Pátek 18. června 1926

Posl. Patzel (pokračuje): Má-li člověk odvahu vystoupiti jako zřejmý odpůrce této předlohy, pak se mu často z katolicko-klerikálních kruhů namítá: "Vraťte nám církevní jmění a náboženskou matici neporušenou a my nebudeme činiti žádných nároků na stát". Dovolte mně malou historickou vzpomínku, jak dalece odpovídá tento argument pravdě. Pravím vám: Přicházejí-li pánově s touto revindikační theorií, pak se vydávají na náledí, neboť by jinak mohli mrtví protestanté z r. 1620 vstáti z mrtvých a žádati, aby se jim vrátilo to, co jim bylo vzato v době protireformace. (Souhlas na levici.) Tu přijdeme k revindikační theorii, o níž přívrženci té ecclesia militans patrně nic nechtějí věděti. Musíme tedy vzíti stav takový, jak se vyvinul právě za Rakouska. První formu státních příspěvků k příjmům katolického duchovenstva nacházíme ve smlouvě císaře Ferdinanda II., velkého vůdce protireformace, z roku 1630 s tehdejším papežem. V ní se zajišťuje, že z pokladny cassa salina, z výnosu solního regálu, dostane se katolickým kněžím přídělů, jako domnělé náhrady za ztráty, jež utrpěla v dřívějších dobách jejich církev. O tom však, co ztratili druzí, co ztratili ti, kteří tu v Praze byli popraveni, duchovní evangeličtí, kteří museli jíti do vyhnanství, do Saska a do krajů mazurských, kde založili nové kolonie, o tom se nemluví. Avšak tento vývoj nabyl přímo nesmírných forem, až pak církevně politické zákonodárství císaře Josefa II. snažilo se zavésti pořádek do tohoto bezladného stavu tím, že císař Josef II. sekularisoval značný počet katolických klášterů, avšak nikoliv, aby podržel jmění pro stát, nýbrž aby ze jmění byly placeny a opatřovány bohoslužebné funkce. Císař Josef II. utvořil, jak známo, z inkamerovaného jmění zrušených klášterů náboženskou matici. Jak se tento osvícenecký despota díval na poměr mezi státem a církví, o tom jsou zajímavé projevy obsaženy ve známém kabinetním listě ze dne 17. ledna 1783 svobodnému pánu šl. Khleselovi. Tu jsou názory, o nichž ještě dnes možno vážně diskutovati. Císař tenkráte psal: "Státní péče o duchovenský klér dala by se mysliti dvojím způsobem: Buď stát převezme všechny duchovní příjmy z celé monarchie a vyměří každému dostatečný plat, anebo zjistí stav církevního jmění, uvidí, jak dalece by s ním vystačil, a kde a kdy by se objevil proti potřebě skutečný schodek a nikde by již nebylo přebytku, pak doplní to ze státních peněz. Chci se prozatím přidržeti jenom této druhé cesty, byť je i zdlouhavá, potud, pokud se neukáže nemožnost dojíti touto cestou cíle, ačkoliv by se mělo sáhnouti k první, jakožto naprosto neomylně".

Císař Josef zastával, jak známo, stanovisko, aby bylo veškeré církevní jmění zabráno, aby byli odstraněni trubci, a aby ti, kdož skutečně vykonávají vůči obyvatelstvu duchovní funkce, byli řádně a přiměřeně placeni, aby jim bylo zajištěno přiměřeně živobytí. To byla zásada, kterou vyslovil v jiném reskriptu, zásada generálního rozdělení, aby jeden neoplýval hojností a blahobytem, kdežto druhý bratr v úřadě, který se venku stýká s malými lidmi, dělníky a sedláky, nevedl žalostného života. (Souhlas na levici.)

Praví se nám, že stát špatně spravoval náboženskou matici. Jak se mají věci ve skutečnosti? Také tu je velmi dobře zkoumati historii a pátrati po těch věcech. Císař Josef ustanovil v jednom svém ediktě, že držitel bohatě prebendy má část přebytku, které již nepotřebuje k živobytí, odevzdati náboženskému fondu, aby z ní - to byla dobrá myšlenka křesťanského společenství - byl placen chudý duchovní. (Souhlas na levici.) Nařídil, aby všichni beneficianti, kteří jsou podle fasse z roku 1782 dotováni více než 600 zlatými, odváděli příspěvek náboženské matici. Jak se však chovali ti, kteří vždy mají plná ústa křesťanské lásky k bližnímu? Sotva uložena byla mrtvola císaře Josefa k odpočinku v kapucínské hrobce, přišel světský a řádový klerus a pokoušel se vyhnouti tomuto nařízení. Dvorním dekretem z 28. června 1793 bylo světské duchovenstvo osvobozeno, s výjimkou pánů biskupů, takže jen arcibiskupově, kteří měli ročního příjmu přes 18.000 zlatých a biskupově, kteří měli osobního příjmu ročního přes 12.000 zlatých, byli povinni odváděti z přebytků 7 1/2 % náboženské matici. Řádově duchovenstvo však, které mělo v majetku nejbohatší řády a kláštery, vynutilo na slabém císaři Františkovi paušalování svých příspěvků pro náboženskou matici. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) A, pánové, jak byly tyto příspěvky placeny? Když v roce 1874 byl vytvořen ve starém Rakousku zákon o příspěvcích katolického duchovenstva k náboženské matici, aby se ze zmatku došlo k upraveným poměrům, zjišťovala tenkráte vládní důvodová zpráva k zákonu č. 51 z 1874, že se nejbohatší řády a kláštery vyhýbaly bratrské pomoci pro chudé duchovenstvo. Bohatý skotský klášter ve Vídni - a pánové vždycky dovedli se daním vyhýbati - který byl tak bohatý, že musel platiti a platil státní daně z majetku a z příjmu 48 tisíc zlatých, dal se pohnouti jenom k příspěvku 800 zlatých pro chudé faráře náboženské matice, řád v Melku, který platil 30.000 zlatých státních daní, 1050 zlatých, Klosterneuburg s 54.000 zlatých státních daní, 7946 zlatých, v Čechách platil bohatý klášter strahovský 2533 zlatých, tepelský 2110 zlatých, poličský 1624 zlatých, broumovský 630 zlatých, emauzský 210 zlatých, markétský 240 zlatých, osecký 744 zlatých, vysokobrodský bohatý klášter 840 zlatých a křížovníci 714 zlatých. Z Čech tedy plynulo do náboženské matice na těchto příspěvcích 11.705 zlatých. Z Moravy docházelo 2377 zlatých, z toho platil klášter rájecký 697 zlatých a paltenberský 252 zlatých. Ze Slezska, kde jsou bohaté prebendy, neplynulo do náboženské matice v těchto 70 letech ani haléře příspěvku od řádů a klášterů! Zpráva konfesionelního výboru vídeňské sněmovny poslanecké praví tehdy: Z Korutanska, Krajiny, z Přímoří a z Dalmacie, ze Slezska a z Bukoviny nebylo nikdy viděti paušálního příspěvku od řádového kléru ve státním rozpočtu. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) 270 zámožných klášterů ze všech krajů Předlitavska nezaplatilo po celých 70 let ani jednoho zlatého do náboženské matice, aby vypomohlo chudým bratrům. Tu nikoliv neprávem pravila tehdy zpráva, vždy dobře katolické panské sněmovny, že je přece nutno, aby jednou byla obnovena solidarita církevních účelů. Vidíme, jak panstvo vždy cítilo solidaritu církevních cílů, vidíte, jak máme pravdu, když požadujeme, aby byla přece jednou správně prováděna křesťanská láska k bližnímu v těch vrstvách, které tu blahobytně chodí v hedvábí a nádheře a ve vlajícím rouchu.

Nyní byl nám předložen zákon, kterým nemá býti učiněno přechodně opatření, nýbrž tato otázka má býti vyňata z diskuse na všechny časy. Nebyl nám však podán výkaz o tom, jak velké je dnes vlastní jmění jednotlivých vyznání a náboženských obcí, nedávají se nám číslice, jaký majetek a jmění ve skutečnosti náboženská matice má. Zákon č. 51 z r. 1874, o němž a o jehož důvodové zprávě jsem tu právě mluvil, trvá formálně ještě dnes, nebyl zrušen a my nemáme statistiky, jakým způsobem dnes ještě přispívají do náboženské matice bohatí držitelé obročí. To, pánové, nemůže přece býti výkazem, praví-li se ve státním rozpočtu na rok 1925, že v Československu má se dostati katolické náboženské matici na příspěvcích 4,076.212 Kč, kdežto na rok 1926 jest vypočítán tento obnos jen na 2,706.991 Kč. Tu přicházíme k charakteristické skutečnosti. Pánům, kteří to nevědí, odporučuji, aby použili ku studiu starých rakouských státních rozpočtů, které poskytují jasný obraz také v oboru náboženské matice. Rozpočet ministerstva kultu a vyučování ve Vídni poskytoval každému státnímu občanu možnost zjistiti u každého jednotlivého duchovního, mnoho-li z náboženského fondu dostává. Tu je také několik číslic, které chci uvésti jenom ku srovnání, velmi zajímavých, aby se mohlo vystoupiti proti nárokům, které nám tuto osnovu přinesly. Již to je charakteristické, že podle rozpočtu na poslední mírový rok, měly činiti důchody katolické náboženské matice pro Čechy, Moravu a Slezsko v předválečných korunách 2,582.897 K předválečných - zdůrazňuji předválečných korun - kdežto nyní v Československé republice činí důchod náboženské matice ve snížené československé koruně, která jest přece něco jiného než rakouská koruna předválečná, 2,706.991 K. Zdá se, pánové, že to vypadá velmi hubeně a chudě s příspěvky těch, kdož mohou něco poskytnouti ze svého přebytku. Avšak zákonodárné těleso má přece právo žádati o tom vysvětlení, aby přispívali také ti, kteří žijí v nadbytku. Také to jest velmi charakteristické! Katolická náboženská matice má v Československu jediný statek, to je statek náboženské matice v Nejdku v Krušných horách. Jeho čistý vynos - po všech výdajích a odpisech byl v posledním mírovém roce vypočítán na 215.410 K. - V Československu byl vypočítán výnos, a to v letech, kdy se poráželo a prodávalo dříví - sami jsme to viděli - na 989 tisíc korun. Pánové, tážeme se také - to jest my se nepotřebujeme tázati, když tyto věci známe - proč se pánové opírají smírnému řešení těchto věcí a vystupují jako jeho odpůrci, když žádáme, aby Československá republika buď podle vlastních návrhů nebo aspoň pokračujíc v církevně-politickém zákonodárství starého Rakouska, sprovodila se světa otázku poměru mezi státem a církví. (Souhlas na levici.)

Na něco chci poukázati. Všechny církve a náboženské společnosti, mají-li žíti, mají-li míti právo na existenci, mají-li býti státem uznány, musí své farní a náboženské obce zakládati podle zákona č. 68 z 1874, ve východní části státu existuje zcela analogický zákon ze starého Uherska. Československá republika pak převzala církevní ústavu těchto náboženských obcí, požadovala změn a obce tu nyní existují po právu. Zcela jinak mají se právní poměry církve římsko-katolické. Staré Rakousko v témže roce 1874 vytvořilo sice také zákon o ustavení katolických farních obcí, zákon č. 50 z r. 1874, o němž důvodová zpráva panské sněmovny praví, že jest jedním z nejdůležitějších kroků k rozřešení velkých církevně politických otázek. Tento zákon stanoví v §u 35., že všichni katolíci téhož vyznání, nacházející se v jednom farním okrese, tvoří farní obec a že tato farní obec má právo podle §u 36 ukládati přirážky na úhradu svých výloh, právě tak jako všechny druhé náboženské společnosti a vyznání, které přece svá vydání musí hraditi daněmi a dávkami svých členů. Avšak nyní přijde čertovo kopýtko a § 37 tohoto zákona praví: "Bližší předpisy o ustavení a zastoupení farních obcí, pak o obstarávání jejich věcí budou vydány zvláštním zákonem." A tu právě začal se uplatňovati vliv z druhé strany, a tento zvláštní zákon do dnešního dne vydán nebyl a ani Československá republika této mezery nevyplnila, ačkoliv ku podivu po 4 letech, v roce 1878, bylo vydáno nařízení, které prozatím přeneslo úkoly farní obce na dosavadní obecní zastupitelstvo až do vydání tohoto zákona, a ačkoliv, což jest rovněž charakteristické, po 20 letech byl vydán ve starém Rakousku zákon č. 7. z r. 1895, který přesně stanoví vybírání a způsob přirážek katolických farních obcí. Po 20 letech, když zákon ještě nenabyl účinnosti, byl vytvořen ještě zákon dodatečný, v němž se ustanovovalo, k jakým daním mohou býti přirážky vybírány a zákon rozšířil ku podivu právo přirážek na právnické osoby a to tak, že mají přispívati k náboženským společnostem podle počtu příslušníků vyznání příslušné obce. Ani tento zákon, který poskytuje možnost celou věc urovnati a odkázati katolickou církev k tomu, aby se jako druhé ustavila a zbavila zlého odia, o němž pánové vždy mluví, že totiž příslušníci jiných vyznání jsou nuceni proti své vůli k příspěvkům, ani tento zákon nebyl do dnešního dne proveden. Snad se dopustili čeští národní socialisté v roce 1920 velké chyby, že způsobem svého vystoupení s proslulým návrhem č. 1 přepjali trochu tetivu a vytvořili tehdejší situaci tak, že dnes, jak se zdá, je patrně značně odsunuta možnost klidného parlamentního projednání této otázky a rozřešení celé věci rozumnou cestou. A to není štěstím pro stát a pro obyvatelstvo, když se tu zase tímto problémem rozviřují vášně. (Souhlas na levici.)

Nepořádek vzniklý ve všech těch letech v platech duchovenstva odstranil pak rakouský zákon o kongrue, provisorium z roku 1885 a řádný zákon z r. 1898 a rovněž paralelní zákon uherský, zák. čl. XIV z r. 1898, který ovšem šel dále tím, že také druhým od státu uznaným po případě převzatým vyznáním a náboženským společnostem poskytuje státní podporu potud, pokud dostává příděly církev katolická. Nepochybně nutno přiznati, že dnešní poměry velké části duchovenstva jsou smutné, že mezi malými venkovskými knězi a mezi duchovními v horách jsou poměry, které jsou trapné a volají po úpravě. A domnívám se, že v podstatě ani mezi socialistickými stranami není člověka, který by nesouhlasil, aby byla vytvořena úprava prozatímní, aby mohlo býti využito času k řádné diskusi a k řádné úpravě právní sféry mezi státem a církví za tím účelem, aby tyto věci byly na vždycky vyřazeny z politických sporů. Avšak tu musíme se ohraditi proti tomu, že nejprve mělo býti do úřednického zákona vpašováno zmocňovacím paragrafem upevnění nynějšího stavu na věčné časy, že v době, kdy se dává úředníkům a učitelům špatný zákon, kdy pracující lidé jsou zatěžováni a utiskováni novými daněmi, kdy se nám ukládají nová cla, v době velké hospodářské krise, máme dáti souhlas, aby tu platové poměry tohoto druhu občanů byly stanoveny na věčné časy a aby byly hrazeny ze státních peněz. Jak zcela jinak se pohlíželo na tento problém ve starém Rakousku - a to je právě zajímavé pro strany občanské! Občanské strany patrně zapomínají, že kdysi bylo občanstvo svobodomyslné, že se zcela jinak stavělo k tomuto problému. Čteme-li důvodovou zprávu tehdejší vlády ke zmíněnému zákonu ze dne 7. května 1874 - to byly předpisy o úpravě vnějších právních poměrů katolické církve - pak to vzhledem k nynějším poměrům přímo otřásá. Vláda vylíčila v poslanecké sněmovně promyšleně ve velkých rysech dějinný vývoj všech ideí josefinismu od policejního státu a vývoje právních poměrů mezi církví a státem, přes základní práva frankfurtská až k ustanovením rakouské březnově ústavy a pak praví: "Bez vykonávání jakéhokoliv vlivu na víru a služby boží je tudíž vyhrazeno státnímu zákonodárství, aby upravilo a uspořádalo vnější právní poměry katolické církve, jakož i jiných církví ve státním území. K vnějším právním poměrům nutno však počítati všechno, čím tyto náboženské společnosti dostávají se se státními orgány do vzájemného styku." Pak přichází krátké vylíčení významu katolické církve. To byla poklona, uznání pro veliký počet členů. Pak se praví dále: "Tato okolnost, jakož i vliv duchovenstva na všechny životní poměry katolického obyvatelstva a úřední charakter těchto představených církve, povolaných ke společné činnosti při různých veřejných opatřeních, vyžaduje zvláštní péče státu ve dvojím směru. Neboť jest povinností vyvolanou zájmem státu, aby zákonodárství pečovalo o to, aby materielní a společenské poměry duchovenstva byly náležitě uspořádány podle jejich vznešeného povolání a vynikajícího postavení, jednak však jest také povinností státu vůči církvi, jako společnosti všech ve státním území žijících katolíků, starati se o to, aby vzdělání kandidátů duchovenstva odpovídalo vysokému úkolu tohoto stavu, aby se vystupovalo energicky proti přehmatům církevní hierarchie ve státním území a zabránilo zneužívání náboženství, bohoslužebných funkcí k politické agitaci, jakož i aby bylo náležitě spravováno a užíváno jmění církevní společnosti." Kdyby si to byli vzali za směrnici a za vzor původcové návrhu a ti, kdož jej podepsali z českých a německých občanských stran, mohli bychom o těch věcech jinak mluviti. Mohli bychom probrati tento předmět věcně, a snad by se k tomu našla cesta, nikoliv však když nám předkládáte kus papíru, který obsahuje jenom prázdné fráze a žádné věcné důvody.

Kongrua! Ve starém Rakousku byla dosud s výjimkou církve řecko-katolické v Dalmacii a v Bukovině kongrua jenom pro církev římsko-katolickou, na Slovensku od roku 1898 také pro církev evangelickou a řeckovýchodní. Nekatolické církve dostávaly od let devadesátých dotace, které ovšem byly většinou jenom žebráckou almužnou. Musím říci, že také československá vláda, která tolik mluví o svobodomyslnosti a rovnoprávnosti, zůstala při této tradici a nic nezměnila na těchto poměrech. Nyní se přichází s návrhem, jímž se chce vnutiti ostatním náboženským společnostem systém kongruální, ačkoliv je známo, že ostatní náboženské společnosti kongruální systém rozhodně odmítají a chtějí si zachovati a udržeti svoji svobodu a nezávislost na státě. (Souhlas na levici.) Pokud jde o neřímsko-katolické církve, nechal se ovšem tento kongruální systém padnouti, avšak praví se, že ony dostanou dotace a když se jim dává cukrátko, slibují se jim dotace, které jsou v poměru počtu jejich členů k počtu členů církví kongruálních. Ovšem nepřihlíží se k různým poměrům, k vychovávacím příspěvkům atd. Nehledí se k tomu, že nekongruální církve mají vesměs ustanoveny farní obce, které honorují samy své faráře podle jich schopnosti, takže církve nekongruální podle počtu svých členů a významu jsou proti církvi římsko-katolické vždycky odstrkovány. Ani to není zdravý stav v moderním státě. Praví se, že příslušníci jiných vyznání měli by vděčně oceňovati nynější zákon, poněvadž pro ně přináší zlepšení a rovnoprávnost. Ovšem, státně uznaně a převzaté církve a náboženské společnosti mají nárok na doplnění platů svých duchovních z veřejných peněz na nejmenší výměru kongruy. Stát si však vyhrazuje poskytovati příspěvky jenom pro ta místa, která byla s jeho souhlasem systemisována. Poněvadž páni tvůrci tohoto zákona sami cítí, že se tu dopouštějí něčeho nekorektního, praví se - nevím, zda to byl pan dr Nosek či dr Mičura - v důvodové zprávě rozpočtového výboru, že nutno tento předpis přijati, neboť lze přece věřiti, že není v duchovní správě místa, které by mohlo býti zřízeno bez vlivu státu. V zákoně se praví "souhlas", zde v odůvodnění mluví se o "vlivu". Mohu si představiti, jak bude tohoto zákonného ustanovení užíváno, až se jednou stane ministrem kultu Msgr. Šrámek. A pánové - jak se to naučili ve škole posledních let - vyhradili si také pro tyto věci zmocňovací klausuli, která jim poskytuje všechny možnosti podle jejich libosti. Nyní se nám praví: Váš odpor jest vlastně přece nesociální, vy právě těm chudým duchovním nepřejete zlepšení platů. Zajisté, my máme cit pro neutěšeně poměry jistých skupin duchovenstva, známe žalostnou situaci farářů placených z náboženské matice, víme však také, že jsou držitelé farních statků, kteří se již mohou dáti viděti a víme také, že jsou bohatí faráři, pod jejichž skrblictvím anebo skrblictvím jejich hospodyň kaplani vedou život přímo bídný, aniž někdo vytvoří zákon, který by zavazoval bohatého faráře, aby náležitě platil svému kaplanovi. Bohatý farář tedy přichází a žádá od státu aby zaplatil, co on svému kaplanovi zadržuje. (Výkřiky a souhlas na levici.) Zažili jsme případy - a to není ode dneška - že některý řádový duchovní byl pověřen funkcí katechety a směl přijmouti místo jenom, když se zavázal, že bude svému kvardiánu anebo představenému odváděti část svých katechetských příjmů. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) A k takovým věcem dochází a školská správa proti tomu nezakročuje. Pánové, znajíce takové věci máme dáti svůj souhlas takovému zákonu?

Říká se nám dále: Vy vůbec k tomu nepřihlížíte, vy vidíte jenom jistě bohatě kláštery, jiných chudých však nevidíte, a jmenuje se nám obyčejně chudý biskup českobudějovický. To je vždycky argument, který se proti nám uplatňuje, že biskupství českobudějovické nemá pozemkového majetku. Ovšem ubohý biskup z Českých Budějovic! Pročítal jsem trochu státní rozpočet starého Rakouska a nalezl jsem tam, že českobudějovický biskup dostával ze státních peněz starého Rakouska v mírových letech - prosím bez započtení farní dotace pro kancelář, rovněž bez dotace na kaplany, tedy jako osobní plat - ročně 25.200 mírových korun a osobní přídavek 4.800 K, tedy ročního platu 30 tisíc mírových korun. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Místodržitel v Čechách, v největší zemi rakouskouherského mocnářství, měl platu s aktivitním přídavkem 14.000 K. (Smích na levici.) Ministr ve Vídni, který konal správní práci pro celé mocnářství, měl 20 tisíc korun, ministerský předseda 24 tisíc korun, biskup budějovický však, který se líčí jako nejchudší biskup této země, dostával od státu 30.000 K! I kdyby jeho platy nebyly dnes zhodnoceny, kdyby dostával jenom 30.000 československých korun, mohl by tento svobodný mládenec z toho žíti ještě zcela dobře. (Souhlas na levici.)

Ano, říká se nám: pomyslete jen přece, v jak truchlivých poměrech žije tak mnohý malý duchovní na venkově! Nuže, kdo brání zámožným pánům, aby odevzdali něco ze svého přebytku takovému člověku? A ostatně ad vocem náboženské matice: Jest zajímavo, jaké věci se zakrývají pod titulem náboženské matice. Táži se pana zpravodaje, zdali ví, že také v tomto směru bylo převzato dědictví starého Rakouska. Působí na nás až komicky, když ve starém rakouském státním rozpočtu, který byl mnohomluvnější, avšak také korektnější, než je československý, poněvadž poskytoval poslancům a každému státnímu občanu možnost, aby skutečně kontrolovali státní správu, vidíme, že jest tam uveden každý jednotlivý farář, každý kaplan a biskup s dotacemi, které od státu dostával. To poskytovalo parlamentu možnost skutečně zkoumati plán státního hospodářství, kontrolovati jej, a tam nebyl člověk odbýván domovními čísly jako v rozpočtu zdejším. Dnes však nechcete nic viděti. Tu stálo na příklad františkánský klášter: cestovné provinciálovi 210 K, kapucínský klášter: cestovné provinciálovi 210 K. Bůh ví, co má provinciál řádu, tedy společnosti, dělati se správou duchovní. Nebo když v Čechách, nikoliv snad z nadací, které stát spravuje, nýbrž ze státních příspěvků bylo placeno kapucínským klášterům 996 K pivního reluta, františkánským klášterům 700 K pivního reluta. Nuže, má býti těm pánům placeno i pivo, místo toho, aby se peněz použilo ku zlepšení pro chudé duchovní?

Byl nám předložen návrh zákona, v němž ovšem, jak jsem řekl, byly provedeny změny. Od původní číslice, která nám byla uvedena jako nejmenší výměra, stala se úchylka a nyní se nám praví: Duchovní nedostanou podle této osnovy, jak se pravilo původně, platu sedmého stupně státních úředníků - ani jak se pravilo v druhém tajuplně vypracovaném návrhu, 12.240 Kč - nýbrž jenom 9.000 Kč a deset trienálek po 972 Kč, takže nejvyšší příjem činí 18.720 Kč. Ovšem poskytují se také příspěvky vychovávací. Je potěšitelné, že se tyto vychovávací příspěvky dávají také na děti nemanželské, neboť paragraf v tomto zákoně poukazuje, pokud jde o tyto příspěvky, na § 13 úřednického zákona, a tam je o výměře a poskytování vychovávacích příspěvků poukaz na § 144 zákona úřednického, kde se praví v odst. 4.: "Na děti nemanželské přísluší otci vychovávací příspěvek teprve od té doby, kdy mu bylo dítě s jeho souhlasem v matrice připsáno." Doufáme, že bude vydatně používáno tohoto práva k ochraně mnoha nemanželských dětí. (Souhlas. výkřiky, veselost na levici.)

S jakou povrchností dělají pánové zákon, vysvítá také z tohoto: Nárok na státní příspěvek k platu, tedy na kongruu, mají takoví duchovní - byli odstupňováni - kteří mají čtyři třídy střední školy, šest tříd střední školy a tací, kteří mají maturitu. Toto odstupňování odpovídá zřejmě méně poměrům západním, než poměrům na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.) Zákon však praví: Nárok na kongruu mají ti duchovní, kteří jsou státními občany. To je samozřejmě ustanovení, které platilo také ve starém Rakousko-Uhersku, že bohoslužebné funkce jsou vázány na to, aby funkcionář měl anebo získal státní občanství. Po tom se však praví: "Maturitní zkouška vykonaná na tuzemském gymnasiu". Pánové, tu musím upozorniti na to, že se ti pánové, kteří to pracovali, řízli do vlastního masa. Je tu v zemi dosti katolických duchovních, kteří pocházejí z území nynějšího Rakouska, a v severozápadních Čechách máme mnoho katolických duchovních z Porýnska a z Vestfálska. My němečtí protestanté máme duchovní z Rakouska a z Německé říše, kteří všichni obdrželi státní občanství, proti jejich občanství nikdo nemohl míti námitek, kteří však nevykonali maturitní zkoušky na tuzemském gymnasiu. Totéž platí pro Slovensko. Tam jsou učitelé náboženství, kterým se na příklad dostalo středoškolského vzdělání na gymnasiu, které nyní leží ve státním území maďarském. Ti jsou tedy podle textu zákona vyloučeni ze zvýšení platů na nejmenší míru, po případě vydáni libovůli vyučovací správy. Tu mně řekli duchovní, které jsem upozornil na tento nesmysl a také druhý pan zpravodaj, který přece pochází ze Slovenska a nezná dosti poměrů u nás, praví v důvodové zprávě: "Maturitní zkoušky vykonané před 28. říjnem na gymnasiu v bývalém rakousko-uherském mocnářství platí za tuzemské právě tak jako nostrifikované zkoušky říšsko-německé". Praví se, že prý ve starých zákonech o kongrue byla podobná ustanovení. Pánové, v uherském zákoně o kongrue z r. 1898 nachází se ustanovení o maturitě, jak se praví, na vlasteneckých středních školách. To je pravda. V kongruovém zákoně starorakouském z r. 1898 jsem však takového ustanovení o domácím gymnasiu nenašel. To mně musí pánové teprve ukázati. Pročítal jsem také zákon. Na něco však pánové také zapomínají: Máme mnoho rozhodnutí nejvyššího soudu, kde se praví, že důvodová zpráva v zákoně nemůže býti směrodatnou pro nejvyšší soud, nýbrž jen jasně znění samého zákona. Důvodová zpráva jest vysvětlením pro administrativu při provádění zákona, nejvyšší soud však nemůže ji vzíti za podklad z důvodu velmi závažného. U československého zákona manželského na příklad stojí důvodová zpráva výboru v kontradiktorním odporu k formě, ve které byl zákon vytvořen v několika nočních schůzích. Soudce, který by se při výkladu československého zákona manželského z roku 1919 chtěl přidržeti důvodové zprávy, dostal by se do žalostného rozporu se zákonem, a právě při výkladu manželských sporů po prvé prohlásil nejvyšší soud, že právě v těchto věcech nemůže býti důvodová zpráva směrodatnou. Tedy, místo abyste vytvořili právní normu, vydáváte libovůli administrativy tytéž lidi, jimž chcete přinésti úpravu sociálních poměrů. Je-li účelem zákona, pak musím říci, že takovému zákonodárství nerozumíme. Nyní, jak se praví, byly podstatně sníženy původně zamýšlené číslice, aby byly odstraněny námitky. Což je čistý příjem duchovních pánů, který jest započitatelný na kongruu, skutečným jejich příjmem? U těch nejchudších to souhlasí, pro nejchudší byly částky sníženy, druzí tu však budou méně postiženi. Příjem se upravuje ve smyslu předpisů kongruového zákona z r. 1898. To je také charakteristickou známkou, jakým způsobem se v tomto státě jedná. Předpisy kongruového zákona z roku 1898 poskytují směrnice pro výměru příjmů a srážkových položek. Příjmem pro faráře, který přece musí tvořiti podklad žádosti o kongruu, jmenuje se v §u 4 také čistý výnos z pozemků. Nuže, tu za jednání - my jsme při tom nebyli, avšak dovedeme čísti mezi řádky - provedl se jakýsi čachr, který mi připadá velmi nekřesťanským. První osnova inž. Dostálka a soudruhů vyměřovala čistý výnos z pozemků podle zákona o malých pachtýřích z r. 1922. To ovšem muselo vzbuditi odpor, neboť v tomto zákoně se praví: Nejvyšším pachtovným z hektaru zemědělské půdy jest průměrná cena pražské bursy v měsících srpnu, září a v říjnu běžného roku, a to v území pastvinářském za 150, v bramborářském za 180, v obilnářském lI za 200, v obilnářském I za 250 a v řepařském za 300 kg žita. Tyto číslice byly výslovně sem pojaty. Co to značí? To značí, že má-li býti uznáno, že některý duchovní již kongruy nepotřebuje, musel by míti aspoň 30 ha nejlepší zemědělské půdy. Agrárníci nás poučili, že možno z výnosu osmi ba pěti ha půdy dostatečně uživiti rodinu. Duchovní však mají 30 ha nejlepší zemědělské půdy a teprve potom nedostanou již kongruy, hospodaří-li na 25 ha nejlepší zemědělské půdy, mohou ještě kongruu dostati. Kde je tu spravedlnost právě v kruzích agrárních? Avšak řeklo se, že to vede k nedorozumění, a tu se opět vyjednávalo a poslední forma návrhu dnes nám předloženého praví: "Vypočítává se čistý výnos, nikoliv však čistý výnos, který se zdaňuje, nýbrž výnos, právě jako ve starém Rakousku, který stanoví ministerstvo zemědělství." Tedy dnes máme táž zadní dvířka jako dříve, pánové přiznají, co chtějí, to se ustanoví, oni dostanou kongruální dotaci a zákona se bude zneužívati ve prospěch bohatých a na neštěstí pro chudé duchovní, jimž se chtělo pomoci. (Souhlas na levici.)

Mluví se vždycky o chudých duchovních, jimž se má pomoci. Ano, avšak při tom se přehlíží. jaké krásné položky se nezapočítávají do výměry příjmu, který musí býti doplněn na kongruu. Nezapočitatelná jsou na příklad mešní stipendia a ta právě dělají v mnohých krajinách pěkné částky, právě v bohatých krajích má farář bohatá mešní stipendia. Faráři mají tolik těchto stipendií. že musí dávati žebrácký drobet kaplanovi, poněvadž by se sloužením mší nebyli hotovi, kdežto chudý farář v horách - kdež pak mohou horští sedláci a lesní dělníci zakládati mešní stipendia - toho nemá a opět je zkracován. Pánové vyučují také náboženství a plat za vyučování náboženství, ať je jakýkoliv, rovněž se nepočítá do výměry kongruální. Avšak co se tu udělalo? Tu teprve vidíme, jak se s tím návrhem dělalo vše možné. Dávky, které platí věřící za určité úřední úkony, když mladý člověk vstupuje do života, když dělá první krok, aby vstoupil v manželství, nebo když život opouští, označují se jako poplatky štolové. Štolové poplatky se ovšem započítávají, a to je zase tak charakteristické! Tu po různém radění byla nalezena formule, která má býti klíčem pro výměru štolových poplatků: 50 haléřů na hlavu příslušníků farní obce podle posledního soupisu lidu. To vypadá spravedlivě a přece tomuto tak není. V bohatých zámožných městech, v bohatých zámožných selských krajích, kde ženy nepřicházejí k faráři jinak, než s dary, budou štolově poplatky bohaté. V horských krajinách, v chudých krajinách pískových a dělnických nebude míti duchovní kongruy a kde jsou dva tisíce katolických věřících, jistě farář nedostane ani 1.000 Kč štoly, také tu je zase špatné rozdělení v neprospěch malých a ve prospěch velkých, kteří mají již dosti. Musím říci, že nerozumím, že může katolický kněz, dobrý kněz, zdvihnouti ruku a hlasovati pro takového zmetka domnělé sociální péče. Bylo by ostatně na čase, aby tyto štolové poplatky ve všech vyznáních byly vůbec odstraněny. Jsme proti tomu, aby stát vybíral zvláštní poplatek za jisté úřední úkony, neboť říkáme, že úředník jest jednou jmenován a jest placen za obstarávání veřejných funkcí a na to přece platíme daně a dávky. Rovněž tak jest také nevhodno vybírati takové štolové poplatky, které by měly býti ve všech církevních společnostech odstraněny. (Souhlas na levici.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP