Středa 17. března 1926

Posl. Windirsch (německy): Dámy a pánové! Vyžádal jsem si slovo k projednávané předloze, poněvadž mám pocit, že ratifikací této smlouvy v její nynější formě bude způsobena zemědělství ve státě veliká škoda. Ustanoveními obchodní smlouvy jsou však zvláště postiženi ve státě vinaři. Procházíme-li seznam zboží, které se do státního území dováží ze Španělska, jsou to z velké části produkty půdy a velmi značný díl zaujímá mezi nimi víno. Při zboží, které se do našeho státního území ze Španělska dopravuje, chtěl bych se jenom zmíniti, že byly ustanoveny různé kontingenty, a to pro vinné destiláty 2000 hl, pro likéry a punče 1000 hl. Uvádím-li zvláště tyto dva druhy, pak mohu zajisté připojiti, že když se toto zboží zde spotřebuje, jest to spotřeba čistě luxusní, ježto není vůbec nutno takové předměty do státního území dovážeti. Chce-li konečně někdo utopiti svoji bolest v alkoholu, má dosti příležitosti použiti k tomu alkoholu vyráběného ve státě samém. Velký je dovozní kontingent u vína, který činí 120.000 hl, a kupodivu přiváží se ze Španělska do státního území také sůl, pro niž byl přiznán kontingent 8000 q. Ostatně jest zajímavo v souvislosti s těmito čísly zmíniti se o tom, že pokud jde všeobecně o jižní plodiny, spotřebuje se jich ve státním území velmi mnoho, a že vzato národohospodářsky, dělají se výdaje na věci, které nejsou potřebné. Zjistil jsem, že na příklad r. 1924 bylo do státního území dopraveno asi 242.000 q jižních plodin v ceně 88 milionů Kč. V roce 1925 vzrostl tento dovoz na 400.000 q, za něž bylo vydáno přes 130 milionů Kč. Zdá se mi, že tyto výdaje nejsou národohospodářsky nijak odůvodněny, naopak, musí-li jíti takové obnosy peněz do ciziny za ty věci, myslím, že se tím naše národní hospodářství ochuzuje. Co pak se týče dovozu vína v sudech, bylo sem r. 1924 dopraveno 256.000 hl v celkové ceně přes 60 milionů Kč. R. 1925 zůstalo dovezené množství přibližně stejné a cena dovezeného vína činila něco přes 64 milionů Kč. Pozorujeme-li nyní obchodní styk mezi Československem a Španělskem, musíme k tomu poznamenati, že r. 1921 množství vyvezeného zboží z Československa do Španělska činilo 38 a půl milionu korun. V tomto roce byl vývozní obchod se Španělskem pasivní něco přes 12 milionů korun. R. 1922 bylo vyvezeno zboží dohromady za 42 milionů korun a v tomto roce byl obchod se Španělskem aktivní pro Československo více než 4 miliony. Sleduji-li tyto číslice až do roku 1924, bylo v tomto roce do Španělska vyvezeno zboží asi za 24 milionů a vzniklo pro Československo aktivum 6 milionů Kč. Pro rok 1925 bude toto aktivum činiti asi 8 milionů. Zkoumáme-li dovezené zboží ze Španělska do československého státního území, je zvláště nápadno velké množství vína, které se z této země do Československa dováži. A právě z tohoto velkého množství vína vzniká to, co musím označiti jako základní hřích na domácím vinařství. V československém státě máme v Čechách asi 430 ha vinic, na Moravě 4853, na Slovensku 8860, v Podkarpatské Rusi 2865, tedy dohromady asi 17.000 ha vinic. Tím, že se také velké množství vína dováží do státního území, dělá se vinařům konkurence, neboť jest fakt, že ve státě, zvláště v jižní Moravě, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi nalézají se velmi značná množství vína, které nemůže býti odbyto.

Ovšem četl jsem kdysi v nějakém časopise, myslím, že to byla "Národní Politika", kde se radí těmto vinařům, když chtějí odbýti své víno, aby je prostě dávali za nižší ceny. Při tom pisatelé článku zapomínají, že jisté zboží, které se vyrábí v zemědělství, a v tomto případě ve vinařství, nelze právě proto prodávati pod určitou cenou, poněvadž aspoň původní náklady musí býti konec konců přece hrazeny prodejem výrobku. Ovšem nutno při tom připomenouti, že velký díl viny na zvýšení výrobních nákladů vůbec ve státním území má veliké množství sociálních břemen, která musí nésti výroba, zvláště však velmi značně vysoká daň z vína, která rovněž velmi zatěžuje vinařství, vlastně odbyt vína. Když ve státním území domácí vinař špatně prodává, pak chci při této příležitosti poukázati k tomu, že neprodejností vína jsou postiženy především menší zemědělské existence. V celku jest vinařství malopodnikem, při němž jednotliví majitelé vinic přece jenom poměrně málo arů země obdělávají. Nelze-li proto víno prodati, jsou tím především ohroženy a těžce postiženy právě slabé existence.

Pakli se přes to z ciziny dováží víno za ceny značně nižší, slyšeli jsme z vývodů pana zpravodaje, že při tomto dovozním kontingentu jde o vína, jimž se předem dostává celních výhod. Kromě toho nesmí býti přehlíženo, že v těchto zemích je zcela jiná schopnost vzrůstu vína, jaké jistě nelze najíti v našem užším státním území, a že dále výroba, poněvadž jest méně zatížena, jest mnohem lacinější než v poměrech našich. Zvláště velké žaloby jsou uváděny proto, že nejde jenom o ono množství vína, které k nám může býti přivezeno konečně ze Španělska na základě zajištěného kontingentu, nýbrž vedle toho přichází rovněž velmi značné množství vína do Československa z jiných zemí. Připomínám zde jenom, že z Francie, z Itálie, z Řecka a z Rumunska jest rovněž velmi značné množství vína k nám dopravováno, že stejně bylo by připojiti ještě také Jugoslávii, zkrátka různé státy, které předem jsou predestinovány pro vinařství a v nichž se víno vyrábí za poměrně levné výrobní náklady.

Zvláštní zatížení našeho domácího vinařství znamená však udržování zvláštní dávky z vína lahvového, t. zv. pásková daň. Na tuto daň upozornil také pan posl. Netolický, a to proto, poněvadž od mého kolegy a ode mně byl podán resoluční návrh, v němž se finanční ministerstvo vyzývá, aby odstranilo dávku z lahvového vína a místo ní zavedlo zvýšený paušál daně z obratu, který by byl placen ze všech dovozů vína do státního území. Ovšem mohl jsem již slyšeti z úst pana posl. Netolického, že on není přítelem tohoto návrhu a že se již přimlouval, aby návrh byl zamítnut. Přenechávám slavné sněmovně, aby provedla opravu mínění pana zpravodaje v tom smyslu, aby tento revoluční návrh byl skutečně přijat. Jestliže jsem podal tento návrh, pak se vlastně také shoduje se snahami daňového výboru stálé delegace zemědělských rad, v kterémžto výboru se opětovně mluvilo o této věci a při tom znovu výbor poukazoval na to, že je nezbytně nutno odstraniti konečně tuto dávku z lahvového vína. O tomto předmětu se ovšem již mluvilo, avšak způsobem, který nijak nemůžeme akceptovati, a to proto ne, poněvadž dávka z lahvového vína má padnouti jenom tenkráte, když se všeobecné dani nápojové, pokud zdanění vína přichází v úvahu, přizná ústupek v tom smyslu, že právě tato všeobecná dávka z nápojů může býti zvýšena. Kdyby tomu tak bylo, naprosto ničeho by se tím nedosáhlo, neboť zatížení domácího vinařství bylo by stejné a celá věc musila by se bezbolestně vyříditi tím způsobem, kdyby slavná sněmovna právě přijala náš resoluční návrh.

Mluvím-li o obchodní smlouvě se Španělskem, chci poukázati na podobnou diskusi, která se konala minulého roku v Německé říši v souvislosti se stejnou věcí. Také v Německé říši měl se říšský sněm zabývati ratifikací obchodní smlouvy mezi Německem a Španělskem. Také tam v kruzích vinařských a sadařských byl veliký odpor proti ratifikování této obchodní smlouvy, který konečně vedl k tomu, že hned, když v Německé říši říšský sněm schválil obchodní smlouvu, říšská vláda německá okamžitě tuto smlouvu vypověděla. Říšská vláda německá učinila tak proto, poněvadž přihlížela ke všem výtkám v souvislosti s touto otázkou, které právě tak byly odůvodněny, jak jsem je tu uvedl, a nahlédla, že konečně nic jiného nezbývá, než tuto obchodní smlouvu vypověděti. Ovšem byla tato smlouva po nějaký, byť i jen krátký čas v platnosti, a i za tu krátkou dobu objevil se její ničivý vliv, a to tím způsobem, že v Porýní, ve Francích, v moselském území, jež jsou význačnými krajinami vinařskými, musili přijíti rovněž tamější vinaři k přesvědčení, že nemají možnosti svého vína odbýti. Mezitím hlásil se však fiskus, jak se to děje také u nás, požadoval daně, pro něž vinaři naprosto neměli po ruce peněz. Přes to byli vinaři trápeni. Stát hleděl s veškerou mocí vybrati splatné daně, a když konečně útrapy tohoto vinařského lidu dospěly krajnosti, došla těmto lidem trpělivost, a je vám známo, že následkem toho potom vypukla v moselském území t. zv. válka vinařská, při níž veškeré vinařské obyvatelstvo postavilo se zřejmě proti fisku v německé říši.

Jak se to odehrálo v německé říši, podobně je tomu také u nás v Československu, v Podkarpatské Rusi a v jižní Moravě. Shledáváme, že zemědělci vinaři rovněž nemohou splniti svých povinností ke státu, při čemž není třeba zvláště se zmiňovati, že tyto povinnosti daleko přesahují normální míru. V souvislosti s tím chci jenom říci: Má-li v tomto směru nastati zlepšení, pak jest nutno zrušiti dávky z lahvového vína a opraviti obchodní smlouvu, která zde má býti ratifikována a která ovšem jest označována jako zatímní. To jest, že jde jenom o zatímní úpravu obchodních styků mezi Španělskem a Československem. Při takových čistě hospodářských otázkách bylo by naprosto nutno, aby byly dotázány o mínění interesované kruhy zemědělské rady, v jakém rozsahu možno takové věci provésti, a aby se jejich vyřízení neponechávalo jenom orgánům ministerstva obchodu. (Souhlas na levici.)

Předseda (zvoní): Žádám o přečtení podaného návrhu.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Resoluční návrh posl. Windirsche, Wagnera a druhů:

Vláda se vybízí, aby zrušila daň z vína v lahvích (daň páskovou) a aby v náhradu za ni zavedla v přiměřené výši paušalovanou daň z obratu dovezeného vína.

Předseda (zvoní): Tento návrh je dostatečně podepsán a je předmětem jednání.

Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je tedy skončena.

Žádám prvního zpravodaje, pana posl. Myslivce, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. Myslivec: Vážené Národní shromáždění! Vážený p. kol. Windirsch s kol. Wagnerem a soudr. podali návrh, aby na víno dovážené k nám ze Španělska byla uvalena paušalovaná daň z obratu a aby v důsledku toho byly zrušeny pásky. Uznávám, že p. kol. Windirsch.se dal vésti v této záležitosti dobrou snahou a proto byl by velice na omylu, kdyby se domníval, že já jako referent v zásadě jeho návrh zamítám. Já sice mluvím jménem zahraničního výboru, jehož účelem především je, starati se o to. aby náš stát uzavřel smlouvy s cizími státy. Nicméně musím doznati, že návrh p. kol. Windirsche je na tento čas neproveditelný, neboť my zde uzavíráme úmluvu, modus vivendi, ve které na víno ze Španělska k nám dovážené jsou stanoveny určité celní sazby. Kdyby se mělo vyhověti návrhu p. kol. Windirsche a kdyby měl býti přijat a na toto ze Španělska k nám dovážené víno byla uvalena paušalovaná daň z obratu, mám za to, že by španělská vláda a její vyjednavači, kteří s našimi zástupci tu smlouvu vyjednávali, mohli nám učiniti výtku jisté neloyálnosti, že proti sazbám již na víno ze Španělska stanoveným ještě další sazbu ve formě paušalované obratové daně uvalujeme, a jsem přesvědčen, že by se Španělsko prostřednictvím svých zástupců u naší vlády proti tomu ohradilo.

Tedy my v zásadě souhlasíme s tím zavedením páskové daně na víno u nás prodávané. Mám za to, že je to jedno z opatření, na které ministerstvo financí - nebo které ministerstvo na to původně přišlo - nemusí býti hrdo, poněvadž sami prodavači vína uznávali, že je to vlastně více šikanování prodavačů vína než zájem státu, docíliti co největších zisků. Kdybychom měli statistiku, co stála kontrola lidí, kteří šli od vinárníka k vinárníku, ze sklepa do sklepa jednou, dvakrát, desetkrát a dvacetkrát, co času ztratil prodavač, a dokonce co stál ten veliký personál, kterého bylo třeba pro tuto kontrolu, a kdybychom pak vypočetli výnos páskové daně a srovnali s nákladem na její kontrolu, jsem přesvědčen, že bychom poznali, že jsme na tuto kontrolu doplatili. Všichni tedy uznáváme zásadu, že pásková daň na víno byla podnikem pochybným, ale v tomto daném případě nemůžeme na víno ze Španělska dovážené tu přirážku uznati, poněvadž bychom si musili dáti líbiti výtku neloyálního jednání, když na jedné straně se zástupci Španělska ujednáme příslušné sazby celní na toto víno k nám dovážené a připuštěné a na druhé straně bychom hned uvalili na totéž víno další paušalovanou daň a tím bychom vlastně jeho prodej u nás znemožnili. Proto myslím, že pan kol. Windirsch - a není to jen on, na této věci jsou interesovány vinařské kruhy u nás na Mělnicku, Žernosecku, na jižní Moravě, na Slovensku a Podkarpatské Rusi může býti jist, že jeho návrh bude vládě a specielně ministerstvu financí podnětem k tomu, aby upustilo od páskové daně na lahvové víno; jak mně bylo sděleno se strany zástupce pana ministra financí, také se již na to pomýšlí a hodlá se to zaměniti zase všeobecným zvýšením daně z vína vůbec. Prohlásil jsem již, že vinárníci sami řekli, že raději by platili příslušný poplatek ze všeho vína, jen když by se zbavili těch šikan, které jsou spojeny s kontrolou páskové daně.

Nemohu tedy jinak, jakkoli návrh uznávám, než vysloviti se proti jeho přijetí v tomto případě, poněvadž by to bylo jistým kazem v daném slovu Španělsku, a navrhuji., aby předloha byla schválena tak, jak byla přijata ve výboru zahraničním. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Žádám druhého zpravodaje, pana posl. Netolického, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. Netolický: Vážená sněmovno! Sjednání obchodní dohody se Španělskem nebylo jednoduché a vyžadovalo velmi dlouhého času, než bylo uskutečněno. Je již u nás zvykem, že při sjednávání obchodních smluv bývají brány v potaz nejen svaz průmyslníků, v tomto případě ministerstvo obchodu nebo obchodní a živnostenské komory, ale i zemědělství, a to proto, poněvadž zástupce ministerstva zemědělství stejně spolupůsobí při předběžném vyjednáváni a předběžných pracích k sjednávání obchodních smluv.

Z těchto důvodů jsem tedy přesvědčen, že pokud se týče zemědělských potřeb, byl v tomto případě na ně brán náležitý zřetel. Pokud se týče průmyslu a obchodu, je jmenovitě dnes, kdy jeví se u nás velká krise nezaměstnanosti průmyslové, jistě naléhavou otázkou, aby tato dohoda byla schválena.

V původním svém referátu vyslovil jsem se proti přijetí resoluce a důvody jsem uvedl. Žádám proto slavnou sněmovnu, aby návrh schvalovacího usnesení přijala v souhlasu s výborem zahraničním podle návrhu výboru pro záležitosti průmyslu, živnosti a obchodu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přikročíme k hlasování.

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec. Budeme tedy hlasovati o celém usnesení najednou. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není.

Kdo souhlasí se schvalovacím usnesením ve zněni doporučeném pány zpravodaji, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijal a toto schvalovací usnesení ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Druhé čtení provedeme, bude-li této věci přiznáno řízení zkrácené podle §u 55 jedn. řádu, při vyřizováni odst. 5 pořadu dnešní schůze.

Je nám ještě rozhodnouti o přečteném resolučním návrhu pp. posl. Windirsche a soudr.

Kdo s tímto návrhem pp. posl. Windirsche a soudr. souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Tím vyřízen je odst. 2 pořadu schůze.

Přistoupíme ke třetímu, kterým je:

3. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živnosti o vládním návrhu (tisk 75), kterým se předkládá Národnímu shromáždění úmluva o zjednodušeni celních formalit, sjednaná 3. listopadu 1923 v Ženevě (tisk 123).

Zpravodajem výboru zahraničního je pan posl. dr Hnídek, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností je pan posl. Netolický. Uděluji slovo prvému zpravodaji, panu posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Pakt o Společnosti Národů vedle svého hlavního cíle, totiž udržení míru mezi národy, pamatoval také na to, aby mezi jednotlivými národy, zastoupenými ve Společnosti národů, byly pravidelné normální styky v každém ohledu, hlavně styky obchodní. V důsledku paktu Společnosti národů Rada Společnosti národů usnesla se svolati mezinárodni konferenci, která byla zahájena v říjnu a skončila 3. listopadu 1923, o tom, jakým způsobem by se daly zjednodušiti celní formality mezi jednotlivými státy. Výsledek těchto porad byl, že 3. listopadu 1923 byla uzavřena úmluva, která má za účel zjednodušiti celní formality. Výslovně podotýkám, že běží jenom čistě o celní formality a nikoliv o celní nebo hospodářskou politiku nějakých států.

Tato úmluva má články dvojího druhu. Jedny články jsou pro smluvní strany závazné, druhé články se jenom doporučuji. Tato úmluva týkající se formalit celních má tedy za účel odstraniti všechny překážky, které by stály v cestě normálnímu způsobu přivážení zboží ze státu do státu. Za tím účelem mají jednotlivé státy publikovati vhodná opatření týkající se formalit celních a sděliti každou změnu těchto formalit Společnosti národů. Rovněž se upravuje bezcelní dovoz vzorků pro obchodní cestující.

Druhé články, které se jenom doporučují, týkají se hlavně ulehčení dovozu zavazadel, potom předmětů které slouží k veřejným výstavám atd. Co se týče nás, my jsme tuto praksi dávno prováděli, takže až na několik článků tyto předpisy byly u nás prováděny.

Zahraniční výbor navrhuje slavné sněmovně, aby přijala návrh usnesení, uveřejněný ve vládním návrhu tisk 75. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, panu posl. Netolickému.

Zpravodaj posl. Netolický: Slavná sněmovno! 37 států - bud samostatně nebo svými delegáty zastupovaných - sjednotily se r. 1923 na smlouvě, kterou měly býti celní formality zjednodušeny. Nejde snad touto dohodou o uniformovanost, ale o zjednodušeni celních pohraničních styků mezi jednotlivými státy pro jejich zahraniční obchod.

Jest nutno v této dohodě viděti určitý pokrok, který směřuje také k usnadnění vzájemných obchodních styků. Jak již bylo zpravodajem zahraničního výboru řečeno, v naši republice nebude nutno podle této dohody měniti snad celou řadu ustanoveni, poněvadž naše pohraniční styky byly tak dalece upraveny, že vyhovuji téměř všem článkům zmíněné, dnes projednávané dohody.

Z toho důvodu, poněvadž vidíme v tom určitý pokrok a úspěch, když usnadněn bude zahraniční styk, usnesl se výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živnosti doporučiti slavné sněmovně, aby navrhovanému usneseni dostalo se ústavního schváleni. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K rozpravě není nikdo přihlášen, přikročíme proto ihned k hlasování.

Schvalovací usneseni má toliko jeden odstavec a budeme tedy hlasovati o celém najednou. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí se schvalovacím usnesením ve zněni, které doporučeno bylo pány zpravodaji, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala schvalovací usneseni ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Druhé čtení provedeme, bude-li této věci přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu, při vyřizování odst. 5 pořadu dnešní schůze

Tím vyřízen jest třetí odstavec pořadu schůze.

Přikročíme k dalšímu, jímž jest:

4. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 8) o hranici přijmu vylučující nárok na důchod válečných poškozenců (tisk 175).

Rozprava byla skončena již ve včerejší 15. schůzi poslanecké sněmovny a přečteny byly také došlé návrhy.

Nyní jest uděliti slovo pp. zpravodajům k doslovu.

Zpravodajem za výbor soc.-politický jest p. posl. Dubický, za výbor rozpočtový p. posl. R. Chalupa.

Dávám slovo k doslovu prvnímu zpravodaji, panu posl. Dubickému.

Zpravodaj posl. Dubický: Při včerejší rozpravě o předloženém zákonu o hranici příjmu, vylučující nárok na důchod válečných poškozenců, tlumočili téměř všichni páni řečnici stesky, že péče o válečné poškozence v naši republice nevyhovuje, že nedosahuje úrovně, kterou má péče o oběti války v jiných zemích, jmenovitě v Německu, Francii a Anglii.

Již ve svém včerejším referátu poukázal jsem na příčiny, jež jsou důvodem toho, že jinde mohlo býti o válečné poškozence postaráno vydatněji nežli u nás. Páni řečníci vzpomínali však pouze zdánlivě stinných stránek této naší péče, pomlčeli však úplně o tom, co v péči této u nás jest dobrého. Ani slovem se na př.nezmínili o léčebné péči, jež poskytována jest válečným invalidům, o péči protésové, jež stojí u nás nesporně na výši, se kterou můžeme se chlubiti před celým světem a jež jest i s jiné stránky základní složkou péče o válené zaměstnance, ježto dodávání protés válečným invalidům stalo se téměř faktickým monopolem Družstva válečných invalidů.

Pan posl. Schubert zmínil se o tom, že je stále ještě řada poškozenců, kterým nebyl důchod vyměřen a kterým dosud nebyl doplatek vyúčtován. Případů takových je však pouze mizivé množství. Jsou to případy, kde jest rozhodováno o důchodu na základě dodatečných přihlášek nebo kde strana přes vyzvání nepředložila dokladů od ní požadovaných nebo kde nebylo možno posud zaopatřiti vyúčtovací data od berních úřadů. To jest hlavní příčinou vleklého vyřizování některých žádostí, na co si bylo se strany p. posl. Schuberta stěžováno.

Pan kol. Zajicek vyslovil ve své řeči podiv nad tím, že ačkoliv počet osob důchodu požívajících rod od roku klesá, přes to vždy je pro uspokojení těchto požadavků stanoven v rozpočtu stejný peníz. Podle úsudku p. kol. Zajicka bylo by možno míti za to, že státní správě vznikají vzhledem k tomuto stavu úspory. Pan poslanec však přehlíží skutečnost, jež poskytne úplné vysvětlení v této věci. Z těchto rozpočtových položek bylo totiž nutno vždy hraditi vedle běžných důchodů i mnohdy velmi značné doplatky, vzniklé zadržením důchodů v předcházejících letech. To jest objektivní a správné vysvětlení výtek, které zde byly p. posl. Zajickem předneseny.

Pan posl. Pik ve své řeči vzpomenul úřednictva, které ve svých resortech řeší problém požitků válečných poškozenců. Jako zpravodaj mám za povinnost oceniti s tohoto místa záslužnou práci úřednictva v ministerstvu sociální péče za vedení p. sekčního šéfa Fleischmanna, jakož i úřednictva v zemském úřadu pro válečné poškozence za vedení p. ředitele Kypry, kteréžto úřednictvo v posledních letech jest neobyčejně zaměstnáno a snaží se vyjíti všem oprávněným požadavkům válečných poškozenců dle zákonných ustanovení liberálně vstříc.

K návrhu samotnému podána byla řada pozměňovacích návrhů. O těchto návrzích jednal také soc.-politický výbor. Měl jsem příležitost zaujmouti k nim stanovisko. Toto stanovisko bylo negativní, poněvadž při nynější finanční situaci státu a při dnešním vybudování sociální péče pro válečné poškozence není možno při nejlepší vůli v rámci dané možnosti návrhy tyto akceptovati. Připomínám však, že některé návrhy dojdou splnění při osnově zákona o jednotné úpravě požitků válečných poškozenců, která, jak jsem již včera uvedl, ohlášena byla p. ministrem soc. péče.

Z toho důvodu navrhuji, aby poslanecká sněmovna pozměňovací návrhy, které byly včera přečteny, neschválila, naopak, aby přijala vládní osnovu ve znění, jak jsem ji včera doporučil. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo k doslovu druhému zpravodaji, panu posl. R. Chalupovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP