Takových případů, jako tento, jejž
jsem právě uvedl, kde se zamýšlí
čekati, až budou uzavřeny smlouvy s nástupnickými
státy a všemi nástupnickými státy
ratifikovány, jest ještě mnoho. Ale chci se
zmíniti ještě o křiklavějším
případě. Jde o vrchního geometra ve
výslužbě, Martina Nedvěda v Olomouci.
Narodil se roku 1846 v Budějovicích v Čechách,
a do roku 1870 byl příslušným do Hrozňovic
v okrese vltavotýnském v Čechách.
Také neprovdaná matka byla narozena v Čechách
a příslušná do Hrozňovic. V roce
1870 vstoupil do rakouské státní služby
a od té doby byl zaměstnán a příslušný
na rozličných místech. Krátkou dobu
působil v Opavě, v Ravensburgu v Dol. Rakousích,
v Černovicích a v Haliči. Nejdéle
působil v Tyrolsku, v Meranu, Reutte, Kitzbühelu.
Jeho posledním služebním místem byl
Kitzbühel. Odešel do výslužby v dubnu 1902
a od té doby bydlil nepřetržitě v Olomouci.
Domovské právo, patřící mu
v Olomouci podle zákona o domovské příslušnosti
z roku 1896, bylo mu odepřeno. Podle zákona z dubna
1920 jest nepochybně československým státním
občanem. Avšak jeho žádost o přiznání
státního občanství byla zamítnuta
s odůvodněním, že se tento zákon
na něho nevztahuje, poněvadž jeho matka v době,
kdy tento zákon nabyl účinnosti, nebyla již
na živu a tedy v oné době nemohla již
v Čechách míti domovské příslušnosti.
Tedy dokonce na matku se odvolávali, aby tomuto starci
bylo odepřeno domovské právo. To jest rozhodně
zcela zvláštní rozhodnutí. Neboť
podstatným jest jen, aby byly splněny podmínky
zákona z roku 1920 dávno před tím,
než tento zákon nabyl účinnosti. Matka
Anna zemřela již v roce 1888. Nová žádost
nebyla vyřízena a leží s důležitými
listinami u ministerstva vnitra. Ze svazku rakouského státu
byl rovněž propuštěn a jest nyní
skutečně bez vlasti. Odpočivného nedostává
odnikud, již v letech 1919 a 1920 usiloval o získání
domovského a občanského práva. V tomto
případě jde o přiznání
domovského a občanského práva 79letému,
úplně slepému muži, a poukázání
jeho pense a doplatků odpočivných požitků,
které mu od převratu nebyly vypláceny. Jak
jsem již pravil, jest tento muž úplně
slepý, byl násilně vystěhován
a až do nedávna podporoval ho jeho zeť, špatně
placený profesor, jenž toho nyní již činiti
nemůže. Tento muž musel umístiti svůj
nábytek ve skladišti, kde jest tak zastavěn,
že nemůže ani vyndati listiny, které ještě
má. Zakročil jsem několikráte v ministerstvu
vnitra a u brněnské zemské politické
správy, sledoval jsem tento případ dokonce
až do Rakouska. Tento politování hodný
muž nedostává stále ještě
odpočivného, poněvadž ho nepřevzal
žádný stát. Není naprosto důvodu,
proč by se ještě mělo čekati,
aby tento starý osleplý muž dosáhl konečně
svého práva. Nač se v takových případech
musí čekati, až smlouvy nabudou účinnosti,
když jest přece jasno, že tento muž musí
býti převzat jedním z obou států?
Při rozdělení Těšínska
podle rozhodnutí velvyslanecké rady bylo 91 rodin
železničářů násilně
vystěhováno z polského území
z Dědic a z. Bělska-Bialé. Jde vesměs
o železničáře, jež vyzvala československá
železniční správa, a to první
ministr železnic, mezitím zemřelý Zahradník,
a plebiscitní komisař v Těšíně,
aby jen zůstali na svých místech a svědomitě
konali službu, že je československý stát
převezme, jakmile bude rozhodnuto o jejich území.
Ale když pak bylo rozhodnuto o tomto území,
byli tito lidé, jak jsem již pravil, násilně
vystěhováni. Zvláštní vlak, jímž
těchto 91 rodin přijelo do Bohumína, stál
tam 8 dní, rodiny tyto neměly býti z čeho
živy, takže se veřejnost nad nimi slitovala a
sbírala na ně peníze, aby je aspoň
poněkud podporovala. Po 8 dnech byl konečně
tento transport, jenž vlastně podle slibů,
učiněných těmto zaměstnancům,
měl býti převzat Československem,
odeslán do Rakouska. Bylo prostě prohlášeno,
že Rakousko jest jejich mateřskou zemí a že
je má převzíti. Avšak nejen to, mnoha
těmto lidem, kteří tehdy vytrvali na svých
místech, stalo se to přímo osudným.
Československá správa státních
drah je totiž nejen vyzvala, aby konali službu, nýbrž
aby také agitovali pro Československo pro případ,
že by se mělo o Těšínsku rozhodnouti
hlasováním. Tento úkol vzali na sebe mnozí
z tehdejších železničních zaměstnanců,
při čemž vydali se nebezpečí,
že od Poláků budou nejen zatčeni, nýbrž
také ztýráni. Poukazuji na to, že mnozí
z těchto zaměstnanců byli odesláni
do polských internačních táborů,
kde nemocemi zahynuli. Náhradou, které se jim dostalo,
bylo, že nebyli převzati, že se stali li dmi
bez vlasti, že neměli přístřeší
a žádné existence. Při unifikaci zaměstnanců
bývalé košicko-bohumínské dráhy
v byly rovněž spáchány těžké
křivdy na zaměstnancích. Ačkoliv jim
Československo vydalo legitimace o státním
občanství, nechtělo jim v pak přece
státního občanství přiznati.
Československá správa státních
drah chtěla je také v převzíti jen
jako prozatímní zaměstnance, ačkoliv
šlo o dlouho sloužící definitivní
zaměstnance. Ale to ještě není všechno
křivda, jež byla spáchána na těchto
zaměstnancích, nýbrž pokud byli dáni
do výslužby, nebyla jim započítána
válečná pololetí a válečná
léta, a to proto, že prý košicko-bohumínská
dráha tohoto započítání nezavedla.
Tehdy však byla situace taková, že košicko-bohumínská
dráha v době, kdy nebylo rozhodnutí o těšínském
v území, vůbec nevěděla, komu
vlastně toto území připadne, a nemohla
tedy činiti ani opatření, jež činili
Poláci, ani opatření, jež činila
československá vláda. Kromě toho působil
zde ještě také vliv s maďarské
strany. To vše musili odpykati tito chudáci při
svém přeložení do výslužby,
jelikož jim nebyla přiznána výhoda,
že se jim započítávají válečná
pololetí a válečná léta. Při
této příležitosti dlužno také
poukázati na to, že ještě dnes leží
u ústředních státních úřadů
mnoho žádostí o udělení státního
občanství, které čekají na
vyřízení. Můžeme zakročiti,
kolikrát chceme, vyřízení prostě
nelze dosáhnouti. V případech, kde se lidem
dala přece odpověď na jejich žádost,
bylo jim oznámeno: Ano, může vám býti
přiznáno státní občanství,
vzdáte-li se svých odpočivných požitků.
Toho ovšem nemohli tito chudáci učiniti a proto
nebylo jim uděleno státní občanství.
Až do srpna 1921 byla dodržována zásada
teritoriality při udělování pensí
nebo záloh na pense. Dnem 1. září
byla sta pensistů najednou přidělena Rakousku,
kteří však osobně neměli vůbec
tušení o tomto přenesení svých
odpočivných požitků a dověděli
se o tom teprve, když po prvé dostali své nižší
výslužné, poukázané Rakouskem,
převedené na československé koruny.
Při tom pro měnové rozdíly utrpěli
tito lidé ohromnou škodu. Velký nedostatek
smluv záleží také v tom, že se
nestanoví žádná náhrada škody
za ztráty, které byly způsobeny nepřevzatým
pensistům. Bylo by povinností vlády tuto
křivdu znovu napraviti, možnost k tomu jí smlouvy
poskytují. Smlouvy ponechávají jednotlivým
státům možnost, aby stran svých příslušníků
učinily ochranná opatření. Bude tedy
především povinností vlády a
správních úřadů, aby těchto
ustanovení smluv užily ve prospěch zaměstnanců
ve výslužbě. Totéž platí
ovšem také stran doplatku nevyplacených odpočivných
požitků. Smlouvy totiž ponechávají
znovu jednotlivým státům, jak zamýšlejí
odškodniti své příslušníky.
Bylo by bývalo již nutno při vyjednávání
v Římě a ve Vídni se snažiti
dostati do smluv ustanovení, jež by se o tom přesně
vyslovilo, neboť jinak bude to často záviseti
na protekci, poskytne-li se převzatým pensistům
doplatek či nikoliv. Smluvní strany ke konci vyjednávání
podaly také určitá prohlášení.
Na příklad jedno z těchto prohlášení
zní: "Vysoké smluvní strany prohlašují,
že jsou ochotny zkoumati s největší blahovůlí
žádosti o placení odpočivných
požitků v cizině a že budou přihlížeti
ke zvláštním poměrům žadatelů
i tehdy, byla-li dřívější žádost
odmítnuta". Po prvé se tedy všechny nástupnické
státy poněkud zavázaly blaho volně
nakládati se žádostmi o přiznání
pensi do ciziny. Praxe nás poučí, jak se
budou tato prohlášení dodržovati. Podle
zkušeností, jichž jsme nabyli, nemůžeme
si dělati velkou naději. Pensistům žijícím
v cizině byly již činěny všemožné
potíže stran jejich pensí. Povolí-li
se některému pensistovi, aby dostával svou
pensi v cizině, jest to jen základní pense
bez drahotních přídavků. Činily
se dokonce velmi velké potíže zdejším
pensistům, kteří byli nuceni podniknouti
cestu do ciziny. Očekáváme, že se tomu
konečně jednou učiní přítrž
a že se s pensisty bude nakládati skutečně
blahovolně.
V čl. 6 vídeňské smlouvy jest ustanovení,
že se smluvní státy dohodly, že převezmou
placení výslužného oněm osobám,
které do roka po účinnosti úmluvy
podají žádost příslušnému
státu. Učiníme znovu zkušenost, že
až smlouvy nabudou účinnosti, nedovědí
se o tom všichni pensisté, kteří čekají
na převzetí tím nebo oním nástupnickým
státem, a tak nebudou moci dodržeti lhůtu.
Bylo by povinností vlády a správních
úřadů pečovati, aby všem příslušným
osobám bylo to úředně oznámeno.
Jak se dovědí pensisté v odlehlých
místech, do které doby mají podati žádost?
Až tato chvíle uplyne, budou ovšem odmítnuti.
Rovněž nejasné jest ustanovení čl.
7, které jedná o rozhodčím soudu.
Rozhodčí soud má rozhodnouti ve všech
případech, ve kterých jsou mezi jednotlivými
nástupnickými státy spory o státní
příslušnost pensisty ještě nepřevzatého
nebo jenž má býti převzat. Jak tento
rozhodčí soud má býti nebo bude složen
a kde bude míti své sídlo, o tom smlouvy
ničeho nepraví. Bylo by bývalo nutno také
zde pojmouti do smlouvy jasnější ustanovení.
Pak jest v čl. 7 další ustanovení, které
také neposkytuje záruky, že do roka bude rozhodnuto
o sporných případech. Zde musí o to
žádati buď osoba oprávněná
k požitkům nebo příslušný
stát, jemuž tato osoba svou žádost podala.
Toto ustanovení jest příliš nejasné,
než aby bylo lze předpokládati, že ho
lidé včas a řádně použijí.
Největší nedostatek smluv záleží
však v tom, že se nepřejímají všichni
dosud nepřevzatí pensisté a zaměstnanci
v činné službě, nýbrž jen
ti, které dala do výslužby bývalá
rakouská správa, nikoliv však ti, jež
dala do výslužby správa uherská. Většina
slovenských pensistů není stále ještě
pojata do smlouvy římské a vídeňské,
jejich odpočivné a zaopatřovací požitky
ještě dále nebudou zákonem upraveny.
Kruh, jejž vymezuje vládní návrh, jest
také příliš úzký. Zůstává
ještě mnoho pensistů mimo tyto smlouvy a mimo
zákon, jejichž osud také dále bude,
abych tak řekl, viseti ve vzduchu. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
V odst. 2 §u 1 vládního návrhu mluví
se sice o liberálním nakládání
s pensisty hodnými zřetele, o nichž nic nestanoví
ani zákon ani smlouvy, avšak toto ustanovení
v tomto znění jest nepostačitelné.
Proto podali jsme příslušný návrh,
v němž pravíme, jak by mělo zníti
toto ustanovení, aby nebylo ponecháno volnému
uvážení vlády, nýbrž aby
jí bylo uloženo, aby ve všech případech,
kde jde o pensisty, jejichž státní příslušnost
ještě není rozhodnuta, nebo také v případech,
které spadají pod čl. 2 vídeňské
smlouvy, lidumilně prováděla zákon
a smlouvy.
Podle důvodové zprávy mají býti
smlouvy ratifikovány pokud možno nejrychleji. Nuže,
smlouvy jsou předloženy Národnímu shromáždění
již od 15. ledna t. r. a teprve nyní máme je
projednati a vyříditi. Stále jest ještě
pochybné, kolik měsíců uplyne, než
bude definitivně provedena ratifikace. Naše parlamentní
výbory, jak soc. politický, tak také jiné
výbory, které projednávaly smlouvy a vládní
návrh, vyslovily ve svých zprávách
přání, aby také ostatní státy
brzy provedly ratifikaci smluv. Domnívám se, že
tato výzva měla se týkati především
nás samých, neboť na příklad
Rakousko ratifikovalo římskou smlouvu již dne
8. března 1924 a Italie ratifikovala tutéž
smlouvu dne 11. března 1924. Bylo dosti času, aby
také u nás tyto smlouvy dávno již byly
bývaly vyřízeny. Litovati dlužno také
toho, že obě smlouvy ihned po své ratifikaci
jednotlivými státy nenabývají účinnosti.
Kdežto římská smlouva nabývá
účinnosti hned po ratifikaci nebo po složení
ratifikačních listin mezi dvěma státy,
vídeňská smlouva nabývá účinnosti
teprve po ratifikaci všemi smluvními státy,
nebo po složení poslední ratifikační
listiny. Ani v zákoně ani v důvodové
zprávě smlouvy není ničím odůvodněno,
proč vídeňská smlouva nenabude platnosti
ihned po své ratifikaci. Ubohé Rakousko, jež
musilo převzíti tolik pensistů a činných
zaměstnanců, rozhodlo se rychleji ratifikovati římskou
smlouvu, ačkoliv tím převzalo velmi veliká
břemena. U nás dali si s tím na čas
a lidé jsou dále v úzkosti o svůj
další osud. Bylo by si jen přáti, aby
nyní vláda pokud možno nejrychleji provedla
ratifikaci a také složila smlouvu v Římě,
aby aspoň s oběma státy, Rakouskem a Italií,
mohla býti provedena výměna nebo převzetí
pensistů. Velice mnoho zaměstnanců sloužilo
ještě činně po 3. listopadu 1918 v některém
z nástupnických států, aniž by
je byl tento stát později převzal nebo aniž
by byli dosáhli jeho státní příslušnosti.
I to jest nedostatečným ustanovením ve smlouvách,
které vládu naprosto nezavazuje, aby napravila všechny
křivdy na těchto lidech. Také po této
stránce projevili jsme ve svých pozměňovacích
návrzích, jak si představujeme zacházení
s těmito později nepřevzatými zaměstnanci,
kteří ještě po 3. listopadu 1918 po
několik let konali službu. Budeme hlasovati pro ratifikaci
obou smluv, poněvadž se tím konečně
upravují právní poměry tisíců
lidí třesoucích se strachy o svůj
osud, ačkoliv smlouvy nevyhovují našemu názoru
a našim požadavkům, jež jsme projevili svými
pozměňovacími návrhy. (Souhlas
a potlesk na levici.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Horpynka. Uděluji mu slovo.
Posl. Horpynka (německy): Dámy
a pánové! V Praze a v celém území
Československé republiky měly by vlastně
býti vyvěšeny prapory a vlajky, poněvadž
se dnes mluví zase v jednou ve sněmovně o
pensistech, poněvadž byly předloženy návrhy
zákonů, jichž účelem jest u pensionovaných
státních zaměstnanců skončiti
v dohledné době stav státní bezpříslušnosti
a existence bez příjmů. Bohužel, i dnes
ještě můžeme posuzovati tyto návrhy
jen střízlivě a opatrně. Ačkoliv
převzetí pensistů by bylo jednou z nejdůležitějších
otázek, která potřebovala rychlého
rozřešení, ačkoliv bída pensistů
bez domovské a státní příslušnosti
byla všeobecně známa, ačkoliv byly ujednány
a podepsány dvě dohody o pensích, v Římě
6. dubna 1922 a ve Vídni 30. listopadu 1923, parlament
Československé republiky přichází
teprve po 4 letech k tomu, aby ratifikoval mezinárodní
smlouvy a přijal k nim doplňovací zákony,
kterými mají býti ještě napraveny
chyby, které byly učiněny při sjednání
smlouvy římské a vídeňské.
V tom nepomohou žádné výmluvy. Nyní
se tvrdí, že bylo nutno ještě dále
vyjednávati, poněvadž nejde jenom o převzetí
pensistů, nýbrž také všech aktivně
sloužících osob, které nebyly převzaty
od žádného z následnických v
států Rakousko-Uherska. Konec konců je dnes
přece všeobecně známo, že právě
Vídeň a Praha mají neuvěřitelně
spletité poměry vznikající z toho,
že státní pensisté jsou b domovské
a státní příslušnosti anebo příslušníky
dvou států. Ve versailleské mírové
smlouvě bylo ustanoveno pro státní příslušenství
jako zásada pro rozdělení řádné
bydliště nejenom proto, že tato zásada
byla přirozenou, nýbrž i proto, že byla
vzhledem k bytové nouzi z důvodů čistě
hospodářských nejrozumnější.
Avšak Praha chtěla býti zase jednou chytřejší
a dělati všechno lépe a k jejímu nátlaku
byla přirozená a rozhodná rozdělovací
zásada řádného bydliště
nahrazena zásadou domovského práva, které
nelze snadno zjistiti. Při tom se zapomnělo na příslušníky
rakousko-uherské říšské země,
Bosny a Hercegoviny, jejíž zákonodárství
domovského práva vůbec nezná. A když
podle těchto plánů bylo 52 milionů
lidí v dunajské monarchii rozděleno do nástupnických
států, vznikly neuvěřitelné
nepřístojnosti státní bezpříslušnosti
a dvojité státní příslušnosti,
které byly neobyčejně ztíženy
ještě tím, že ve prospěch Československé
re publiky byla udělána velmi důležitá
výjimka z rozdělovacího principu podle práva
domovského. Podle čl. 76 mírové smlouvy
saint-germainské musí všechny osoby, které
dostaly domovské právo na území Československé
republiky teprve po 1. lednu 1910, ještě jednou je
reklamovati. Nestane-li se to, anebo bude-li reklamace vyřízena
zamítavě, pak nabudou takové osoby podle
čl. 77 této smlouvy ipso facto státní
příslušnosti toho nástupnického
státu, kde leží obec, do níž byly
domovské příslušné, dříve
než anulované domovské právo bylo nabyto.
Kdo zná těžké poměry, které
vznikají tím, že novela k domovskému
zákonu 5. prosince 1896 spojuje nárok na propůjčení
domovského práva s kvalifikovaným pobytem
desetiletým, ten pochopí, že je dnes v největším
počtu případů neproveditelno, aby
takový člověk dokázal své dřívější
domovské právo, domovské právo rodičů
a prarodičů. Takové osoby, postižené
reklamačním řízením, zůstaly
tudíž po většině bez státního
příslušenství.
Zúčastněné mocnosti byly tudíž
nuceny čeliti nějak bezpříslušnosti
státní a dvojité příslušnosti
mezinárodní dohodou. A tak 7. června 1920
došlo k brněnské smlouvě a 6. dubna
1921 k první konferenci římské, avšak
teprve 6. dubna 1922 na druhé konferenci římské,
které se účastnily všechny nástupnické
státy vyjma Maďarska, bylo ve čl. 1 ujednáno,
že se nástupnické státy zavazují,
že budou dále vypláceti pense poukázané
bývalou rakouskou vládou jenom svým vlastním
občanům. Stejné ustanovení opakuje
o tom dodatečná konvence vídeňská
z 30. listopadu 1923. Kdežto tyto dohody byly ratifikovány
ltalií 21. února 1924 a Rakouskem 8. března
1924, přistupuje Československá republika
teprve dnes k tomu, aby se těmi úmluvami a jejich
účinky poprvé ve svém parlamentě
zabývala. Opravdu skvělá péče
tohoto státu o vlastní občany, která
vydává svědectví o podivuhodném
stupni lidskosti!
Jaké do nebe volající případy
nespravedlivosti a nelidskosti se za ten čas staly, kdy
zlovolná politika průtahů neustále
odkládala konečné řešení
těchto palčivých otázek, případy,
které všechny ze spisů jsou známy rozhodujícím
úřadům a dokonce zaměstnávaly
nejvyšší správní soud! Ze své
bohaté sbírky chci tu uvésti jenom tři
z těch nesčetných případů,
nikoliv že by předváděly posluchači
nejhorší poměry, nýbrž poněvadž
jsou opravdu typické a charakterisují naše
poměry, zvláště jednání
s pensisty.
Vrchní geometr I. třídy na odpočinku
Martin Nedvěd byl 35 let státním úředníkem,
naposled v VIII. hod. tř. a byl r. 1902 dán do pense.
Narodil ve v Č. Budějovicích, jeho rodiče
měli domovské právo v Čechách
a on sám ovšem až do vstupu do státní
služby příslušel do Čech (Hrozňovice
u Týna n./Vlt.). Od svého pensionování
žije nepřetržitě v Olomouci. To je právě
24 let. Podle mírové smlouvy saint-germainské
stal se tedy bez dalších formálností
občanem Československé republiky, i když
podle svého posledního služebního místa
v Kitzbüchelu v Tyrolsku byl příslušný
tam (čl. 3, 4 a 6 mírové smlouvy). Avšak
také podle ústavního zákona ze dne
9. ledna 1920, č. 236, čl. II, § 1, čís.
3 jest beze všech pochyb zdejším státním
občanem, podle čl. 4 mírové smlouvy
mohl optovati pro Rakousko, neučinil však toho, poněvadž
byl občanem Československé republiky a chtěl
jím zůstati. Přes to odpírá
se mu zde právo domovské a státní
příslušenství a všechny snahy zde
dopomoci mu ku právu byly dosud marné. Nejbolestnější
při tom jest, že Nedvěd již plných
6 let nedostává pense. Jest mu již 80 let,
jest slepý, tedy úplně k výdělku
neschopný a byl by již dávno zemřel
hlady, kdyby se ho nebyl ujal nevlastní syn. Zdejší
úřady tvrdí, že jeho pensi má
platiti Rakousko, Rakousko však neplatí, poněvadž
on již před 24 lety přesídlil do Československé
republiky a kromě toho byl výslovně propuštěn
z rakouského svazku státního. Nemá
tedy ani vlasti ani domova, stav to, o němž právníci
ovšem tvrdí, že je nemyslitelný a nepřípustný.
Že však tento stav skutečně existuje,
pociťuje on na vlastním těle a jeho nevlastní
syn ještě více na tobolce. Před půldruhým
rokem byl Nedvěd vyklizen z bytu pro nezaplacení
nájemného, bytu nemůže sehnati, a tak
žijí oba ti staří lidé - on a
jeho manželka - majíce jenom nejpotřebnější
šatstvo, v hotelu, ovšem na útraty nevlastního
syna. Ačkoliv tento syn šel ihned vyrovnati nedoplatek
nájemného, bylo vyklizení provedeno od vlastníka
domu, asylního spolku, který sleduje účely
lidem prospěšné. To je osud člověka,
který po celý život konal svoji povinnost a
doufal, že si svou poctivou prací zaslouží
také bezstarostný večer života, který
však má neštěstí, že se nad
ním nesmilovala smrt dříve, než ho státníci
tohoto vítězného státu ponenáhlu
hladem umučí a připraví na věčnost.
Nemnohem lepší jest osud těch vojenských
osob, které jsou zahrnovány pod zákonný
název optantů a jichž jest velmi značný
počet. Osud těchto lidí jest asi stejný
v každém jednotlivém případě,
takže by také stačilo, když zde uvedu
to, k čemu leží v ministerstvu národní
obrany úřední doklady pod č. 8902
ze 16. června 1924, a čím se zabýval
také nejvyšší správní soud
v nálezu č. 17.599 ze dne 25. září
1925. Tu jde o bývalého aktivního setníka
střeleckého pluku v Těšíně
č. 31, který se narodil v r. 1880 v Dolní
Bladnici, v politickém okrese Čes. Těšín
- tedy v bývalém plebiscitním území
- jest ženat a otcem nezaopatřeného dítěte
a úplně bez majetku. Celou válku prodělal
na frontě. Byl třikráte těžce
raněn, takže jest válečným invalidou
a od Rakouska dostával také přídavek
za zranění. Po rozdělení Slezska a
Těšínska r. 1923 optoval pro Československo
a bylo mu také přiznáno zdejší
státní občanství a domovská
příslušnost do Těšína. Na
to zažádal u ministerstva národní obrany
v Praze o převzetí jako setník v. v. do české
armády a o přiznání a vyplácení
pensijních požitků. Jako odpovědí
degradovalo ho ministerstvo národní obrany zcela
nevinného nejen na obyčejného pěšáka,
nýbrž odepřelo mu také pensi s odůvodněním,
že je optantem a že podle přejímacího
zákona optantům pense nepřísluší.
Jeho stížnost do tohoto rozhodnutí podaná
k nejvyššímu správnímu soudu v
Praze skončila s týmž záporným
výsledkem. A tak je státním občanem
Československé republiky, poplatníkem a zařazen
do české armády, plní přesně
své povinnosti ke státu, stát se však
nestará o to, zda a z čeho on a jeho příslušníci
žijí a nevyplácí mu pense, kterou si
poctivě a v pravém slova smyslu krvavě zasloužil.
To má býti patrně trestem za to, že
optoval pro zdejší stát a platí mu daně.
Řeknu-li "do nebe volající nespravedlivost",
užívám pro takové poměry tohoto
názvu jenom proto, že si nemohu vzpomenout na jiné
označení.
Nejhanebnějším kulturním dokumentem
jest však nepochybně případ prof. Nowaka
a jeho pozůstalých v Čes. Budějovicích,
který byl již v minulé zákonodárné
periodě ve zdejší sněmovně interpelován.
Nowak byl do převratu profesorem státního
gymnasia v Radovcích. Začátkem července
1914 přišel se svou manželkou a dítětem
na návštěvu k příbuzným
do své otčiny do Čes. Budějovic. Tu
vypukla světová válka. Bukovina sta!a se
válečným územím a prof. Nowakovi
byl znemožněn návrat na služební
místo. Poněvadž mu válečná
furie zpustošila v Radovcích jeho byt a uloupila majetek,
zbyl mu jenom obsah dvou kufrů, v nichž s sebou vzal
nejnutnější věci pro sebe a pro rodinu
do Budějovic k letnímu pobytu. Za války zdržoval
se v Budějovicích a po onemocnění
byl začátkem roku 1918 pensionován. Poslední
své odpočivné dostal 1. listopadu 1918 ještě
z Vídně. Od té doby nedostal ani krejcaru,
poněvadž Rakousko zpečovalo se mu platiti,
ježto byl jako definitivní státní úředník
příslušným do Radovců. Československá
republika neplatila, ačkoliv je v Čechách
narozen a v době převratu měl své
bydliště v Českých Budějovicích,
a Rumunsko již se naprosto nestará o nějakého
německého profesora z Radovců. Tento člověk,
který třicet let konal věrně a poctivě
svoji službu, bídně živořil z milodarů
svých příbuzných, až ho r. 1920
vysvobodila smrt z jeho trapné pozemské pouti. Nedosti
na tom, že sám na stará léta a v dobách
nemoci žil úplně bez majetku, poněvadž
byl připraven o dobře zasloužený výdělek,
u jeho úmrtního lože stálo strašidlo
starosti o ženu a dítě. Nelze ani změřiti
duševních útrap, jež jistě drásaly
srdce a mozek tohoto člověka při pomyšlení,
jak se povede jeho příslušníkům,
když se ani jemu nepodařilo domoci se práva.
A skutečně jeho vdova nedostala od státu
ještě ani haléře pense a vychovávacího
příspěvku pro syna. Rumunsko sice uznává
státní občanství rumunské její
a jejího syna, syn je každým rokem na rumunském
vyslanectví asentován, avšak peněžních
závazků Rumunsko neplní, ačkoliv již
po léta jsou v Bukurešti všechny potřebné
dokumenty pro výpočet pense a se všech stran
podnikány kroky, aby konečně vdově
a dítěti bylo dáno co bylo protiprávně
zadržováno zemřelému. A Československá
republika, jejíž ministerstvo zahraničí
dobře zná celou skutkovou podstatu, poskytla v letech
1918-1926 jedenkrát částku 2000 Kč,
ovšem s jemnou výzvou, že tuto částku
nutno ihned vrátiti, kdyby Rumunsko snad poukázalo
dlužnou pensi. Tak vypadá osud nevinné rodiny,
který ji připravily kulturní státy,
které ještě k tomu se tváří
jako vítězové, vyšlí z velké
světové války. Nemusí člověk
bezděčně mysliti na to, že takového
brutálního jednání neodváží
se ani Československá republika, ani království
rumunské vůči svým nejtěžším
zločincům, že však oba tyto státy
mají dosti zákonných paragrafů, aby
svůj postup proti takovým nevinným rodinám
ospravedlnily? Táži se s tohoto místa Jeho
Excelence pana vyslance království rumunského,
u něhož jsem v této věci již jednou
sám intervenoval, zda považuje za zvláštní
čest zastupovati zde v Praze vládu, která
připravuje vdovy a sirotky o jejich zaopatřovací
požitky.
Každý mravně cítící člověk
shledá nepochopitelným, že vláda nesnaží
se rychle a důkladně odstraniti kulturní
hanbu takových poměrů. Co však musíme
viděti? Po léta se protahuje ratifikace mezinárodních
smluv a konečně se předloží sněmovně
na stůl vládní osnova, která neposkytuje
nic nového, než že mluví o případech
zvláštního ohledu zasluhujících,
v nichž vláda podle volného uvážení
může přiznati zaopatřovací požitky
oprávněným osobám nebo jejich pozůstalým,
když chce, také tehdy, když mezinárodní
smlouvy k tomu neposkytují podkladu a domácí
zákonodárství se proti tomu dokonce vyslovuje.
To ovšem není vyřešení problému,
které by mohlo uspokojiti, je to jenom pokus s nevhodnými
prostředky, jejž nutno odmítnouti. Nežádáme
milosti zákonem, nýbrž požadujeme právo.
Budiž dáno nejchudším z chudých
to, co jim patří. Zde naproti tomu dělají
se paragrafy, které mluví jenom o možnosti,
jinak však vydávají občany z tohoto
státu libovůli úřadům na milost
a nemilost, ba olupují je o příležitost
nastoupiti pořadem práva, domnívají-li
se, že jsou ve svém právu zkráceni.
S takovým zákonem nemůžeme souhlasiti,
zvláště když ze zkušenosti dostatečně
víme, jak se v tomto státě postupuje v případech
zasluhujících zřetele, jak se používá
volného uvážení a jak se dělají
výjimky ze zákonných předpisů,
když jde o pensisty vůbec, anebo dokonce o pensisty
německé národnosti.
Poněvadž tento zákon neposkytuje záruky
pro objektivní převzetí a přiznání
pensijních a zaopatřovacích požitků
v souvislosti s úmluvami o pensích sjednanými
v Římě a ve Vídni, bude moje strana
hlasovati proti tomuto zákonu. (Potlesk na levici.)