Přehlédneme-li, co všechno se za ta leta stalo,
pak chápeme politováníhodný stav existencí
ve státě: Okolkování bankovek a při
tom nařízené zadržení 50% bankovek,
zabrání statků, které postihlo i lidi
nejmenší, soupisy, rány, které zasadila
odluka měn nástupnických států,
nesplacení válečných půjček,
pozdní uznání rakouských rent předválečných,
zkrácen majitelů předválečných
rent na úrocích, desekvestrace svěřenského
jmění, otázka vídeňské
poštovní spořitelny, dávka z majetku
a mnohé jiné. A přece to nestačilo
a dělaly se dluhy na dluhy. 36 miliard státních
dluhů, které vzrostly od začátku existence
státu i při zmíněných daňových
výkonech občanů, tlačí nás
závazkem na úrocích a amortisacích
jenom na rok 1926 částkou 2344 miliony Kč.
Občany tohoto státu již dávno přepadla
hluboká resignace nad takovou správou státu.
Berní politika jako následek finanční
správy státu zarazila venku jakéhokoli snaživého
ducha. Nikoli, že by se tvůrčí člověk
chtěl zcela vyhnouti závazku vůči
společnosti, to ho ani nenapadá. Avšak to množství
státních požadavků, jež na něho
doléhá, je nesnesitelné, nesnesitelnější
je však ještě methoda, jakou se vynucuje plnění
těchto požadavků. (Výkřiky
na levici.) Lidé se nejprve bránili, nepomohlo
to. Nyní nastala zoufalá nálada a ta je charakteristickou
známkou občanů a lidí v tomto státě.
To je mnohem strašnější než všechno
jiné. Jakýkoliv jemnější cit
byl umrtven. Nikdo nevidí již nic v tom, že je
jako dlužník daní zapsán na černém
obecním prkně, ví, že není sám,
že je tisíce jiných, kteří mají
stejný úděl, tisíce, desetitisíce
a statisíce jiných lidí tohoto státu.
(Výkřiky na levici.)
Chceme se spokojiti s touto všeobecnou kritikou finančního
vedení státu. Zvláště chceme
dnes podrobně promluviti o účincích
finanční politiky na správu a existence venku
a na základě tohoto výkladu projeviti své
mínění, aby byly zlepšeny poměry,
jakož i svá přání a požadavky.
Proto jsme tu jako poslanci, abychom zvenčí přicházejíce
ukázali, jak se věci skutečně mají,
abychom jako tlumočníci oznámili starosti
milionů lidí, které jsou našimi starostmi.
To musíme zde učiniti. Musíme upozorniti
odpovědné správce státu na věci,
jež se dějí venku. Pánové k nám
již nepřicházejí, nejvýše
jednou za čas přijdou do své země,
kterou odpovědně chtějí říditi
a spravovati a když vyjdou, pak se to stane v té formě,
jak tomu kdysi bylo v dějinách a jak to bylo zachováno
dějinami pod jménem vesnic Potemkinových.
Strašná situace poplatníkova jest ztížena
jistými administrativními průtahy, které
ovšem nastaly jako následek toho, že administrativa
měla vyříditi příliš mnoho
práce jí uložené. Největší
administrativní průtah je opominutí včasného
předpisování daní. Je zbytečno
příti se, kdo má více viny na zmatku,
který vznikl tím, že se daně včas
nepředpisovaly. Je lhostejno, dáváme-li vinu
finanční správě, která jako
v orgiích diktovala opatření za opatřením,
nebo administrativě, která zůstala pozadu,
poněvadž nemohla všechno hned vyříditi,
nebo poplatníkovi. Finanční správa,
kritisuje-li tyto věci, vymlouvá se svým
způsobem na § 3 zákona ze dne 16. března
1921, č. 116 Sb. z. a n., v němž se praví:
"Pokud daně nejsou předepsány, jest
poplatník povinen platiti je podle posledního definitivního
předpisu." Tedy i kdyby nedošlo k definitivnímu
předpisu, měl by poplatník věděti,
že má platiti. Tak argumentuje finanční
správa. Proti této argumentaci musíme vystoupiti
s poukazem na to, že existence poplatníků není
nic pevně anebo klidně stojícího Žije
a také může zemříti. Je přece
nemožno, chtíti stanoviti trvání poplatníkovy
existence nějakou matematickou formulí anebo jinak.
Nelze věřiti. že by všechny obchody podržely
rozsah posledního roku berního. Nesmí přece
býti požadováno za špatná leta
placení jako v roce dobrém. To již proto nejde,
poněvadž k tomu není po ruce prostředků,
neplatí se právě proto, poněvadž
poplatník určitě neví, co má
platiti. Obchodnictvo je již tak založeno a toto založení
je v odporu s tím, jak by to chtěla míti
správa státní. Nedostatek včasného
předpisování daní za leta od roku
1919, jakož i okolnost, že nyní daně přicházejí
najednou, zostřuje krisi v tomto státě až
ke katastrofě.
Úředně odhadují se daňové
nedoplatky, které vznikly pozdními předpisy,
na 4 miliardy Kč. Nemýlíme se, domníváme-li
se, že nedoplatky jsou o polovici větší.
Odhadujeme je na 6 miliard. Ze spolehlivého pramene víme,
že nedoplatky na Slovensku jdou do miliard, že pochybné
pohledávky tam rovněž dělají
miliardy. Je velmi naivní, píše-li "Venkov",
že je možno všechno vymoci a tím opatřiti
úhradu pro předlohu úřednickou a učitelskou.
Kdyby však podle tohoto mínění "Venkova"
a tamějších pánů skutečně
se stal pokus, všechno bezohledně vymáhati,
přivodilo by to prostě zkázu a ruinu tisíců
existencí, které se do dnes s bídou udržely.
Náš kardinální požadavek zní:
Likvidace nedoplatků daní. Požadujeme generální
pardon, generální slevu ve všech případech,
kde je ohrožena hospodářská existence
a v tomto smyslu vybudování zákona ze dne
8. října 1924, č. 235 Sb. z. a n. Ve svém
nynějším znění není tento
zákon pomocným opatřením, jehož
potřebujeme. Jen nepatrně odlišuje se od řádných
úlev zákona o osobních daních. Zákon
o daních osobních připouští pro
obor přímých daní žádosti
o slevu. Avšak v největším počtu
případů berní správy vyřizují
tyto žádosti nepříznivě, poněvadž
úřad ne vždy považuje za prokázané
ohrožení hospodářské existence.
Zákon o mimořádných daňových
úlevách z 8. října 1924 rovněž
nesplnil nadějí do něho kladených.
(Posl. L. Wenzel [německy]: Poněvadž nemáme
berních komisí!) Zajisté. Úřad
volně uvažuje a posuzuje, zdali je hospodářská
existence vážně ohrožena. Víme
z prakse, ze sta a tisíce takových případů,
jak takové uvažování vypadá.
Pomoci může jenom generální pardon,
jenom generální sleva, která bude bez výjimky
uplatněna. Požadavek jest oprávněn,
poněvadž nelze přenášeti daně
z inflačních let na dobu po provedené deflaci.
Generální sleva měla by také další
účinek, jednou ranou by vyřídila otázku
rekursů. Dnes u různých finančních
ředitelství leží nikoli desetitisíce,
nýbrž statisíce rekursů, které
nemohou býti vyřízeny, nebude-li místo
restrikce státních úředníků
úřednický aparát doplněn. Žádáme
generální pardon! Učiňme pod minulou
dobu čáru a začněme znovu podle rozumných
zásad.
Placení daní nepřerušuje se ani, podá-li
poplatník odvolání. Neplatí-li poplatník
daní po době splatnosti, nastupuje podle volby berní
správy buď administrativní nebo soudní
exekuce. V poslední době stalo se to pravidlem.
Důkaz pro toto tvrzení podává pohled
na černé obecní desky. Jsou tam vyvěšeny
celé tlusté svazky úředních
vyhlášek, které obsahují opatření
proti neplatícím poplatníkům, přímo
otřásající obrazy hospodářské
situace! Dal jsem si práci, abych si opatřil hospodářskou
statistiku v Jabloneckém okrese a z přípisů
obcí jsem konstatoval toto: V Jablonci nad Nisou roku 1925
bylo 1712 dražeb, 166 převodů, 39 soudních
dražeb domů a 32 dražeb movitostí; ve
Smržovce v obci s 8000 obyvatelů a 2000 domácností
bylo v posledních týdnech provedeno 736 exekucí.
Každý třetí poplatník, každá
třetí domácnost byla bezohledně exekvována.
V Rýnovicích, v obci s 1200 obyvatelů bylo
provedeno 100 exekucí, v Mšenu nad Nisou se 3000 obyvatelů
300 exekucí, v Jindřichově s 530 obyvatelů
a 140 domácnostmi 70 exekucí. Každý
druhý přednosta domácnosti byl exekvován.
(Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.) Dožili jsme se toho, že
v jednotlivých místech je exekvováno 30 až
50% poplatníků. V Josefodole bylo podle posledního
data 11. listopadu 1925 80 dražeb. V Jabloneckých
Pasekách bylo ze 700 stran exekvováno 400, ve Vrkoslavicích
ze 600 domácností 200 a v Huti ze 300 domácností
135. Tak vypadá obsah hospodářského
života tohoto státu. S hrůzou seznáváme
tento obsah. Co kdysi bylo výjimkou a jistě výjimkou
pozornost vzbuzující, stalo se nyní pravidlem.
Poplatník stal se vesměs dlužníkem daní.
Uveřejňování dlužníků
daní jako prostředek kritiky stalo se prostředkem
kritiky proti státu samému, který své
požadavky tak napíná, že nemohou býti
zaplaceny.
Řekl jsem již, že proti této methodě
státu zahájila činnost nejprve oposice, že
však poněvadž neměla žádné
vyhlídky, dávno přestala působiti
a že všude lze pozorovati hlubokou resignaci. U velkých
poplatníků zajišťují se tyto nedoplatky
obyčejně knihovně. Ve své odpovědi
ze dne 24. února 1924 na moji interpelaci o bezohledném
vedení exekucí, slíbil mi tehdejší
finanční ministr Bečka, že knihovní
zajištění daňových pohledávek
bude prováděno jenom v těch případech,
kde je ohrožena jejich dobytnost, jako u poplatníků
notoricky neplatících, kteří neplatí
ani po upomínce, nedodržují lhůt. Bohužel
musím konstatovati, že v praksi vypadá věc
jinak a že v mnoha a v mnoha případech bylo
provedeno knihovní zajištění daňových
nedoplatků, v nichž nebylo nutnosti k takovému
opatření. Nejhlouběji popuzuje knihovní
zajištění nedoplatků fiktivních.
Suma předpisů z daní osobních za minulá
leta vyšetřuje se v mnohých případech
přibližně, a to tak, že se poslední
definitivní předpis násobí počtem
let, v nichž mají býti daně zaplaceny,
a vypočítá se obnos daní. Takových
předpisů poplatník nežádá.
Žádáme pana ministra financí za opatření,
aby bylo upuštěno od vyúčtování,
kde ho není třeba, neboť pokračování
v této praksi dělá dojem systematické
loupeže za tím účelem, aby se stát
takovou berní politikou zmocnil veškerého majetku,
patrně však jenom majetku německého,
pokud nebyl zabrán pozemkovou reformou. (Souhlas na
levici.) Tak se jeví vymáhání
úroků z prodlení z fiktivního daňového
obnosu bláznovstvím, a my navrhujeme, aby byla příslušná
zákonná ustanovení o úrocích
z prodlení změněna v tom smyslu, aby byly
vybírány ve skromnější míře
a jenom ode dne, kdy byla daň řádně
předepsána. Odvolání proti předpisu
a poshovění ať přerušují
počítání úroků z prodlení
než bude věc vyřízena.
Právě jako němečtí národní
socialisté musíme ještě věnovati
pozornost mimořádně smutné kapitole,
totiž kapitole o daních dělnických.
Také ty jsou v dnešní výměře
zjevem poválečným. Přišly po
zvýšení mezd a platů, jež učinila
nutnými postupující drahota v době
válečné a poválečné,
aniž dělník měl větší
skutečnou možnost operovati se svou mzdou. Tímto
zvýšením - je to ironie - stali se skoro všichni
dělníci poplatními osobní daní
z příjmů, poněvadž s ní
nebylo rovnoměrně zvýšeno daněprosté
existenční minimum. Před válkou činilo
existenční minimum 1200 a 1600 K. V r. 1920 pak
4800 Kč a od r. 1921 6000 Kč. Je tedy nyní
šestkráte vyšší než roku 1914.
To není naprosto uspokojivý poměr. Předpokládalo-li
se roku 1914, že zaměstnanec s měsíční
mzdou 100 Kč musí býti chráněn
- je to mzda, s níž bylo možno jenom nuzně
vyjíti - nelze nyní po průměrném
desetinásobném zdražení životních
potřeb, s nímž nešlo vždy souběžně
desetinásobné zvýšení příjmů,
považovati již za zdanitelné 6000 Kč,
tedy měsíční výdělek
500 Kč.
Jaký je následek takové prakse? Nedostatečným
poměrem mezi příjmem a nezdaněným
obnosem dostali jsme 50%ní přírůstek
poplatníků. Každý služebník
byl zdaněn, čímž práce berních
správ právě jako jiným opatřením
nesmírně vzrostla. Také daňová
věc dělníkova musela býti úředně
projednána a i když to nebylo tak komplikované
jako u velkých poplatníků, přece zatěžovala
administrativu. Při tomto přírůstku
50% poplatníků můžeme počítati
o čtvrtinu více práce. Jaký div, že
úřady jako mnoha jinými pracemi, také
rozšířením počtu poplatnictva
zatíženy nemohly dále, mnoho zůstalo
nevyřízeno, s mnoha jinými věcmi také
předpisy daně z příjmu pro dělníky
samé. Také oni teprve r. 1924 a 1925 dostali předpisy
dodatečně za leta 1919 až 1923. Není-li
možno jiným lidem zaplatiti dodatečně
na kolik let najednou osobní daň z příjmu,
pak teprve to není možno dělníkovi.
Dělníku musely býti povoleny daňové
úlevy, které známe z toho, jak se nyní
provádějí. Jsme nyní tak daleko, že
každý předpis musí býti znovu
přepočítáván a že musí
býti poskytovány dlouhé splátky. Administrativa
koná práci, která není v žádném
poměru k finančnímu efektu, dosaženému
dani dělnickou. Abychom jednou pro vždy chránili
pracujícího člověka před zkracováním
jeho beztoho nedostatečné mzdy, abychom na druhé
straně uchránili administrativu před prací,
která se koná neužitečně, požadujeme
zvýšení částky daně prostého
existenčního minima přiměřené
době. Navrhujeme, aby daněprosté existeční
minimum bylo zvýšeno pro svobodného dělníka
se 6000, jakožto nyní platné hranice na 12.000
a pro ženatého na 18.000 Kč. Jak možno
viděti z úředních vysvětlivek
o 3%ní srážce ze mzdy k úhradě
dělnické daně z příjmů
na rok 1926 a na daňové nedoplatky, zúčtují
se daňové srážky odvedené zaměstnavatelem
na daně roku 1926 a dřívější.
Onu daň, která se nevyrovná tímto
způsobem, berní úřad odepíše.
Nyní chtějí některé berní
správy vykládati výnos finančního
ministerstva o daňových úlevách pro
dělníky tak, že 3%ní srážky
ze mzdy jsou jenom na úhradu nezaplacené daně
z příjmů za leta 1919 až 1923, že
však daně za leta 1924 a 1925 zůstávají.
Bylo by nutno, aby finanční správa v tomto
směru jednala jasně a ve smyslu našeho požadavku
poskytla dělníkovi generální pardon,
aby pro budoucnost však nepřipustila takového
zatěžování dělnictva, ale přistoupila
k přiměřenému zvýšeni
existenčního minima. Požadujete-li pro dělníka
daňové úlevy, jest v tom obsažen také
požadavek úlevy pro zaměstnance. Pro zaměstnance
musí platiti analogicky tytéž úlevy.
A nyní jenom krátce několik slov a o oprávnění
našich žalob jakožto Němců. Často
se tvrdí, že nemáme vždy legitimace ke
kritice; nuže chci vám říci, že
v případě své dnešní kritiky
legitimaci máme, která je dána výkony,
které koná náš národ, naši
nositelé hospodářství a konají
je již po leta a ještě dále, takže
proti nim nemáte výtek. Již jsem poznamenal,
že vy sami ze svého přání nesete
odpovědnost. Máme právo k žalobám,
jako občané v celku, zvláště
jako občané, kteří státu poskytují
svůj příjem velikým procentem. Tato
stránka našeho práva je znamenitě illustrována
nedávným prohlášením ústavu
pro statistiku menšinových národů na
universitě ve Vídni. "Zatížení
Němců a Čechů v Čechách
osobní daní z příjmu." Význačná
studie Ladislava Weillera zpracovává jenom statistiku
let válečných. Platí však dosud
také ještě pro dnešní poměry,
pokud se nezměnil ještě dnes hlavní
moment, o nějž se opírá, větší
poplatnost Němců na daních přímých
než Čechů. Berní fiskus se tedy v účincích
vůči Němcům neodrakouštil. Ze
statistik Ladislava Weillera možno mnoho viděti. Zatím
co německá města tvoří sotva
čtyři desetiny obyvatelstva státu,
platí skoro čtvrtinu veškerých daní,
české obyvatelstvo venkovské naproti tomu,
které je nejpoplatnější kategorií
Čechů, mělo by platiti podle počtu
hlav čtvrtinu veškerých daní, ve skutečnosti
však platí jenom něco přes jednu desetinu.
Již tato čísla dávají podnět
k názoru, že Němci v Čechách
musí nésti nepoměrně vysokou část
daňového břemene. Neméně jasně
ukazuje se to z různých srovnávacích
číslic statistiky. Ze statistik Ladislava Weillera
vidíme dále, že města s čistě
německým obyvatelstvem vykazují největší
procento poplatníků, totiž 9.79%; čistě
česká města zůstávají
pozadu více než jedním procentem. Také
pokud jde o placení daní na hlavy obyvatelstva kráčí
Němci na prvém místě. Na německé
obyvatele města připadá průměrně
více než dvojnásobek jak na české,
a to 13.20% ku 6.36%. Nechci dnes zkoumati, zda ve větším
zatížení německého poplatníka
jest snad korektiv pro jeho jinaké odstrkování.
To jednou učiníme. Poukazem na Weillerovy statistiky
mělo býti jenom bezvadně a přesvědčivě
dokázáno naše větší právo
jakožto Němců mluviti k finanční
politice.
Nevěříme, že tentokráte zůstanou
naše žaloby, výstrahy a požadavky nepovšimnuty.
Ponenáhlu bude také pánům z vlády
jasno, že nejedná se bez škodlivých účinků
pro všechny proti přirozeným potřebám
a jediným možnostem. Čím dříve
se přikročí od tohoto vnitřního
názoru k tomu, aby s porozuměním bylo jednáno
s člověkem jako občanem také ve vlastnosti
veřejného poplatníka, tím lépe.
Po stránce meritorní musím říci,
že tento zákon odmítáme. (Potlesk
na levici.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Slovo dále má pan posl. Kreibich.
Posl. Kreibich (německy): Dámy a pánové!
Návrh, o němž zde máme rozhodnouti,
vztahuje se jen na poměrně malou část
předpisů o přímých daních,
avšak i v mezích tohoto návrhu lze dosíci
zmírnění daňových břemen
pro pracující obyvatelstvo. Poněvadž
celkový komplex daňových otázek jest
dnes nesmírně důležitý a pracující
vrstvy proletariátu, drobných rolníků
a drobných živnostníků jsou hluboce
pobouřeny proti ohromným daňovým břemenům,
která leží na bedrech pracujícího
obyvatelstva. pokládáme za svou povinnost, abychom
při, této příležitosti pojednali
o otázce daní.
V poslední době bylo mnoho mluveno a také
psáno o daňové otázce. Také
autority z měšťácké společnosti
musily připustiti, že daňové zatížení
je dnes poměrně mnohem vyšší než
před světovou válkou. Berní břemeno,
které připadá na hlavu obyvatelstva, jest
více než desateronásobné, kdežto
průměrný příjem podle přiznání
ministra financí stoupl jen sedmkráte. Pan ministr
financí zapomněl však ve své úvaze,
pronesené ve schůzi sociálně-politického
výboru, na jednu velmi důležitou věc.
Životní poměry majetných vrstev se nezhoršily;
bohatí, jak musili přiznati sami měšťáčtí
národní hospodáři, stali se bohatšími,
kdežto chudí zchudli ještě více.
Zároveň však, pokud jde o rozdělení
daňových břemen na bohaté a chudé,
nastalo přesunutí ve prospěch bohatých,
čímž bída pracujících
vrstev byla ještě zhoršena.
Pronikavým poučením pro toto přesunutí
jest nám rozpočet pro rok 1926. Příjmy
jsou rozpočteny asi na 10 milionů Kč, z čehož
9323 milionů připadá na daně, dávky,
poplatky, výtěžek státních podniků
atd. Sečteme-li přímé daně,
obsažené v těchto příjmech, i
s úroky z prodlení, pokutami a exekučními
poplatky, dospějeme k částce 2085 milionů
Kč. Sečteme-li však daň z obratu, cla,
spotřební daně, výtěžky
monopolů a státních podniků, dále
poplatky, kolky, taxy a dopravní daně, zatěžující
vesměs přímo spotřebitele, docházíme
k ohromné částce 7.237 milionů. Poměr
mezi nepřímými a přímými
daněmi činí tedy při státních
příjmech z daní 77.6% ku 22.4%. Tímto
poměrem není však již vyčerpáno
nespravedlivé rozdělení daňových
břemen ve prospěch majetných vrstev. Mezi
přímými daněmi jsou na př.
daně činžovní, činící
84.5 milionů, které ve skutečnosti jsou přece
jenom daněmi nepřímými, poněvadž
přímo zatěžují bydlící.
V 141 milionu pozemkové daně a v 251 milionu všeobecné
daně výdělkové jest mnoho milionů
daní, které musí sehnati drobní rolníci
a drobní živnostníci, jež nelze přece
počítati mezi vrstvy majetné. A tytéž
daně jsou také obsaženy ve 115 milionech, jež
vynáší daň válečná.
Mnohem důležitější jest
však mezi čísly nepřímých
daní ohromná částka výtěžku
daně z příjmu, která se svými
997 miliony činí ne méně než
47.8% veškerého výtěžku daní
přímých. A právě tato daň
z příjmu stala se dnes více než kdy
jindy, především však více než
před politickým převratem roku 1918, daní
pracujících vrstev.
To, že při průměrně asi desateronásobných
cenách daněprosté existenční
minimum bylo ze 1600 Kč zvýšeno na 6000 Kč,
má za následek, že dnes pracující
třídy musí mnohem větší
měrou přímo přispívati k přímým
daňovým břemenům než za starého
režimu. Vidíme tedy, že demokracie právě,
pokud jde o rozdělení daňových břemen
na hospodářsky slabé a hospodářsky
silné se stanoviska sociální spravedlnosti,
která byla vyhlašována jako jedna z jejich
vlastností, úplně selhala. Tato pověstná
demokracie jeví se právě v tomto bodu sociálně
mnohem nespravedlivější než starý
režim a jeví se jako spolehlivější
pomocnice majetných vrstev než režim dřívější.
Tato věc jest jednou z nejstrašlivějších
žalob na držitele moci této demokracie. V té
věci nepomohou ani průkazy, že jest nezbytně
nutno, aby daňová břemena po velikém
hospodářském puštění žilou
za světové války byla vyšší.
Jest skutečností, že demokracie větší
část břemen na nápravu hospodářských
škod způsobených světovou válkou,
uvalila na bedra těch, jimž světová
válka přinesla největší hospodářské,
tělesné a duševní utrpení, a
že tato demokracie chrání nejvíce ty,
kteří za ni nejméně trpěli,
za to však měli z ní největší
zisk.
Tento vládní návrh zákona dává
nám možnost, abychom přímá daňová
břemena pracujících vrstev, která
přece tvoří vůbec jen mnohem menší
část daňových břemen pracujícího
obyvatelstva, ale jež však právě nyní
jsou nejcitlivěji cítěna, značně
snížili. Proto navrhujeme v mezích vládního
návrhu, aby daněprosté existenční
minimum 6000 Kč bylo zvýšeno pro svobodné
na 12.000 Kč a pro ženaté na 18.000 Kč.
Vedle toho navrhujeme, aby hranice příjmu, do níž
jsou možné různé srážky
a úlevy, byla zvýšena a rovněž
aby byla zvýšena hranice příjmu, od
níž jsou poplatníci zatíženi různými
přirážkami. Dále žádáme,
aby příjem až do 32.000 Kč ročně
byl osvobozen od válečné daně,
která se má od nynějška podle vládního
návrhu jmenovati "mimořádnou přirážkou
státní". Pokud je to možno v mezích
tohoto vládního návrhu, žádáme
ve svých návrzích stejné úlevy
pro drobné živnostníky a drobné rolníky.
Za zvláště důležitou věc
pokládáme náš návrh, aby osobní
daň z příjmu i s válečnými
daněmi a úroky z prodlení byla škrtnuta
za dřívější leta až včetně
roku 1923 pro všechny, jejichž zdanitelný příjem
v oněch letech nečinil přes 30.000
Kč a v roce 1925 více než 24.000 Kč.
Přijetím tohoto návrhu má se odstraniti
ohromná sociální nespravedlnost, tkvící
v tom, že se vybírají daně za leta inflace
v dnešních korunách.
Naše návrhy jsou nesmírně skromné
v poměru k přímo strašlivé daňové
loupeži, jíž se dopouští kapitalistický
třídní stát na pracujících
vrstvách. Budou-li přijaty, mohly by odstraniti
jen malou část do nebe volajícího
daňového bezpráví, jež pášou
majetné vrstvy pomocí demokracie na pracujících
vrstvách. Formulovali jsme však své návrhy
proto tak skromně, abychom ostatním socialistickým
klubům dali možnost pro ně hlasovati. Chceme
vám poskytnouti možnosti, abyste ukázali, zda
skutečně chcete vážně, jak vždy
tvrdíte, na půdě parlamentu dosíci
něčeho positivního pro pracující
vrstvy. Abychom vám to umožnili, podali jsme také
dva návrhy, jimiž se má dosíci úhrady
úbytku daní, vzniklého přijetím
našich návrhů. Především
zdvojnásobením mimořádných
státních přirážek při
příjmech přes 100.000 Kč ročně
a vyzváním vlády, aby vypracovala návrh
zákona, jímž se zvyšuje daň z příjmu
a daň pozemková pro vyšší příjmy
a pro větší držebnosti.
Musíme očekávati, že naše návrhy
budou zamítnuty s poukazem na připravovanou velkou
vládní daňovou předlohu a připravované
dílo reformy přímých daní.
Rovněž samozřejmě také víme,
že při projednávání tohoto vládního
návrhu, který ostatně dlouho ještě
není podán, budeme míti příležitost
uplatniti všechny požadavky, pokud jde o přímé
daně. Avšak ještě také nevíme,
že by nynější, skoro bych byl řekl,
chvilkový ministr financí prohlásil s určitostí,
že tento návrh podá ještě během
letošního roku. Dovoluji si však nepřikládati
velkého významu všem těmto prohlášením
a slibům vlády. Na příkladu proslavené
směnky, kterou, aby nachytal hlasy mezi státními
zaměstnanci, vydal krátce před posledními
volbami předseda vlády, jejíž zaplacení
dnes však jest již velmi pochybné, vidíme
dosti zřetelně, že ani nejslavnější
sliby takových vlád a takových ministrů
nelze bráti příliš vážně.
Netajím se však tím, že slibům
nynějšího ministra financí věřím
více, především proto, poněvadž
návrh, který nám slíbil, ve skutečnosti
má býti v zájmu majetných vrstev.
A jde-li o to, splniti slovo dané majetným vrstvám,
lze se již na kapitalistické vlády a jejich
ministry mnohem spíše spolehnouti. Avšak poměry
ve vládní koalici a také posice nynějšího
pana ministra financí zdají se příliš
málo konsolidované, abychom mohli stavěti
na jeho slibech. Padne-li ministr, padnou také jeho sliby
a kdo může věděti, jak dlouho snese
nynější ministr financí ještě
nepřátelství Živnokoncernu a jeho politických
zástupců, národně-demokratické
strany a kolik bursovních manévrů s této
strany přežije ještě v plném zdraví?
Proto pokládáme právě se stanoviska
tolik vychvalované positivní parlamentní
práce za nutno, abychom podali návrhy na ulehčení,
aspoň pokud jde o přímá daňová
břemena pro pracující vrstvy, při
první vhodné příležitosti, která
se nám naskytne. A kdo to myslí poctivě s
vůlí poskytnouti úlevy v těchto daňových
břemenech, ten musí s námi použíti
této příležitosti a nesmí se
schovávati za otřepanou papírovou záclonu
vládních slibů.