Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno!
Návrh zákona, kterým se stanoví vybírání
mimořádných přirážek také
na rok 1926, je vlastně nutným důsledkem
rozpočtu přijatého na rok 1926. Rozpočet
ten počítal s vybíráním těchto
mimořádných přirážek a
tak tato částka v rozpočtu na rok 1926 vlastně
již jest, takže tento zákon, který rozpočtový
výbor doporučuje k odhlasování slavné
sněmovně, je vlastně důsledkem odhlasování
rozpočtu na rok 1926. Rozpočet tento počítal
s touto částkou a to tím spíše,
poněvadž dosahuje neobyčejné výše,
a to skoro jedné miliardy - 908 milionů Kč.
Samo sebou se rozumí, že stát ve svém
hospodářství nemohl postrádati této
velké částky, takže vláda musela
přikročiti k podání tohoto zákona
o dalším vybírání těchto
přirážek ještě na rok 1926, neboť,
kdyby tento zákon nebyl podán, musila by se tato
částka nějakým jiným způsobem
uhraditi. Vláda nemohla jinak, než předložiti
osnovu zákona, kterým se prodlužuje vybírání
mimořádných přirážek také
na rok 1926.
Předešlý zákon, kterým se stanovily
mimořádné přirážky, byl
omezen jenom na rok 1925 proto, poněvadž všichni
jsme mysleli, že dojde už toho roku k uzákonění
veliké berní reformy. Ale bohužel k uzákonění
této reformy nedošlo a tak nezbývá nic
jiného nežli vrátiti se k tomuto vybírání
mimořádných přirážek k
daním přímým. V této předloze
zákona již také odstraňuje se odiosní
název válečných přirážek,
a uplatňuje se pravé jméno mimořádných
přirážek, poněvadž dnes se již
nemůže mluviti o válečných přirážkách.
Poněvadž tímto zákonem mají býti
vybírány přirážky na celý
rok 1926, tedy bude nutno v tomto vládním návrhu
a zprávě rozpočtového výboru
změniti článek VIII. Podle článku
VIII měl tento zákon nabýti platnosti dnem
vyhlášení v předpokladu, že tento
zákon vstoupí v platnost ještě před
koncem roku 1925. Poněvadž však to nebylo možné,
bude nutno článek VIII změniti v tom smyslu,
že zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1926, ježto by zde nastal rozpor mezi článkem
posledním a ostatními články.
Při této příležitosti rozpočtový
výbor provedl velikou debatu o nutnosti berní reformy.
Všeobecně se uznává nutnost berní
reformy, jejíž uzákonění je co
nejdříve nutné. Rozpočtový
výbor také to konstatoval a v důsledku toho
navrhl resoluci, kterou se vláda vyzývá,
aby předložila návrh berní reformy ještě
v tomto roce. První podmínkou k berní reformě,
jak bylo konstatováno v rozpočtovém výboru,
bude t. zv. čistý stůl, aby všechno
to, co překáží řádnému
vybírání, bylo odstraněno, a aby se
mohly daně předpisovati a vybírati tempo.
Rozpočtový výbor důkladně pojednal
o tomto zákoně a doporučuje jej slavné
sněmovně k přijetí spolu s otištěnou
resolucí. (Souhlas.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
K rozpravě o této věci jsou přihlášeni
dosud řečníci: pp. posl. Platzer,
Kunz, Simm, Kreibich, Mikulíček.
Prve než udělím slovo prvnímu z nich,
navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta
řečnická byla stanovena 20 minutami.
Námitek proti tomu není? (Nebyly.)
Není jich. Navržená lhůta
řečnická je tedy přijata.
Jako první řečník je přihlášen
p. posl. Platzer. Uděluji mu slovo.
Posl. Platzer (německy): Slavná sněmovno,
velectěné dámy a pánové! Chápu-li
se slova k projednávané osnově, děje
se to hlavně z toho důvodu, že dnešní
hospodářské poměry skutečně
již nejsou takové, aby byly podrženy válečné
daně a válečné přirážky,
zavedené již před mnoha lety. Při našich
dnešních hospodářských poměrech
není možno, aby naše vláda přicházela
s osnovou, podle níž chce na dále vybírati
někdejší válečné přirážky.
Snaží-li se vybírání daní
obléci do jiného názvu, zůstává
to přece válečnou přirážkou.
Tyto staré válečné přirážky
dávno uplynulé válečné doby
mají v osmém mírovém roce zase oživnouti
pod jménem "mimořádných přirážek".
Poukazuji jen zvláště k tomu, že v největší
části našeho území nelze již
odbýti výrobků našeho venkovského
obyvatelstva, poukazuji dále na naše území
lnářské, kde leží tisíce
metrických centů lnu neprodáno, na území,
kde jest neprodáno tisíce kusů hovězího
dobytka, kde obilní ceny klesly tak hluboko, že již
zdaleka nehradí výrobních nákladů,
a přece chcete dříve vybírané
válečné přirážky vybírati
u našeho zemědělství dále!
Chci zvláště poukázati na tu okolnost,
že dnes již není možno, aby byly mimořádné
přirážky, jak jsou nazývány v
této předloze, vybírány z našich
lesů, poněvadž pro les je předepsána
značně vyšší kvota než pro
půdy ostatní. Poukazuji na obrovské plochy
naší Šumavy, za které proto, že nejsou
vyznačeny v katastru jako lesy, platí se ještě
dnes mimořádné přirážky
400% k dani pozemkové. Poukazuji dále k tomu, že
nesčíslné hektary jsou katastrovány
jako les, které ve skutečnosti lesem nejsou. Před
několika dny musil jsem jíti k berní správě
s majitelem pozemků, poněvadž mu předepsala
z hospodářství, které on před
dvěma nebo třemi léty koupil za 27.000 Kč,
k 1. březnu t. r. dávku z majetku 26.200 Kč.
- Je to skoro táž částka jako kupní
cena. (Německé výkřiky: Slyšte!
Slyšte!) Informoval jsem se blíže o těchto
poměrech a shledal jsem, že tomuto člověku
byla dávka z majetku předepsána hlavně
proto, poněvadž má 21.27 ha zapsáno
v katastru jako les, kdežto on ve skutečnosti má
sotva 12 ha lesa. Všechno ostatní je pastvina, na
které stojí jednotlivé keře a borové
křoví. Bylo by proto také nesmyslem, kdyby
se ještě dnes tyto válečné přirážky
k přímým daním vybíraly, když
jsou poplatníci již tak vyssáváni až
do posledního.
Dnes musíme se také bezpodmínečně
postaviti proti paušálním předpisům
daně z příjmů. Nejenom zemědělství,
ale také největší části
našich živností předpisuje se daň
z příjmu na základě paušálních
čísel; není však naprosto v souhlase
se skutečným příjmem jednotlivých
podniků. Zastáváme stanovisko, že bezpodmínečně
je nutno dbáti daňových přiznání
po případě že musí býti
za základ vzat klíč, který odpovídá
dnešním skutečným příjmovým
pramenům. Žádáme, aby konečně
bylo zrušeno vybírání veškerých
našich přirážek berními úřady.
(Tak jest!) Nemám dnes času, abych zde podrobně
líčil útrapy našich obecních
správ na tomto poli. Našim obecním správám
je přímo nemožno vésti řádné
finanční hospodářství za dnešních
bezútěšných finančních
poměrů. Znám sta obcí, které
po léta mají nedoplatky na přídělech
přirážek a od nichž se při tom
žádá, aby každého roku dělaly
pravidelný rozpočet. Táží se
vás, velectění pánové z koalice,
jak je možno dělati za těchto poměrů
správný rozpočet, když má obec
dostati za tři nebo čtyři léta ještě
přirážky a neví kolik? Nastaly poměry,
které jsou neudržitelné a my musíme
proto bezpodmínečně trvati na tom, aby se
tu konečně udělal pořádek.
(Předsednictví převzal místopředseda
Stivín.)
Dnešní příležitosti chtěl
bych použíti také k tomu, abych sněmovnu
upozornil na nespravedlivé vymáhání
daní. Co se děje při vymáhání
daní a při exekucích, je neuvěřitelné.
Nechci vás obtěžovati mnoha příklady
a zdržovati. Na základě přesného
číselného materiálu mohl bych vám
celé hodiny vykládati, jak nespravedlivě
hospodaří venku jednotliví berní exekutoři.
Postupují větším dílem zcela
svémocně, bez příkazu, bez poukazu
představených berních správ anebo
berních ředitelů, vypisují sami ze
spisů prostě čísla a jdou pak ven,
aby u lidí provedli exekuci. Poukazuji zde na několik
případů, které jsem náhodou
před několika dny prodělal. U zemědělce
bylo provedeno zabavení pro částku 1130 Kč.
