Středa 16. června 1926

A konečně poslední zákon rakouský čís. 15 z 25. ledna 1914, služební pragmatika, zavádí časový postup u skupiny E do IX., u C a D do VIII. a u A a B do VII. hodn. třídy a pro převod snižuje tyto lhůty postupové pro skupinu D a E. Nová nivelisace. Vidíme tedy v celém rakouském zákonodárství všude snahy nivelisační ve všech těchto citovaných rakouských zákonech. Prvním stěžejním zákonem v Československé republice je zákon čís. 541 ze 7. října 1919, který neučinil a nezměnil nic jiného nežli to, že nechal soustavu vybudovanou Rakouskem a rozšířil pro všechny skupiny časový postup o jednu hodnostní třídu a zkrátil postupové lhůty pro všechny stejně. A tu ti pánové, kteří tolik na tu nivelisaci si naříkají, zapomínají, že prvním nivelisačním zákonem v Československé republice byl Matouškův zákon čís. 89. (Tak jest! Slyšte!) Zákon čís. 222 z 9. dubna 1920 o propočítání let dělal prý nivelisaci, ale my tvrdíme, že odstraňoval staré křivdy, o nichž zde mluvil p. kol. Ježek, spáchané persekucí rakouského režimu na českých úřednících.

Já vzpomínám, slavná sněmovno, že byla to právě česká delegace a zejména delegace mladočeská, která ve vídeňském parlamentě tak často ujímala se českých soudců a českých preterovaných úředníků. A když tímto zákonem chtěli jsme právě napraviti tyto křivdy na preterovaných českých zaměstnancích páchané z politických a nacionálních důvodů, tu napsal p. inž. a spisovatel Mixa do "Národních Listů" úvodník, v němž praví, že z propočítání let získali prý jenom alkoholikové, lenoši a nepořádní úředníci ve státní službě. (Slyšte! Slyšte!) Tedy pravděpodobně byli všichni ti preterovaní soudcové, ti za Rakouska preterovaní a persekvovaní úředníci finanční i poštovní, jichž právě "Národní Listy" tolik se nahájily a jichž právě se ujímal mladočeský klub a česká delegace, jen alkoholici a lenoši.

Vážení! Pan kol. Ježek zde tvrdil, že prý se do státní služby v Československu přijímali státní zaměstnanci jenom na politickou legitimaci. Pan kol. Ježek jako mluvčí národně demokratické strany má nejméně příčin někomu vytýkati zneužívání politických legitimací. Podívejme se do státní administrativy, kolik je tam těch, kteří se mohou vykázati národně demokratickou legitimací! Uvedu jenom jeden konkrétní případ, který se stal v nedávné době, když do poštovní služby přijímaly se po čas dovolené na výpomoc t. zv. volné síly úřednické do telefonní ústředny, v níž kraluje p. ředitel Felix, nejzuřivější národně-demokratický agitátor. Dostavila se k němu jedna úřednice, která byla dříve u pošty, a žádala ho, zdali by nemohla býti přijata znovu po čas dovolených, jako volná úřednická síla do poštovní služby. Pan ředitel Felix ji odkázal, že ji nemůže přijmouti, protože prý má již jen 20 míst, která jsou reservována pro národní demokracii. (Slyšte!) Tedy zde má pan kol. Ježek dokument, kdo zneužívá politické legitimace při přijímání do státní služby. A nyní, prosím, zákon, který je předložen, a o němž máme jednati, odstraňuje t. zv. nivelisaci, je to zákon denivelisační.

Považuji ještě za svou povinnost reagovati na vývody pana kol. Ježka. Kol. Ježek s této tribuny odsuzoval zákon č. 186. Když jsme tento zákon projednávali v soc.-politickém výboru, byl to právě zástupce nár. demokracie pan kol. G. Navrátil, který prohlásil, že tento zákon je nutností, že je nezbytností a že je potřebí jej udělati. (Výkřiky.) Tedy, jak jsem řekl, byla to národní demokracie, která se nejvíce oháněla nivelisací, která nejvíce nivelisaci československému zákonodárství vytýkala a je znám výrok pana dr Kramáře v Plzni, že prý si měl raději dáti useknouti ruku, než ji zvedl pro zákon č. 222 o propočítání let, tedy dnes si má také dáti useknouti ruku, když se má českým úředníkům, kterých se za Rakouska tak ujímal, nahraditi to, co rakouskou persekucí ztratili.

Již zákon č. 394 z r. 1922 - není přece žádnou tajností, kdo byl iniciátorem tohoto zákona - počíná odstraňovati t. zv. nivelisaci, je zákonem denivelisačním, počíná odstraňovati to, co rakouské zákonodárství učinilo pro státní zaměstnance dobrého, denivelisuje. Vždyť vidíme, že v XI. hodn. třídě tímto zákonem získává úředník 2.100 Kč, v VIII. tř. již 3.344 Kč, v VI. 7.044 Kč. Předložená osnova je nejradikálnějším denivelisačním zásahem, ona rozvádí podúředníka v dosavadním rozpětí od úředníka, ona rozvádí i vysokoškoláky od ostatních vysokoškoláků zvýšením rozpětí, a podíváme-li se na jednotlivé stupnice platové, vidíme, že ze 7. do 6. stupnice je skok o 5.700 Kč, ze 6. do 5. stupnice o 5.400 Kč, z 5. do 4. stupnice již o 11.700 Kč. ze 4. do 3. stupnice o 9.600 Kč, ze 3. do 2. stupnice o 16.800 Kč a z 2. do 1. stupnice dokonce o 24.000 Kč.

Tato osnova nejlépe dokazuje, pro koho byla dělána a že by bylo bývalo dobře, kdyby se v Československé republice byl také našel někdo, kdo by byl řekl pánům: Nesmíte mysliti jenom na sebe, nesmíte také zapomínati na ty nižší státní zaměstnance. (Výkřiky komunistických poslanců: Ale hlasovali jste proti všem opravným návrhům!) My jsme ovšem hlasovali proti vaším návrhům, poněvadž nebudeme dělati demagogii. My bychom si také přáli, aby Československá republika mohla honorovati každého zaměstnance aspoň 3.000 Kč měsíčně, jak vy jste navrhovali, ale víme, že by to stálo tři miliardy a že toho stát nesnese.

Rozvrstvení úřednictva podle předepsaného vzdělání bylo převzato ze služební pragmatiky a neohodnocuje výkon. O tom svědčí zaujatost, s jakou se postavili všichni rozhodující činitelé proti našim návrhům, aby byly také ohodnoceny odborné školy, zejména aby absolventům mistrovských škol, dílovedoucím atd. bylo lépe měřeno. Časový postup omezuje se prý na šestinásobek předválečného časového postupu, ale není ho u všech kategorií dosaženo.

Postupové lhůty prodlužují se na tři roky a zavádí se zákonnou cestou systém 2 dětí, poněvadž se přiznává výchovné jenom na 2 děti a jenom ti, kteří mají 3 až 6 dětí, které se však včas narodily, totiž do 1. ledna 1926, mají nároky také na dětské přídavky.

Prodloužila se čekatelská doba pro všechny skupiny, ale pro ty vyšší o nižší dobu, pro nižší o větší dobu. Ale prodloužila se dokonce i také do minulosti tato čekatelská doba. Pro zřízence neměla býti vůbec žádná čekatelská doba stanovena, aby zřízenec, tak jako to bylo kdysi za Rakouska - a myslím, že se to stalo v Klatovech, - teprve po 35leté době služební u soudu stal se definitivní. 35 dlouhých let musel čekati na toho svého předáka v Klatovech, až konečně přišla ta s kosou pro něho a sklátila ho v hrob. A tak to také pán - chtěli udělati v novém požitkovém systému: Pro zřízence žádná čekací doba, ten nebohý zřízenec má čekati jeden na druhého, až odejde do pense nebo zemře, aby se mohl dostati na definitivní místo. Jestliže se tato čekací doba konečně dostala do osnovy, je to výhradně zásluhou stran socialistických a můžeme říci, že jsme museli překonávati veliký odpor měšťanských stran.

A nyní převod. Převod je novým denivelisačním opatřením, denivelisačním proto, poněvadž se i do minulosti časový postup omezuje při převodu. A podíváme-li se na osnovu a vidíme-li, že v §u 152 je srovnání nových platových stupňů se starými hodnostními třídami, a podíváme-li se na § 167. až 172. a vidíme, že nepřevádějí se zaměstnanci podle tohoto srovnání, nýbrž že se degradují o jednu hodnostní třídu (Slyšte!), tu seznáme, jakým způsobem se provádí ta t. zv. denivelisace.

Již po 2 léta zapomnělo se na povýšení a jmenování úředníků. Stanovilo se ke 28. říjnu, aby snad tomuto památnému dnu bylo dodáno více lesku a více slavnostního rázu, ale neprovedlo se toto jmenování a nevíme, zda nynější vláda vyhoví resolucím, které jsme přijali v sociálně-politickém výboru, aby před vyhlášením zákona provedla ještě jmenování a povýšení úřednictva, aby tak aspoň trošku zmírnila tvrdé a strohé ustanovení převodních paragrafů.

O 35leté době služební jedná pro zřízence § 157. Nemůžeme býti spokojeni s tímto ustanovením a podíváme-li se na § 212, dává tento paragraf jistě mnoho látky k přemýšlení. Tímto paragrafem zasahuje státní správa do pravomoci institucí samosprávných, pensijních ústavů, sociálních institucí, bratrských pokladen, přímo hrubou mocí. Předpisuje zde, že všechny tyto korporace nesmí platiti své zaměstnance více, nežli je platí stát.

Ale při sdělávání a navrhování kongruové osnovy, tam již pánové z lidové strany, kteří tolik na tom trvají, aby § 212 zůstal v osnově státně-zaměstnanecké, nevložili žádného takového paragrafu, aby také církev nesměla svoje zaměstnance platiti výše než stát. A bylo by bývalo jistě zdrávo, kdyby byli takový paragraf do kongruové osnovy vložili, aby ti pánové, kteří mají veliké prebendy, páni biskupové a arcibiskupové, jak jim to církevní zákon ustanovuje, byli se spokojili jen s platem, jaký mají stejně kvalifikovaní zaměstnanci ve státní správě, a to ostatní rozdělili mezi nižší chudé kněžstvo a nebyli by musili ze státní pokladny žádati na kongruovou předlohu žádných nákladů a mohli míti čisté ruce. (Výkřiky.)

Pan ministr financí zasahoval velmi často do jednání o státně-zaměstnaneckých předlohách, ale z pana ministra financí nemohli jsme vylouditi ani slůvka, aby se také vyjádřil k osnově, jednající o úpravě platů duchovních. Stavěl se proti zlepšení osnov státně-zaměstnaneckých a jeho přičiněním byla původní osnova zhoršena zavedením 4. třídy činovného skupiny D. My jsme viděli docela dobře v tendenci původních osnov, oč vlastně šlo. Šlo o důsledné provedení §u 17 zákona 394, šlo o to, abychom měli nejméně 75% státních zaměstnanců ve státní správě nedefinitivních na kolektivní a individuelní smlouvy. O to šlo novým požitkovým systémem! A jestliže se nám podařilo tento nebezpečný paragraf z osnovy vyvrátiti, pak je to zásluhou socialistických stran a pan kol. Ježek nemusí si přivlastňovati jen výhradně zásluhu strany národně-demokratické.

Pokud se týče tisku 101, jedná se v první řadě o právní, morální i hmotnou paritu učitelstva. A že tato otázka není ještě touto osnovou vyřešena, o tom nejlépe svědčí i rozpor obou pánů referentů (Pravda!), rozpor mezi referentem p. kol. Malíkem a p. kol. dr Matouškem.

Jestliže § 17 osnovy t. 101 vystihuje snad anebo chce vystihnouti hmotnou i právní paritu učitelstva, pak ji nevystihuje dostatečným způsobem. My se konečně učitelstvu nedivíme - jestliže se někdo tak spálil, jako učitelstvo zákonem č. 394 - že učitelstvo je tak opatrné, že chce míti, jak lidově říkáme, tu paritu na beton. (Výborně!) My jsme se také domáhali, aby byla tato parita jasně vyjádřena v osnově tím, že mohla býti učitelská osnova klidně pojata do hlavní osnovy tisk 100. Narazili jsme na prudký odpor t. zv. měšťanských stran. (Posl. Zeminová: A pana ministra financí, jen ať se za to nestydí!)

A konečně je zajímavo, že i státní učitelstvo na státních školách nebylo pojato do osnovy tisk 100, nýbrž do osnovy tisk 101, tedy, že i těm učitelům státním na obecných a občanských školách, kteří vlastně dnes mají charakter státních úředníků, hleděl se tento charakter zeslabiti tím, že se zařadili do osnovy tisk 101.

Nyní pokud se týče odměny učitelstva občanských škol. Stojíme na stanovisku, že musíme věnovati v našem státě největší péči vývoji našich občanských škol, poněvadž je považujeme za lidové university. (Výborně!) My si přejeme, aby každý občan v našem státu mohl aspoň absolvovati občanskou školu. Jestliže tedy považujeme občanské školy za lidovou universitu, pak je také potřebí, abychom spravedlivým způsobem ocenili snahu, píli a úkol učitele občanských škol. Jestliže se oceňují tím způsobem, jak je to v §u 7, pak myslím, že zde zatloukáme nový hřeb do rakve našich lidových universit. Jestliže dnes učitelé, kteří z nouze jdou na občanskou školu - v důsledku nedostatku zkoušených učitelů jdou na tuto školu také učitelé, kteří nemají zkoušku na občanskou školu - dostávají honorář 1200 Kč ročně, pak nechápeme, jak mohlo někoho napadnouti honorovati učitele, který bude prozatímně nebo definitivně v budoucnosti přeložen na občanskou školu, s plnou kvalifikací a odbornými zkouškami 480 Kč ročně. Stejně tak nemůžeme pochopiti, že mohlo dojíti v této osnově k tomu, aby na učitelích cvičných škol, učitelích, kteří připravují adepty učitelského stavu, učitelích nejkvalifikovanějších mezi učiteli, byla páchána nová křivda tím, že se jim přiznává honorář pouze 1.800 Kč a po 10leté službě 2.400 Kč ročně. A i odměna ředitelů a správců škol neznamená šestinásobek předválečné výměry.

Pokud se týče důvodové zprávy, je důkladně zpracována a budí na první pohled dojem vědeckého díla, které také líčí principy požitkových systémů v jiných státech, ale vyhýbá se úzkostlivě tomu, aby také veřejnosti naší postavila před oči cifry. Chce vzbuditi obsáhlostí dojem, že bylo toto dílo důkladně připravováno. Než podívejme se do jiných států, jak tyto honorují své zaměstnance. Ve Švýcařích zřízenec začíná 18.140 Kč začátečního platu a končí 45.195 Kč, kancelářský úředník začíná 27.510 Kč, končí 70.740 Kč, konceptní úředník začíná 55.675 Kč, končí 98.250 Kč. V Anglii začíná zřízenec 11.718 Kč, končí 49.077 Kč, kancelářský úředník začíná 41.000 Kč, končí 130.000 Kč, konceptní úředník začíná 42.000 Kč, končí 196.000 Kč. Ve Spojených Státech Amerických zřízenec začíná 20.220 Kč, končí 101.100 Kč, kancelářský úředník začíná 38.418 Kč, končí 90.900 Kč, konceptní úředník začíná 80.800 Kč, končí 252.750 Kč.

Jistě by bylo dobré k informaci naší veřejnosti také uvésti několik takových cifer z cizích států. I když vezmeme ohled na kupní sílu valut jednotlivých států, jest viděti, že tímto novým požitkovým systémem nedosáhnou zaměstnanci v Československé republice sociální úrovně svých kolegů v jiných státech.

A čeho nejvíce dlužno litovati, jest, že osnova úplně pomíjí vyřešení t. zv. slovenské a podkarpatskoruské výhody. A víme proč. Poněvadž pánové, kteří mají rozhodující slovo, znají Slovensko a Podkarpatskou Rus jen v rychlíku anebo znají je z těch různých hostinců "pod věchýtkem". Ti se domnívají, když jest na Slovensku a Podkarpatské Rusi laciné víno, že jest tam pro našeho státního zaměstnance blahobyt, a zapomínají, co přetrpěli exponovaní státní zaměstnanci na Slovensku a Podkarpatské Rusi od doby převratové. Zapomínají to, co znamená po 7 dlouhých let žíti v tomto nyní tak nepřátelském prostředí, žíti namnoze odloučen od rodiny, od jakékoliv kultury, žíti bez bytu a v té složité službě, kde platí několikeré zákonodárství, konati těžkou a obtížnou povinnost v obtížných politických poměrech v tomto území našeho státu. Na tyto zásluhy státních zaměstnanců na Slovensku a v Podkarpatské Rusi se úplně zapomíná, ačkoliv pánové zejména z republikánské strany a zejména v poslední době snaží se, aby získali tyto zaměstnance do svých řad. A právě zástupci této strany to byli, kteří hlásali teorii, že prý Československá republika jest jednotná, proto tedy musíme jednotně platiti všechny zaměstnance, ať jsou na Slovensku nebo u nás v Praze. Myslíme, že bylo záhodno aspoň o této věci vážně jednati a bylo by záhodno k uklidnění tamějších zaměstnanců také něco učiniti. Vždyť jsou to pilíře, které drží státotvornou myšlenku v tomto území. (Výborně!) My, kteří přicházíme do tohoto území na Slovensko a na Podkarpatskou Rus, kteří přicházíme do styku s těmito státními zaměstnanci, kteří máme příležitost vyslechnouti jejich stížnosti, vidíme, jak se s nimi zachází. Pak se nedivte, jestliže tito zaměstnanci na konec zahořknou a jestliže těmto zaměstnancům jest konečně na Slovensku a v Podkarpatské Rusi již všechno jedno. (Výkřiky poslanců slovenské strany ľudové.) Tam jste je přivedli vy, kteří sice agitujete mezi nimi, že máte pochopení pro jejich postavení, vy, kteří jste zde 8. června tleskali, když p. min. předseda přednášel svoje exposé, jak se chovala den před tím policie na pražské ulici, tleskali jste pražské policii, ale když jsme se dožadovali, abyste této policii také upravili platy, stavěli jste se proti tomu. Myslíte, že za potlesk si naše policie něco koupí a že za potlesk koupíte si vy policejní stráž? A tak jednáte také se zaměstnanci na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Proto se také budeme domáhati nápravy v tomto směru i nadále a předložíme svoje návrhy, aby otázka slovenských a podkarpatských výhod byla vyřešena.

A nyní několik slov k zvýšenému nákladu a úhradě. Myslím, že právě v tomto směru hraje se nejsmutnější hra. (Tak jest!) Od prvopočátku dožadujeme se toho, abychom dostali přesné výpočty, kolik, kdo a kolik kterých zaměstnanců co získá, abychom dostali přesné výpočty, že skutečně zvýšený náklad činí 700 mil. Kč. A dodnes přesto, že tato věc jest již projednána rozpočtovým výborem, nemáme těchto přesných výpočtů a slavné ministerstvo financí schovává se stále za hru cifer. Veřejnost se domnívá, že 700 mil. Kč bude se museti znovu opatřiti na nový požitkový systém státních zaměstnanců a nedávno denním tiskem prošla zpráva, jaký že je zvýšený náklad na nový požitkový systém. Dočtli jsme se, že pro 10.000 vysokoškoláků je potřeba 64 milionů, průměrně na jednoho 6.400 Kč, pro 24.000 středoškoláků 72 mil. Kč, na jednoho průměrně 3.000 Kč, pro skupinu D, 33.000 osob, 89 mil. Kč., průměrně na jednoho 2.696 Kč, pro skupinu E, 11.000 osob, 22 mil. Kč, průměrně na jednoho 1.100 Kč, pro skupinu soudců, 2.500 osob, 11 mil. Kč, průměrně na jednoho 4.400 Kč, pro skupinu vojenských a četnických gážistů, 22.000 osob, 98 mil. Kč, průměrně na jednoho 4.454 Kč, pro skupinu podúředníků 50.000 osob, pouhých 41 mil. Kč (Slyšte!), průměrně na jednoho 820 Kč, pro skupinu zřízenců, 61.000 osob, celkem 31 milionů, průměrně na osobu 508 Kč (Slyšte!), pro skupinu kancelářských oficiantů 7.000 osob, 6 mil. Kč, průměrně na osobu 856 Kč, pro skupinu výpomocných zřízenců, 14.000 osob, 10 mil. Kč, průměrně na osobu 714 Kč, pro skupinu dělníků, 65.000 osob, 47 mil. Kč, průměrně na osobu 723 Kč, pro 48.100 učitelů náklad 139 mil. Kč. průměrně 2.895 Kč na osobu. A na tuto zprávu denního tisku četli jsme stydlivé dementi ministerstva financí, ačkoli víme, že pánové s úžasem spráskli ruce nad tím, jak se mohla tato zpráva dostati do denních listů, poněvadž tyto propočty odpovídají skutečnosti. Je viděti, jakým způsobem zasáhly do poměrů státních zaměstnanců, aby konečně tomu molochovi denivelisace byla přinesena obět.

Důvodová zpráva říká, že proti roku 1924 je potřebí na státní zaměstnance zvýšeného nákladu 524,466.000 Kč, pro učitele 127,924.000 Kč, dohromady 655,138.000 Kč. Nuže, nechť nám pan ministr dá těch scházejících 45 mil. Kč a mohou býti přijaty všechny naše pozměňovací návrhy. (Výborně! Tak jest!)

Ale zde se to měří proti roku 1924 a zapomíná se, že jsme r. 1925 restringovali 33.000 státních zaměstnanců, že tedy proti roku 1925 bude ten zvýšený náklad vypadati trochu jinak, připočteme-li k tomu ještě, co dostali zákonem čís. 289 státní zaměstnanci, a vidíme-li, že úspora restrikcí dosažená je preliminována ve státním rozpočtu 225 miliony a dávka z úřadování 120 miliony. Vidíme tedy, že když těchto účelových daní bude skutečně použito pro státní zaměstnance, zbývá uhraditi přes 310 milionů Kč a tyto, myslím, že byly uhrazeny cly. (Tak jest!)

Pan ministr financí dr. Engliš řekl 26. května v rozpočtovém výboru, že zvýšený náklad na tyto osnovy činí 650 milionů Kč a že je 50 milionů Kč potřebí pro zvýšení pensijních nákladů. Z toho prý mají pošty a železnice uhraditi samy 250 milionů Kč. Nuže počítáme-li tuto úhradu z pošt a železnic, tedy ani 310 milionů Kč není potřebí uhraditi. A nyní hledá se úhrada, která by jistě byla mohla hledána býti vůči státním zaměstnancům šetrnějším způsobem, ve zvyšování daně cukerní, která bude míti za následek také zvýšení cen cukru, a ve zvyšování daně z lihu, aby mohl každý, kdo vypije v kavárně šálek kávy, při slazení osladiti to tomu státnímu zaměstnanci poznámkou, že pije tu kávu na státní zaměstnance. (Posl. Sladký: Jako se pilo pivo na učitele!) Ano. Stejně, aby každý alkoholik, který si dá ještě jednu, mohl říci, že ji pije na státní zaměstnance. Myslím, že by se byla mohla ohleduplnějším způsobem najíti úhrada na státně-zaměstnanecké předlohy.

24. února 1926 v soc.-politickém výboru řekl pan ministr financí, že jsme chudší, než jsme byli před válkou. Ptám se ho, kdo nejvíce zchudl proti tomu předválečnému poměru. Myslím, že ten, kdo byl za války odkázán na pevný plat, a to byl státní zaměstnanec. Pan ministr říká, že hladina cenová zvýšila se devětkráte a důchod pouze šestkráte, že prý zvýšení příjmů u zřízenců činí devítinásobek a u úředníků šestinásobek. Není to pravda, že je dosaženo devítinásobku u zřízenců proti předválečnému stavu, jako stejně není pravda, že bylo dosaženo šestinásobku u úředníků proti předválečnému poměru. Dále říká pan ministr financí, že mez je dána železným rámcem daňové únosnosti obyvatelstva. Jestliže pan ministr financí řekl, že jsme chudší, že je stát chudší, je nutno dělati rozdíl mezi soukromým chudobným člověkem a státem. Chudý člověk prostě nebude si vydržovati lokaje a služky, nebude si vydržovati zřízence a zaměstnance, ale stát, třeba by byl sebe chudším, musí si vydržovati zřízence a zaměstnance, poněvadž jich potřebuje, a proto také stát, kdyby byl sebe chudším, musí najíti krytí tohoto nákladu, musí najíti prostředků, aby mohl své služebníky platiti. A jestliže mez je dána železným rámcem daňové únosnosti obyvatelstva, prosím, podívejme se na oficielní statistiku státního statistického úřadu. Ten vypočítal, že proti roku 1911-1913 až roku 1924 zvýšily se daně u nás tímto způsobem: pozemková daň činila r. 1913 na hlavu 2.41, roku 1924 10.75, to znamená o 4 1/2krát více, domovní před válkou 4.05 a nyní 4.53, tedy téměř nezvýšena, výdělková daň před válkou 1.44, nyní 18.99, tedy desetkrát více, výdělková u společností veřejně účtujících před válkou 2.82%, nyní 19.32%, tedy 8krát tolik, ale daň u příjmu před válkou 2.75%, nyní 65.27%, tedy třicetkrát tolik než před válkou! A počítáme-li, jak ve státním rozpočtu je uvedeno, že daň z příjmu je preliminována výnosem 800 milionů Kč a že z těchto 800 milionů Kč 500 milionů Kč zaplatí gážisté, tedy vidíme v pravém světle daňovou únosnost našeho obyvatelstva. A nikdo se neptá gážistů, zdali snesou toto daňové zatížení nebo ne.

Velmi často také pan ministr financí projevil obavy, že prý by nemohl dodržeti termínu účinnosti zákona 1. ledna 1926. Dovoluji si tvrditi, že tato účinnost musí býti stůj co stůj dodržena, a to proto, poněvadž zde byl dán slavnostní slib celé bývalé koalice. Je zde zákon č. 289, který platil jen pro r. 1925 v předpokladu, že dojde r. 1926 k definitivní úpravě. Kdyby však neměl býti dodržen termín účinnosti zákona 1. ledna 1926, bylo by to hrubým porušením daného slibu a daného slova.

A nyní zodpovězme si otázku, proč státní zaměstnanci odmítli tyto osnovy. Proto, poněvadž dobře vycítili, že se těmito osnovami vracíme zpět a že se jimi nezavádí nic moderního, nic nového. Za druhé, je to nedůvěra k byrokracii, poněvadž věděli, že vypracování osnovy bylo svěřeno čtyřem vysokým úředníkům, ale že, k našemu překvapení, nebyl zavolán žádný personalista ze státních podniků, ačkoliv státní podniky mají největší procento personálu, dále, že se o této osnově nebo o jejím sestavení jednalo za zavřenými dveřmi, a nyní, když osnova vyšla, že je tam více než na 40 zmocňovacích paragrafů, kde se vládě ponechává tyto otázky vyřešiti. A opatření, jakýsi ochranný ventil ve vyrovnavacích a doplňovacích přídavcích, nepřidává také zrovna žádného momentu, který by mluvil pro to, že osnovy tyto jsou bezvadny. Podotýkám, že zákony, které vyšly v Československé republice z iniciativy poslanců, neměly nikdy této ochranně pojistky, aby nikdo nedostal novou úpravou méně. Dokud zákony dělali poslanci odboráři, nebylo potřebí vyrovnávacích a doplňovacích přídavků.

Pan president v jednom ze svých poselství řekl: "Chceme míti byrokracii myslivou a myslící." A já bych řekl, že máme v našem státě byrokracii zlomyslnou. Kol. Stříbrný jako ministr řekl při jedné příležitosti, že největším nepřítelem úředníků je zase úřednictvo samo. Bohužel, je to trpká pravda, a kol. Stříbrnému se dostává velmi často satisfakce. Podíváme-li se jen na poslední události ze státní administrativy, vidíme, že ministerstvo financí šmahem odmítá žádosti o zvýšení pensí s poukazem, že dotyční zaměstnanci získali předchozími zákony. Vidíme, že v našem státě výnosy Nejvyššího správního soudu se nerespektují, že referenti vyřizují své záležitosti mnohdy tak ledabyle, že prostě zaměstnance, jichž se toto vyřízení týče, posílají, aby si šli na správní soud. Nedávno padlo rozhodnutí správního soudu stran úlev na pensijních příspěvcích, na které jsme tolikráte zde poukázali, kde ministerstvo financí neprávem a nezákonným způsobem - také tento výnos ministerstva financí byl zrušen pro nezákonnost - odpíralo tuto úlevu zaměstnancům, kteří ji dosáhli před zákonem 287. Nedávno správní soud rozhodl proti ministerstvu financí, že státním zaměstnancům přísluší také přídavek na prvé dítě, i když manželka pobírá drahotní přídavek ve službě veřejné. Ale ministerstvo financí vydalo k tomuto nálezu správního soudu výnos, který naprosto zkroutil toto vynesení správního soudu, takže z celého efektu nezbylo státním zaměstnancům nic.

Správní soud nedávno rozhodl, že drahotní přídavek na Podkarpatské Rusi přináleží těm zaměstnancům, kteří se oženili po 1. lednu 1924 nebo po svém exponování. A ministerstvo vnitra přesto trvá na svém, že prý nepřináleží těmto zaměstnancům tento přídavek.

Započtení doby volných úřednických sil u pošty je stejně trpká kapitola. Ministerstvo vnitra se vymlouvá, jak může, ministerstvo pošt vyvrací věcně jeho argumenty, ale ministerstvo vnitra nepovolí a nechce povoliti. A konečně, když je hnáno do úzkých, vymlouvá se na úspornou tendenci zákona čís. 286. To je poslední útočiště všech referentů, ačkoliv pamatujeme se velice dobře, že v sociálně-politickém výboru pan ministr Malypetr prohlásil, že se bude tento paragraf o započítání služební doby blahovolně vykládati. Tak vypadá ta blahovůle! A její důsledky jest viděti z těchto cifer: V Praze poštovní akcesista, poněvadž se mu nepropočítala tato doba volně úřednické síly, slouží 6 let, má tříčlennou rodinu a pobírá 814 Kč měsíčně. Z toho má 100 Kč srážek, 300 Kč, platí měsíčně v Bráníku za byt v podnájmu a na osvětlení, otop a živobytí zbývá mu 290 Kč na tříčlennou rodinu. Nedávno se v Košicích jeden takový nešťastník zastřelil, poněvadž nemohl vystačiti s tímto platem. Ale to je pánům v ministerstvu vnitra všechno jedno. Kdyby se všichni postříleli, pánové nepovolí. Nadřízení nevyřizují žádosti po leta, chovají se hrubě k podřízeným a cynicky je odbývají, jestliže si na něco stěžují nebo o něco prosí. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Generální finanční ředitelství v Bratislavě nedávno přesadilo 75 finančních strážníků, z těch 13 ženatých, na falešné udání správce inspektorátu Chocholouše. Prosím, 50 lidí pro jednoho musilo býti vyměněno, a stěhovací náklady činí několik tisíc korun! Nebylo by lépe, kdyby byli přesadili pana Chocholouše, než oněch 50 lidí?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP