, že budeme přesně, rozumně přesně, měřit emise uhlíku a že budeme schopni vést k odpovědnosti znečišťovatele životního prostředí tak, aby platili za to znečištění, které vypouští do ovzduší. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Není tomu tak, rozpravu tedy končím.
Přikročíme k hlasování. Prosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté přednášela jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. Prosím, máte slovo, paní zpravodajko.
Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Jak jsme před chvílí slyšeli, byly načteny legislativně technické úpravy. Asi nejdříve bych vás ještě seznámila se stanoviskem rozpočtového výboru. (Obrací se k předsedající. Přesedající: Ano, prosím.)
"Rozpočtový výbor jako garanční výbor po projednání návrhu zákona po druhém čtení
(I.) doporučil Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona podle sněmovního tisku 783/3 v následujícím pořadí:
návrh na zamítnutí nebyl podán,
1. legislativně technické úpravy podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, pokud budou ve třetím čtení předneseny,
2. pozměňovací návrh B, sněmovní dokument 6349, schválením B jsou dále nehlasovatelné A1 a A4,
3. A1 a A4 současně, je to usnesení rozpočtového výboru č. 471,
4. A2, usnesení rozpočtového výboru č. 471,
5. A3, usnesení rozpočtového výboru č. 471,
6. C1, sněmovní dokument 6785,
7. C2 a C3 současně, sněmovní dokument 6824,
8. návrh zákona jako celek;
II. rozpočtový výbor zaujal následující stanoviska k jednotlivým předloženým návrhům:
1. legislativně technické úpravy podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, to je souhlasné..."
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Paní poslankyně, toto stanovisko není potřeba asi číst, protože ho budete říkat.
Poslankyně Hana Naiclerová: Dobře, takže návrh... Nevím, když byl protinávrh procedury, tak tím se začne.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, vy jste tedy načetla návrh procedury.
Máme tady protinávrh pravděpodobně, jak avizoval pan poslanec Munzar. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vojtěch Munzar: Ano, přesně tak. Jak jsem tady avizoval a po dohodě i s paní předsedkyní Schillerovou, navrhuji drobnou úpravu procedury. Je to vlastně výměna bodu 2 s bodem 3 v té proceduře. Znamená to, že bychom nejdřív po legislativně technických úpravách hlasovali o návrzích A1 a A4, případně kdyby nebyly schváleny, tak bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu B paní poslankyně Schillerové. Jinak procedura zůstává. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, čili máme zde protinávrh k proceduře, o kterém nyní budeme hlasovat. Já přivolám kolegy z předsálí. Budeme hlasovat o protinávrhu na proceduru pana poslance Vojtěcha Munzara.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 3, přihlášeno 139 poslanců a poslankyň, pro 118, proti žádný. Návrh byl přijat.
My jsme tímto tedy schválili návrh pana poslance Vojtěcha Munzara na proceduru.
Prosím, paní zpravodajko, abyste nás provedla hlasováním.
Poslankyně Hana Naiclerová: Takže prvně budeme hlasovat legislativně technické úpravy tak, jak byly načteny.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Zaznamenala jsem žádost o odhlášení, odhlásím vás všechny a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami. Počkáme, až se ustálí počet přihlášených.
Přečtu omluvu: omlouvá se Bernard Josef od 10 hodin ze zdravotních důvodů.
Počet přihlášených se nám ustálil, budeme tedy nyní hlasovat o legislativně technických úpravách, jak byly načteny v rozpravě.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 4, přihlášeno 134 poslanců a poslankyň, pro 122, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Hana Naiclerová: Dále budeme hlasovat pozměňovací návrhy A1 a A4 současně. Je to usnesení rozpočtového výboru 471.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko? (Zpravodajka: Doporučující. Ministr: Souhlas.)
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 5, přihlášeno 134 poslanců a poslankyň, pro 120, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Hana Naiclerová: Tímto schválením je nehlasovatelný pozměňovací návrh B, takže pokračujeme pozměňovacím návrhem A2, usnesení rozpočtového výboru 471, doporučující stanovisko.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 6, přihlášeno 135 poslanců a poslankyň, pro 119, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslankyně Hana Naiclerová: Teď budeme hlasovat pozměňovací návrh A3, usnesení rozpočtového výboru číslo 471, stanovisko doporučující. (Ministr: Souhlas.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 7, přihlášeno 135 poslanců a poslankyň, pro 119, proti 1. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslankyně Hana Naiclerová: Teď budeme hlasovat pozměňovací návrh C1, sněmovní dokument 6785, stanovisko je doporučující. (Ministr: Souhlas.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 8, přihlášeno 135 poslanců a poslankyň, pro 123, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslankyně Hana Naiclerová: Teď budeme hlasovat pozměňovací návrhy C2 a C3 současně, je to sněmovní dokument 6824, stanovisko je doporučující. (Ministr: Souhlas.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 9, přihlášeno 135 poslanců a poslankyň, pro 119, proti žádný. Návrh byl přijat.
Poslankyně Hana Naiclerová: Na závěr budeme hlasovat návrh zákona jako celek.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, hlasovali jsme tedy o všech návrzích a přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 416/2023 Sb., o dorovnávacích daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny, podle sněmovního tisku 783, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 10, přihlášeno 136 poslanců a poslankyň, pro 124, proti 11. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce a končím projednávání tohoto návrhu.
Kolegové, kolegyně, předávám řízení schůze a předem vám přeji příjemný víkend a prázdniny.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Dobrý den, můžeme jít k dalšímu bodu číslo
Aktualizováno 4. 7. 2025 v 16:06.