Když pak požadoval od berní správy přesný
výpis daní, ukázalo se, že přeplatil
na daních 6000 Kč. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!) Přes to byly mu zabaveny
tři kusy dobytka a musil předepsané daně
zaplatiti, aby zabránil prodeji dobytka. U jiného
zemědělce v téže obci bylo provedeno
zabavení pro 800 Kč. Přeplatil daně
částkou 3000 Kč. Ještě jeden
jiný případ chci ukázati. Jeden rolník
ze sousední obce, mně dosti blízko známý,
který vždycky přesně platil daně,
vždycky výzvě k placení vyhověl,
když se mu konečně přece zdálo,
že se od něho požaduje příliš
mnoho, žádal podrobný výpis daní.
Při tom se ukázalo, že měl přeplatek
na daních pět tisíc a několik set
korun. Přes to, že mu berní správa
poté prohlásila, že přirozeně
následujícího roku nedostane žádného
předpisu daní, obdržel již v několika
dnech poté novou výzvu k zaplacení 243 Kč.
To jsou poměry, které jsou ovšem neudržitelné
a které samozřejně nutně úplně
podkopávají berní morálku. (Posl.
Zierhut [německy]: Který pak je to tak famosní
berní úřad, aby se to dověděl
pan ministr financí?) Je to berní úřad
v Jindřichově Hradci.
Dovolil bych si při této příležitosti
upozorniti také ještě na nejnespravedlivější
daň a prosil bych slavnou vládu, aby v tomto směru
přece trochu zjednala nápravu. - Naším
zemědělcům a živnostníkům
byly také předepsány daně z válečných
zisků na základě jejich daně z příjmů.
Daň z příjmů tkvěla ovšem
zase v důchodech z jejich podniků. Nyní se
však ukázalo, že tato hranice příjmu
byla překročena jenom proto, poněvadž
zemědělci nuceným odváděním
výrobků byli nuceni odváděti produkty
nad míru vlastní výroby. Toho používala
vždy berní správa k tomu, aby podala důkaz,
že může býti válečná
půjčka upsána. (Posl. Hodina [německy]:
Byly to inventární prodeje!) Ano to
byly prodeje inventáře, které pak
byly započítávány do příjmů.
Těchto inventárních prodejů bylo pak
používáno k tomu, aby poplatníkům
byla předepsána daň z válečných
zisků. Nyní většina těchto poplatníků,
kteří dostali předpisy na daň z válečných
zisků, musila odvésti válečnou půjčku
dnes úplně znehodnocenou, poněvadž se
jim nedostávalo peněz k přeměně
válečné půjčky v půjčku
státní. Poněvadž tehdy neměli
ve skutečnosti těch vysokých příjmů,
po případě nyní znehodnocením
válečné půjčky byli zkráceni,
bylo by jen spravedlivo, kdyby těmto zemědělcům
tyto obnosy, pocházející z majetkových
hodnot, byly nejen vyloučeny při dávce z
majetku, nýbrž i aby tyto částky byly
vyloučeny z daně z příjmu předepsané
svého času a tak by ovšem měl býti
také odpis této daně z válečných
zisků považován za spravedlivý následek
toho.
Mohl bych upozorniti ještě na různé
okolnosti, které vyznačují způsob
dnešního vybírání mimořádných
daní. Myslím však, že jest jasno každému,
ať již náleží k stavu zemědělskému
nebo živnostenskému, že se naše hospodářské
poměry tak zhoršily, že nelze ještě
dnes dále vybírati tyto mimořádné
daně. Dovolím si ještě dále poukázati
na nové zvýšení daně cukerní.
Vidíme již dnes, že toto zvýšení
bude přesunuto zase výlučně na výrobce,
když roku 1925 výrobci dostali za 1 q řepy
21 Kč, dnes však se jim nabízí jen 13
až 15 Kč. Nyní však, jak známo,
má býti cena cukru ještě zvýšena.
A bylo by přece jenom důsledkem snížení
cen za řepu, aby byla také snížena cena
cukru. Poněvadž se však vláda chystá
k opětnému zvýšení cen cukru,
pak je jasno, že cukerní daň mají nésti
zase jen zemědělci, výrobci řepy.
Již dnes se rozhodně stavíme proti tomu, aby
se nám zase vyčítalo, že my jsme to,
kteří vždy děláme opatření,
aby životní poměry byly zdraženy. Domnívám
se, že náš požadavek, aby tyto přirážky
byly zrušeny, je spravedlivý a my nebudeme nikdy a
nikdy ochotni pro takovou předlohu hlasovati. Dnes, v době,
kdy nastaly takové hospodářské poměry,
že naše pozemkové knihy zase vykazují
vysoké zadlužení, nelze zaváděti
nových daní po případě staré
daně odívati do nového šatu. Proti této
předloze se postavíme rozhodně v každém
směru. (Souhlas a potlesk na levici.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen pan posl.
Kunz. Uděluji mu slovo.
Posl. Kunz (německy): Slavná sněmovno!
Máme dnes před sebou návrh na prodloužení
válečné daně nebo válečné
přirážky nebo spíše, jak se to
nyní jmenuje, abychom se vyhnuli tomuto nemodernímu
titulu, "mimořádných přirážek
ku přímým daním". Po sedmi letech
míru jest tento stát stále ještě
nucen předpisovati a vybírati válečné
přirážky, což ukazuje, že berní
praxe v demokratické republice jest velice pochybná
a neshoduje se ani s mírovým dílem pana ministra
dr Beneše.
Pokud jde o samu daň, jest přirážkou
a to dosti krutou přirážkou skoro ke všem
přímým daním včetně
daně z příjmu. Pan ministr financí
dr Engliš učinil včera v sociálně-politickém
výboru památné prohlášení:
"Jsme chudší, nežli jsme byli před
válkou. Vyděláváme průměrně
méně, naše národní hospodářství
pokleslo, máme drahotu nejen čísel, nýbrž
i blahobytu. To se jeví v tom, že naše hladina
cenová jest v celku měřeno životní
mírou asi devateronásobná. Důchod
obyvatelstva zůstal pozadu, jest dnes sedminásobný
nebo šestinásobný". Dnes máme před
sebou znovu daňový návrh. Pokud jde o daňové
zákonodárství vůbec, není zajisté
v žádném civilisovaném státě
takový zmatek jako v naší republice. Dnes,
po sedmiletém trvání tohoto státu,
stává se často, že samy berní
úřady nevědí, který občan
dluhuje daně a kolik má platiti. (Souhlas na
levici.) Předpisují se tedy daně nazdařbůh
a po dlouholetém rekurování se znovu odpisují,
takže se tímto zmatkem široké hospodářské
vrstvy, zvláště však samosprávné
svazy odkázané na přirážky dostaly
do velikých finančních nesnází.
(Souhlas na levici.)
Jednou z nejnespravedlivějších daní
v tomto státě jest daň z obratu a daň
přepychová, jíž se zdražují
veškeré předměty potřeby. Při
tom si často berní úřady zavedly praxi,
že z těchto daní prostě diktují
výdělek a čistý příjem
podle klíče, jenž by snad byl na místě
v předválečné době. Výdělková
daň byla v roce 1921 předpisována v tak nesmyslné
a úplně libovolné výši, že
tento předpis musil býti po odvolání
často snížen o 90%, poněvadž by
byl zničil zvláště průmysl. (Souhlas
na levici.) Tato odvolání byla konečně
po 4 letech z části aspoň vyřízena.
Poněvadž však základem k vyměření
přirážek pro samosprávné svazy
byl předpis daně před vyřízením
rekursu, utrpělo finanční hospodářství
těchto sborů takovou pohromu, jak tomu snad nebylo
v samosprávných sborech po celý lidský
věk. Následek toho byl, že samosprávné
sbory často po celý rozpočtový rok
nedostaly žádných přirážek,
nýbrž dokonce musily vrátiti průmyslu
statisíce korun podle pravoplatného odepsání
daní. Nyní, kdy byla předepsána výdělková
daň pro rok 1924 podle rozvah z roku 1923, jsou samosprávné
sbory znovu před finanční krisí, poněvadž
pro všeobecné nižší bilancování
v roce 1923 byla základem pro výměření
přirážek výdělková daň,
která byla příčinou, že samosprávné
svazy zvýšily své přirážky
trojnásobně až pětinásobně,
čímž byli znovu postiženi drobní
živnostníci a drobní zemědělci,
poněvadž nemohli vyhledávati svého práva
odvoláním, jelikož nemají opravných
prostředků.
Daň z příjmu byla rovněž předepsána
tak, že byl vzat za základ příjem z
roku 1921, a to za léta 1921, 1922 a 1923, a za tato tři
léta teprve v druhé polovině roku 1925! Co
tím bylo způsobeno, budou moci nejlépe posouditi,
kdož dostali takovýto předpis za tato tři
léta. Nedosti na tom, že se hranice příjmu
6000 Kč nehodí do dnešní doby, poněvadž
při usnášení daně z příjmu
v roce 1896 byl vzat za základ minimální
příjem 1640 K, což by dnes činilo nejméně
16.000 Kč, a pak tedy byly příjmy v letech
1922 a 1923 značně nižší než
v roce 1921. Ačkoliv stěžovatelé většinou
použili zákona ze dne 8. října 1924,
č. 235 Sb. z. a n., odvolání nebyla často
vyřízena a stranám se dále hrozí
platebními rozkazy a exekucemi. Zvláště
není spravedlivé, když se žádá
od nádeníků, aby si z týdenní
mzdy 140 Kč dali sraziti 3% daně z příjmu,
jak to vyžaduje poslední vládní nařízení.
Tázal bych se, zdali by pánové, kteří
toto nařízení vydali, vystačili s
týdenní mzdou 135 Kč 80 h. (Souhlas
na levici.) Jest to přímé loupežné
tažení na kapsy chudého, nouzí trpícího
dělnického obyvatelstva.
Pozemková daň se rovněž nehodí
do dnešní doby, poněvadž se rolníkům
předpisuje ještě táž dávka
jako před 4 lety, kdy veškeré polní
plodiny měly trojnásobnou cenu; a co se nevzalo
zemědělství a rolníkům dávkou
z majetku, to se jim nyní béře úplně
vysokou pozemkovou daní a přirážkami.
Domovní daní však berní zákonodárství
dosáhlo vrchole. Činžovní daň
jste snížili, abyste tím pohnuli majetníky
domů ku pronajímání. Neodstraníte
však bytové nouze ani ochranou nájemníků,
ani snížením činžovní daně,
nýbrž jedině tím, že se dělníkům
a osobám se stálým platem poskytne možnost
takového důchodu, aby si mohli najímati byty
i v novostavbách. Nyní se však stal právě
opak, neboť ani podpora nezaměstnaných podle
gentské soustavy, ani péče invalidní
v tomto státě se nehodí k tomu, aby umožnily
nájemníkovi opatřiti si byt v novostavbě.
Tato překážka byla ještě zvýšena
také nesociální restrikcí úředníků.
Dokud se neuskuteční zmíněný
jediný prostředek k odstranění bytové
nouze, zůstává ochrana nájemníků
jakož i snížení činžovní
daně jen ubohým prostředkem z nouze. Důležitější
jest zdravý zákon o podpoře stavebního
ruchu. Pan předseda vlády sice takový zákon
ohlásil, avšak podle jeho návrhu, jaký
nyní jest, nedosáhne rovněž svého
účelu. Domovní třídní
daň byla sice zvýšena, aby domácí
pán byl nucen k pronájmu. Jaký však
byl toho výsledek? Že tím byly postiženy
také drobné domky, které vůbec mají
jen jednu obytnou místnost a jejichž majetníci
velice chudí nemají často ani prostředků,
aby si střechu nad hlavou udrželi v pořádku.
Jednou z nejnespravedlivějších dávek
jest tak zvaná dávka za správní úkony,
při níž se velikým rozpětím
poskytuje úřadům možnost, aby předpisovaly
libovolné částky; často při
tom nepomáhá ani vysvědčení
nemajetnosti. Víme, že jsme vždy musili platiti
daně a každé hospodářství
potřebuje své příjmy. Avšak,
dokud v tomto státním hospodářství
nebude zavedena rozumová a době přiměřená
berní reforma, a to berní reforma, jakou slíbil
pan ministr financí dr Engliš, berní
reforma, která by zcela zvláště chránila
chudé a méně majetné, nemůžeme
povolovati žádných daní a dávek.
A vytýkáte-li nám, že máme také
nároky proti tomuto státu, pak přestaňte
vybírati daně od 31/2 milionů
německého národa bez jeho svolení.
Dejte nám naši samosprávu a my se svými
daněmi učiníme pro svůj německý
národ užitečnější věci
a neužijeme čtvrtiny rozpočtu pro vojenské
účely. Dokud se v tomto státě zneužívá
daní německého národa k ujařmení
a zbavení práv německého národa,
dokud se německými daněmi vyvlastňuje
naše rodná hruda pro počešťovací
účely, dokud přes naše mnohé
daně jsou rdouseny naše německé školy,
dokud přes množství našich daní
jsou naši němečtí úředníci
zbavováni chleba, dokud německé živnosti
a německé zemědělství rozumnou
berní reformou nebude zbaveno neudržitelného
daňového tlaku, dokud toto státní
hospodářství pracuje jen k tomu, aby hospodářsky
a kulturně zničilo německý národ,
dotud nemůžeme my němečtí křesťanští
sociálové míti důvěru v tento
stát a pro tyto ničivé účely
mu povolovati nějaké daně a dávky.
A dokud nebudete s německým národem jednati
jako s rovnoprávným, nenastane v této sněmovně
a v tomto státě mír, klid ani pořádek.
(Potlesk na levici.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Simm.
Posl. Simm (německy): Dámy a pánové!
Tento zákon, kterým se mění některá
ustanovení o přímých daních
a stanoví se přirážky k přímým
daním, jest zvláště příznačný
pro cesty berní politiky v tomto státě. Při
jeho projednávání jsme opět nuceni
vystoupiti s kritikou. Bude to ovšem jenom opakování
toho, co jsme již kdysi dělali, když jsme použili
příležitosti, abychom se jako Němci
postavili proti finančnímu vedení státu,
avšak dnes bude naše kritika vyznačována
zvláštní silou vzhledem k tomu, že se
věci venku utváří katastrofálně.
Kdo není slepý, vidí tu katastrofu. Hospodářství
jest úplně v úpadku, šíří
se strašná nezaměstnanost a drahota zákeřně
stoupá. Dnes naprosto nevypočítáváme
všech důvodů těchto zjevů. Vzhledem
k dennímu pořadu zabýváme se jenom
tím důvodem, který vedl k této katastrofální
krisi, daňovou politikou, která se vyznačuje
tím, že bezmezně nedbá jednotlivců,
jakož i společnosti, jak je toho školským
příkladem zvláště tento zákon.
Když zuřila válka, vidělo se staré
Rakousko nuceno vydati jisté výjimečné
zákony. K nim náležely také zákony
daňové, které opatřovaly pro mimořádnou
dobu válečnou zvláště zvýšené
příjmy, nikoliv na posledním místě
také zákon o válečných přirážkách
k přímým daním. Zasáhl hrozně.
Ustanovoval, že z osobní daně z příjmů
na př. bylo požadováno 20 až 600% přirážky,
z daně výdělkové 50 až 250% podle
třídy ukládací. To bylo mnoho, ba
dokonce velmi mnoho, avšak byla válka a byly snad
pochopitelné mimořádné oběti.
Tehdejší daňová opatření
byla zamýšlena zajisté jenom jako přechodná
a měla býti jistě zase zrušena, jakmile
se vrátí normální časy. Válka
byla skončena, starý stát se rozpadl, přišel
stát nový, avšak jak ještě žijeme
v mimořádných poměrech, jak jsme vzdáleni,
velmi vzdáleni od konsolidace, kterou tak často
velebí odpovědní vůdci států,
pro to je příznačný právě
tento zákon, který dnes po 7 letech opět
ustanovuje vybírání válečných
přirážek. Jenom jedno nám vysoká
finanční správa koncedovala, že se nemá
tento zákon jmenovati zákonem, který stanovuje
mimořádné válečné přirážky
k přímým daním, nýbrž
že smíme tento zákon označovati jinak,
že nyní máme povoleno označovati jej,
jakožto "zákon o mimořádných
státních přirážkách k
přímým daním". Ve skutečnosti
to není velký odklon od mimořádných
poměrů, které tu byly.
Jak to přijde, že výdělečně
činní lidé mají a musí
v tomto státě po 7 letech konati válečné
úkony? To bylo by ovšem pochopitelno, kdybychom po
válečných obětech měli na příklad
uloženu od vítězného nepřítele
válečnou náhradu. To však u Československé
republiky není. Československý stát
nemusí zajisté přinášeti oběti
ve smyslu reparací německých, naopak vyšel
z převratu se zcela zvláštním bohatstvím,
srovná-li se to s jinými státy, vyšel
takřka úplně nezatížen, požehnán
statky všeho druhu. Důvody trvajícího
finančního hospodářství válečného
nelze tedy hledati venku, tyto důvody leží
uvnitř. Jak často dali jsme to již na srozuměnou
odpovědnému státu, jak často vyzývali
jsme pány, kteří sami nesou odpovědnost,
kterou ovšem sami nésti chtějí, aby
státní hospodářství vedli podle
jiných zákonů, než jak to dělali.
Připomínám naši kritiku finančního
hospodářství každého roku při
poradách o státním rozpočtu. Avšak
vždy dovedli se pánové ospravedlniti proti
naším útokům. Skutečně,
státní rozpočty samy jim daly za pravdu.
Byly přece v rovnováze. To balancovalo tak graciesně,
že to bylo radost, jako v baletu, ačkoli byla vydání
veliká. Co tomu překáželo! Vždycky
ještě byla opatřena rovnováha na straně
příjmů stálým zatížením
výroby bez ohledu na to, že se tím zhoršovala
možnost její konkurence na zahraničním
trhu. - Tím byly hnány poměry na ostří
nože. Stále novým zatěžováním
výroby a spotřeby těmito metodami finančního
hospodářství státu zatížili
jsme výrobu a spotřebu do té míry,
že jsme téměř na konci svých
sil.
Tak bylo vydáno v letech 1919 až 1926 podle státních
rozpočtů 20.821,978.225 Kč na vojenské
účely - skoro na to nestačí dech
- miliony a miliony na jiné neproduktivní
účely, na representaci, na propagandu, a tím
byl násilně utahován berní
šroub. Pak musilo dojíti k tomu, že se berní
správa přissála ke každé jednotlivé
hospodářské existenci jako strašný
polyp bezohledně, až z kostí zmizel poslední
morek. (Výkřiky na levici.) O síle
berního šroubu poučuje nás několik
číslic, jež nepocházejí od nás,
nýbrž které jsme vzali z "Tribuny".
"Tribuna" přinesla nedávno zprávu,
podle níž činily berní příjmy
jenom v Čechách v době od ledna do listopadu
1925 4839 milionů Kč, tedy o 324 miliony Kč
více, než ve stejné době roku 1924.
V listopadu 1925 činily příjmy 797 milionů,
tedy o 251 milionů Kč více než ve stejném
měsíci roku předešlého. Z toho
bylo přímých daní v listopadu 1925
1487 milionů Kč. Nepřímé daně
vynesly v listopadu 1925 610 milionů Kč, od 1. ledna
do 30. listopadu 1925 pak - 3013 milionů Kč, což
se proti roku předešlému rovná zvýšení
o 270 milionů. Daň z obratu sama vynesla více
než všechny přímé daně dohromady,
t. j. 1032 milionů Kč. V listopadu 1925 dosáhl
příjem na dani z obratu 161 milionů Kč.
Tato čísla representuji zajisté skvělé
příjmy státu. Jen kdyby byly tak skvělé
a přitékaly do státní pokladny jako
voda! Avšak tomu tak není. Víme, jakými
methodami byl tento obnos vymačkán z národního
hospodářství, z lidí, z existencí
s následky, které se ukazují přímo
hroznými. My máme již jen buňky kdysi
iniciativního hospodářství, které
se zdálo téměř nevyčerpatelné
ve své snaze po rozvoji, o němž jsme se mohli
vzhledem k jeho robustnímu zdraví domnívati,
že je stvořeno téměř pro věčnost.
Bylo zasaženo až do nejhlubšího nitra. Maloživnostník
stal se dělníkem pro stát. Výtěžek
své práce musí odváděti ve
formě přímé daně. Dělník
musí výtěžek své práce,
svoji mzdu, svůj plat, je-li zaměstnancem, odváděti
ve formě desátku, a nečiní-li to,
zasáhne jej, jako všechny ostatní, kteří
se vyhýbají oktrojované povinnosti, přísný
trestní aparát správní. Nechci při
tom opomenouti, že na velikém počtu tvořících
lidi spočívá také břemeno
nepřímých daní, které si
vyhledává předměty největší
spotřeby.