Pátek 18. prosince 1925

Také v oboru elektrisace zahájily se v posledních letech soustavné akce v horských okresích pro rozvod elektrické energie, z nichž nejrozsáhlejší je akce jihočeských elektráren s působností pro celý český jih a Českomoravskou vysočinu. Je nutností, aby stát a veřejné korporace, zejména zemské výbory přispěly vydatnou podporou ku soustavné elektrisaci v horských okresích, poněvadž naše horské okresy tato veliká vydání sahající až do sta milionů by prostě neunesly.

K tomu účelu má býti věnován fond ve výši 50 milionů Kč, o kterém zákon byl již předložen v minulém zasedání, a já zde žádám, aby tento zákon byl co nejdříve předložen k projednávání v parlamentě znovu.

Jestliže horské okresy jsou značně pozadu v ohledu hospodářském, jeví se to ještě v horším světle v ohledu kulturním. Přecházím poměry škol národních a občanských a poukazuji jen na odborné školy hospodářské, kterých právě v Čechách v okresích horských je veliký nedostatek. Jen vzpomínám toho, že okresy horské byly značně pomíjeny. V náhradu za nedostávající se školy hospodářské doporučuji, aby do horských okresů byli dosazeni hospodářští konsulenti, kteří při své iniciativě se mohou velmi platně uplatniti ve prospěch zemědělského pokroku v horských krajinách. Naše horské oblasti trpce si stěžují na neudržitelná břemena daňová, která doléhají na ně tak krutě jako na zemědělství v krajinách nížinových.

Daňová reforma podle prohlášení vlády bude řešena v nejbližší době a my také očekáváme od ní ulehčení daňového břemena tak, aby výroba to snesla. Naši zemědělci očekávají od daňové reformy zrušení válečných přirážek daně pozemkové, umožnění odpisu této daně při živelních pohromách, přípravu revise katastru daně pozemkové, podstatné snížení dané z příjmů, dále snížení a limitování autonomních přirážek, zavedení berních knížek a zjednodušení celého řízení pro vyměřování a splácení daní, při čemž klade se velká váha na to, aby ve státě a ve všech veřejných korporacích byla zachovávána kraj ní úspornost ve vydáních.

Oblasti horské mají na tom eminentní zájem, aby se provedla do posledních důsledků lesní reforma. (Výborně! Potlesk.) Jakmile se ukončí reforma půdní, a to má býti v českých zemích příštího roku, budiž přikročeno se vší určitostí k provedení pozemkové reformy i v oboru lesním, a klademe velkou váhu na to, aby lesy převedeny byly do rukou státu, okresů a obcí.

Ze zvláštní potřeby horských okresů domáháme se toho, aby byla vyřízena zákonem otázka zveřejnění živelního pojištění, které v parlamentě bylo již několikráte projednáváno, aspoň ve formě resoluce, v níž vláda se vyzývá k tomu, aby osnovu dotyčného zákona předložila. Otevřeně respektuji dohodu v koalici, ale přece jen, než padne konečné rozhodnutí o otázce stavebního ruchu, kladu velkou váhu na to, aby otázka tato, která vyžaduje velkých obětí, byla náležitě uvážena a byl hledán eventuelně nový způsob řešení této otázky v našem státě.

Dnešní podporování stavebního ruchu se strany státu podle mého názoru není již potřebné. Podle mého názoru stát splnil svůj úkol pro vyřešení bytové krise jako poválečného zjevu a jako takový poválečný zjev podle mého soudu ve své všeobecnosti již neexistuje. Nyní se vyskytuje bytová nouze tu a tam, jako lokální zjev jen v některých městech a v průmyslových místech, kde vzhledem ke zvýšené konjunktuře průmyslu je větší příliv obyvatelstva. Je faktem, že náš venkov v některých okresích se vylidňuje, pracující lidé odcházejí za prací z venkova do měst a v městech nastává přelidnění. Jen z těchto důvodů, celkem nepřirozených, nastává bytová krise. Soudím, že tato otázka měla by se ponechati městům a průmyslovým zaměstnavatelům, aby ji sami řešili ve svých vlastních obvodech. (Výborně!)

Kruhy zemědělské dále žádají co nejdůrazněji, aby byla odbourána všechna zbývající ještě poválečná opatření, vydaná z hlediska pochybené t. zv. zásobovací politiky. Všechny tyto trosky zhrouceného systému zásobovacího musí býti plně odstraněny. Tak především žádáme zrušení zásobovacího ministerstva, (Potlesk.) odstranění všech omezení vnitřního obchodu, zajištění úplné volnosti podnikání a výroby, která jediné může vésti ke zvýšení výroby a k zlevnění všech předmětů denní potřeby. S tím souvisí odstranění jakýchkoli maximálních nebo směrných cen a sjednání úplné volnosti obchodní. Náš venkov ohrazuje se též proti tomu, aby byl zaváděn úplný nedělní klid i pro obchody ve venkovských městech, poněvadž nemohl by v neděli obstarávati si svoje nákupy v městech a byl by nucen na to věnovati jiný všední den.

Sledujeme-li hospodářské zájmy našeho zemědělství, nemůžeme přehlížeti i potřeby hospodářského průmyslu, který svojí prosperitou podporuje i prosperitu domácího zemědělství. Náš hospodářský průmysl ve svém celku, jak ho známe a oceňujeme v jednotlivých odvětvích, jako průmysl mlynářský, cukrovarnický, sladařský, škrobařský atd., představuje nejdůležitější skupinu domácího průmyslu vůbec a je vlastně nejcennějším klenotem našeho národního hospodářství. A proto klademe na to velkou váhu, aby zájmy a potřeby všech odvětví tohoto průmyslu byly náležitě respektovány a podporovány tak, aby zajištěn byl další rozvoj tohoto průmyslu,. který vždy přispíval nejvydatnější měrou k posílení našeho domácího hospodářství a k udržení aktivity naší obchodní bilance. Uzavíraje své vývody, prohlašuj i jménem klubu republikánských poslanců, že majíce plnou důvěru ve vládu budeme hlasovati pro schválení předneseného vládního prohlášení. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Slovo má dále pan posl. dr Szüllő.

Posl. dr Szüllő (maďarsky): Slávna poslanecká snemovňa! V prvom parlamente Československého štátu, keď smluva trianonská ešte uzavretá nebola, pribila krajinská strana kresťansko-sociálna v prvej svojej deklarácii, že Maďari a celé odveké obyvateľstvo Slovenska boli proti svojej vôli a aniž by sa ich bol na to niekto tázal, odtrhnutí od tisícročného Uhorska a pričlenení k Československej republike. Ani plebiscit, ani iné garancie práva medzinarodného nebraly sa na zreteľ pri tomto fakte a keďže v trianonskom miere sa vyslovilo, že ani 1000 rokov nie je v stave utvoriť právny základ a tedy tí, čo uznali toto ustanovenie mieru trianonského, musia uznať i to, že ani 7 rokov neprinesie uspokojenie a ani 7 rokov nezahladí bezprávie.

My, odvekým obyvateľstvom Slovenska zvolení poslanci a senátori kresťansko-sociálni, slávnostne osvedčujeme, že darmo uzavierajú veľmoci dohodu v Locarne a márne prehlašujú ustanovenie mieru (Výkřiky posl. Füssyho.) dotiaľ, kým nebudú zahojené rany našej duši zasadené, dokiaľ nebude reparované bezprávie voči nám spáchané, dokiaľ nebude reparovaná otázka menšinová, obzvlášte otázka maďarskej menšiny v smysle smluvy st.-germainskej, dotiaľ nemôže byť reči ani o kľudnom uspokojení, ani o europskej konsolidácii. Hovorím tu len o Československej republike a ani zďaleka nechcem sa dotýkať svrchovanosti iného štátu. To ticho, ktoré je u nás, nie je tichom spokojných, ale zamĺklosť udupaných. Prehlašujeme, že náš boj povedieme vždy len v ceste práva. Od práva a zákonného podkladu sa neodchýlime, lebo sme presvedčení, že bezohľadné a oprávnené používanie zbraní etických je jedinou silou proti násiliu surovej väčšiny. Pittsburgskou dohodou prevzala na seba Československá republika záväzok dať Slovensku autonomiu, ktorá s ohľadom na právo verejné, verejnú správu a kultúru bola by naprosto samostatná. Oproti tomu plnosť štátneho života vyčerpáva sa tým, že chce stvoriť na centralistickom základe silný český národný štát, presýtený meravým šovinizmom.

Kresťansko-sociálna strana v každom svojom programe stavia sa na najpevnejšiu verejnoprávnu opozičnú platformu v obrane odvekého a vo svojich základoch oh rožovaného obyvateľstva na Slovensku. Požaduje, aby Slovensko náležalo Slovensku, a požaduje pre Slovensko autonomiu, ktorou by bola uskutočnená verejno-právna opozičná politika pri úplnej neodvislosti zákonodarstva, verejnej správy a súdnictva.

Požaduje pre každú etnografickú časť odvekého obyvateľstva naprosto absolútnu kulturálnu autonomiu, obzvlášte odstránenie tých, ku podriadeniu maďarskej kultúry povolaných opatrení, ktorými sa políčkovaním všetkých demokratických zásad uzavierajú hranice Maďarska tak, že sa na Slovensko neprepúšťajú ani politické, ba ani vedecké knihy a časopisy, ktoré boly napísané v Maďarsku. Najmocnejšiu oporu odvekého obyvateľstva na Slovensku vidí kresť.-soc. strana v náboženských mravoch, a tedy nedá sa odstrašiť ani kultúrnym bojom a požaduje, aby sa vláda nepokúsila o odluku cirkvi od štátu a reštaurovala dobrý pomer so svätou stolicou. Kresťansko-sociálna strana ohradzuje sa proti hospodárskej politike, ktorej cieľom je urobiť zo Slovenska koloniu a odnárodniť a ožobračiť odveké obyvateľstvo. Kresťansko-sociálna strana pribíja, že vláda snažila sa získať si väčšinu illegálne, falšovaním vôle ľudu a rozširovaním korupcie, to však stranu neodvráti od cesty, ktorou s pomocou božou sa ubiera a ktorá vyvrchoľuje v tom: program kresťansko-sociálnej strany je sebavedome kresťanský a sebavedome národný. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dal jsem si předložiti překlad řeči p. posl. Kurťaka a zjistil jsem, že p. posl. Kurťak učinil tyto výroky:

"Čeští zlodějové svobodně chodí po našem území a naši inteligentní a poctiví lidé, kteří strádali za svou ruskost, byli vypuzeni z úřadů, aby četníci mohli utlačovati náš lid."

Dále pravil p. posl. Kurťak: "Přes to, že všichni úředníci byli špehouny a teroristy, karpatoruský lid ukázal svou sílu. Ukázal ji přes to, že četníci jej vrhali do žalářů a přepadali jej, jak tomu bylo na př. v Hustě."

Zjistil jsem ještě dále některé výroky, které se nesrovnávají s naším jednacím řádem, a proto volám p. posl. Kurťaka k pořádku.

Nebude-li námitek, přeruším rozpravu o vládním prohlášení a přikročím k projednávání pořadu. (Námitek nebylo.)

Námitek není, přikročím tedy k odst. 1 dnešního pořadu, jímž je:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 9) zákona o výši daně z cukru (tisk 12).

Zpravodajem výboru rozpočtového je pan posl. Rýpar. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná sněmovno!

Vláda předkládá slavné sněmovně návrh zákona o výši daně z cukru.

Zákonem z 19. prosince 1924, č. 293 Sb. z. a n., povoleno bylo vybírati přirážku k dani z řepového cukru pouze do konce roku 1925. Předloženým nyní vládním návrhem má býti prodloužena platnost uvedeného zákona do konce roku 1926, požaduje tedy vláda prodloužení pouze opětně na 1 rok.

Podíváme-li se do dějin daně z cukru v naší Československé republice, vidíme, že byla po prvé daň z cukru stanovena zákonem z 10. července 1922, č. 219 Sb. z. a n., který byl pouze pozměnou ustanovení starých rakouských zákonů o dani z cukru, a to §u 1 zákona ze dne 20. června 1888, č. 97 ř. z., změněného čís. nařízením ze dne 17. července 1899, č. 120 ř. z., a §u 1 uh. zák. čl. XVIII z r. 1899 a zák. čl. XVI z r. 1917. Tímto naším prvním zákonem nastoupila v platnost nová ustanovení, jimiž se upravuje daň z řepového cukru za 100 kg čisté váhy na 38 Kč, a příplatek 16 Kč na 100 kg. Za druhé stanoví se daň spotřební z cukru jiného druhu za 100 kg čisté váhy na 12 Kč.

Podíváme-li se do starého zákona rakouského a uherského, vidíme, že zákonem ze dne 20. června r. 1888 byla stanovena daň spotřební na řepový cukr na 11 zl., na jiný druh cukru v pevném stavu na 3 zl., v tekutém stavu na 1 zl, čís. nařízením ze dne 17. července 1899 byla při spotřební dani z lihovin a jiných nápojů tato daň z cukru změněna, a to tak, že byla stanovena za 100 kg na 38 K, a příplatek byl stanoven na 6 K. Tento zákon převzala republika Československá s nepatrnou pouze změnou: zvýšila pouze příplatek na 8 Kč, jinak zůstává všechno nezměněno. Kdybychom měli tuto daň zaváděti dnes, kdy koruna naše asi šestkráte klesla, byla by tato daň dnes 228 Kč, takže již daň zákonem ze dne 21. prosince 1923, č. 260 Sb. z. a n., stanovená, je více než o polovici menší, než byla za Rakouska.

První náš zákon z 10července 1922, č. 219 Sb. z. a n., byl zákonem z 21. prosince 1923, č. 260 Sb. z. a n., prodloužen až do konce roku 1924, r. 1924 byl pak zákonem ze dne 19. prosince 1924, č. 293 Sb. z. a n., prodloužen až do konce roku 1925, a nyní přichází vláda opětně s žádostí, aby z důležitých důvodů fiskálních byl zákon tento ještě znovu prodloužen do konce roku 1926.

Bude jistě z oposičních stran namítáno jak jsme byli toho svědky v rozpočtovém výboru - že tím nastává zdražování a že se neprovádí zlevňování. Zdůrazňuji zde, že se daň ani o haléř nezvyšuje, že také cukr nebude ani o haléř dražší, že zůstává stav, jaký byl v letošním roce, také pro rok 1926 a že vláda pomýšlí otázku tuto upraviti teprve při novém systému daňovém, který má nastoupiti v blízké době, jímž vláda se zabývá, a jistě také bude sněmovna v této příčině, v zájmu veškerého obyvatelstva, vládu podporovati. Tedy veškeré nářky, zvláště oposičních stran, o kterých nebudu se zde šířiti, že se dělnictvu a obyvatelstvu cukr zdražuje, již předem odmítám. Není to pravda, naopak zdůrazňují zde oposiční strany svůj soukromý zájem, kdežto strany vládní zdůrazňují, že platí nejen soukromý zájem, nýbrž i zájem státu, kteřížto dva činitelé musejí zde nalézti jakousi cestu společnou. A tou má býti, že zákon tento má býti prodloužen prozatímně až do konce roku 1926, kdy jistě již vláda přijde s návrhem zákona na úpravu systému daňového v celku.

Po těchto krátkých vývodech dovoluji si slavné sněmovně navrhovati, aby vládní návrh zákona o výši daně z cukru přijala laskavě ve znění, jak jej vláda podává. (Výborně!)

Místopředseda Slavíček (zvoní).. Sděluji, že při projednávání této osnovy zastupuje ministerstvo financí pan min. rada Hák.

K rozpravě o této věci jsou dosud přihlášeni. tito řečníci: "proti" pp. posl. Dietl, Kreibich, dr Tiso, Landová-Štychová, Muna, dr Stern, Al. Petr, Harus, "pro" p. posl. Windirsch.

Dříve než udělím slovo prvnímu řečníku, navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta byla stanovena na 20 minut pro jednoho řečníka.

Není námitek proti tomu? (Nebyly.)

Námitek není. Prvním řečníkem k této věci je pan posl. Dietl.

Uděluji mu slovo.

Posl. Dietl (německy): Slavná sněmovno! Dnes slyšeli jsme prohlášení předsedy vlády o vládním programu. V tomto programu jest také malý odstavec o finančním hospodářství státu, avšak jest tak záhadný a tak nejasný, že nás naprosto nemůže uspokojiti, co v něm bylo řečeno. Domníváme se, že sněmovna má právo vedle výkladu předsedy vlády slyšeti také výklad ministra financí. Neboť konec konců sešla se nová sněmovna, představila se nová vláda a sněmovna by snad za to stála, aby ministr financí ve svém výkladu rozvinul svůj program a zcela prostě nám prohlásil, jakými cestami se zamýšlí bráti, jaké reformy chce provésti a zvláště jak pohlíží na dědictví, které mu zanechala stará sněmovna. Stará sněmovna vyřídila rozpočet a nová vláda, zvláště nový ministr financí, má nyní tento rozpočet prováděti. Jisté by nás zajímalo, zda také zde nelze něco vytknouti, neboť konec konců nová sněmovna má také právo pronésti slovo o budoucím finančním hospodářství a pan ministr financi neměl by si dáti uniknouti příležitost, aby pronesl několik slov o způsobu nového finančního hospodářství. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.) Dnes máme projednati návrh zákona, zabývající se daní z cukru. Je to podivuhodná náhoda, že se prvý positivní zákon, jejž nová sněmovna schvaluje, zabývá daněmi, zvláště však daněmi nepřímými. Byli bychom od pana ministra financi rádi slyšeli, zda se nedomnívá, že nadešla doba, kdy třeba omeziti také nepřímé daně. Připomínám vám, dámy a pánové, že pan předseda vlády dr Švehla učinil kdysi prohlášení, v němž řekl, že patří k našim prvním a nejdůležitějším úkolům chrániti živobytí širokých vrstev a soustavně prováděti snižování cen. Stále ještě čekáme na podporování poklesu cen, na opatření, která mají býti k tomu účelu učiněna. Jsme však velmi zklamáni, prohlížíme-li návrh zákona, o němž máme právě rozhodnouti. Jaká jest u nás daň z cukru? Řádná daň činí 38 Kč ze 100 kg, k tomu přirážka 16 Kč, daň z obratu 25 Kč. Máme malé dávky 3 Kč ze 100 kg, dnes tedy již daň 82 Kč. To však není ještě všecko. Docela tajně, bez dotazu sněmovny, bez opatření souhlasu zákonodárného sboru, bylo smluveno s cukerními průmyslníky a učiněna dohoda, že cukerní průmyslníci mají zvláště ještě odváděti ministerstvu financí 70 Kč ze 100 kg. Nyní to tedy dělá u 100 kg cukru 152 Kč, které připadají na daně. To jest 34% ceny, číslo, které působí přímo strašlivým dojmem. Očekávali bychom, že v nové sněmovně při nejmenším zavane také jiný duch, že se učiní pokus konečně jednou také míti ohled na spotřebitele a že se vláda postará o to, aby se snižování cen provádělo účinně. Cukr je přece důležitou potravinou, a ne luxusním předmětem. Přečtěte si vědecká pojednání: lékaři vám dosvědčí, že cukr jest nesmírně důležitý pro děti při tvoření kostí. U nás spotřeba cukru na osobu činí dnes asi 25 kg ročně. Spočtěte si daně, které na to připadají, 152 Kč ze 100 kg, tedy 1,52 Kč z jednoho kilogramu, máte již na jednoho člověka daň 40 Kč, která musí býti ročně placena jedině z cukru. Domnívám se, že by to jen podporovalo spotřebu a zvýšilo odbyt, kdyby se při tvoření cen přihlíželo ke všem těmto okolnostem a kdyby se cena ustanovila tak, jak by byla odůvodněna podle ceny na světovém trhu. Slýchali jsme vždy, že se zde ceny řídí a upravují cenou na světovém trhu. Porovnáváme-li však ceny na světovém trhu s cenami domácími, shledáme nesmírně veliký rozdíl. Cena na světovém trhu činila ještě před několika dny u surového cukru 145 Kč a dlouhou dobu, přes rok, byla cena surového cukru ještě nižší, 140 Kč. Aby se vyrobil 1 q surového cukru, jest potřebí 6 q řepy a kdyby se to vzalo za základ, musila by býti cena cukru značně nižší, musili bychom cukr doma dostati mnohem levněji. Platíme aspoň o 1*50 Kč více, než bychom měli platiti. To jest přemrštěné. Přijdete-li do Rakouska, do Švýcarska, nebo do Anglie, dostanete československý cukr za světovou cenu, dostanete jej o mnoho levněji, přesto, že tam musí býti teprve dovezen, že jest zatížen clem, přesto, že je postižen mimořádnými dávkami. Je to nějaké hospodářství, jež lze odůvodniti a hájiti? Domnívám se, že takto daleko nepřijdete. Jestliže prohlašujete, že je třeba udržeti cenu tak vysoko, aby jednak byla naše obchodní bilance aktivní a na druhé straně chráněn a podporován náš cukerní průmysl, pak vám řeknu, že to vše není správné a ani odůvodněné. Pročetl jsem si také bilance cukrovarů. Nechci vás příliš zdržovati číslicemi, ale rád bych uvedl jeden podnik, totiž závody Schoellerovy. U Schoellera a spol. činily odpisy z bilančních hodnot: roku 1920 přes 7 milionů, 1921 4 miliony, 1922 16 milionů, 1923 6 milionů a 1924 7 milionů, odpisy činily tedy v 5 letech 42,145.000 Kč. Celý akciový kapitál činí 30 milionů, vidíte tedy, že se cukernímu průmyslu jistě nedaří příliš špatně, je-li s to, aby v 5 letech učinil tak obrovské odpisy. A jaké jsou výtěžky v této době? Roku 1920 činil výtěžek asi 4 miliony, 1921 8 milionů, 1922 9 milionů, 1923 8 milionů, 1924 9 milionů, v 5 letech tedy vydělal onen podnik 39,315.000 Kč. Vyplatil dividend: roku 1920 15%, 1921 až 1923 21% a 1924 24%. Jestliže takový podnik byl s to, aby minulého roku zvýšil dividendu na 24% přes potíže, jež prý cukerní průmysl prodělává, pak nechápu, jak je to možno, vždyť je přece patrno, že to musí býti nesmírně výhodný obchod a že by také cukerní průmysl mohl něco sleviti z cen a spolupůsobiti, aby cena cukru byla u nás levnější. Ukáži kalkulaci, sestavenou nikoliv nezúčastněným odborníkem, nýbrž průmyslníkem, tedy kalkulaci, která jest sestavena již v zájmu průmyslu. Cena řepy činí v Čechách 20 Kč, na Moravě 18 Kč, na Slovensku 17 Kč. Stálá režie při zpracování činí 3 až 7 Kč u 100 kg, běžná vydání 5 až 8 Kč, tedy průměrem, přihlíží-li se již ke všemu, 11 Kč při 100 kg řepy. Vytěží se 14.20% cukru, zbude 1,25% melasy, dohromady tedy průměrně 16.66%. Řepa je tak cukernatá, že lze počítati s výnosným obchodem, takže tedy není správné ani tvrzení, že náš cukerní průmysl není prý s to, aby ceny zlevnil. To vše nás přimělo, abychom podali návrh, aby se přešlo přes tento zákon k dennímu pořadu. Dále ještě navrhujeme, aby sněmovna vyzvala ministra financí, aby podal sněmovně zprávu o financích, poněvadž nemůžeme pochopiti soustavného finančního hospodářství, nepracuje-li se podle určitého programu. Jak se zdá, má se započíti opět s týmž hospodářstvím, jako tomu bylo dříve. Budeme ještě míti příležitost vyjádřiti přesně své stanovisko při otázce přirážek k přímým daním, dnes však již konstatujeme, že tou cestou, jíž se dosud šlo, dále jíti nemůžete, chcete-li chrániti zájmy spotřebitelů. Zamýšlíte-li snížiti přímé daně a daňovou reformou dosíci postupného snížení daní, úplně to schvalujeme a úplně s vámi souhlasíme. Ale jestliže se na jedné straně snižuje, avšak na druhé straně zvyšuje, musili bychom se proti tomu postaviti s největším odporem. Potřebujete-li nyní opět nových peněz na výplatu remunerací pro úřednictvo a přídavky, musíme prohlásiti, že si nesmíte opatřiti peníze nepřímými daněmi, nýbrž že musíte hledati jiné cesty, že vůbec musíte začíti ve finančním hospodářství s jinými methodami, poněvadž jen tak bude dána záruka, že naši spotřebitelé dostanou náležitě levné potraviny a že ceny poklesnou. (Potlesk na levici.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Windirsch. Uděluji mu slovo.

Posl. Windirsch (německy): Slavná sněmovno! Zahajuje svou řeč, rád bych vylíčil dojem, jejž jsem získal dnes dopoledne v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny při projednávání tohoto tak důležitého návrhu. Ani já nemohl jsem v postupu při poradách rozpočtového výboru zjistiti žádného rozdílu proti dřívějším dobám. Tímtéž řemeslným způsobem, jak tomu bylo dříve, podává zpravodaj svou zprávu, ačkoliv sám nikterak nevnikl do věci, podává zprávu o věcech, které jsou mu úplně cizí a musejí mu býti cizí, poněvadž konečně v takových věcech není vůbec žádným odborníkem. Bylo by si přáti, když se referuje o určitých druzích daní, aby zpráva byla přece svěřena poslanci, jenž vnikl do věci, jenž tedy v tomto případě jest zcela podrobně obeznámen s pěstováním cukrovky, jemuž neschází ani znalost cukerního průmyslu a jenž pak podle svých zkušeností jest s to, aby ve své zprávě zaujal správně stanovisko k tomuto daňovému návrhu. Mluvíme-li zde o tomto zákonu o dani z cukru a činíme-li námitky nebo opakujeme-li námitky, které jsme již pronesli v rozpočtovém výboru, jsme jisti, že těchto námitek naprosto nebude dbáno a že návrh zákona bude přijat. Musí býti totiž chráněn v souvislosti s tímto návrhem zákona zájem státního fisku. Státní pokladna žádá rozhodně také z cukerních obchodů a z obratu cukru svůj podíl. Ovšem při projednávání této věci nezachovává se vždy zákonitá forma a pan předcházející řečník se již ostře vyslovil proti tomu, že kdysi, aniž by se někdo tázal parlamentu, byla zavedena státní cukerní přirážka 70 Kč za 100 kg spotřebního cukru.

Dnes dopoledne pronesli jsme své stížnosti o nesprávnosti této přirážky a pan ministr dr Engliš, jenž nás poslouchal, odpověděl, že vybíráním této cukerní přirážky má býti vlastně cukernímu průmyslu sebrán jeho zisk. My jsme ovšem po této stránce jiného mínění. Neboť v zájmu vhodně cukerní spotřební politiky bylo by bývalo správnější snížiti cenu cukru a tím také poskytnouti obyvatelstvu možnost, aby spotřebovalo co možná nejvíce cukru.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP