Daňová otázka je dnes pro pracující
vrstvy nanejvýš palčivá a nanejvýš
vážná. Právě poslední
řeč ministra financí v sociálně-politickém
výboru je signálem největšího
nebezpečí. Dr Engliš vyniká jako
finanční odborník a především
jako ministr financí dvěma vlastnostmi. Je naprostým
zástupcem zájmů majetných vrstev,
chrání je se vší energií před
vyšším daňovým zatížením
a s touž energií usiluje, aby zvýšil daňová
břemena pracujících vrstev. Jeho daňové
návrhy k úhradě většího
nákladu na úpravu platů státních
zaměstnanců a k úhradě schodku, který
vznikl podvodem v rozpočtu jeho předchůdcem,
zřejmě ukazují, kudy se má jíti.
Vzhledem k tomuto chování ministra financí
a pro jeho nynější záměry nemohou
míti zástupci pracujících vrstev vůči
němu jiného stanoviska než nejkrajnější
a nejostřejší boj. Víme to, a říkáme
to pracujícím vrstvám se vší
zřetelností, že tento boj nebude lehký,
neboť za dr Englišem stojí zoufalý
zápas celého kapitalistického světa,
především majetných vrstev v tomto státě,
zápolení o konsolidaci jeho soustavy, zápas
za záchranu kapitalistické soustavy před
zhroucením. Majetné třídy jsou si
toho také vědomy, že je to boj na život
a na smrt, že jejich zánik bude neodvratný,
nepodaří-li se jim vykořistiti pracující
vrstvy až do nejzazších mezí zbídačení
pro účely konsolidace kapitalistické soustavy.
Toto vědomí budí u všech majetných
vrstev a u všech, kdo jsou spjati s kapitalistickou soustavou
a nechtějí nic slyšeti o sociálním
přerodu, ohromnou energii. S tímto nepřítelem
vypořádají se pracující vrstvy
jen tehdy, probojují-li se rovněž k jasnému
vědomí toho, oč jde a odhodlají-li
se k boji do nejzazších mezí. Sily k vítězství
dostane se pracujícím vrstvám teprve poznáním,
že v tomto boji jde o více než o otázky
daňové a mzdové.
Avšak nynější pan ministr financí
má ještě jinou a to řídkou vlastnost.
Za svým cílem jde přímo a surově.
V tomto bodu jest více doktrinář a fanatik
než politik. Nemilosrdně strhl roušku z celého
politického a volebního podvodu koaličních
stran o aktivním rozpočtu a již konsolidovaných
financích. Ukazuje se vší otevřeností,
jakou dalekou a obtížnou cestou musí se ještě
demokracie bráti, chce-li splniti svůj úkol,
totiž konsolidovati měšťácký
kapitalistický řád. Rozpačité
mlčení koaličního tisku, vyjma zřejmých
nepřátel ministra financí, ukazuje zřetelně,
jakou sklíčeností naplňuje koaliční
politiku bezohledná přímost ministra financí.
Vědí velmi dobře, že dr Engliš
mluvil pravdu, a pravda mluví. Vědí velmi
dobře, že situace tohoto hospodářského
řádu je kritická a že je třeba
ještě mnoho obětí, má-li se,
je-li to vůbec možno, překonati chronická
krise kapitalistického hospodářského
řádu. Dále také vědí,
že tyto oběti budou musiti nésti výhradně
pracující vrstvy. Avšak nechtějí,
aby se to pracujícím vrstvám řeklo
tak brutálně a zřetelně. Mezi trvalé
zásady jejich politiky patří, že se
pracujícím vrstvám má pravda zatajovati
a že se mají vésti od jedné iluse ke
druhé a tak udržovati oběť jaksi jako
ve stavu hypnosy. Pan dr Engliš jeho přátelé
jsou ve svém oboru fanatikové pravdy, pokud se jim
jeví se stanoviska kapitalistického. Avšak
zapomínají, že kapitalismus nesnese své
vlastní pravdy, pravdy o sobě samém a že
jeho obhájci musí pracovati s ilusemi. Nepozná-li
pan dr Engliš brzy také tuto část
pravdy a nepodřídí ji všechny pravdy
ostatní, brzy zmizí jako ministr financí.
Konstatoval-li pan ministr financí, že svět
je po světové válce chudší, aspoň
pokud jde o Evropu, mluví všeobecnou pravdu. A ne
menší pravda také je, že tuto chudobu
nepřekonáme, že nemůžeme býti
opět bohatými, nebudeme-li šetřiti a
omezovati se. Avšak jest otázka jen, pro koho se máme
omezovati, pro koho máme šetřiti a komu se
má dostati opětně nabytého bohatství.
Kapitál se hromadí v kapitalistické společnosti
na útraty pracujících vrstev, jeho zdrojem
jest výdělek, vykořisťování.
Výsledek tohoto hromadění, nový nahromaděný
kapitál, plyne však výhradně ve prospěch
kapitalistů, rozmnožuje jejich bohatství a
tím také jejich hospodářskou moc nad
pracujícími vrstvami. A proto směřuje
náš boj proti hospodářské konsolidaci
a hromadění kapitálu v mezích tohoto
hospodářského řádu. Také
my chceme, aby společnost překonala svoji chudobu,
do níž ji přivedl kapitalismus a světová
válka; také my chceme, aby společnost rozmnožila
své bohatství a tím také získala
základ pro povznesení hmotné i duševní
kultury; také my jsme toho mínění,
že společnost k dosažení tohoto cíle
musí přinésti oběti, že musíme
nyní strádati, abychom zajistili hospodářskou
budoucnost a tím budoucnost vůbec. Avšak chceme,
aby tyto oběti nesli všichni, aby je nenesly velké
masy ve prospěch nepatrné menšiny a aby se
výsledku jejich hospodaření dostalo ve prospěch
celku a aby nepřipadl malé menšině
vrstev majetných. Chceme, zkrátka řečeno,
hospodářské vybudování na socialistickém
základě, podle socialistických method. Kapitalistické
vybudování a konsolidace kapitalistického
hospodářství upevňují však
a utužují moc kapitalismu znovu a zatarasují
pracujícím vrstvám cestu k socialismu. Proto
ohlašujeme kapitalistickému vybudování
světa a kapitalistické konsolidaci nejostřejší
boj. A náš boj proti daňové loupeži
páchané na pracujících vrstvách,
proti. strašlivým daňovým záměrům
kapitalistické vlády jest jen částí
našeho boje proti kapitalistické soustavě vůbec.
(Potlesk na levici.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Remeš. Uděluji mu slovo.
Posl. Remeš: Slavná sněmovno! Zdá
se snad býti poněkud odiosním, jestliže
7 roků po válce hovoříme ve sněmovně
o válečných přirážkách.
Přihlédneme-li však k věci blíže,
seznáme, že není možno jinak, nežli
přijmouti vládní předlohu, kterou
se zavádí mimořádné přirážky
k přímým daním, jako fakt, na kterém
se nedá naprosto nic měniti, poněvadž
by to znamenalo pro rozpočet státu újmu okrouhle
1 miliardu korun, bez níž nebyl by ministr financí
s to krýti nevyhnutelně nutné.potřeby
státní. Přirážka odpadne samozřejmě
tím okamžikem, jakmile bude projednána berní
reforma. Berní reforma není prací malou.
Bude to kodex, který bude platným pro berní
zatížení na celou dlouhou budoucnost, a je
tedy pochopitelno, že takováto mimořádně
veliká práce vyžádá si mimořádného
času.
Na berní reformě bylo pracováno. Jest litovati,
že do této doby práce tato nebyla hotova. Je
přáním veškerého poplatnictva
a všech lidí, kteří mají smysl
pro spořádanost hospodářského
života, aby daňová anarchie, která nepůsobí
právě příznivě v řadách
obyvatelstva, byla odstraněna. Je nevyhnutelně nutno,
aby zákony berní, roztroušené po rozmanitých
ročnících Sbírky zákonů
a nařízení, byly sjednoceny a staly se pokud
možno každému člověku přehlednými,
aby věděl, co je z nich platné a co ne, podle
čeho se má říditi, aby sám
dovedl si vypočítati a případně
překontrolovati platební rozkaz berní správy.
Již také se stanoviska státního je nevyhnutelně
nutno, aby berní reforma stala se skutkem, poněvadž
právě současné poměry daňové
přispívají měrou ne právě
malou k tomu, že státu vyrůstají noví
odpůrci, kteroužto okolnost nemůže ani
státní správa ani odpovědné
orgány politické ve státě přehlížeti.
Jsme si vědomi toho, že daně musíme
a také chceme platiti, ale tyto daně musí
býti úměrnými hospodářské
nosnosti našeho hospodářského života.
Musíme si uvědomiti, že jsme státem
exportním a že není lhostejno, pracuje-li náš
průmysl čili nic. To není lhostejno nejen
továrníkovi, nýbrž ani dělníkovi
a úředníkovi, kteří v továrně
pracují, ježto práce jim poskytuje existenci
a chleba. Dělníkům a úředníkům
nemůže býti také jedno, do jaké
míry zatížen jest náš hospodářský
a výrobní život veřejnými břemeny,
ať už tato břemena představují
přímé daně státní nebo
přirážky zemské, okresní či
obecní, a to proto, poněvadž daně, ať
již jsou jakéhokoliv druhu a v jakékoli formě
uvaleny na náš hospodářský život,
přesunují se na široké vrstvy obyvatelstva.
Je-li veřejná správa drahá, znamená
to, že dělí se s dělníkem, gážistou
i úředníkem o valnou část jeho
mzdy a platů a přispívá ke snižování
sociální úrovně. Z těchto důvodů
i dělníkům musí záležeti
na tom, aby zatížení života hospodářského
veřejnými břemeny bylo pokud možno nejnižší
a úměrné naší hospodářské
nosnosti. Snaha snížiti veřejná břemena
projevuje se ve vládní předloze limitováním
samosprávných přirážek na 550%.
Předloha snaží se vyrovnati zřízením
zvláštních fondů nedostatky u těch
samosprávných celků, které nebudou
moci vystačiti s ustanovenou výší přirážkovou,
která má míti za účel usnadniti
výrobě jednotné podmínky existenční
ve všech obcích naší republiky, aby jeden
podnik neměl těžší výrobní
podmínky a nemusil nepříznivěji pracovati
na své kalkulaci výrobní nežli podnik
druhý.
Snaha tato je jistě nepopíratelně chvályhodná,
nutno ji uznati. Avšak jestliže se má za to,
že tento stav působí samospráva následkem
nedostatku vědomí odpovědnosti k našemu
výrobnímu životu, potom chci konstatovati,
že takovéto argumenty mohou snad býti užity
ve sporadických případech; většina
naší samosprávy ovládána je lidmi
inteligentními, lidmi s určitou porcí hospodářského
a světového rozhledu, a smím snad právem
říci, že nebylo by rozumné správy
obecní, která by přehlížela důležité
faktory výroby, možnost konkurence a konkurenční
schopnost na světovém trhu a vysokými přirážkami
obecními vyháněla výrobce za hranice
své obce. Každá rozumná obecní
správa má snahu získati pro svůj katastr
novou výrobu a tak nové zdroje a prameny příjmové
pro obecní pokladnu a z těchto motivů již
samozřejmě vysvítá, že musí
se snažiti umožniti hospodářský
a výrobní život. Jestliže dnes se naříká
na vysoké procento přirážkové,
chci říci, že nemalou vinu na vysokých
přirážkách má právě
okolnost, vyjádřená dnešními
poměry v naší finanční správě
a kotvící v restech našich finančních
úřadů I. stolice, které následkem
známých okolností nebyly s to do této
doby dohoniti zanedbané práce v letech válečných
a v prvých letech poválečných. Důsledky
toho jsou, že dnes obce nejsou s to kalkulovati s pevnou
základnou přirážkovou, poněvadž
berní správy jsou s předpisy pozadu, v celé
řadě případů nejsou vyřízeny
rekursy a obce budou povinny z toho, co již přijaly
na základě příznivě vyřízených
rekursů, vraceti přijaté přirážky.
Státní finanční správa přišla
konečně k tomu mínění, že
není jinak možno, nežli zlikvidovati otázku
dlužných daní, poněvadž je vyloučeno,
že by dnes při změněných poměrech
valutárních byl někdo, zejména z malých
drobných lidí, s to, aby zaplatil dlužné
daně za 4 až 5 roků. Dnešní stav
působí mnoho horké krve a myslím,
že bude nám všem ulehčením chvíle,
kdy bude moci vejíti v život úprava berní,
která zcela jistě přinese mnoho dobrého
jak po stránce administrativní, tak také
po stránce věcné. Poplatníci jsou
rozrušováni nejen tím, že se jim posílají
daňové platební rozkazy za 4, 5 roků,
ale velice je znepokojuje okolnost, že se jim předkládá
berním úřadem vyplněná složenka
na rozmanité daně, mnohdy na několik tisíc
korun bez platebního rozkazu; a oni nejsou s to, aby se
mohli orientovati o hranici svých povinnosti a dověděti
se, kolik jsou dlužni.
Dlužné daně, ať již tyto vyskytují
se u živnostníků, obchodníků,
průmyslníků či dělníků,
finanční správa nebude s to vymoci. Ona také
s tímto faktem počítá. Z těchto
motivů byly učiněny některé
kroky, jichž účelem je poskytnouti určité
úlevy zejména tam, kde předpis znamená
naprostou nemožnost splniti povinnost a representuje častokráte
daleko více, nežli na co stačí celé
jmění poplatníkovo.
Zejména citelně doléhaly tyto okolnosti na
dělnictvo, jemuž v závodech, továrnách
a podnicích s ohledem na stabilisovanou valutu byly sníženy
platy častokráte o 30, 40, 50%, a nyní byly
na něm vymáhány dlužné daně,
které při nejlepší vůli nebyl
dělník s to zaplatiti, poněvadž přesahovaly
všechny jeho možnosti. A srážky, jak to
umožňuje zákon z r. 1921, byly tou měrou
tíživými, že těch 10, 12, 15 Kč
v týdnu á konto dlužných daní
srážených v rodině scházelo.
Je proto jenom důsledkem těchto poměrů,
jestliže finanční správa se rozhodla
na četné naše stížnosti a intervence
vyjíti dělnictvu vstříc a umožnila
mu zaplacení dlužných daní srážkou
3%, kterou vyrovnávají i běžné
daně pro r. 1926.
Naše strana ujala se dělníků po této
stránce velmi vřele, poukázavši nesčetněkráte
na místech kompetentních na to, že je nutno
v. zájmu státu otázku dlužných
daní dělnických zlikvidovati. Do té
doby nevšímali si komunisté této otázky
vůbec, teprve potom, když výsledky našich
zákroků počaly se zjevně jeviti, komunisté
pokládali za účelno svým způsobem
zasáhnouti a opětně rozrušovati dělnické
řady tím způsobem, že nezřízeně
licitují. (Posl. Dědič: Kolikráte
jste zamítli ve Škodovce naše návrhy?)
Ve Škodovce, prosím, nešlo o žádné
odpisy dělnických daní, nýbrž
u ministerstva financí a tam jsme to udělali my
a vy jste přišli po této práci jenom
plivat. (Tak jest!)
Naše strana pokládá za nevyhnutelně
nutno, aby pro budoucnost také daněprosté
minimum bylo úměrně zvýšeno v
tom poměru, v jakém znehodnocena byla valuta. Jestliže
se ve všech případech valorisuje, je jistě
na místě, když také přepočítávají
se čísla z dob předválečných
na nynější jejich hodnotu a když v tomto
poměru napříště bude upraveno
daněprosté minimum.
Také pro živnostníky musíme žádati
určitých úlev při projednávání
berní reformy, a to v tom smyslu, aby zejména živnostníku,
který pracuje sám nebo s učni, jehož
příjmy plynou toliko z jeho vlastní práce,
bylo měřeno jinak, nežli těm, kteří
mají to štěstí, ve svých podnicích
používati také kapitálu.(Posl.
Pik: Také domkáři!) Ovšem, že
tato zásada musí býti uplatněna i
u malých drobných zemědělců
při projednávání úpravy daně
pozemkové, aby i zde stará křivda byla odstraněna.
Daňovou reformu pokládáme za jeden z nejpřednějších
úkolů parlamentu, který musí býti
vyřízen ku prospěchu obyvatelstva, poplatníků,
i ku prospěchu státu. Vítáme proto
velmi vřele prohlášení pana ministra
financí, který velmi otevřeně pravil,
že za všech okolností chce míti berní
reformu ještě letos pod střechou, aby příští
rok mohl býti věnován vyřízení
rekursů, které leží několik roků
u finančních úřadů první,
druhé i třetí stolice.
Berní reformou zjednán bude nevyhnutelně
nutný klid mezi poplatníky, který půjde
také velmi dobře k duhu státu. Berní
reformu je nutno vyříditi již také s
ohledem na naši výrobu průmyslovou, zemědělskou
a živnostenskou i s ohledem na náš obchod, a
to proto, aby tito faktorové mohli bezpečně
kalkulovati a měli pro kalkulaci jistou, spolehlivou základnu.
I samospráva čeká na berní reformu
z těchže motivů, z jakých na ni čekají
naše výrobní kruhy. Také samospráva
chce míti jistotu budgetování a nechce býti
předmětem stálých útoků,
jakoby neměla smyslu pro míru břemen, jimiž
obyvatelstvo zatěžuje.
Prohlašuji, že budeme hlasovati pro vládni předlohu,
kterou se prodlužují mimořádné
přirážky k přímým daním
ještě na tento rok, v tom plném předpokladu
a vědomí, že tuto prolongaci povolujeme poslední
rok. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Slovo dále má pan posl. Hvozdzík.
Posl. Hvozdzík: Ctená snemovňa!
Predostretý návrh sa dotýka v prvom rade
daňovníkov Slovenska a Podkarpatskej Rusi a preto
si dovolím z poverenia slovenskej ľudovej strany Hlinkovej
trošku obšírnejšie poukázať
na niektoré veci, ktoré obyvateľstvo Slovenska
priviedly k dnešnému hospodárskemu stavu, ktoré
zapríčinily nielen veľké národohospodárske
škody, ale ktoré zničiac súkromné
hospodárstvo spôsobily, že trpieť bude
škody aj štát, lebo odklad daňovej politiky,
národný majetok, poťažne národný
dôchodok bol skrze onú bezohľadnú daňovú
politiku, ktorá sa na Slovensku za päť rokov
a čiastočne až dodnes udržovala, až
katastrofálne načatý.
O tom, nakoľko sa protiví tento známy hospodársky
a daňový dualizmus - na čo ešte i dnes
trpíme - sociálnej a humanitnej myšlienke,
ktorá vraj náš verejný život má
viesť, ani nejdem vzpomínať, len konštatujem,
že tento bezohľadný hospodársky dualizmus
zničil státisíce daňujúcích
existencií na Slovensku a Podkarpatskej Rusi a že
ten hriech sa ide už pomstiť aj na hospodárstve
historických zemí.
Spravodlivá a racionálna finančná,
daňová politika má vychodiť zo stavu
národného majetku, jeho dôchodku, poťažne
z finančnej schopnosti poplatníctva tak, aby jeho
ďalšia produktivita nebola ohrozená. Platí
to menovite pre štáty, ktorých hospodárstvo
je na vývoz odkázané, aká je aj naša
republika, ktorej výrobná kapacita je pripravená
vyše 70 milionov duší zaopatriť svojimi
priemyselnými produktami.
Preto snižujú daňové sadzby v prvom
rade exportné štáty. Takto snížilo
Rakúsko a Nemecko roku 1925 sadzby dôchodkovej a
zárobkovej dane. Ba Nemecko snížilo roku 1925
aj daň z obratu o 1/2% na 1% a daň
z prepychu na 71/2%. Nedávno
Amerika snížila dane o 308 milionov dolárov,
z ktorého obnosu len na samú dôchodkovú
daň 193 milionov dolárov pripadá.
Dovolím si tu poukázať na pomer národného
dôchodku a daňového zaťaženia v
niektorých štátoch. Tak v Anglii je národný
dôchodok obťažený daniami 23.2%,
vo Francii 20.5%, v chudobnom štáte v Maďarsku
14.4%, v Nemecku na pr. 30%, zarátajúc
všetky autonomné a vedľajšie prirážky.
Ale keď pozreme, čo asi zostáva z tohoto národného
dôchodku k dišpozícii daňovníka,
najdeme nasledovné cifry, nasledovné pomery: Podľa
vypočítania "The Encyklopedia Britanica Company"
v Londýne z roku 1924 pripadlo v Anglii z národného
dôchodku na jedného občana asi 12.000 francúzskych
frankov. Ak odrátame dane. 23.2%, t. j. 3100 francúzskych
frankov, zostalo daňovníkovi k dišpozícii
8900 fr.
Vo Francúzsku z národného dôchodku
3700 fr. - tam je národný dôchodok trochu
pesimisticky rátaný - zbýva daňovníkovi
po odrazení dane k dišpozícii 2960 francúzskych
frankov. V Maďarsku po odrátaní 14.4% daní
z národného dôchodku na hlavu, t. j. 360 fr.,
zostáva k dišpozícii na hlavu 2140 francúzskych
frankov.
Teraz viďme zaťaženie svojho národného
majetku, poťažne národného dôchodku.
Podľa výšuvedeného výpočtu
činí náš národný majetok
asi 95 tisíc milionov francúzskych frankov. Drom
Nesselom je odhadovaný náš národný
majetok na 150 tisíc mil. čs. korún r. 1923.
Srovnajúc tieto dva odhady, ktoré sú dosť
približné, náš národný majetok
činí asi 105----110 tisíc mil. francúzskych
frankov, z čoho pripadá na hlavu asi 7700 francúzskych
frankov. Náš národný dôchodok
odhaduje sa drom Nesselom na 25 miliárd čs. korún.
Tento dôchodok sa zdá nízkym, ak porovnáme
ho s národným dôchodkom iných štátov,
kde sa ukazuje pomer národného dôchodku k
národnému majetku 1:3 alebo 1:4.
Ale práve naše verejné bremená zapríčiňujú,
že náš národný majetok nedonáša
toľko, koľko by mohol pri menšom zaťažení.
Ale rátajme optimistickejšie 35 miliárd čs.
korún národného dôchodku. Podľa
toho pripadá na 1 občana našej republiky z
národného dôchodku, vo francúzskych
frankoch rátané, 1900 francúzskych frankov.
Poznamenávam, že tento národný dôchodok
je príliš optimisticky rátaný.
R. 1922 - podľa štatistickej príručky
z r. 1925 - pripadlo na jednoho občana republiky 1029 čs.
korún daní. Na r. 1923 - podľa súkromných
výpočtov - asi 1600 korún, podľa vtedajšej
meny asi 900 francúzskych frankov. Náš občan
platí teda na dane bezmála polovicou svojho národného
dôchodku a zbýva mu k dišpozícii iba
cca 1000 francúzskych frankov.
Podľa týchto udajov asi 45% národného
dôchodku platíme na verejné bremená.
Takéto porovnanie držal som za potrebné predniesť
nielen k upovedomovaniu našej daňujúcej verejnosti
o neudržiteľnom stave nášho daňového
systému, ale držím to za potrebné i
preto, že racionálné hospodárenie, obchodovanie,
menovite s cudzozemskom, bez ohľadu na cudzie daňové
pomery nie je možné. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Dovolím si rozšíriť sa na poznámku
predošlého rečníka kolegu Remeša.
Vďačne kvitujem isté zásady, ktoré
vyslovil. Povedal on totiž, že nemôže byť
všetko jedno ani štátu, ani robotníkovi,
ani zamestnancovi, ani štátnemu úradníkovi,
či továrne stoja alebo nie. a to z národohospodárskeho
ohľadu, tedy už i preto, ako som povedal, že základom
daňovej politiky musí byť národný
majetok.
Pán kol. Remeš ďalej povedal, že
vraj v solídnej hospodárskej politike musí
sa dbať o to, aby každý podnik pri jednakých
okolnostiach mohol vyrábať. Viďme teraz, nakoľko
sa uplatňovaly tieto veľmi správné a
jedine správné zásady v daňovej politike
ohľadom Slovenska a Podkarpatskej Rusi. Keď výšopísané
verejné ťarchy boly ťažké pre poplatníka
historických zemí, ako znely reči štyroch
predrečníkov, ako strašne nesnesiteľné
boly oné pre obyvateľov Slovenska.
Je všeobecne známo, že kým v historických
zemiach daň zárobková je od 1/2%
do 4%, bola na Slovensku sadzba tej istej dane menovanej
III. triedy 10%, a to nie postupná, ale jednomerná.
Čo to znamenalo pre poplatníka slovenského,
dovolím si ukázať na jednom prípade.
Pri ročnom zárobku 100.000 Kč mal platiť
slovenský poplatník na pr. v Košiciach nasledovné
dane: 10% zárobkovej dane III. triedy, t. j. 10.000
Kč - táto daň je základom pre ostatné
daňové sadzby - ďalej 250% válečnej
prirážky, t. j. 25.000 Kč, 350% obecnej
prirážky, t. j. 35.000 Kč, 18.54% župnej
dane, t. j. 18.540 Kč, dôchodková daň
4841 Kč, válečná prirážka
k dôchodkovej dani 130%, 5293 Kč. K tomu som
nerátal krajinský nemocenský poplatok, komorný
poplatok, daň z obratu a iné dane. To činí
spolu 98.674 Kč. Tak zo zárobku 100.000 Kč
mimo dane z obratu a ostatných poplatkov musel by daňovník
skoro celý svoj zárobok dať na verejné
bremená, ba musel by doplatiť na svoj zárobok
hodných pár tisíc korún. Kým
u poplatníka historických zemí zárobková
daň bola pri menovanom zárobku 2%, tedy činila
2000 Kč ako základ ďalších sadzieb,
bol tento základ u slovenského poplatníka
10.000 Kč. Pri jednakých prirážkach
autonomných platil by poplatník v historických
zemiach pri tom istom zárobku päťkrát
menej ako poplatník Slovenska, totiž len 19.135 Kč.
Prameňom tohoto daňového dualizmu je odlišnosť
patričných zákonov bývalého
Rakúska a býv. Uhorska. Daň zárobková
v historických zemiach sa upravuje zákonom z roku
1896, poťažne novelou z roku 1914, a zárobková
daň tretej triedy, platná na Slovensku a v Podkarpatskej
Rusi, zákonom z roku 1875. Poplatník historických
zemí mal prednosť i tým, že niektoré
ustanovenia menovaného zákona dávajú
vyrubujúcim komisiám možnosť k voľnému
uváženiu pri ustálení daňového
základu, na pr. § 32 zákona z r. 1896, keď
ponecháva komisii voľnosť brať ohľad
na niektoré okolnosti, ktoré môžu prísť
v úvahu k ustáleniu tak zv. prostrednej výnosnosti
- to je § 33 cit. zákona. Uľahčuje voľné
vymeriavanie i pohyblivá daňová sadzba, ktorá
je určená od 1/2% do
4%. Tá okolnosť bola veľmi dôležitá
práve v dobe 1918-1924, keď hospodárske pomery
neboly stálé a mena sa s času na čas
menila. Týmto spôsobom bolo umožnené,
že v dobách kritických sa mohol korigovať
skutočný výnos a uľahčovala prácu
pohyblivá sadzba.
Naproti tomu ustanovenie zák. čl. XXIX z r. 1875,
platného pre slovenského poplatníka, operuje
ciframi čistého výnosu, určitou
sadzbou 10%, vyrubuje sa na základe posledných 3
rokov na nasledujúce trojročie. Už táto
posledná okolnosť sama stačí k tomu,
aby daňovník, podliehajúci týmto predpisom,
utrpel veľkú škodu v dobe tak hospodársky
a menove nestálej, ako bola doba 1917-1923, čo aj
skutočne malo veľmi nemilé následky.
Na berné obdobie 1920-22 bola totižto daň ustálená
na základe priemerných výnosov trojročia
1917-1919. Teda na základe výnosu doby konjunktúry
s vysokými hospodárskymi číslami a
nízkou menou bola daň vyrubená na dobu trojročia
hospodárskej kríze, ba sadzby ustálené
na trojročie 1920-1922 boly ponechané aj na rok
1923 z toho dôvodu, že od roku 1924 má byť
aj na Slovensku a Podkarpatskej Rusi zavedená jednotná
zárobková daň, platná v historických
zemiach. Aby sa teda finančné orgány zbytočne
vyrubovaním daní neobťažovaly - bolo to
takto vtedy odôvodnené - práve i na tú
dobu, keď sa hospodárske pomery na Slovensku a Podkarpatskej
Rusi až katastrofálne zhoršily. A nemožno
je nám nevidieť krivdu aj v tom, že práve
v ten čas, keď ohľadom Slovenska sa ponechávajú
ustanovenia ťažké len preto, aby finančný
aparát nebol obťažovaný novým vyrubovaním
dane na rok 1923, o daňovníkov v historických
zemiach sa postará vláda zákonom číslo
144 z r. 1922, ktorým dáva voľnosť vyrubujúcim
komisiám ku korektúre skutočného čistého
výnosu.
Vyniesol sa síce zákon č. 43 z r. 1923, ktorým
sa umožňuje nejaká sľava aj poplatníkom
Slovenska a Podkarpatskej Rusi, ale aj tento zákon krivdí
poplatníkom Slovenska a Podkarpatskej Rusi, lebo sľavenie
viazal k podmienkam, ktoré per se nemohly byť výhodné.
Poplatník Slovenska totiž musel dokázať,
že jeho hospodárske pomery značne sa zhoršily
v trojročí 1917/1919 - teda v dobe najväčšej
konjuktúry - kým poplatník v historických
zemiach to mal dokázať iba na rok 1922, tak práve
na rok hospodársky kritický. K tomuto bodu len ešte
toľko poznamenávam na dôkaz nemožnosti
takéhoto opatrenia, že v župe trenčianskej
zo 60 žiadostí o sľavu bola iba jedna jediná
priaznive vybavená. To vyberám, prosím, z
memoranda bratislavskej komory, upraveného na ministerstvo
financií.
Že prečo bol ten daňový dualizmus u
nás, keďže Rakúsko zaviedlo unifikáciu
patričného zákona behom polroka po obdržaní
Burgenlandu, Jugoslávia zaviedla unifikáciu r. 1922.
ba ešte i Rumunsko ju previedlo už roku 1923. My máme
zvláštné unifikačné ministerstvo,
ale tento krivdiaci daňový dualizmus sotrval až
do roku 1924, poťažne až do dnes, a ani týmto
návrhom nie je ešte definitívne zrušený,
iba s roka na rok sa istá jednotnosť predĺžuje.