Středa 17. března 1926

Posl. Śliwka (polsky): Pánové! Českopolská smlouva o úpravě právních a finančních poměrů mezi jedním a druhým státem měla by býti, a je nutno, aby byla, obratem k lepšímu, avšak nikoliv v té redakci, ne v takové formě a ne ve světle oné praxe, jaké jsme byli dosud svědky. Tato úmluva stane se fakticky zaprodáním a zašantročením hospodářských a kulturních zájmů Čechů v Polsku a Poláků v Československé republice.

Pakliže se podíváme všeobecně na tuto celou úmluvu, na první, druhou a třetí její část, obzvláště jednající o státním občanství, amnestii a ochraně národních menšin, musíme upozorniti na ony příznačné momenty, které tak výrazně charakterisují perfidnost obou těch buržoasních vlád, obou států uzavírajících tuto smlouvu.

Z každého článku, z každé věty této úmluvy vychází najevo, že obě strany uzavírající tuto smlouvu chtějí učiniti šťastnými národní menšiny co nejrozsáhlejší svobodou života sociálního, kulturního a hospodářského. Z každé věty, ba i z každého slova tryská co nejrozsáhlejší liberalismus a nejširší demokracie; a neustálé dovolávání se ústavy a různého druhu mezinárodních smluv má býti jaksi zárukou toho, že tato úmluva bude striktně dodržována a že veškeré státní orgány budou ji ve skutečnosti vykonávati.

Věřiti tomu, o čem se mluví v této smlouvě, může pouze ten, kdo nevidí a nechce viděti skutečnosti.

Pro nás, komunisty, stojící na stanovisku, že úplná svoboda politická, sociální, kulturní a hospodářská je možná pouze ve státě proletářském, kde není vykořisťování a žádný útisk národní - a takovým státem je pouze Svaz sovětských socialistických republik jest jasné, že všechno to, o čem se mluví v této smlouvě o ochraně náboženských menšin, je prázdnou frázi, nejsprostším klamem a ničemným pokrytectvím, vypočítaným pouze na oklamání širokých pracujících vrstev a národních menšin.

O tom, že tomu tak je, nebude snad nikdo pochybovati, neboť snaha po zabrání, odnárodnění, bezmezný teror a exterminační politika v poměru k národním menšinám jest již v charakteru panující buržoasie každého imperialistického státu a v tom směru působí celý aparát státní, který má v rukou s proslavenou policii, četnictvem, vojskem, správou a soudnictvím.

Následkem toho nemůžeme míti naději, že zdejší buržoasní vláda změní své stanovisko k polské menšině v Československu a že vláda polská bude jinak postupovati proti národní menšině české na Volyni, než jak postupovala dosud. Neboť polská buržoasie, jak svědčí skutečnost, nikdy se dosud neohlížela na uzavřené a tím pro ni závazné smlouvy, naopak proti svým národním menšinám provozuje vždy a všude politiku násilí a teroru.

V Československu v tom směru je politika vlády na Podkarpatské Rusi a politika proti národní menšině německé a maďarské nejlepším příkladem a takovým také příkladem je exterminační politika polské vlády vůči Ukrajincům a Bělorusům. 5000 Ukrajinců, politických vězňů hyne v polských žalářích, Bělorusa nenazývají tam jinak než banditou a konečně muka našich soudruhů komunistů Laňcuckého a celé řady jiných jsou nejlepším dokladem krvavé šlechtické reakce v Polsku.

Nepřátelskou praxi obou vlád československé i polské proti národním menšinám poznáme, pakliže srovnáme znění této úmluvy se skutečnosti. Smlouva tato byla podepsána již téměř před rokem, avšak její účinky nejsou vůbec požehnané. Mnoho slibů, mnoho práv, avšak všechno pouze na papíře.

Vezměme na příklad první její část o státním občanství. Lhůty, jak to řekl zde již pan Wolf, již vypršely. Každý ví, že je to mlácení prázdné slámy, avšak přichází se s ni před parlament a pan Wolf prohlašuje, že bude hlasovati pro úmluvu rukama a nohama. (Souhlas komunistických poslanců.)

Podle smlouvy měl by každý občan, vyhovující veškerým vymoženostem práva a článku úmluvy, obdržeti své občanství. Bohužel, tento problém získati státní příslušnost v Československu je pravým utrpením slezského lidu. je psanou satirou a krvavou ironií. Sta žádostí o státní příslušnost a občanství leží celá léta nevyřízeno, aby konečně žádost o udělení občanství byla zamítnuta, ačkoliv žadatel má veškeré zákonem předepsané podmínky, aby je obdržel. O tom ví velmi dobře pan ministr spravedlnosti, neboť žadatele odesílá s prázdnem s frází: "Kde pak! My vám nemůžeme dáti příslušnost, ta je pouze pro našince!"

Chudý dělník neobdrží toto právo, třebaže by zde bydlil 20 až 30 let bez přerušení, avšak bohatý obchodník nebo bohatý polský žid obdrží bez překážek třebas i deset občanství. Pan zpravodaj se tomu směje, avšak já mu mohu dáti několik příkladů:

Tajemník polské strany sociálně-demokratické Goetze, příslušný do Haliče, avšak zde narozený a bydlící ve Slezsku od dětství, neobdržel přes žádosti a urgence dosud občanství.

Czendlik Karel, dělník ze Starého Města, český legionář byl zbaven občanství a zastupitelství v obci, protože se při volbách připojil ke komunistům, a málem že ho nezavřeli do vězení.

Také tak dělník z Nýdku Madzia Jan byl denuncován, že je komunistou a za to mu bylo vzato občanství, které dříve plnoprávně obdržel.

Celkem vzato, máme mnoho takových případů, že docela i takovým občanům, kteří sloužili v československé armádě, bylo občanství odebráno. Synové slouží ve vojsku, avšak ani oni, ani jejich rodiče neobdrží práva občanství.

Pakliže tato fakta uvádím, nechci tím říci, že by tato akce zbavování a neudělení občanství měla pouze národní charakter. Pouze naivní člověk může si mysliti, že je to výsledek národního antagonismu. Celá věc má také hlavně základ sociální. Nejvíce zde jde o kapitalisty Rotschilda a spol. a jejich služebníky, jde o to, aby kapitál měl armádu pariů, kterých se užívá k tomu, aby kazili stávky. V době stávky se jim hrozí vyhozením za hranice, a to je právě sociální základ. (Souhlas komunistických poslanců.) A proto, pánové, méně se divíme, pakliže nacionálové, straníci československé koalice tuto celou věc jinak vykládají, ale je to ostuda a hanba, pakliže v tomto útisku proletariátu pomáhají kapitálu zástupci české sociální demokracie, která má své zástupce ve vládě a může rozhodovati o právu občanství chudých proletářů.

Smlouva mluví také o ochraně menšin a zde opět vidíme její rub i líc. Smlouva tato jest již rok podepsána. V praxi měly se vlády přizpůsobiti jejímu znění, ale toho zde není. V článku 12, třetí části mluví se o tom, že ochrana práv menšin nebude se pokládati za neloyální. V praxi, kdo chrání svých práv menšinových, je prohlášen za neloyálního a vláčen po soudech.

Článek 13 mluví o tom, že "pro stanovení národnosti nebo jazyka je směrodatné prohlášení dotyčné osoby nebo jejího právem povolaného zástupce, a to v rámci zákonů státních. Jakýkoliv způsob násilného odnárodňování je nedovolený. Zejména prohlašují obě smluvní strany, že považují za protizákonný každý nátlak na rodiče, aby posílali děti do škol jiného jazyka vyučovacího, než jest jejich jazyk mateřský."

To se píše v úmluvě černé na bílém. Avšak naproti tomu dělá se veliký nátlak na slezské občany všude, v hutích, na dráze, na dolech, nátlak ve směru odnárodnění a docela se také hrozí restrikcí. Prosím, zde je malý příklad. Takový pan přednosta stanice Český Těšín, Laštovička, vlastenec, jakých je málo, dává si předvolávati lidi a zapisuje jejich národnost, dotazuje se, kam posílají děti, zda do polské nebo do české školy. O tom má věděti pan Bechyně jako ministr železnic.

Článek 16 mluví o koncesi: "Při udílení koncesí, oprávnění, úředních povolení a pod., jakož i při.udílení subvencí, státních přídělů a jakýchkoliv oprávnění výdělečných v republice Československé resp. v republice Polské budou občané českoslovenští národnosti polské resp. občané polští národnosti československé, jakož i tuzemské osoby právnické v mezích zákonů postaveni na roveň osobám národnosti československé resp. polské."

Tedy věc koncese není žádná smlouva, to je opravdový trh na dobytek. Úřady nedávají koncesi zpravidla jiným kromě svým našincům. Ve Starém Městě byl bezprávně oloupen o koncesi Dělnický dům a ubytováno tam vojsko ke škodě spolku. Totéž v Životicích; úřady nechtějí dáti výčepnickou licenci, neboť je to dělnický spolek. Byla odebrána také licence pro biograf ve Třinci a Stonavě sociálním demokratům. Po rozumu této smlouvy je to zřejmá protizákonná práce vládní.

Článek 17: "Obě smluvní strany se zavazují, že také v obvodech, kde menšina podle platných předpisů nemá nároku na zřízení samostatných veřejných škol národních (obecných a občanských), povolí zřízení soukromých škol s vyučovacím jazykem dotyčné menšiny s právem veřejnosti, budou-li splněny zákonné podmínky, a udělí jim podle možnosti též podpory; zejména zabezpečí vláda polská všechny možné úlevy při zřizování samostatných soukromých škol s československým jazykem vyučovacím na Volyni."

Otázka školní je skutečně otázkou. zasluhující v tomto případě zdůraznění. V Dol. Bludovicích obec již od roku 1912 urguje povolení pro otevření školy. Vždy marně. Žádosti jsou systematicky odmítány. Bez příčiny, neboť veškeré právní podmínky jsou formálně vyplněny. Zato česká měšťanka má již dávno povolení k otevření i na výstavbu domu. Přiznávám se, že v tomto případě takové smlouvě již nerozumím a nevím, jak si ji vysvětliti. Není to sypání písku lidem do očí?

A nyní ve věci Volyně několik slov. Nejdříve je nutno poznamenati, že ty živly národně-demokratické, vlastenecké, které nejvíce pláčí nad osudem volyňských Čechů, mají nejméně právo stýskati si na útisk, poněvadž právě tyto sféry jsou nejhoršími šovinisty a počešťovateli milionů Slovanů v Československu. (Potlesk komunistických poslanců.) Jejich slzy jsou krokodýlí. Neboť kdyby chtěli pomoci volyňským Čechům, pak zřetelně a ne dvojsmyslně zabezpečili by jim práva v této smlouvě.

Ten článek 17 nestačí na polské poměry a úřady. Jestliže polský statistický úřad dosud nezaznamenává Čechů ve zvláštní rubrice, ale jen pouze pod názvem "ostatní jiné národnosti", to znamená, že nemá upřímné vůle zabývati se volyňskými Čechy tak, jako i jinými národními menšinami. Ruský časopis "Vozroždenie" píše o tom tuto poznámku: "Podle uveřejněné polské oficielní statistiky obyvatelstvo části Volyně, připojené k Polsku, roku 1921 činilo 1,437.908 lidí..., z čehož Češi nebyli odděleni ve zvláštní rubriku, ačkoliv podle oficiálních dat v čísle těch "různých" je jich - 24.405." ("Vozroždenie" čís. 267 z 24. února 1926.)

Tudíž polská vláda Skrzyňského neuznala dosud za přiměřené pochopiti a objeviti na Volyni Čechy. To je také jedna z vlastností locarnského ducha, který se vznášel nad národními menšinami stejně v Polsku jako zde.

Ačkoliv článek 7 smlouvy rižské, smlouvy versailleské a rovněž i rozhodnutí Svazu Národů ze dne 14. března 1923 zabezpečují národním menšinám v Polsku užívání veškerých jim příslušejících práv - praxe mluví něco jiného. Samosprávné právo na území západní Ukrajiny a Bílé Rusi bylo znásilněno s veškerou krutostí, volení obecních správ a rad úplně zmizelo a místo volených obecních representaci a rad řídí nyní správu obci starostové jmenovaní okresními hejtmany, kteří současně s náčelníky státní policie jsou všemocnými diktátory, pány života utiskovaného ukrajinského a běloruského lidu pracujícího.

Veškerá svoboda spolků politických a kulturních zanikla a práva na jejich existenci mají pouze reakční a oportunní organisace, které neustále štvou proti osvobozenským úsilím pracující třídy, čímž prokazují polské buržoasii cenné služby. Dokladem toho je likvidace již 30 let existující ukrajinské sociálně-demokratické strany, zastavení působnosti celé řady kulturné osvětových organisací dělnických "Wolfa", znovu vzkříšených po válce ukrajinskou sociální demokracií pod vůdcovstvím L. Hankiewicze, rozpuštěni ukrajinských kulturních organisací "Proświta" i celé řady dokonce lidumilných institucí a konečně pronásledování školství.

To všechno se děje za pomoci polských socialistů, členů polské strany socialistické a pan dr Czech, který zde chválil a ukazoval jako vzor českým sociálním demokratům polské socialisty, velice se mýlil, jestliže myslil, že je jakýsi zásadní rozdíl mezi jedněmi a druhými, neboť právě polští socialisté nejsou lepší českých sociálních demokratů, jakož i německých. Ve skutečnosti polská strana socialistická podporuje dnes bývalou carskou "ochranku" v Polsku. (Souhlas komunistických poslanců.)

Jak úplně jiné jsou poměry v každém z uvedených směrů ve Svazu Socialistických Sovětských Republik. Dovolte, abych uvedl několik autentických objektivních faktů k vysvětlení. Dnes na sovětské Ukrajině je 70 polských vesnických rad, které veškerou svoji práci vedou polským jazykem. Mnoho polských sedláků a dělníků jsou členy vysokých vládních úřadů a dokonce všeukrajinského ústředního výkonného komitétu. Sovětské instituce úřaduji polsky bez omezeni. Sověty daly do smlouvy bez závazku se strany Polska nebo Československa národu polskému a českému úplnou svobodu, které dříve nikdy neměly. Poláci jsou v sovětské Ukrajině elementem roztříštěným, avšak mají veškerá práva. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Nyní je na Ukrajině více než 400 polských škol. V Kijevě jsou polské paedagogické kursy, v nichž se vzdělávají na učitele děti sedláků a dělníků. V Kijevě, Mohylevě, Leningradě, Minsku jsou polské školy stranické. Je polské oddělení zemědělské školy v berdyčevském okrese a zahájila práci polská škola zemědělská v Novém Závodě na Volyni. Je také polská strojnická škola odborná v Kijevě, dělnická fakulta v Moskvě, tvoří se polská škola divadelní v Kijevě atd. atd. Z toho vidíme, že Sověty jsou jedinou instituci svého druhu, jež bez zřetele na úmluvy sama ze sebe dobrovolně dává svobodu a volnost všem národním menšinám na území bývalého Ruska. (Potlesk komunistických poslanců.)

A nyní dovolte několik slov ve věci finanční. Je to snad velká, ne-li největší bolest chudého lidu slezského, která §vstala následkem nevyřízených finančních závazků s jedné i druhé strany, české a polské. Tato úmluva nepřispívá vůbec k tomu, aby alespoň částečně napravila veliké škody drobných účastníků, jež způsobilo nešťastné rozdělení slezské země. Prosím, abyste v tomto případě vyslechli charakteristický hlas z tábora středních účastníků, kteří ztratili na polské straně veškeré své krvavě vydělané peníze, úspory. V memorandu, které poslali vládě drobni účastníci, kteří v době plebiscitu byli čechofily, praví se v této věci: "Česko-polská smlouva ohledně upravení finančních otázek má býti nyní ratifikována, tvoří však pro československou veřejnost těžké zklamání, ježto neobsahuje žádné ochrany těžce uspořených grošů československých vkladatelů, jejichž dobré peníze zůstaly následkem rozhodnutí pařížské konference velvyslanců ze dne 28. července 1920 a tímto způsobeného rozdělení Těšínska v peněžních ústavech Polského Těšínska a nemohly doposud býti vyzvednuty." Protestují tudíž vkladatelé proti tomu, že úmluva nedává žádné ochrany jejich těžce vydělaným úsporám.

"Řešení této otázky" - praví se v memorandu - "v československo-polské smlouvě v tom smyslu, že s polským občanem v Československé republice bude tak nakládáno jako s československým občanem a zase v Polsku s československým občanem bude tak nakládáno jako s polským občanem, toto řešení bylo by pro československé vkladatele, mající své peníze uloženy v peněžních ústavech Polského Těšínska krajně nepříznivé a značilo by ztrátu skoro veškerých vkladů." Smlouva česko-polská je podepsána, účastníci téměř již 6 let čekají na vyřízení své věci, avšak vláda se o to nestará. Plody z práce těchto chudáků sbírají bohatí zubři, kapitalističtí turové. Není liž to opravdová krádež uspořených peněz drobných vkladatelů?

V memorandu se o tom na konci praví: "Kdežto podle uvedené formule polští příslušníci by dostali své vklady v československých peněžních ústavech vyplaceny v československé měně v poměru 1 K stará rovná se 1 Kč, obdrželi by českoslovenští vkladatelé v peněžních ústavech Polského Těšínska podle polského valorisačního zákona maximálně 125 zlotých a za další 1,800.000 marek pouze 1 zlotý." Tedy neslýchaná škoda, zřejmá krádež úspor chudých vkladatelů. Avšak to nepřekáži panu Wolfovi, aby zde řečnil pro tuto úmluvu.

Shrnuje vývody, zjišťuji: Smlouva tato nedává žádného dostiučiněni národům obou republik. Nezajišťuje uspokojení žhavých potřeb hospodářských i národně-kulturních české menšiny v Polsku a polské menšiny v Československu. My víme, že pouze společnou frontou všech proletářů všech národností můžeme se osvoboditi z jařma otroctví. Pouze v boji s buržoasií ruku v ruce s českým proletariátem může si polský lid v Československu dobýti volnost a svobodu v budoucím sovětském organismu za vlády dělnicko-selské.

Končím a jménem klubu poslanců komunistických a pracující třídy Československa prohlašuji, že budeme hlasovati proti ratifikaci takovéto smlouvy, uzavřené mezi buržoasní vládou československou a vládou polské šlechty. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Špaček. Uděluji mu slovo.

Posl. Špaček: Slavná sněmovno! Smlouva, kterou máme dnes ratifikovati, má uzavříti bolestnou kapitolu našeho mezinárodního a mezistátního poměru československo-polského. Víte sami, že od převratu, od 28. října 1918, nejobtížněji utvořily se naše hranice státní v území Těšínska, Oravy a Spiše. Poněvadž v těchto krajích přechází území slovenské v území polské národnosti a polského jazyka, je přirozeno, že právě v takových krajích mezi národy jazykově a původově tak blízkými, jako je náš národ a Poláci, nastává situace, ve které jmenovitě vzhledem k porobě obou našich národů za Maďarska a Rakouska mnoho lidí nevědělo a neví dosud, ke kterému jazyku a národu by se měli hlásiti. (Tak jest!) V těchto krajích možno mnoho lidí s národnostního hlediska pokládati ne za res, nýbrž za persona nullius. (Tak jest!) Proto právě na Oravě, Těšínsku a Spiši vznikají při snaze obou států získati tato území, které oba státy pokládají vzhledem k těmto možnostem za svoje, konflikty a nesnáze, které trvají z velké části a budou trvati v dohledné budoucnosti ještě dále. Stojí na tomto stanovisku Poláci a musíme na něm státi i my, že na Těšínsku musí býti každému člověku poskytnuta možnost, jmenovitě pokud běží o naše státní území, aby svobodně mohl se rozhodnout pro.svoji národní příslušnost, i když jeho výchova, i když jeho formální způsob mluvy a vyjadřování se, přinesené ze škol, jaké tam tenkráte byly, neodpovídají v této chvíli našemu měřítku národnosti, i když, jak říkáme, u nás mnoho těch Šlonzáků vyjadřovalo se a vyjadřuje se ještě dnes jazykem polským.

Ani p. posl. dr Wolf, ani p. posl. Śliwka a jiní páni nemohou nepřiznati, že opravdu velmi mnoho lidí na Těšínsku, Oravě a Spiši, na které si činí Poláci nárok, ve svém srdci necítí a nechtějí o tom slyšeti, že by za Poláky mohli býti pokládáni a že uvítali s radostí přivtělení západní části Těšínska k československému státu, jako mnozí jiní lidé přivtělení Těšínska zase ke státu polskému. (Tak jest!)

Na Těšínsku, Oravě a Spiši bude ještě dlouho zápaseno skutečně o duše. Těšínsko musí pro nás zůstati územím, ve kterém, musíme říci se stanoviska spravedlivého národního egoismu, musíme dále a stále míti nároky revindikační, poněvadž, vzácní pánové a dámy, na Těšínsku mnoho a mnoho lidí přeje si býti Čechoslováky, mnoho lidí přeje si býti Čechy. Přejí si aspoň, když oni sami nemohou v tomto jazyku vyjadřovati se, aby se to stalo jejich dětem a sami žádají školy, o kterých se mnozí páni domnívají, že jsou určeny k tomu, aby příslušníky našeho národa odnárodňovaly.

Je přirozeno tedy, že docházelo ke konfliktům a že musila býti na obou stranách v našem i polském státě snaha k tomu, aby tyto konflikty nyní v době, kdy přece jen rozhodnutí o hranicích padlo, vyrovnány byly takovým způsobem, jak by odpovídalo nejbližším a doufám pevně, i dalekým perspektivám našeho československo-polského, mezinárodního a mezinárodně-státního poměru a onoho nebezpečí mezinárodně - politického, kterému jsme my oba, Čechoslováci i Poláci, vystaveni vzhledem ke svému geografickému okolí a vzhledem k těm všem národním a státním zájmům okolo nás, proti jejichž vůli jsme jako samostatné národy po této světové válce povstali.

Má-li tato smlouva, která se předkládá k ratifikování, býti pokládána za uzavření té bolestné kapitoly bojů o Těšínsko, Oravu a Spiš, souhlasíme-li s ní my všichni ve stranách koaličních, tož jistě proto, poněvadž si přejeme, aby smlouva tato se stala východiskem opravdu trvalé, pevné československo-polské dohody politické, mezinárodně politické i obchodně politické, a aby toto veliké území, které tato dohoda může representovati, stalo se pro oba zúčastněné národy územím, ve kterém se mohou svobodně, plně a kulturně-hospodářsky vyžíti a aby na základě této úmluvy stala se ochota obou těchto národů a států, původem tak blízkých a na sebe odkázaných, jak to denně osvědčily, společným úsilím co nejužším svazkem hospodářským, politickým a vojenským, bude-li toho potřebí, ubrániti svou existenci proti všem těm, proti jejichž vůli samostatné tyto státy vznikly.

Naše stanovisko k této smlouvě musí býti za těchto okolností souhlasné. Ale dovolte mně, abych jaksi na uzavřenou této bolestné periody tohoto československo-polského sporu, jmenovitě vzhledem k řečem, které pronesl p. posl. Wolfa jmenovitě p. posl. Śliwka a p. posl. Peter, rozebral a částečně odpověděl na některé výtky a abych se také dotkl jakousi reminiscencí věcí, které se staly r. 1919 a r. 1920, abych to mohl učiniti opravdu v zájmu historické pravdy.

Především rozbor věcí méně bolavých. Předpisy o nabývání státního občanství, které jsou touto smlouvou normovány, nemají dnes již politické aktuality. Jisto je, že daleko více státních občanů polských nabylo jednak opcí, jednak žádostmi, které byly příznivě vyřízeny, československého státního občanství u nás než opační. Z tohoto oddílu smlouvy je zřejmo pro každého, kdo poměry zná zblízka - a jistě se mohu počítati za jednoho z nich - že tato celá smlouva prakticky, pravím prakticky, skoro výlučně bude na prospěch občanům a zájmům polským, protože na straně polské jednak našich příslušníků národních je málo, nepřihlížíme-li ke Slovákům na Spiši a Oravě, o kterých se později zmíním, a potom že podle polského zákona nemají, bohužel, stejných nároků na státní občanství a výhody v takovém rozsahu, jako u nás na základě velmi liberální proti menšinám provozované praxe státních úřadů.

Bohužel, nutno při této příležitosti říci, že jsme získali opcí, převedením bývalých státních příslušníků, případně blahovolným vyřizováním žádostí bývalých občanů polských, velmi mnoho příslušníků polského národa, kteří vzhledem k bývalým poměrům kulturním v západní Haliči rekrutovali se jmenovitě z přistěhovalců do uhelné pánve v Karvinné. Vzhledem k předběžnému školskému vzdělání byli kulturně, sociálně a politicky daleko pod průměrem našich lidí na Těšínsku usedlých, a tak jistě přírůstek těchto nových občanů zrovna ke konsolidaci poměrů státních a veřejných na Těšínsku nepřispěl, jak to konečně vidíme i ze skutečnosti, že representantem těchto elementů, které nabyly tímto způsobem státní příslušnosti, je pan posl. Śliwka. Je jisto také, že z provedení této opce a získání tohoto státního občanství vzniká republice a hlavně politickým obcím, ve kterých tito noví státní příslušníci polského původu nabyli státní příslušnosti, velmi mnoho břemen finančních při chudinském zaopatření atd.

Poněvadž však celá tato prvá část, jednající o nabývání státního občanství, není vzhledem k tomu, že uplynuly lhůty, které jsou tam normovány, absolutně nebezpečnou, nebudu se dále o ní šířiti.

V druhé části jedná se o předpisech, týkajících se provádění politické amnestie v našem státě a ve státě polském. Tato amnestie zase skoro výhradně má význam pro bývalé příslušníky Haliče a východního Těšínska, tedy pro Poláky, poněvadž na naší straně nezdržují se, možno říci, absolutně žádní lidé, kteří by se byli dopustili nějakých trestních činů, o kterých se tu mluví a kteří by se mohli nebo chtěli vrátiti na stranu polskou, do východní části Těšínska nebo Haliče, a kteří by chtěli býti živi jako lidé, kteří dostali amnestii se strany Polska.

Při této příležitosti musím reagovati na ně které výroky z dřívějších řečí páně Śliwkových a Peterových, resp. na pokus utvořiti historickou nepravdu o tom, že snad v době plebiscitní byly to - jak s emfasí pánové stále zdůrazňují - zájmy oné nenáviděné, nacionálním šovinismem řízené buržoasie, která štvala národ polský a český na Těšínsku do toho boje, a která se tam dopouštěla největších surovostí. Mohl bych čísti dlouhou oficielní knížku, která obsahuje všechny ty strašné věci, které se tam děly a která je doprovázena řadou ilustrací a fotografií svědčících o tom, kde a jakým způsobem byly provedeny ty strašné násilnosti, kterými byl plebiscitní boj před rozhodnutím mezinárodní konference velvyslanecké provázen. Nebudu jí však čísti, nýbrž uvedu jenom docela striktně ony příhody, které padají na vrub nikoli nacionální šovinistické buržoasie naší nebo polské, nýbrž na vrub oněch vrstev obyvatelstva polského na Těšínsku, jichž mluvčím jsou páni Śliwka a Peter.

Tak na př. po všech těch vraždách, které nastaly dříve, - uvádím dr Miroslava Havla z Bílska - a po těch násilnostech z Karvinné 3. února, došlo dne 17. února ke vpádu tlupy asi 400 ozbrojených dělníků třineckých kádr voličů pana Śliwky rekrutuje se zvláště z tohoto kraje - do obce Cisovnice, kde tlupa přinutila hosty v obecním hostinci k přísaze, že budou hlasovati pro Polsko a přepadla dále dům rolníka Mamice Pavla, jenž těžce nemocen ležel na lůžku. Nemocný byl přinucen ranami pěstí, holí a důtek k pokleknutí na podlaze a k přísaze, že chce býti věrným sluhou polského státu.

Dne 17. února přepaden byl v Třinci dělníky třineckých železáren učitel Pszcolka, dovlečen do dělnického domu, zbit a přinucen volati: "Nech zyje Polska!".

18. února přepadena byla schůze Šlonzáků ozbrojenou tlupou dělníků za vedení polského důstojníka Rymorse. 20. února přepaden úředník Cinciala Jiří, důvěrník slezské strany lidové, třineckými dělníky v Dolní Lišné, surově zbit a ztýrán. Podobně ztýráni Bajtek Jan, vůdce slezského hnutí dělnického ve Frýštátě a horník Noga Adolf. Stejné případy přepadení hlásí se ze Stanislavovic, kde byl ztýrán dělník Milerski, protože nesl časopis "Šlazak". Dále byl přepaden a zbit na blízku Fryštátu závodní zřízenec Urbaczek, Bajtek Pavel mladší. Nebudu mluviti o jiných případech, kde se mluví výslovně o dělnických násilnostech se strany polské. Dne 24. února stlučen byl do krve ve fryštátské válcovně slevač Tlolka Emanuel jen proto, že četl časopis "Šlazak", 25. února střeleno bylo na Šnapku Josefa, horníka z Dětmarovic, když s druhem hovořil o situaci na Těšínsku, a těžce poraněn; týž den střeleno i na dělnického důvěrníka Pěcha Františka, jenž však nezraněn. 25. února přepaden asi 20 násilníky ve svém bytě Urbaczek Jindřich ve Fryštátě a okraden o náramek, prsteny a doutníky atd. v úhrnné ceně 2500 Kč. Příbytek Stadherra Jana, svářeče železa, přepaden a prohledán neznámými teroristy. Celá řada jmen. Pavlas Karel, horník z Orlové, Holeksy Jan, Lichnovský Karel, Uhlář František, Kubík Fridolin, Palla Jan, Částek Josef atd. atd.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP