Pátek 28. května 1926

Posl. inž. Jung (německy): Dámy a pánové! Tři vládní návrhy, se kterými se dnes zabýváme, tisk 118, dále tisky 80 a 81, tvoří souvislý celek. Když tedy promluvím k prvnímu vládnímu návrhu, bude se to ovšem vztahovati také na obsah obou dalších. Jde o smlouvy, jimiž konečně má býti vyjasněno postavení jedné skupiny státních pensistů, tak zvaných zahraničních pensistů z nástupnických států starého Rakouska. Zde ovšem dlužno projeviti úžas, že se tato věc tak dlouho vlekla. (Nepokoj.) Jak se zdá, pánové si přejí, abych svoji řečnickou lhůtu prodloužil.

Dohoda římská byla uzavřena dne 6. dubna 1922, vídeňská dne 30. listopadu 1923. Ze 6 států, Rakouska, Italie, Polskaumunska, Jugoslavie a Československa, které uzavřely obě dohody, ratifikovaly je Italie a Rakousko již na počátku roku 1924. Uplynuly tedy dva roky, než se také zde v této zemi konečně vzchopili k tomu, aby aspoň poněkud zmírnili ohromnou bídu těch lidí, kteří nespáchali nic jiného, než že jistým lidem nebyli vhod. Mluvím-li dnes, děje se to proto, poněvadž ve smlouvě římské a vídeňské jedna skupina zaměstnanců bývalých státních drah jest výslovně vyloučena z odpočivných požitků. Smlouva římská vyloučila vůbec železniční pensisty a otázku jejich úpravy přenechala pozdější konferenci, která se pak - o 1 1/2 roku později - sešla ve Vídni. Avšak i vídeňská smlouva v článku II vylučuje od odpočivného výslovně tyto osoby: 1. Které odmítly službu ve státě, jehož příslušníky se staly, nebo které nesložily slibu (přísahy), úředně od nich požadovaného. 2. Které opustily svou službu. 3. Které vlastní vinou nevyhověly všeobecné nebo zvláštní výzvě, aby nastoupily službu, nebo aby podaly přihlášku za tím účelem, a konečně 4. ty, jejichž převzetí do služeb bylo v zájmu veřejném odmítnuto. To jest zvláště významný bod. Tato krutá ustanovení vztahují se mezi jiným také na 50 propuštěných německých železničářů, jejichž bída již několikráte byla podnětem, aby se jich někdo zastal. V této souvislosti mohu také poukázati na minulé sněmovní období, ve kterém jsem se sám zabýval těmito věcmi v četných návrzích a dotazech - mimo jiné tisk 249 ze dne 15. června 1920 a tisk 1458 ze dne 20. ledna 1921 - dále v tehdejším výboru státně zaměstnaneckém, a to před římskou konferencí. Mohu také poukázati na bouřlivou schůzi, v níž se jednalo o návrhu na sestátnění ústecko-teplické dráhy a dále na četné kroky, které podnikla odborová organisace německých železničářů a spolek německých železničních úředníků, aby se zmírnila bída těchto lidí. Důvodová zpráva k vládnímu návrhu tisk 81, tedy k úmluvě vídeňské, praví o čtyřech výše uvedených důvodech vyloučení: "V prvých třech bodech jde o bývalé rakouské zaměstnance, kteří dali buď činem nebo výslovně na jevo, že státu své příslušnosti sloužiti nechtějí. Jejich jednání je co do právních účinů totožné s dobrovolným vystoupením ze služby podle §§ 84 až 86 služební pragmatiky a pokud se týče železničních zaměstnanců, podle ustanovení §u 137 služebního řádu pro zaměstnance státních drah. Konference uznala za samozřejmo, že ničím jim není povinen stát, k němuž se dotčení zaměstnanci neznali a nezachovali se podle jeho zákonů (u nás proklamace Národního výboru ze dne 29. října 1918 a zákon ze dne 7. února 1919, č. 74 Sb. z. a n.), které umožňovaly jim vstup do státní služby. Případy ad 4 jsou zcela ojedinělé." K tomuto odůvodnění dlužno přece jen poznamenati, že ti, kdož je sepsali, neznali, jak se zdá, poměrů, které panovaly až do saint-germainského mírového diktátu, nebo lépe řečeno, nechtěli o nich věděti. Přece již dosti dlouho před vydáním zákona ze dne 7. února 1919 tak zvaného přísahového zákona, bylo mnoho osob propuštěno ze služby, také takových, které vůbec byly ochotny konati službu a také to výslovně prohlásily. Znám přece tyto věci z vlastní zkušenosti a mohu mezi jiným poukázati jen na správu jihlavské výtopny, k níž jsem patřil a kde koncem listopadu 1919 všichni techničtí úředníci byli propuštěni během několika hodin, ač výslovně prohlásili, že budou konati službu. Udavačství bylo v této době na denním pořádku, každý český zaměstnanec, jenž byl někdy potrestán nebo jemuž se někdy něco vytklo, měl za to, že přišla doba, kdy se může pomstíti donášením, jak se ostatně děje také při restrikci. Tak zvaný přísahový zákon, tedy zákon ze dne 7. února 1919, byl ostatně tak vadně vyhlášen, že mnoho osob vůbec o něm nevědělo. Příznačný příklad tohoto tvrzení uvedl jsem kdysi ve své sněmovní řeči o postátnění ústecko-teplické dráhy a opakuji jej. Dva strážníci břeclavského odboru pro udržování trati konali službu na území Valčickém. Teprve když toto území bylo připojeno - tedy celý rok po uplynutí lhůty, kterou ustanovil přísahový zákon - mohli se vůbec dostati v dosah Československa. Tázal jsem se tehdy a táži se také dnes, jak tito dva, jejichž nadřízeným úřadem bylo tehdy řiditelství severní dráhy ve Vídni, měli zde vykonati slib. Avšak všechny rozumné důvody nepomohly, naopak, postupovalo se podle mrtvé litery zákona.

Jak v těchto obou případech, tak také ve všech jiných bylo by lze najíti omluvné důvody. Zajisté bylo by, 7 1/2 roku po převratu, nejvýše na čase, aby se konečně jednou súčtovalo s tímto druhem revolučního zákonodárství. Ovšem nic takového nepozorujeme, jak mezi jiným dokazují také dva procesy provedené teprve nedávno v Opavě a v Jihlavě, při nichž došlo k odsouzení z toho prostého důvodu, že odsouzení byli prý ve spojení se spolky prý velezrádného směru. Rozhodující české vrstvy nemohly se ještě probojovati k názoru, jímž se mají vyznačovati národy státotvorné a stát udržující, že první podmínkou udržení státu jest zapomenouti na domnělé přestupky proti státu.

2. odstavec §u 1 vládního návrhu tisk 118 poskytuje možnost napraviti křivdu, jež byla na vyloučených dosud spáchána a jež nebyla odstraněna ani ve smlouvách římské a vídeňské. Zní: "V případech zvláštního zřetele hodných mohou býti podle volného uvážení přiznány odpočivné a zaopatřovací požitky v předcházejícím odstavci uvedené osobám, které jsou nebo se stanou československými státními příslušníky a nespadají pod ustanovení odstavce prvního. Totéž platí o pozůstalých po těchto osobách." Tomuto znění dlužno ovšem vytknouti velice mnoho, ba dokonce všecko. Rozumí se samo sebou, že jsme si přáli jiného znění, totiž aby, se nemluvilo o milosti, neponechávalo se volnému uvážení, kde jde prostě o nápravu spáchané křivdy.

Podati pozměňovací návrh za poměrů v této sněmovně nemá účelu, poněvadž by byl beztoho zamítnut. Nemohu tedy učiniti nic jiného, než s tohoto místa ukázati na nezaviněnou bídu propuštěných železničářů a pracovati, aby tyto oběti převratové doby konečně byly poněkud odškodněny za své utrpení a strádání. Ovšem, co platí o těchto 50 německých železničářích, které znám podle jména, platí také pro ty, kteří nejsou v našem seznamu, a vlastně o všech státních zaměstnancích, jejichž jména rovněž neznám. (Souhlas na levici.).

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. dr Feierfeil. Dávám mu slovo.

Posl. dr Feierfeil (německy): Slavná sněmovno! Předložené vládní návrhy, jmenovitě tisk 118, zabývají se úpravou částí oněch otázek, které se dostavily jako průvodní zjevy převratu, které se snad také z části dostaviti musily, avšak během 8 let mohly již dávno býti rozřešeny, kdyby se to bylo vážně chtělo provésti, a mohly býti upraveny uspokojivě. To jsou zjevy, pro něž velmi mnoho lidí, sta, snad tisíce lidí utrpělo a trpí velké hmotné škody, zjevy, které mnoha lidem přímo zničily existenční podmínky, zjevy v tom smyslu, že mnohý člověk, který snad sloužil ve veřejné službě, ve službě státu 20 a 30 let, nakonec nemá z toho nic jiného, než známý výrok: Mouřeníne, vykonal jsi svoji povinnost, můžeš jít!

Česká zahraniční politika jest velkorysá, v aspoň pokud jde o mluvení do utváření světa, i když si československý ministr věcí zahraničních velmi často musí dáti líbiti, že jej odkáží do příslušných mezí, jako na příklad nyní opět při smlouvě, kterou Německo uzavřelo s Ruskem. Bylo by velmi zajímavé uvésti výběr, jak snad jiné veličiny, které také mají jistý význam v zahraniční politice, posoudily zakročení českého ministra pro věci zahraniční. Jednou snad bude lze tento výběr přednésti. Chci však říci toto: Co pan ministr pro věci zahraniční v tomto směru učinil, není nic jiného, než další pokračování v dosavadní praxi. Jakmile se v Evropě něco děje, co by snad mohlo působiti ve smyslu Německu přátelském, co by mohlo přispěti, aby pomohlo Německu z onoho bezprávného stavu, do něhož bylo upoutáno tak zvanými mírovými smlouvami, ihned jest tu Československo, aby to znemožnilo nebo pokud možno ztížilo. Konec konců se mu to však nepodaří, nebude moci zabrániti vzestupu Německa. Jednou bude důkladně súčtováno s touto československou zahraniční politikou. Při takovéto velkoleposti československé zahraniční politiky projednávají se ovšem takovéto věci, jako jest tento návrh, jen tak mimochodem, mnohdy jen tak, jak se latinsky říká "ut aliquid fecisse videatur", jinak nic. Jinak by byla tato věc musila již dávno býti odstraněna za oněch 8 let.

Tisk 118 týká se věci, která byla smluvena již r. 1923. V rakouském a italském parlamentě byla dohoda tato ihned projednána, jen Československo odsunulo věc až do roku 1926. v Zde, jako v jiných věcech, bráníte návratu předválečných poměrů. Právě v poslední době dostali jsme zprávu, která musí vzbuditi všeobecnou nevůli, zprávu, že potíže s pasy a visy nebudou odstraněny. Policie musí věděti, kdo ve státě odjíždí a přijíždí. To jest přece naivní věc, neboť kdo chce překročiti hranice státu v nekalém úmyslu, přejde přes hranice bez pasu a bez visa. Potížemi jsou postiženi jen nepodezřelí cestující. O omezení dopravních překážek není ani řeči, ba celé skupině lidí, pensistům, činí se potíže a překážky, kdykoliv musí překročiti hranice, a to podle zvláštních zákonných předpisů. Jest přece zřejmé, že rodinné vztahy z dřívější doby trvají i přes hranice státu. Jest přirozeným právem, pěstovati tyto rodinné vztahy. Avšak právě pensistům se to znemožňuje, vyřízení jejich žádosti se protahuje, až jest příliš pozdě, když již doba, pro kterou se žádá překročení hranic, uplynula. Ministerstvo pro věci zahraniční mohlo by si získati skutečný dík sta lidí, kdyby chtělo tyto poměry odstraniti. Avšak není zde vůbec vůle takovéto úlevy poskytnouti, ba i platné zákony se vykládají nehumánně a nepřirozeně. Každý z nás zná sta takových případů.

Nejhorší jest to často s přiznáním státního občanství. Uvedu jen jeden případ z mnoha. Odehrává se to ve Slezsku. Velvyslanecká konference z roku 1920 zajistila opční právo. Na základě tohoto opčního práva žádal jeden člověk tam bydlící o státní občanství. Ministerstvo vnitra žádost zamítlo, poněvadž prý již uplynula lhůta, kterou ustanovila velvyslanecká konference. Věc šla k Nejvyššímu správnímu soudu, který rozhodnutí zrušil.

Nejvyšší správní soud prohlásil, že sice usnesení velvyslanecké konference, jímž byla určena lhůta k uplatnění opce jedním rokem, pochází z roku 1920, že však toto usnesení velvyslanecké konference nabylo v Československu platnosti teprve od doby oficielního vyhlášení. Vyhlášeno však bylo teprve r. 1925. Opční lhůta pro dotčeného tedy prošlá nebyla a rozhodnutí ministerstva vnitra bylo zrušeno. Člověk by se domníval, že ministerstvo vnitra vyřídilo poté žádost kladně. Nikoliv, stalo se totéž, jako s Marianskými Lázněmi, kde se nestarali o rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, nedbali ho, aby zjednali platnosti svému násilnickému názoru. Ministerstvo vnitra nedbalo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu prohlašujíc, že usnesení velvyslanecké konference jest mezinárodní smlouva, z níž nelze vyvozovati individuální práva. To už člověk nemusí být ani právníkem, potřebuje míti jen zdravý lidský rozum, aby poznal: To je nehorázná věc!

Nač tedy jsou mezinárodní smlouvy, nelze-li z nich vyvozovati individuální práva. Věc jest tím strašlivější, poněvadž velvyslanecká konference výslovně ustanovila: "Výkonu opčního práva nebudou se dělati žádné potíže a každému, na něhož se vztahuje opční právo, umožní se bez omezení nabýti státního občanství." A přes to ministerstvo vnitra postupuje takto! Nehledě ke všemu ostatnímu, jest to při nejmenším hrubým porušením právního vědomí právě tak, jako postup pozemkového úřadu ve věci Mariánských Lázní a Teplé jest hrubým porušením všeho právního vědomí.

Tento návrh ve svém znění ukazuje aspoň vůli vyjíti vstříc oprávněným nárokům. Jest si vskutku třeba přáti, aby provedení této smlouvy, jakmile se stane zákonem, stalo se co nejrychleji, neboť zatím uplynulo již 8 let. Lze si představiti zoufalství mnoha set lidí, jimž se nestalo po právu, poněvadž toto ustanovení nenabylo platnosti již před několika léty. Zvláště doporučuji, aby se liberálně vykládal odst. 2 §u 1: "V případech zvláštního zřetele hodných mohou býti podle volného uvážení přiznány odpočivné a zaopatřovací požitky osobám, které podle doslovného znění neměly by na ně nároku." Jest to sice zvláštní stylisace, opět jest to poskytování milosti a nikoliv právní nárok, avšak přece něco.

K §u 2 tohoto návrhu dovoluji si podati návrh, a sice, aby poslední slova §u 2, totiž "jinak ustanovení tohoto zákona a zákonů jej doplňujících zůstávají nedotčena", byla škrtnuta. Bude-li tento dodatek přijat, bude opět mnoho lidí již předem vyloučeno z dobrodiní tohoto zákona.

Vedle toho si v souvislosti s tímto návrhem dovoluji navrhnouti, aby vláda k zákonu z roku 1920, jímž se upravují odpočivné požitky vojenských gážistů, podala novelu, jež by v duchu někdejšího vládního návrhu z roku 1920 odstraňovala určité krutosti v zákoně obsažené, jež některé stupně gážistů vylučují. Ať už je člověk založen militaristicky nebo antimilitaristicky, ať již se staví proti válce z kterékoliv idey, jednu věc však musíme konstatovati: Nabyté právo musí zůstati nabytým právem pro každého. (Souhlas na levici.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Grünzner. Dávám mu slovo.

Posl. Grünzner (německy): Dámy a pánové! Při projednávání předlohy o převzetí a přiznání odpočivných a zaopatřovacích požitků v souvislosti s pensijními úmluvami sjednanými v Římě a ve Vídni nelze se vyhnouti tomu, aby se nevzpomínalo na dobu, kdy tisíce státních zaměstnanců bylo propuštěno ze svých míst. Před duševníma očima vystupuje znovu celá tragedie, kterou prodělalo tisíce lidí, jichž nepřevzal žádný nástupnický stát. Dějiny utrpení tehdy propuštěných státních a železničních zaměstnanců, tisícerá křivda spáchaná na těchto lidech jest zvláštní kapitolou v dějinách nástupnických států. Nebyly to služební důvody, které vedly k propuštění těchto zaměstnanců, byly to často lživé a udavačské denunciace. Ani v jediném případě nebylo proti některému z těchto zaměstnanců zavedeno disciplinární řízení.

Vídeňská smlouva ze dne 30. listopadu 1923 jedná v čl. 2, bod 1, 2, 3, 4 o osobách, které jsou naprosto vyloučeny z výhod této smlouvy. Zvláště se zde jmenují ti, kdož odmítli službu ve státě, jehož příslušníky se stali, nebo kdož nesložili slibu nebo služební přísahy, úředně od nich požadované, za druhé ti, kdož opustili svou službu, za třetí ti, kdož vlastní vinou nevyhověli všeobecné nebo zvláštní výzvě, aby nastoupili službu nebo podali přihlášku za tím účelem nebo jejichž převzetí do služeb bylo v zájmu veřejném odmítnuto. Nuže, pokud jde o ustanovení vztahující se na to, že mnoho státních zaměstnanců nesložilo slibu nebo služební přísahy, nepřihlíží se k tomu, že tito lidé často nevěděli, že se mají dostaviti ke složení služební přísahy nebo v slibu, poněvadž se často zdržovali v místech vzdálených od svého dřívějšího služebního místa a nikdo je nevyzval, aby dostáli této své v povinnosti. Jest však také mnoho takových, kteří se přihlásili, od nichž však slib nebo služební přísaha přijata nebyla. Dělo se to úmyslně, aby mohli býti trvale propuštěni ze služby, krátce aby se jich mohli zbaviti.

V prvních třech bodech jde o bývalé rakouské zaměstnance, kteří buď činem nebo v výslovně dali najevo, že nechtějí sloužiti státu své příslušnosti. Jejich jednání,.tak praví důvodová zpráva, je co do právních účinů totožné s dobrovolným vystoupením ze služby podle §§ 84 až 86 služební pragmatiky, a pokud se týče železničních zaměstnanců, v: podle ustanovení §u 137 služebního řádu pro zaměstnance státních drah. Zde tedy vědí, že jsou jistá ustanovení služebního řádu a dovolávají se jich, že jejich činnost se rovná dobrovolnému vystoupení. Tam však, kde lidé násilím byli vyhnáni ze služby, nedbalo se disciplinárního řízení, nýbrž dovolávalo se prostě revolučního práva. Spisy, jež byly kdysi vedeny o propuštěných, nejsou slavným listem v dějinách tohoto státu. Dalo to ohromnou námahu přiměti státní a zvláště železniční správu, aby se začala zabývati úpravou otázky propuštěných a vyřídila ji. Bylo zapotřebí mnoha žádostí a nesčetných zakročení Svazu železničářů, než se přistoupilo k úpravě této otázky. Ve velmi četných případech dostávají zaměstnanci ze služby propuštění jen 60% svých požitků, 40% se zadržuje a není tomu ještě tak dávno, kdy jsme dosáhli toho, že poslední případy byly příznivě vyřízeny - nevím, zdali ještě mimo dosah naší organisace Svazu železničářů jsou případy, které ještě nebyly upraveny - ale mohu říci, že všechny případy, které jsme projednávali stran doplatku zadržených 40% požitků, byly příznivě vyřízeny. Ale škodu, kterou tito lidé utrpěli, stát nenahradí, nemluvě vůbec o ztrátě úroků. Pro velmi mnoho z těchto nepřevzatých státních zaměstnanců dosáhli jsme po dlouhém namáhání výživného, jež však jest vyměřeno jen na základě obyčejných pensí. Jak se zacházelo se zaměstnanci, kterých se chtěli zbaviti, ukáži na několika případech. Dva případy z Hrušovan-Šanova, Petr Schaden a Josef Kratochwill. První z nich byl za převratu s těžkou chřipkou ve stavu nemocných. Když se hlásil do služby, pravil mu tehdejší přednosta Tomaschek, aby zůstal doma, že se tím může nejlépe chrániti, že Češi mu nebudou moci nic udělati.

Schadenovi se zdála tato rada podezřelou, tím spíše, že se ho přednosta Tomaschek také tázal, pomýšlí-li na místo v Rakousku, což Schaden popřel. Dnem 1. října 1919 byli oba, jak Petr Schaden, tak také Josef Kratochwill úplně propuštěni ze služby bez jakýchkoli důvodů. Na otázku, kterou oba dali přednostovi, proč byli propuštěni, odpověděl, že důvodem bude asi to, že nesložili slibu v předepsaném čase. Nejdříve tedy byli tito lidé nuceni, aby zůstali ve stavu nemocných, a to déle, než trvala doba, ve které měla býti složena služební přísaha nebo slib, a když byli propuštěni, bylo to odůvodněno tím, že nesložili slibu, ačkoliv nic o tom nevěděli.

Další případ jest bývalého strážníka Helmera v Zaječí. Tento muž dostal československé státní občanství, poněvadž složil přísahu státního občana. Moravská zemská politická správa - mám tuto listinu před sebou - vyrozuměla Karla Helmera, železničního strážníka v Zaječí, takto: "Uděluji Vám na Vaši žádost ze dne 14. února 1920, jelikož Vám obecní zastupitelství v Zaječí svým usnesením ze dne 19. července 1920 slíbilo, že Vás převezme do domovského svazku této obce, československé státní občanství. Tímto udělením získávají také Vaše manželka a Vaše neplnoleté manželské děti práva československé státní příslušnosti. Vaše prohlášení, že se vzdáváte všech nároků proti československému státu z držení válečných půjček, béře se na vědomí. Abyste vykonal přísahu státního občana, dlužno se přihlásiti u okresní politické správy v Hustopeči." "Pan Karel Helmer" - tak zní ještě poznámka pod čarou - "a jeho manželka Zuzana vykonali předepsanou přísahu jako českoslovenští státní občané dnešního dne u zdejšího úřadu. V Hustopeči, dne 29. října 1920. Podepsán správce úřadu Ranela". Hustopečská okresní politická správa zaslala panu Helmerovi dne 13. října 1920 tento přípis: "Panu Karlu Helmerovi, železničnímu strážníku v Zaječí. V příloze se Vám zasílá dekret, jímž Vám bylo uděleno československé státní občanství, se všemi přílohami. S tímto dekretem přihlaste se Vy a Vaše manželka u zdejší okresní politické správy k vykonání občanské přísahy". To bylo dne 13. října 1920 a dne 29. října 1920 vykonal tento muž již občanskou přísahu a také jeho manželka. Přes to československá správa do dneška ještě nepřevzala tohoto muže jako pensistu s řádnou pensí, nýbrž stále mu vyplácí jen výživné. Za malicherné, ničím neodůvodněné opatření dlužno také označiti, že se těm, kdož dostávají výživné, nepřiznávají žádné režijní výhody, zaručené řádným pensistům.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP