Účinky toho projevu vám nebudu líčiti,
byly tak pronikavé, že se tato druhá schůze
ankety brzy ukončila a ke třetí již
nedošlo aspoň jsem nedostal již pozvání.
Projev byl těžkou ranou nikoli pro ideu rozluky, nýbrž
přímo do páteře pracovního
jejího programu, do jeho dosavadní metody i taktiky,
všecko bylo od té doby ochromeno. Jsou u nás
i dnes ještě, třebas již ne tak celé
strany jako spíše jen jednotlivci, kteří
tak rádi mluví o zaostalosti Slovenska, jež
je prý přítěží pokrokové
politice našeho státu. Já však nikdy nemluvím
o přítěži Slovenska, nýbrž
o právu jeho obyvatelstva citově náboženského,
věrou a církví ať katolického
nebo evangelického a o povinnosti státních
úřadů, o povinnosti veškeré státní
správy, veškerého státního úřednictva
bráti zřetel k tomuto mravnímu i kulturnímu
stavu slovenského obyvatelstva více nežli k
svému vlastnímu osobnímu přesvědčení.
(Výborně! Potlesk.) Revolty - o revoluci
nechci mluviti - mohou býti zajisté od lidu naproti
úřadům a státní správě,
ale také od těchto naproti lidu. Běží
o to nalézti zde - pod heslem dávati císaři,
co je císařovo, a Bohu, co je Božího
- zdravý poměr mezi úředníkem
sebe osvícenějším a mezi lidem sebe
zaostalejším, poměr takový, který
by umožňoval v zemi vývoj národní,
kulturní i hospodářský a nedotýkal
se náboženského smýšlení
lidu.
Od slovenského projevu ve druhé anketní schůzi,
kterou jsem citoval, idea rozluky církve a státu
přestala býti v československé politice
aktuálním pracovním programem a stala se
jen thésí ryze akademickou, jakýmsi kulturním
ohrazením pro budoucnost. A přece, pánové
a dámy, ve skutečnosti se pracovalo u nás
na poli náboženském a církevním
i potom, protože se pracovati musilo.
Opravovaly a doplňovaly se zděděné
církevní zákony a nařízení
po Rakousku, umožňovala se právní půda
pod novými církvemi, vznikaly prudké kolise
mezi církvemi a hledalo se pro ně nové řešení,
nové církve stavěly si své vlastní
kostely a pod.
Věřte mně, že jsem byl sám až
překvapen, když jsem se z podnětu dnešní
své řeči díval do indexu a rejstříku
našeho Národního shromáždění.
To množství vykonané práce zákonodárné
i výkonné na poli náboženském
a církevním je svědectvím, že
ani v našem státě, jistě poměrně
hodně pokrokovém, věci náboženské
a církevní nepatří ještě
k minulosti, nýbrž žijí, rozdělují
i spojují, vyvolávají kulturní potřeby,
kulturní zápasy a vytvářejí
situace atd.
Všecko, pravím všecko, i tradice husitská.
i hluboká a nevyhladitelná úcta k Husovi,
i poměr slovanských bratří Cyrilla
a Methoděje, i kult svatojanský - i ten doznám
i všechny ostatní věci, na př. na východě
naší republiky pravoslavné hnutí, to
vše zde je, nic se z toho neztratilo na této skutečně
památné historické půdě náboženských
snah a bojů, a v přišlo-li něco nového
na naši půdu, začalo se to se starým
potýkati, zápasiti a poznovu vytvářiti
situace jiné atd.
Dovolte mně, abych vám rychle řekl, jaké
že zákony jsme odhlasovali, jaká že nová
nařízení vydala vláda od převratu
na tomto poli: 1. Zákon o zřízení
Husovy československé evangelické fakulty
bohoslovecké r. 1919, 2. Zákon o pojmenování
bohoslovecké fakulty v Olomouci r. 1919, 3. Zákon
o bohoslovecké fakultě v Bratislavě r. 1919,
4. Řada vládních nařízení
a rozhodnutí o církvi československé,
evangelické církvi bratrské, evangelické
církvi na Slovensku, evangelické církvi v
Čechách, církvi evangelické augšpurské
ve východním Slovensku a j.
Pak přijde série zákonů o materii,
kterou se zabýváme právě dnes, o kongrue,
sociálních poměrech duchovních a učitelů
náboženství. Vyčtu vám je: 1.
Zákon o včítání let učitelům
náboženství na středních školách
r. 1920, 2. zákon o kněžích pensistech
1920, 3. zákon o včítání let,
ztrávených v duchovní správě
vojenské r. 1920, 4. zákon o zvýšení
kongruy duchovenstva římsko-katolického,
5. zákon o zrušení rokoviny a kobliny na Podkarpatské
Rusi a na Slovensku. (Posl. dr Matoušek: Také malý
školský zákon sem patří!) Dobře
máte, pane kol. Matoušku, i ten.
Teď je řada resolucí, ježto kongruovým
zákonem byla zlepšena situace kněžím
pouze římsko-katolické církve z důvodů
ústavněprávních. Ve prospěch
druhých církví byly odhlasovány resoluce,
že státní správa i jim má zlepšiti
situaci, a skutečně naše státní
správa těmto druhým církvím,
resp. jejich duchovenstvu na základě oněch
pouhých resolucí začala zlepšovati jejich
poměry.
A teď ještě zákony látky všeobecné.
Přijali jsme novelu trestního zákona k §u
303 starého trestního zákona rakouského
o zlehčování a urážení
církví a náboženství, a to tak,
že jsme k starému rakouskému ustanovení
přidali t. zv. doplněk kazatelnicový. Dále
jsme přijali r. 1920 novelu interkonfesijního zákona
k rakouskému zákonu z r. 1868 o vystupování
z církví.
Návrhy zákona povahy sociální o kongrue,
pensích duchovenstva atd. byly, paní a pánové,
přijímány v revolučním Národním
shromáždění zpravidla bez debaty tak,
jak to odůvodnil v návrhu zpravodaj výboru,
a nevadilo nic, že tím zpravodajem o zákonech
a návrzích podobného rázu byl zpravidla
kněz katolický, později arcibiskup, dr Stojan.
Návrh na zvýšení kongruy v katolické
církvi z r. 1920 je týž návrh, o kterém
zde mluvil již kol. Ostrý, byl přijat
většinou Národního shromáždění,
obě socialistické strany hlasovaly sice proti němu,
ale návrh ten byl přijat také bez debaty.
Všimněme si, kdo podepsal pak ve Sbírce zákonů
a nařízení tento zákon o kongrue římsko-katolické
církve, resp. novelu zákona o kongrue. Vedle presidenta
Masaryka podepsal to ministerský předseda
Vlastimil Tusar (Slyšte!), ministr financí
Sonntág, ministr školství Habrman
(Slyšte!) a teď si račte, paní
a pánové, seřaditi zde vedle sebe tyto odpovědnosti:
Poslanci obou socialistických stran cítí
se odpovědnými svému přesvědčení
a kluby jejich odpovědnými programu své strany,
a proto hlasují proti zákonu kongruovému.
Ministerský předseda Tusara ministr školství
Habrman jistě také pocítili odpovědnost
i vůči svému přesvědčení
a své straně, ale pociťují odpovědnost
vůči svému úřadu ministerskému
čili vůči státu, jehož jsou ministry.
(Výkřiky.) I nečiní tito páni
ministři důsledku z hlasování svých
klubů proti návrhu kongruovému, jímž
by byla jejich demise, a odhlasovaný zákon ve Sbírce
zákonů a nařízení podpisují
s presidentem republiky vlastnoručními podpisy.
A klub sociální demokracie nečiní
zase důsledku z podpisů svých členů,
kteří se docela jinak zachovali, než se zachoval
jejich klub v parlamentě. (Tak jest!) Nečiní
důsledku proto, že přiznává ve
svém nitru u svých kolegů Tusara a
Habrmana vyšší odpovědnost, odpovědnost
ministrů vůči státu. Až budou
míti naše politické strany kuráž
dáti výraz svému vnitřnímu
respektu před odpovědností vůči
státu i veřejně, bude česká
politika zdravější a radostnější.
(Výborně!)
Ve stejném postavení, v jakém byli v popřevratových
letech socialističtí ministři ve vládě,
cítíme se dnes jako poslanci my. Věc, o kterou
jde, nedotýká se našeho nejvnitřnějšího
smýšlení náboženského, našeho
přesvědčení o náboženství,
našeho názoru o církvích a jejich poměrech
ke státu, naší lásky a úcty k
dějinám našeho národa a k jejich hrdinům.
To vše si zachováváme nedotčené
ve stejné lásce a úctě a jsme hotovi
brániti to a budeme brániti proti každému.
(Výborně!) Slovem, jsme zde dnes ve vyšší
službě, ve službě státního
zájmu. (Souhlas.)
Co jsem uvedl z popřevratové činnosti Národního
shromáždění, nám osvětluje
jasně, paní a pánové, že dnešní
návrh kongruový je vlastně jen pokračováním
oné církevně-náboženské
politiky, kterou konalo revoluční Národní
shromáždění, oné politiky, kterou
buď činně a vědomě dělaly
spolu i socialistické strany a kluby, nebo které
aspoň nepřekážely, jejíž
výsledky, zákony nebo resoluce podpisovali, prohlašovali
a vykonávali ministři-členové těchto
klubů. (Posl. dr Matoušek: S jedním rozdílem,
že dnes máme větší respekt také
k nekongruálním církvím, poněvadž
jejich poměry chceme zákonem kongruovým upraviti!)
Dále z mých dosavadních důvodů
jde najevo, že dnešní návrh je vlastně
jen novelou kongruového zákona, který jsme
přejali od Rakouska a který jsme prohlásili
prvním zákonem republiky za platný zákon
naší Československé republiky, a že
je novelou proto i malé novelky z r. 1920. (Posl. Moudrý:
Ať žije Rakousko!) Neříkejte, kolego
Moudrý, ani žertem, "Ať žije
Rakousko!" Rakousko by znamenalo pád moci obou vašich
socialistických stran!
Jako faktická novela upravuje návrh platy duchovenstva
ovšem přiměřeně dnešním
poměrům, ale činí ještě
jedno: Zrušuje dosavadní kongruový monopol
katolické církve (Tak jest!) a staví
náš stát ve stejný finanční
poměr ke všem církvím, které
už máme, aniž vylučuje možnost účastenství
na prospěších ze zákona i možným
novým církvím budoucím. Může
se namítnouti, že ten poměr není jednotný,
že sám zákon činí rozdíl
mezi církvemi kongruovými a mezi církvemi
dotálními. Ano, na přání dotyčných
církví. Tedy zde, řekl bych, církve
si uplatňují jaksi právo sebeurčení,
jak si to přály a řekly, tak to v tom zákoně
mají. (Souhlas.) A toto odstranění
privilegia jedné církve a zrovnoprávnění
jich všech před státem je nepopíratelnou
předností tohoto návrhu, nepopíratelným
pokrokem proti dosavadnímu stavu.
Zdůrazňuji ještě některé
věci z návrhu. Kongrua patří jen těm
duchovním, kteří mají naše státní
občanství. Chtěli jsme další
obmezení, aby měla kongrua platnost jen na území
našeho státu. Ale omezení první, jímž
jsou postiženy ve skutečnosti všecky církve,
může prozatím stačiti. Návrh
správně přihlíží k vzdělanostním
rozdílům mezi duchovními, dávaje větší
státní příspěvek kvalifikovanějším
duchovním. To není ovšem, paní a pánové,
trestem pro ty, kdož neměli štěstí
nabýti vyššího vzdělání,
nýbrž pokynem všem církvím do budoucnosti,
aby otázce vzdělání svých duchovních
věnovaly zvýšenou péči především
ve svém vlastním zájmu, ale i v zájmu
všeobecném.
Je zajisté na snadě, že v dnešní
konkurenci tolika církví kvalifikace duchovenstva
je vážným činitelem. Přimlouvám
se již zde, aby vláda do svého prováděcího
nařízení pojala obvyklá přechodní
ustanovení o duchovních, kteří nemají
státního občanství, nebo jejichž
vzdělání je nižší nežli
nejméně požadovaných čtyř
tříd gymnasijních. U prvých duchovních
bude postačovati vytčená lhůta snad
dvou, tří let, do níž by si pro uvarování
ztráty svého úřadu duchovního
opatřili dodatečně státní občanství.
U druhých, totiž u oněch duchovních,
kteří nemají dostatečného vzdělání
ani pro nabytí třetiny kongruy, postačí
ustanovení, že jejich účastenství
na prospěších kongruového zákona
je čistě výjimečné a individuelní,
protože se týká jen dnešních duchovních,
nikoli však nových budoucích. Upozorňuji
na to výslovně, protože mezi prvními
duchovními, kteří nemají státního
občanství, jsou kvalifikované, loyální
osoby, jichž ztráta by se dotkla jak církve,
tak i státu, mluvím dnes zatím všeobecně,
nemluvě o jednotlivých duchovních, jednotlivých
církvích. A upozorňuji na to předem,
protože existence druhých duchovních, t. j.
těch, kteří nemají dostatečného
vzdělání, souvisí s těžkými
počátky a chudobou nových církví.
Kongrua přispěje s druhé strany k jisté
nápravě oněch sociálních rozdílů
uvnitř církví, kde vedle zámožných
duchovních jsou učinění chuďasové
a žebráčkové.
Chci také připomenouti, že si novým
zákonem bere na sebe veškero duchovenstvo závazek
t. zv. berní morálky, ale především,
že si berou všecky církve závazek podrobiti
revisi svůj poměr k našemu státu. Vystupuje
přede mnou zájem státu se stanoviska státně-policejního.
Staré uherské zákony, dosud platné
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, se vyznačují
v tomto směru proti starým rakouským zákonům
větší přesností i větší
přísností. A zájem státu vyžaduje,
aby se praktikovaly i ve skutečnosti tyto zákony,
a zájem celého státu vyžaduje, aby zde
nastala unifikace tohoto zákonodárství ve
smyslu uherských zákonů. (Tak jest! -
Potlesk čsl. nár. demokratických poslanců.)
Katolická církev v našem státě
návrhem tímto bere na sebe zvýšenou
povinnost napomáhati co nejrychlejšímu vyřízení
otázky úpravy hranic diecesí tak, aby byly
konformní s hranicemi našeho státu.
Ve svém výčtu zákonův a nařízení
nábožensko-církevní politiky revolučního
Národního shromáždění
a popřevratových vlád jmenoval jsem také
zákon o zrušení rokoviny a kobliny v Podkarpatské
Rusi a na Slovensku. A tu dovolte mi zde říci o
této vážné věci několik
slov a zároveň předem vysloviti radost, že
můžeme toto sociální zlo, tento středověký
vřed uvésti v souvislost s tímto kongruovým
zákonem a učiniti co nejdříve kroky,
aby se konečně ztratil se světa. V území
Podkarpatské Rusi a na Slovensku j sou povinnosti nezaložené
na zákonech, založené jen na zvycích
- od kdy, nedá se ani vlastně historicky určiti,
ale tak se to zakořenilo, že to tam platí,
že s tím musily počítati staré
státní správy a že musí s tím
počítati i naše Československá
republika a naše zákonodárství - povinnosti
ty příslušejí přifařeným
a přiškoleným osadníkům, a jsou
na prospěch duchovenstva i na prospěch kantorů
a učitelů církevního školství.
Citovaný zákon mluvil tenkráte jen o řecko-katolické
církvi, ale povinnosti - zvané koblina, rokovina,
denníky a pod. - ty platí a jsou praktikovány
ještě i v jiných církvích i na
Slovensku, ale náš zákon zrušuje je jen
částečně, t. j. u jedné církve
(řecko-katolické čili uniatské), u
jiných to ponechal budoucnosti. Račte pozor dát,
co všechno tam musí dělat lid přifařený
a přiškolený: Odváděti farářům,
kantorům a učitelům určitou dávku
z vlastní sklizně ročně, t. zv. koblinu
a rokovinu, konat jim t. zv. robotní dny (denníky)
buď potahem, nebo ruční prací na pozemcích
farních nebo školských, přivážeti
jim potřebné dříví k otopu
a nebo jako náhradu za povinnosti zde uvedené odváděti
peněžitou dávku. Zda to nemá všechny
charakteristické známky středověké
roboty, zda může stát, který o sobě
říká, že je moderní, demokratický,
ještě déle toto všechno snášet?
Citovaný zákon z r. 1920 v §u 2 pravil, že
"sněmu v Podkarpatské Rusi se vyhrazuje určiti
způsob tohoto zrušení a stanoviti míru
přiměřené náhrady pro oprávněné,
jakož i upraviti řízení po slyšení
příslušných úřadů".
A pro území Slovenska že se o tom vydá
zvláštní vládní nařízení.
Paní a pánové, sněmu na Podkarpatské
Rusi není a v dohledné době nebude, čili
tento zákon byl a jest i nadále papírovým
zákonem. Právě tak nebylo vydáno nařízení
pro Slovensko, takže pro Slovensko jest zákon ten
papírovým zákonem. Pro tyto středověké
pozůstalosti jsou ustavičné spory, soudy,
exekuční rozkazy, a to ještě jsou nepříjemnosti
papírové, ale přihazují se ještě
jiné ostřejší konflikty, již nepapírové.
I zdá se mi, že dnešní kongruový
zákon je postačitelnou náhradou duchovenstvu
řecko-katolické církve za tuto koblinu a
rokovinu, za její odstranění, aniž je
třeba, aby si to snad obyvatelstvo ještě samo
vykupovalo. Stejně tak i kantorům a učitelům
církevních škol řecko-katolických,
jakmile bude na ně vládním nařízením
rozšířena platnost učitelského
zákona, který jsme právě projednali.
My o tom podáváme již i návrh zvláštního
zákona, a dáváme zvláštní
resolucí vládě další úlohu
vyšetřiti podobné pozůstatky z minulosti
u všech církví a ve všech zemích
a podati pak o tom sněmovnám příslušné
návrhy.
Vidíte, paní a pánové, že kongruový
zákon, který je tolik označován za
nepokrokový, může přinésti jedné
části našeho obyvatelstva, řekl bych,
přímo osvobození a přímo štěstí,
co jiné části přináší
ulehčení v jejím sociálním
životě, aniž se při tom nějakým
způsobem škodlivě dotýká celku
našeho státu a jeho zájmů.
Může tudíž každý pokrokový
člověk, i sebepokrokovější a
natož demokratický, hlasovati klidně pro tento
návrh, a my budeme pro něj hlasovati. (Výborné!
Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. de Witte. Uděluji
mu slovo.
Posl. de Witte (německy): Slavná sněmovno!
Jsem si ovšem plně toho vědom, že všechny
řeči proti návrhu o kongrue nemohou nic změniti
na skutečnosti. že tato předloha najde většinu,
že všechny důvody, byť byly sebepádnější,
nemohou nic změniti na skutečnosti, která
nastala dne 15. listopadu m. r. volebním úspěchem
majetných stran a která se nyní projevuje
ve snaze, kterou zde nelze již zadržeti, opět
jednou pustiti lidu řádně žilou, úspěch
z 15. listopadu 1925 proměniti ve zvonící
minci, zvýšiti zisky velkoagrárníků
a příjmy církve a přesunouti na bedra
celku také ona břemena, jež platiti bylo by
jedině úkolem zájemníků, kteří
se tak jich placení vyhýbají.
Dnes máme v této sněmovně kompaktní
a tak silnou většinu českých, německých
a maďarských majetných stran, která
se může bezmezně vyzuřiti, a tak jsou
odčiněny všechny ty národní snahy
včerejška, panstvo se našlo, smlouvy jsou uzavřeny.
Nezazní zde více "Deutschland, Deutschland"
ani "Kde domov můj?" ani slovenská hymna
a jen jediná otázka ovládá celou situaci:
Jak ostříháme ovci, která si při
posledních volbách zvolila za své pastýře
agrárníky a klerikály a určila je
za své strážce? Tak došlo k celní
většině. která se zároveň
stala většinou pro zvýšení kongruy,
tak německé majetné strany beze všeho
pomáhají české vládě
jazykového nařízení, pozemkové
loupeže a zničení německého pracoviště
a zásadní řešení národních
otázek, které se zdálo již nevyhnutelné,
odsunuly ad calendas graecas. Jen zisk rozhoduje! Co pak je do
lidského a národního práva, vždyť
jde o české koruny, a to rozhoduje! Nikoli národní
příslušnost, nýbrž české
koruny rozhodují o politických svazcích.
Klerikálové všech národů hlasují
pro zvýšení agrárních zisků.
agrárníci všech národů hlasují
pro zvýšení kongruy.
Za takovýchto okolností může tedy můj
úkol záležeti ještě jen v tom,
ukázati zde, proč zásadně hlasujeme
proti kongrue. Neboť ono hloupé heslo, stokráte
již zde ohřívané, do omrzení
zde již přednášené o nesociálním
zaujetí stran, které hlasují proti kongrue,
tisíckráte zde vyvrácené heslo, že
jsme proti tomu, aby kněžský proletariát
byl placen, jak jest to důstojno člověka
- není téměř již ani třeba
ještě jednou vyvraceti, avšak přece bych
ještě pronesl o tom zde několik slov.
Pan dr Luschka měl zde včera k nám
přednášku o tom, že vlastně žádá
se pro duchovní málo, a jiný pán z
křesťansko-sociální strany nám
dnes pověděl, že přes 100 kaplanů
a jiných nižších duchovních ohlásilo,
že vystupují z křesťansko-sociální
strany, a to proto, že jest pro ně požadavek
této strany nepatrný, resp. poněvadž
smlouvu, kterou uzavřela tato strana o kongrue, považují
za nepatrnou. Nuže, pánové, kdo by to chtěl
popírati? Skutečně mnoho duchovních
trpí nouzí, takovou nouzí, že by se
církev jako zaměstnavatelka a všichni přívrženci
církve měli nad tím zastyděti, že
nejsou s to nebo že nejsou ochotni poněkud hlouběji
sáhnouti do svých měšců a postarati
se, aby také jejich zaměstnanci byli náležitě
placeni, jak se sluší na člověka. Trpí
nouzí, nikoli takovou nouzí, jako naše dělnictvo
a jejich rodiny, netrpí přímo hladem, přece
však nouzí, která musí pobuřovati
tím více, poněvadž protivy uvnitř
církve jsou tak strašlivé, poněvadž
bohatství církve, knížecí příjmy
vysokého duchovenstva druží se zde přímo
k bezpříkladnému lakomství vůči
proletariátu v kněžském rouše.
Dovolte mi, dámy a pánové, abych v souvislosti
s tím pověděl vám malou událost,
věc, jejíž živý svědek zde
stojí. Bylo to ke konci války, na nádraží
dráhy Karlovy Vary-Mariánské Lázně
na Tepelsku, k večeru, když jsem čekal na poslední
vlak do Karlových Varů. Nástupiště
plné lidí, kteří si vyjeli za aprovisací,
kteří odvezli poslední hrneček na
kávu, poslední kousek výbavy své dcery
na vdávání nebo trošku petroleje, který
jim byl přidělen, kteří se odhodlali
němě seděti v zimě a potmě,
aby za to vše vyměnili několik bramborů
a zachránili své děti před hladem.
Mezi všemi těmi lidmi seděl také starý
duchovní, s nímž jsem se dal do řeči.
Tato rozmluva velmi brzy se ovšem stočila na to, co
tehdy zajímalo všechny lidi, na jídlo, opatřování
potravin a starosti o jídlo. A tu mi vypravoval téměř
se zářícím zrakem: "Co vám
mám vypravovat, co vám mám říci!
Dnes jsem se skvěle najedl, pil jsem výtečné
pivo, jedl jsem polévku, rybu, pečeni a moučník."
A když na mně viděl, že mu ovšem
nevěřím, řekl mi: "To se ví,
že to nebylo v hostinci, neboť tam něco takového
nemají. Ale měl jsem dnes dopoledne co dělati
v klášteře tepelském" - snad mě
slyšíte, pane dr Luschko "a páni
z tepelského kláštera pozvali mne k obědu
a tam jsem se takto měl." A připojil k tomu:
"Vidíte, tak je to u nás v církvi. Dnes
jsem již zestárl a jsem ještě ze staré
školy, vedle latiny a staré řečtiny
znám ještě čtyři živé
jazyky. A hladovím. Sedím v chudé vsi a vyžebrávám
si brambory. Tak trpím nouzi. A na druhé straně
v téže církvi: Přebytek, ani zdání
o účincích války, ani malý
zbyteček pro nás." A když jsem mu na to
řekl: "Ale já nechápu, jestliže
tomu tak jest, proč se tento duchovní proletariát
jednou nespojí, proč nebojujete?" Tu mi řekl:
"Vidíte! Co dělají u nás mladí
páni, abych chodil do hostince a pronášel politické
řeči, to již nemohu. Nesmím se již
hnouti. A co si myslíte o organismu katolické církve,
domníváte-li se, abychom se hnuli! Tato katolická
církev bude s námi beze všeho hotova. Okamžitě
jest člověk zničen. Naše církev
má silnou ruku a tvrdou ruku!" (Výkřiky.)
To ovšem řeší nám z velké
části hádanku, proč nemůžeme
také v církvi viděti třídní
boj zdola nahoru. Ekonomicky byly by uvnitř církve
všechny předpoklady pro třídní
boj. Prakticky jest tomu ovšem tak, že mnoho těchto
ubohých duchovních, aby se dostalo nahoru, jednají,
jak si toho přejí vyšší, a že
tedy znajíce politickou panstvíchtivost církve,
přestávají býti kněžími
a stávají se politisujícími štváčskými
popy, kteří používají kazatelny
jako politického jeviště a snižují
náboženství na nástroj politického
boje. Mnohý z nich, třebaže skutečně
poctivě a s dobrou vůlí zvolil si kdysi kněžské
roucho - tomuto člověku nemůžeme bez
újmy našeho jiného světového
názoru upříti úcty, jaké si
zaslouží každý poctivý člověk,
a neuslyšíte od nás jediného zlého
nebo tvrdého slova proti knězi, který působí
jedině jako kněz - avšak hospodářská
nouze, úsilí dospěti výše, příklad
vyšších udělá ovšem také
z tohoto čestného člověka jiného
člověka, udělá z něho takového
popa. Církev nikdy nepřestala usilovati o politickou
moc, o to, strhnouti ji na sebe a její sluhové byli
vždy vojáky světské touhy po moci, která
však neměla s křesťanstvím ani
toho nejmenšího společného. Církev,
a máme pro to sta a tisíce dokladů, jest
zastánkyní kapitalistické soustavy. Sama
kapitalista, chrání bezpráví, které
většina lidí touto soustavou páše
na právu na život a životním štěstí.
Jestliže pan dr Hilgenreinerna na příklad
v senátě žádá omezení
ochrany nájemníků, jestliže křesťansko-sociální
strana v uplynulém období v této sněmovně
výslovně prohlásila, že jest proti prodloužení
ochrany nájemníků, bylo tím jen znovu
dosvědčeno, že církev, jejímž
exponentem jest křesťansko-sociální
strana, nezalekne se ani toho, strhnouti chudým lidem,
křesťanským rodinám, křesťanským
dítkám střechu nad hlavou, jde-li o soukromý
zájem. (Posl. dr Luschka [německy]: Poněvadž
to dr Hilgenreiner jednou v senátě prohlásil,
je to jíž důkazem, že jsme proti ochraně
nájemníků?) Odpusťte, pane dr Luschko,
jestliže se celý klub křesťanských
sociálů usnesl proti prodloužení zákona
na ochranu nájemníků, přes to, že
ví, že je taková bytová nouze, že
vyhození lidé nemohou najíti útulku,
přes to, že ví, že tolik a tolik křesťanských
dětí musí bídně zahynouti,
jaký chcete ještě větší
důkaz? To jistě úplně postačí.
Jestliže neukazuji na věci, které máme
již staletí za sebou, jestliže ukazuji na příklady
z přítomnosti, co se zde stalo včera a předevčírem,
nemůžete to popříti a vezměte
jen na vědomí, co jest skutečně pravda,
bijte se v prsa a řekněte: Mea culpa, mea culpa,
mea maxima culpa! Dokonce válku, která vznikla z
imperialismu, tedy opět v zájmu kapitalistických
zisků, církev oslavovala. Jestliže na příklad
kardinál Piffl - a to opět není věc,
která jest příliš dávná
volal na své věřící v roce
1915: "Hlas boží mluví k nám v
dunění děl, moji milí, války
bylo třeba také podle rady boží",
jestliže biskupové, jako na příklad
v novoročním poselství v roce 1917 nazývali
řeči o míru "pošetilými
řečmi" - cituji doslova - pak nesmíme
se diviti, jestliže drobní kaplani pokládají
za žebřík pro své vyšinutí
jen politický boj ve smyslu kapitalismu, vražedné
kultury. Tak se stává z kněze pop a toho
máme platiti. Opakuji: Nechci mluviti o staletých,
dlouhých bojích církve pro kapitál
a proti lidské svobodě, právě nedávno
zažili jsme takový příklad. Vzpomeňme
si jen na pastýřský list slovenských
biskupů ze dne 26. listopadu 1924, v němž se
mezi jiným po šťavnatých nadávkách
socialistickým a dělnickým stranám
praví doslovně: "Zakazuje se, aby katoličtí
křesťané vstupovali do protikřesťanského
spolku jakéhokoli jména a jakéhokoli druhu.
K protikřesťanským sdružením musíme
chtěj nechtěj počítati nejen všechna
sdružení anarchistická a nihilistická,
nýbrž různá sdružení socialistická
a komunistická." (Výkřiky.) Uvažte
tu nejneslýchanější drzost, která
záleží v tom, že tito lidé prohlašují
v pastýřském listě nás za strany,
jimž se musí každý přívrženec
církve vyhnouti, před nimiž musí utéci
jako před belzebubem, a že se současně
žádá, abychom platili svými penězi
tyto lidi, kteří se dopouštějí
takovýchto nejneslýchanějších
věcí proti nám. V druhém bodě
pastýřského listu se praví: "Kde
katolík může se sdružiti ve stavovských
organisacích" - to jsou křesťanské
spolky svíčkových bab - "které
neurážejí náboženství, jest
povinen vystoupiti z protikřesťanské stavovské
organisace" tedy z odborové organisace. To jest tedy
jasné a zřejmé přiznání
k boji pro kapitalismus, pro kapitalistické zisky, jestliže
se chce dělníku znemožniti, aby vedl prostřednictvím
odborových organisací boj za zlepšení
svého osudu nebo za zachování kouska chleba.
A za třetí se tam praví: "Za následujících
podmínek, jež jest současně splniti,
lze trpěti, aby katolíci zůstali zapsáni
v seznamu členstva protikřesťanských"
- proletářských, sociálnědemokratických
"organisací, jestliže dotčený člen
vstupuje do sdružení, byl v dobré víře,
že jest to dovoleno, nebo možno-li prokázati,
že členské příspěvky odvádí
jen pod tlakem teroru..." (Německý výkřik:
To není teror?)... ba právě - "jestliže
ostatně slíbí, že pokud možno bude
se vyhýbati styku s organisací" tedy sobě
rovným dělníkům - "nebude choditi
do jejich schůzí a shromáždění,
nebude čísti jejich novin a časopisů
a také ostatním nedovolí je čísti."
Tedy takové neuvěřitelné, téměř
nepochopitelné ustanovení, připomínající
nejtemnější středověk, namluviti
slovenskému dělníku, chudému, ušlapanému,
zotročenému a hladovějícímu
slovenskému dělníku, který se ještě
nedopracoval příliš k myšlence svobody,
takovouto věc, to jest skutečně kousek, který
zůstane navždy skvrnou tohoto teroru katolické
církve. (Předsednictví převzal
místopředseda inž. Dostálek.)
A dále se tam praví: "Jestliže svou občanskou
důvěru" - prosím, nejvyloženější
zneužívání náboženství
k politickým účelům "jestliže
svůj hlas nedá protikřesťanské
straně" - tedy socialistické straně
- "jen tak mu bude dovoleno, aby zůstal i nadále
v církvi." V katolické církvi smí
zůstati jen tehdy, jestliže se propůjčí
za hlasovací ovci klerikalismu. "Katolický
křesťan" - praví se tam dále "byl-li
o těchto pravidlech náležitě poučen,
a ačkoli mohl vystoupiti z protikřesťanského
sdružení, přes to zlomyslně v něm
setrvává, nebude připuštěn jako
nenapravitelný hříšník a odpadlík
ke svatým svátostem a nemůže uplatňovati
žádných práv ani poct v církvi,
jíž se zpronevěřil. Proto nepřísluší
mu rozhřešení při svaté zpovědi,
a kdyby ve hříchu setrval až do smrti, čehož
Bůh chraň, ani křesťanský pohřeb."
Avšak, pánové z křesťansko-sociální
strany, co se má státi s kaplanem, který
si chce dáti zaplatiti plat od tohoto nenapravitelného
hříšníka? Na to se v pastýřském
listě zapomnělo.
Opakuji: Není to nejneslýchanější
nátlak na svědomí, jaký lze si mysliti,
nejvyloženější využití citů
ubohých lidí pro kapitalistické politické
účely? Biskupové z Čech a Moravy zcela
výslovně dali svůj souhlas k tomuto pastýřskému
listu v prohlášení ze dne 14. ledna 1925. Při
tom prohlásili, že nestojí osamoceni na širém
světě, že mají při tom za sebou
nejvyšší hlavy církve v minulosti až
dodnes, že se tento neuvěřitelný čin
nátlaku svědomí, teroru, shoduje s enunciacemi
celé řady papežů, jichž se dovolávají,
Lva XIII., Klementa XII., Benedikta XIV., Pia VI., VlI., a IX.
a praví tam: "Pastýřský list
slovenských biskupů obsahuje jen tytéž
myšlenky a touž působnost." Toto prohlášení
solidarity, které věřícím,
kteří bojují proti zisku vykořisťovatele,
hrozí odnětím svátostí a člena
dělnické odborové organisace proklíná
ještě ve smrti, jest podepsáno všemi katolickými
biskupy nejen ze Slovenska, nýbrž i z Čech
a Moravy. (Německé výkřiky: Slyšte!
Slyšte!) Lze se pak ještě diviti, že
se takový drobný, ubohý proletářský
kněz ze starosti o svou existenci stane štváčským
popem? Stane se jím a musí se jím státi.
A nyní uvažte, jak nehorázný jest požadavek,
aby všichni, také ti, proti nimž popové
zuřivě bojují, platili platy těchto
popů. Stát vydal loňského roku na
účely kultu 74 mil., od roku 1919 stoupl příspěvek
státu z 20 mil. ročně na ročních
74 mil. A nyní k tomu má přijíti ještě
asi 50 milionů, kdežto týž stát
naše nezaměstnané nechává bídně
hynouti hladem. Domníváme se tedy, že jest
to ostudou pro církev a věřící
této církve, nechávají-li své
malé služebníky hladověti, avšak
domníváme se, že kaplany mají platiti
ti, kdo jich potřebují, kdo je ustanovují
a na jejichž rozkaz působí. Žádati,
aby se nenáboženskými penězi platili
církevní služebníci, jest při
nejmenším nemravné. (Posl. Kaufmann [německy]:
Peníze nesmrdí!) Pecunia non olet, ano, to je
staré přísloví, které církev
klidně převzala. (Posl. dr Luschka [německy]:
Již jsem si myslil, že sama utvořila!) Nikoliv,
avšak církev převzala mnohé, co sama
neutvořila, jen když se jí to hodilo. Tak jako
převzala pohanské slavnosti a církevně
je vyšnořila, tak také převzala heslo
římského císaře: Pecunia non
olet. Dosvědčuje to svými činy, a
jestliže, pane dr Luschko, nestojíte na stanovisku
pecunia non olet, nežádejte, aby stát platil
kongruu. (Posl. dr Luschka [německy]: Ať vydá
náboženskou maticí!) O tom se dá
také hovořiti. Celou otázku vlastnického
práva lze jednou vzíti od prvého počátku,
jak však pochodí církev, to je ovšem otázka,
o které v této chvíli nemůžete
rozhodovati ani vy ani já. Abychom platili lidi, kteří
musí bojovati proti nám, jak jsem již pravil,
jest neslýchaná troufalost. Kdo, jak se výslovně
praví v pastýřském listě, bude
postaven mimo každou spojitost s církví - pokud
nedá přednost tomu, aby tuto spojitost sám
zrušil - nesmí býti také nucen k placení
svých služebníků. Ti, kteří
jsou ještě věřící, nechť
se stydí viděti svou církev jako politickou
stranu, jako nenávistnou, zuřivou politickou bojovnici
a vedle toho ještě jako politickou stranu, která
si dá platiti své agitátory stranou nepřátelskou,
poněvadž tito věřící nechtějí
sami otevříti své kapsy.
My, sociální demokraté, odmítáme
z uvedených důvodů návrh na kongruu.
A více než to, protestujeme proti drancování
veřejnosti pro účely, které neslouží
celku, společnosti, nýbrž jen panstvíchtivosti
instituce, kterou den co den znova poznáváme jako
nepřítele každého lidského pokroku,
jako stranu, která sama padělá křesťanské
zásady, jako brzdu každého pokrokového
vývoje lidstva. (Souhlas a potlesk něm. soc.
demokratických poslanců.)