Sobota 19. června 1926

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Patejdl. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Patejdl: Slavná sněmovno! Kongruová osnova je typickým zjevem ve vývoji našich vnitropolitických poměrů. Dle ní můžeme posouditi, zdali jde vnitřní politika kupředu nebo kráčíme-li zpět. Každému, kdo studuje otázku poměru mezi státem a církvemi a kdo zejména sleduje, jak se tento poměr v moderní době ve většině evropských států vyvinul, při přečtení této osnovy není naprosto tajno, že touto osnovou vracíme se při nejmenším o 50 let zpět, že prostě vracíme se k poměrům daleko předválečným, poměrům rakouským.

Jest jednou z vedoucích zásad každého zákonodárství, že zákony mají býti vydávány tehdy a takové, aby vyhovovaly všeobecně pociťované potřebě většiny obyvatelstva, aby odpovídaly přání většiny obyvatelstva. Přeje si, slavná sněmovno, většina obyvatelstva Československé republiky utužení poměru mezi státem a církvemi, anebo volá tato většina po tom, aby ten poměr byl uvolněn, aby byla provedena rozluka státu od církví, aby stát byl zproštěn stamilionových nákladů na účely kultovní?

Nicméně nepočítá se s přáním národa, nepočítá se vůbec také s míněním těch, kteří důrazně upozorňují, kam touto osnovou spějeme. Byla zde citována celá řada projevů, které byly učiněny proti této osnově. Budiž mi také dovoleno, abych já k tomu se dovolal časopisu "Kostnických Jisker" ze dne 17. června 1926, ve kterém najdeme tento článek od prof. Žilky: "Nemůžeme neprojeviti nesouhlas s tou skutečností, že mezi podpisy na klerikálním návrhu o zvýšení kongruy se shledáváme se jmény evangelických členů parlamentu ze strany republikánské a národně demokratické. Chápeme, že nechtějí ublížiti své církvi a zvýšiti proti ní nespravedlnost, které se dopouští stát tím, že z veřejných prostředků podporuje bohatou církev katolickou. Ale nezamlčíme, že těžce neseme, když nevidí, jak upevňují postavení katolicismu v naší republice. Je nespornou skutečností, že u nás ztratil katolicismus po válce nejvíce ze všech států evropských. Jeho država byla podstatně a citelně seslabena. A nyní někteří evangelíci, jednotlivci, jako stranníci, honem spěchají na pomoc seslabenému katolicismu a pomáhají mu na nohy, zabezpečují postavení jeho duchovenstva i v místech, kde ztratil skoro všechno členstvo, nebo značnou jeho část, udržují místa farářská v místech, kde jich není potřeba, dopomáhají bohatě dotovaným farám k desetitisícovým doplatkům. O porušení zásad protestantských ani nemluvě! Činí to ovšem ze starosti, aby evangelická církev nebyla finančně zatížena. Ale to je omyl. Jsme přesvědčeni, že by evangelické církvi daleko víc posloužili, kdyby ji vychovávali, ano nutili k samostatnosti, neposilujíce při tom katolicismus."

Nepočítá se tedy s míněním národa, nýbrž osnovou se vyhovuje přání jedné politické strany, strany lidové. Strana lidová ukazuje na bídný hospodářský stav určité části svého duchovenstva, zejména určité části duchovních správců a kaplanů. V malých farách a zejména v těch pohorských vískách je jistě dosti těch duchovních, kteří nemají materielní postavení záviděníhodné. Ale sledujete-li jejich projevy, budete-li s nimi mluviti, dovíte se od nich, že žádají sociální spravedlnosti, žádají zlepšení svého materielního postavení, ale ne na účet státu, nýbrž právě na účet těch, kteří mohou, vládnouce ohromným majetkem ať nemovitým nebo movitým, tomuto jejich volání po sociální spravedlnosti vyhověti.

Oni tedy uplatňují své nároky na sociální spravedlnost ne proti státu, nýbrž proti těm svým mocným představeným, proti církevním magnátům. Toho si však byli, vážená sněmovno, církevní hodnostáři - aspoň někteří z nich - po převratu velmi vědomi. Stačí, když poukáži na projev bývalého senátora, opata Zavorala, ve kterém považoval za samozřejmé, že se sociální postavení kněží zlepší na útraty a z prostředků majetku církevního, a ve kterém vylučoval vůbec myšlenku, že by se toto postavení mělo zlepšiti na útraty státu.

A nyní několik slov ke kritice této osnovy. Pro každého kdo stojí na programu rozluky státu od církve, pro každého, kdo jest si vědom své čestné povinnosti k tomuto programu, jest ovšem každá osnova kongruová zásadně nepřijatelná. Zaujímám k ní tedy hned na začátku všeobecně zásadní stanovisko zamítavé.

Přes to chci ještě vytknouti podstatné vady této osnovy a reagovati tak na důvodové zprávy a vývody referentů. Páni referenti ukazují na to, že prý původní iniciativní návrh byl úplně přepracován a úplně změnil zásady, na kterých původní návrh spočíval.

Jest pravda, že osnova ulomila řadu hrotů původního návrhu, ale jestliže zejména dnes dovolávají se příslušníci národně demokratické strany zásluhy pro zlepšení této kongruy, nechť si přečtou dnešní "Pražský Večerník", aby viděli, jak dalece se jim podařilo něco změniti na hmotném postavení duchovenstva. Je pravda, že osnova ulomila řadu hrotů, ale budeme-li zkoumati důvody, proč se ty hroty zlomily, najdeme, že toto přepracování, to částečné snad zlepšení nestalo se snad z dobré vůle na přání strany lidové, že se tak nestalo z dobré vůle těch, kteří se dovolávají toho, že tuto osnovu zlepšili, nýbrž že zde působil tlak zvenčí a do jisté míry i to, že se v pánech začínalo ozývati svědomí nad tím, co provedli podpisem původního návrhu iniciativního. To ovšem ještě daleko neomlouvá jejich podpisy na původním iniciativním návrhu. Jestliže dovedli pánové s lehkým srdcem podepsati návrh, který znamenal další zatížení státu o více než 150 mil. Kč, který znamenal i tlak duchovních oproti předválečnému poměru - u nejmenších.znamenal patnáctinásobek a u těch vyšších aspoň jedenáctinásobek, a na druhé straně u státních zaměstnanců znamená to oproti době předválečné jenom šestinásobek, jestliže připouštěli v tomto návrhu, aby se tam výnos pozemků uvedl směšnou cifrou ceny 130 kg žita z 1 ha půdy, jestliže připustili, aby štolové poplatky se započítávaly směšnou sumou 200 Kč na 1000 příslušníků církve, pak je jasno, že ti, kteří návrh podepsali, nejen zapřeli své kulturní programy, s výjimkou ovšem stran klerikálních, ale přímo hazardovali s financemi státními.

Přepracovaná osnova podržela přesto řadu ustanovení, která nelze přejíti mlčením. Tak v odst. 5 v §u 1 na konci nezapočítává se do kongruy odměna za vyučování náboženství. Uváží-li se, že odměny tyto jdou často do tisíců, pak se marně ptáme, proč má stát poskytovati toto privilegium na úkor státních zaměstnanců? To tedy znamená, že vyučování náboženství se považuje ve smyslu tohoto zákona za vedlejší zaměstnání duchovních a že hlavním důvodem doplnění kongruy pak je plat za úkony bohoslužebné, neboť čas upotřebený na vedení matrik přece je minimální. Podle §u 3 doplňuje se na kongruální mez ryzí příjem duchovních. Jak se vyšetří tento ryzí příjem? To stanoví nám § 7 zákona kongruového z r. 1898. Od hrubého příjmu se totiž odpočítávají daně, zemské, okresní a obecní dávky, ekvivalent a podobné. To tedy znamená, že doplňkem kongruy k ryzímu příjmu budou se hraditi státem duchovenstvu všechny jimi placené daně a veřejné dávky. To je tedy sociální spravedlnost oproti ostatnímu obyvatelstvu!

Podle odst. d) téhož paragrafu odčítá se od hrubého příjmu také paušál za úřední povozy docela částkou 1000 Kč. Kdo zná poměry duchovenstva, zejména na venkově, ten ví, že těch povozů nepoužívají, a pokud jsou tyto povozy zdarma, přesto si mohou páni duchovní odčítati těch 1000 K a stát jim těchto 1000 K doplní. V §u 6 osnovy zrušuje se mimo předpisy o štole také § 5 zákona ze dne 20. května 1874. Zákon tento upravoval podmínky zákonného uznání nových náboženských společností. Co tam stanovil ten § 5? To, že podmínkou státního povolení nové náboženské obce musí býti průkaz o tom, že náboženská obec má dostatek prostředků k vydržování potřebných bohoslužebních zařízení, udržování řádného duchovního a pro vyučování náboženská. Nebude tedy v smyslu této osnovy tohoto průkazu stát nyní žádati, to znamená, že pro náboženské společnosti, vzniklé po r. 1874 a pro všechny možné náboženské společnosti, které v budoucnosti vzniknou, bude se žádati jenom splnění podmínek §§ 1 a 2 tohoto zákona, totiž že jejich učení, bohoslužba, řád i pojmenování se nepříčí zákonu nebo mravnosti a že je zajištěna existence alespoň jedné obce náboženské. Jsou-li zde hmotné prostředky pro vydržování, dále žádati se nebude. To všecko má hraditi republika, ať těch společností budou desítky, sta nebo tisíce.

Místo, aby se prováděla unifikace, zrovnoprávnění v tom směru, že by ustanovení tohoto zákona se rozšířila alespoň na všechny ty církve, na které dosud neplatí, zejména také na církev římsko-katolickou, místo toho, aby se provedla unifikace, ulehčení břemen státu, a to by také mělo zajímati pana ministra financí, provádí se unifikace ve smyslu dalšího zatížení státu. Náboženské společnosti, pro které až dosud platil tento paragraf, získají snad hmotně, ale ztratí mravně, a zrušení tohoto paragrafu bude asi počátkem jejich úpadku. Je s podivem, jestliže to všechno tyto společnosti nechápou.

V §u 7 nalézáme prapodivné ustanovení. Najdete tam: "Pokud tento zákon neobsahuje ustanovení nutných k jeho provedení, buďtež vydána nařízením." Ptáte-li se, co to znamená, dovíte se to v důvodové zprávě rozpočtového výboru, že totiž cestou nařizovací mají se upraviti některé otázky, kterých tento zákon sám neřeší a jež musí býti řešeny nařízením, jak se tam praví, nařízením praeter legem. Nařízení má tedy upraviti otázky zákonem neřešené. Ale to odporuje zjevně zásadě, stanovené v §u 51 naší ústavy, kde se jasně stanoví, že nařízení lze vydávati jenom ku provedení zákonů a jenom v jeho mezích.

Mluvil jsem o tom nedávno v debatě, týkající se cel, mohu se tedy na to odvolati. Je to tedy porušování ústavy. Ovšem nás už to nepřekvapuje. Nepřekvapuje nás to proto, vidíme-li, že v podání tohoto iniciativního návrhu byla porušena zjevně zásada §u 41, odst. 2, kde se přímo nařizuje, že ke každému návrhu zákona, podanému členem sněmovny, "budiž přiložen rozpočet a budiž také přiložen návrh úhrady".

Kongruová koalice nepředložila ani návrhu rozpočtu, nepředložila ani žádné úhrady. Nejenom to, všechny ty orgány naší sněmovny, které měly bdíti nad dodržením tohoto ustanovení, nekonaly to, co podle ústavy konati měly. Tento návrh nebyl předsednictvem vrácen k doplnění, tento návrh nebyl ve výboru iniciativním odmítnut a všechny snahy v těchto výborech, ať v iniciativním, ať v soc. politickém, které se domáhaly, aby pro tuto formální vadu byl návrh vrácen, byly šmahem zamítány.

Konečně unikem jest i zpětná působnost zákona. Páni referenti snad se budou odvolávati na obdobu zákona státně-zaměstnaneckého, jenže zapomínají, že je zde velký rozdíl, pokud jde o státní zaměstnance, že byla státním zaměstnancům slíbena úprava jejich hmotných poměrů zákonem o úsporných opatřeních ve veřejné správě, že jim byla slíbena tato úprava do konce r. 1925, že tento slib byl jménem celé koalice prohlášen bývalým premiérem Švehlou. A tam marně budete hledati v tomto smyslu nějaký slib ve prospěch kongruy. Páni referenti rozplývali se sociální spravedlností, stále a stále nám ukazují na ty chudé faráře a kaplany. Je s podivem, že na ty bohaté zapomněli. Marnými byly tu také naše snahy v sociálně-politickém výboru, aby vláda úředně nám sdělila data o nemovitém majetku církve. Musili jsme si tedy tato data opatřiti sami. Tož popatřme na to, jaký je církevní majetek v Československé republice. Pokud je v záboru, činí 85 souborů se zemědělskou půdou 111.062 ha, jiné půdy 378.688 ha, celkem okrouhle 489.000 ha. Z toho patří jiným církvím jen 3.000 ha, všechno ostatní patří církvi římsko-katolické. Převzato bylo půdy zemědělské z majetku církevního 24.9%, to je asi 27.000 ha a jiné půdy 6.5% za cenu asi 50 milionů Kč. Jen přejímací cena u tohoto majetku církve římské činí, prosím, maličkost, jednu miliardu 250 milionů, to je cena přejímací, skutečná cena tohoto majetku činí však, mírně počítáno, 2 1/2 miliardy. Ale při tom je třeba ještě připočísti 130.000 ha půdy nezabrané. Vedle toho patří církvi římsko-katolické řada průmyslových závodů. Snad nebude na škodu, když také vypočtu počet těchto závodů. Jsou to, prosím, tři cukrovary, 16 lihovarů, 28 pivovarů, 13 sladoven, 44 cihelen, 2 sklárny, 54 lomů, 39 pil, 1 sušárna, 40 mlýnů, 6 dolů, 4 mlékárny, 3 škrobárny, 90 zámků a residencí, 40 parků a 21 jiných objektů. (Hlas: A ještě kořalny v těch klášteřích!) Ty jsou zahrnuty v těch lihovarech.

Vážená sněmovno! My máme také jednu přednost, která má význam mezinárodní. My se vyrovnáme, co se týče majetku církve katolické, Španělsku, v tomto ohledu jdeme hned za Španělskem. Snad se budou některým pánům dmouti prsa, jak v tomto ohledu jdeme hned za tímto státem. Kdyby se zavedlo, vážená sněmovno, ve prospěch kongruy jen tříprocentní zdanění tohoto majetku, tedy tato kongrua by byla beze všeho kryta a jistě že by majetek církevní tím nebyl ruinován. A to ještě nemluvím o těch stamilionech majetku movitého, o kapitálech uložených v různých bankách, které, jak víme, nejsou jen české, jsou jinonárodní a zahraniční. Konec konců ten případ olomouckého arcibiskupství o tom vyvezení těch sta tisíc mluví náramně významně.

Ještě několik slov k tomu. V "Pražském Večerníku", orgánu strany lidové, ze 14. června najdete nadpis: Nelhat - toť nejlepší definice demokracie. Pod tím podepsán president Masaryk. A zde uvádějí: "Argumenty, kterých užívají v tisku soc. demokraté, lze označiti jako vědomé lži. "Právo Lidu" přetiskuje z řeči posl. Chalupy tvrzení, že církev vlastní ohromné latifundie, a proto jsou zavedena cla, aby si arcibiskup, kapitoly a kláštery namazaly kapsy." A dále zde píší: "Čísla. která uvedl Chalupa, jsou čísla poválečná"... snad má býti předválečná. "Církevní velkostatkáři dali svou půdu k disposici pro parcelaci, jako velkostatkáři světští. Z převzaté půdy v zemích korunních bylo rozparcelováno již 90%." Jak jsem uvedl na základě jasného zjištění, činí tento poměr půdy zemědělské jen 24%, ale podle "Pražského Večerníku" 90% církevního majetku je rozparcelováno. A pokud se týče lesní půdy, říkají, že jí bylo postátněno již 156.000 ha. Byl bych zvědav, kdyby mohl bývalý a nynější předseda Státního pozemkového úřadu říci, jak dalece se tato data srovnávají s pravdou, ale na důkaz oprávněnosti tohoto listu obviňovati druhé ze lži stačí, když vám přečtu srovnáním tvrzení, které se zde uvádí, že církevní hodnostáři dali dobrovolně svůj majetek k disposici, a když přečtu výňatek z pověstného pastýřského listu, podepsaného biskupy. Píše se v tomto pastýřském listu: "Žalujeme, že církvi byl odňat, a to většinou za pranepatrnou náhradu, její majetek, jehož nabyla štědrostí svých dítek." Tož vidíte, kdo mluvil pravdu a kdo lže.

A nyní několik slov o právní povaze majetku církevního v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Pánové z lidové strany a možná, že i z druhých stran, budou namítati, že to je majetek, na který stát nemá práva. Nuže, nechť si pánové z kongruové většiny přečtou v "České revui" z r. 1922 článek universitního profesora dr Kaprasa, ne socialisty, nýbrž národního demokrata, pod nadpisem: O církevním majetku v českém státě. Najdou tam zajímavá sdělení, že majetek církve dosáhl ve XIV. století takové výše, že Karel IV., který skutečně byl ochráncem římsko-katolické církve, musil vydati v "Majestas Carolina" zákaz pro přechod nemovitostí do mrtvé ruky. Najdou tam, že po bitvě bělohorské r. 1621 žádala církev všeobecnou restituci vrácením neméně než 1500 obcí, měst a zámků. Tomu se postavil na odpor sám krvavý Ferdinand, který papežskému nunciu Caraffovi tvrdil, že dle platného práva českého králové čeští mají právo nakládati církevním majetkem. Znalec českého práva dr Kapras dokazuje, že církevní majetek v historických zemích patří ke statkům státním, čili že správně, jak jiný vědec a znalec našeho práva zemského prof. dr Jaromír Čelakovský uvedl, patří ke království. Dokumentuje to na základě zemského zřízení Vladislavského, dále zřízení z r. 1547, na základě obnoveného zřízení zemského za Habsburků vydaného po bitvě na Bílé Hoře r. 1627. Tento znalec, tento universitní profesor končí své vývody takto: "Byl tedy konečný stav církevního jmění v českém státě ten, že právně i nadále musí býti počítáno ke statkům královským. Na těchto základech nemohla ani habsburská centralisace svými bezprávními akty ničeho měniti".

Slavná sněmovno! My jsme se nevzdali nikdy svého práva českého. Vy také víte, že mnoho z pánů právě v době předválečné patřilo k pronikavým zastáncům a propagátorům tohoto státního práva. K nim zejména patřil také p. dr Hajn. Proč tedy pánové zde ještě neuplatnili toto právo, když to mají dnes v moci, když tu nejsou Habsburkové? Proč prostě váhají, proč kongruovou předlohou přispívají ještě k většímu posílení římské církve?

Osnova kongruová je hlavně politikum, o tom nemůže býti sporu, je důsledkem politické zásady, jak bylo správně napsáno: do, ut des. A lidová strana, třebas vázaná prohlášením ministerského předsedy Švehly, které znamenalo jen úpravu hmotných poměrů státních zaměstnanců, řekla: "Dám vám, pane doktore Hodžo, cla, když mi dáte kongruu". Dalo se slovo a toto slovo se musí dodržeti. Co je to všechno platné, že se plivá na naši krásnou epopeju, že se tupí památka těch, kdož umřeli za svobodu národa? Nejen ty prapory těch legií chtějí dáti do musea, ne, do toho musea nám dávají celý program naší národní revoluce (Potlesk.), program, který washingtonskou deklarací, prohlášením to naší vlády, žádal jasně rozluku státu od církví. (Posl. dr Franke: Teď už nepotřebují legionářů. teď to obstarají faráři!) Zajisté!

Pan dr Hajn nám uvedl celou řadu zákonů, vyčetl všechny ty rozmanité zákony kongruové a snažil se prostě ohlušiti hlas svého vnitřního svědomí, který mu snad říkal něco jiného. Dovolává se pan dr Hajn zejména toho, že prý r. 1920 se upravila a zvýšila kongrua. Zapomněl uvésti, že první se upravovala v době války r. 1918. Zapomněl uvésti, že to zvýšení, které nikterak nechci zvláště se stanoviska zásadního hájiti, znamená přídavek 1250 Kč ročně, ale zde se zaručuje minimálních 9000 Kč ročně. Pan dr Hajn zapomněl však dále říci, že v revolučním Národním shromáždění strana československých socialistů žádala rozluku církve od státu a žádala. aby toto bylo pojato do ústavy. A když si přečteme stenografický záznam, dovíme se, že jeho strana to byla, která se postavila proti tomuto požadavku. Ovšem, o tom pan dr Hajn nemluvil. On mluvil o tom, že je to skutečně vzácná česká povaha, která v těch věcech kulturních dovede přijímati všechny možné podněty kultu, která v sobě srovnává i uctívání mistra Jana Husi i kult svatojanský atd. atd.

Vážené shromáždění! Zde máte pravý výklad toho liberalismu, který dovede jedněmi ústy hlásiti se k největšímu muži naší historie, jako stejně hlásí se k muži, o kterém je historicky i vědecky dokázáno, že neexistoval. (Výkřiky.) Vážené shromáždění! Obec legionářská v minulém roce uzavřela dohodu se čtyřmi politickými stranami, tato dohoda byla uzavřena podle určitého, pevně sjednaného programu. V tomto programu byla také, a ne na posledním, nýbrž na prvním místě, rozluka státu od církve. Nejenom strany socialistické, nýbrž i strana republikánská a živnostenská přistoupily ke spolupráci na základě tohoto programu. Litujeme velice, že se zapomnělo na dané slovo a že se neřeklo, co se tehdy říci mělo: Pánové, my jsme už dali dříve slovo a teď tedy nemůžeme dávati nové slovo.

Kde vězí příčina, že se tak lehkomyslně uteklo od zásad a ideálů našeho boje za svobodu? Kde vězí příčina, že nechceme býti v poměru státu k církvi státem moderním s provedenou rozlukou? Kde vězí příčina, že nemáme rozluku, tak jako ji má v Evropě Francie, jako ji mají Švýcarsko, Portugalsko, Irsko, jako ji má Estonsko, Rusko, jako ji mají ještě jiné státy evropské, jako ji má Turecko, jako ji má dále Amerika, Austrálie, jižní Afrika, Brasilie, Kuba, Nový Zéland? Příčina vězí prostě v tom, že se nepochopil a nechtěl pochopiti význam a pravý smysl naší národní revoluce, že většina těch, kteří po převratu k němu se hlásili, prostě oportunisticky se přetvařovali. Krev se žene do tváří nad takovou věrolomností. Nestydí-li se pánové, stydíme se za ně my. Než my nezoufáme! My věříme, že přijdou reparace kulturní, věříme, že za ty miliony, které budou vynaloženy z prostředků státních, ručí nám majetek církevní. Ten nám bude zástavou, ze kterého se budeme hojiti. (Výborné! Potlesk socialistických poslanců.)

My nepřestáváme věřiti v pokrok, my nepřestáváme věřiti ve washingtonskou deklaraci. Věříme, že to. co se tak výstižně ve washingtonské deklaraci ke konci praví. stane se skutkem, že bude doba, kdy mocnosti tmy ustoupí mocnostem světla. (Výborné! Potlesk socialistických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Korláth. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Korláth (maďarsky): Vážené dámy a pánovia! Vývoj cirkevnej práce vyžaduje si pokoja, ktorého veru naše cirkvi už od dávna postrádajú, lebo už pred válkou, ale obzvlášte od doby války robí sa nepretržitá, krutá, pekelná agitácia pod heslom slobody proti všetkému, čo je základnou cirkví, proti cti, mravom, poriadku, auktorite, ba i proti dobrotivému Bohu.

Cirkvi so svojimi duševnými zbraňami krásne zdolávajú tento boj a vykonávajú i naďalej svoje duševné práce a som si istý, ře víťazstvo bude na ich a na našej strane, lebo s námi je Božská spravedlnosť.

Avšak ani ľudská spravedlnosť nemôže prispustiť, aby tí v tej obrovskej borbe svedenej pre záchranu ľudských duší vojáci, spolu s námi avšak v naších najprednejších radoch bojujúcí vojáci - duchovní - neochabli a od biedy neboli vysilení. My, t. j. štát, musíme voči ním plniť naše povinnosti a zaistiť im tú skývu skrovného a chudého vezdajšieho chleba, ktorého niesú už v stave im poskytnúť ich veriaci z vlastnej sily. Našou povinnosťou je to obzvlášte dotiaľ, dokiaľ bezohľadný boj proti cirkvám nebude víťazne skončený.

Vyplácanie kongruy je dnes obzvlášte čestnou povinnosťou štátu. Platí ju za tú ohromnú a cennú internú prácu, ktorú duchovní vyvinujú tiež v záujme štátu, keď zakladajú do duší základy mravnosti a tým aj sťažajný kameň celého štátneho života. Kongrua tedy nie je milosťou ani darom, ani nie zakúpením kňažstva a obzvlášte nie kramárením s vnútorným presvedčením duchovenstva, ale je nepatrnou protislužbou za ohromnú duševnú prácu duchovných. (Tak je!)

Poneváč je tomu tak, a poneváč na tejto práci berie účasť každý duchovný, ktorý pôsobí v území štátu. ná!eží táto protislužba každému bez ohľadu na to, či môže preukázať svoju príslušnosť a či nie. Maďarská národná strana chopí sa každej vhodnej príležitosti a celou svojou váhou bude pôsobiť v tom smere, aby štátné občianstvo a obecná príslušnosť duchovných čo najskôr individuelne bola upravená a aby tým nemohli byť ukrátení.

Mám za to, že ciferná výška kongruy musí byť podľa finančných pomerov štátu nabudúce modifikovaná, avšak v tomto smere ešte dnes nepoužijem návrhu, chcem však, aby textácia bola jasnejšia pri preukaze kvalifikácie, kde zreteľne treba vysloviť, že u duchovných, ktorí sú teraz v mieste, treba pokladať za kvalifikáciu na gymnáziu nadobudnutú tiež kvalifikáciu, ktorú nadobudnul dotyčný duchovný na niektorom gymnáziu v území bývalej rakúsko-uhorskej monarchie pred účinnosťou nariadenia ministerstva školstva a národnej osvety o povinnosti nostrifikácie stredoškolských vysvedčení. Primlúvam sa, aby môj doplňovací návrh, ktorý som v tejto veci podal, bol prijatý.

Vo všeobecnosti prijímam návrh o kongrue tiež v mene mojej strany a odporúčam, aby moje pozmeňovacie návrhy boly prijaté. (Souhlas.)

Že existenčné minimum duchovných bolo tak nízko stanovené, pokladám za protisociálné ustanovenie, ktoré sa nesrovnává s akademickým vzdelaním, konanou prácou, vedúcim spoločenským úkolom duchovenského sboru, ba pokladám to preň za ponižujúce, prijímam ho ako počiatočný krok, ktorým však ani z ďaleka ešte nebude sanované položenie duchovných.

Nový návrh zákona snaží sa síce reparovať tú chybu krásy, ktorá tak krikľave hyzdila návrh prvý, že totiž zamýšľala dať duchovným kongruu odpovedajúcu výslovne kategorii IV a totiž existenčné minimum bol by stanovil v úrovni zamestnancov so vzdelaním meštianskej školy, avšak chybu túto reparoval len formálne, poneváč vynechal poukaz na kategoriu IV, avšak následkom sníženia miestnych prídavkov a rodinných prídavkov došiel k nižšiemu obnosu.

Nielen protisociálné ale priamo nespravodlivé je zachádzanie, ak stanoví sa výchovný príspevok i na niekoľko detí len 1000 korunami, z ktorej sumy vôbec nie sú v stave dedinskí duchovní svoje deti školiť, lebo tento obnos nestačí v meste a na cudzom mieste ani na stravu jedného dieťaťa na 4 mesiace, a čo bude v ostatných mesiacoch a s ostatnými deťmi?

Ak pridáme k tomu všetkému, že podľa nového ocenenia budú naturálné pôžitky v pôde veľmi vysoko stanovené - z hektaru priemerne 150-300 kg obilia - vtedy uvidíme, že naši duchovní vo väčšine cirkví sotva dostanú viac, nežli činila dosavádna kongrua

Možno si predstaviť, aké mohlo byť ich dosavádné položenie, keď už i tento kúsok chudého chleba musíme prijať, lebo veď u určitých kategorií znamená i to nejaké zlepšenie.

Je nespravodlivé stanoviť dotáciu pre chov koňa 1000 korunami, lebo veď chov koňa budú platiť len vtedy a len tomu, kto ho nezbytne potrebuje. Ale tážem sa, či možno držať koňa z 1000 korún? Pod týmto titulom bolo by treba povoliť srážku aspoň 3000 korún z hrubých naturálnych pôžitkov.

Jedine správnou a spravodlivou je úprava štátnych penzií duchovných, ich vdov a sirôt a s tohoto hľadiska.úprimnevítam tentonávrh. Miera penzie je tiež nepatrná a i tu sa ukladajú bremená na úkor duchovných, avšak predsa je toto lepšie ako.takmer nič.

Na základe toho činím v mene poslancov maďarskej národnej strany tento prejav:

"Oficielná politika Československej republiky je už od doby trvania štátu založená na revolučné heslá proticirkevné a protináboženské. Tento smer namierený bol proti cirkvám a zároveň proti národným menšinám.

Plníme našu povinnosť voči nášmu národu, keď podporujeme kongruový návrh svojimi hlasy, lebo je naším presvedčením, že najpevnejším základom našeho pozdvihnutia sa je podpora náboženských mravov a že zaistenie právnych nárokov naších duchovných a ich hospodárska neodvislosť padá význačne na v váhu pri posilovaní našej národnej záchrannej práce.

Predložený kongruový návrh je ďaleký toho, čo my pre naších duchovných požadujeme a čo sme do programu pojali, a známe naše povinnosti, t. j. vybojovať si naše požiadavky každým ku tomu vhodným politickým prostriedkom." (Tak jest!)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP